Inspectierondje Nederland

2

De pot op!

Echt, ze kunnen allemaal de pot op vanaf volgende week woensdagavond, want we gaan er drie dagen vandoor.

Het is de laatste jaren traditie geworden dat we ergens half juni een bezoekje brengen aan onze Noorderburen. Gewoon omwille van het vakantiegevoel dichtbij. Zowel België als Nederland zijn een zeemvel groot, maar laat ons zeer nederig zijn, wat wij allemaal op zo’n klein landje als het onze te bieden hebben is fenomenaal. We maken wel vaker een uitstapje naar een stadje in België. Neem nu gewoon het dorpje Gent of het nog kleiner gehuchtje Antwerpen, we gaan er graag eens heen. Mijn schat eerder voor het (window)shoppen, ikzelf kijk mijn ogen uit wat ik hoor en zie op straat. En als ik dan toch eens zo’n winkel binnenstap (tegen mijn zin meestal, maar wat doet een mens niet allemaal voor de liefde?) dan sta ik vol bewondering te kijken naar die ene deur of die rare paal, of kijk ik eerst eens goed rond en draai ik dan de hand van zo’n paspop in een zeer rare houding of zal ik doen alsok ik het ding de neus snuit waarop mijn lieve dame even in de lach schiet.

Maar één keer per jaar dus trekken we Zeeland- of Hollands Limburgwaarts. Want hoe dichtbij ook, het is er allemaal anders dan bij ons. Alleen al het grappig taaltje. We schrijven alles krak hetzelfde, maar spreken het anders uit.  Nederlanders zullen vinden dat Vlamingen een raar taaltje spreken, maar hoe grappig spreken die Kezen. En hoe leuk is het om dit na te doen. Iets wat wij, Vlamingen, perfect kunnen, maar omgekeerd (Nederlanders die Vlaams proberen te spreken) ?? Ietsje minder, denk ik.

Hoe gastvrij zijn Hollanders ook niet? Vaak onschatbaar. Waar we komen voelen we ons ongelooflijk welkom, ook bij mensen die niet doordrongen zijn van de NPS-filosofie, waarvan iedereen die ergens met klanten te maken heeft  tegenwoordig de mond vol heeft. Het zit hen gewoon in de genen. .

Een beetje stijve harken zijn het vaak wel, als ik zo vrij mag zijn. Spontane humor, lachen met iets onnozels, het gaat hen ietsje minder goed af. Ik krijg het gevoel dat bij hen humor per sé ‘intellectueel’ moet zijn om goed over te komen. Of heb ik dit verkeerd?

Hoe dan ook: wil de fanfare van Renesse verwittigen dat Thomas Pannenkoek en zijn gemalin er donderdag aankomen. Niet te vroeg, want eerst zullen we nog wat rondzwabberen in Middelburg of Goes, we zien wel. En vrijdag rijden we even door naar de streek van Spijkenisse, waar we op een boogscheet van Rotterdam zijn, en we zien wel waar we terechtkomen. Een beetje afhankelijk van het weer. Maar ook in Spijkenisse mogen jullie de fanfare aanrukken. Eventueel mogen die het lied ‘Sara, en k’en je gat gezien’ ten gehoren brengen. Daar zouden we heel blij mee zijn.

Een inspectierondje Nederland dus, in de wetenschap dat het zeer leuk wordt. Weer of geen weer.

Vorig weekend maakten we een wandeling in de streek van Nieuwvliet (ook niet ver van onze woonplaats, kwestie om die lelijke Belgische kust wat te ontwijken). Daar zagen we bovenstaand plakkaat vlak voor het naaktstrand van Groede.

Zou het dan toch een vooroordeel zijn dat Hollanders minder gevoel voor humor hebben?

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

62 reacties op Inspectierondje Nederland

  1. Marion zegt:

    Intellectuele humor? Waar haalt gij het vandaan, meneer Pannenkoek? Wellicht aan die zijde van het land waar ik niet vandaan kom…. Zou kunnen. Wij zijn zo gek op Belgen, omdat we aan de andere kant die Duitsers hebben. Al moet ik zeggen dat dat ook heel langzaam aan begint te zakken hoor, maar toch…. Dat heeft overigens niets met de oorlog te maken hoor. Enkel met het voetbal. 1974. In 1988 werd het allemaal recht getrokken gelukkig. Ik wens je een paar prachtige dagen in mijn thuisland. U bent meer dan welkom!

  2. Inge zegt:

    Wij gaan ook heel graag eens op vakantie bij de Noorderburen. Iets verder dan jij gaat maar heel doenbaar is Veluwe, vind ik. Met super gezellige stadjes en mooie natuur een ideale vakantiebestemming. Maar met het weer moet je inderdaad net zoals bij ons geluk hebben! En dat taaltje is inderdaad fantastisch: hetzelfde en toch helemaal anders. Ik zal nooit vergeten dat ik vorig jaar vroeg of ze de patatjes van mijn zoon in de micro willen opwarmen en dat ze me aankeken of ik kwam van Mars. Tot haar euro viel… “oh, je bedoelt de magnetron?”

  3. Inge zegt:

    Zeker doen! Zwolle en Deventer zijn heel leuke stadjes (zelfs als je niet van shoppen houdt – wij zijn trouwens ook geen shoppers). Apeldoorn vond ik minder alhoewel het Paleis ’t Loo in Apeldoorn dan wel weer echt de moeite is! Voilà bij deze kunt ge uw reis van volgend jaar al beginnen plannen 😉

  4. De Fruitberg zegt:

    Amuseer je in Nederland? Misschien vind je er wel een winkel van Vere Pewee

  5. Myriam zegt:

    Nou nou, Thomas op prospectie, de week daarna dochterlief en ik!!! Dat ze maar hun bretellen vasthouden die Ollanders. Zalig taaltje, van zodra ik de grens over ben schakel ik moeiteloos over op Ollands, tot wanhoop van mijn kindertjes 🙂 geniet ervan hoor, en waarschuw ze voor mijn komst 🙂

  6. Eilish zegt:

    Het moet inderdaad niet altijd ver zijn om te kunnen genieten van vakantie. Let wel, hou het bij gezond voedsel, ik zou niet graag hebben dat je letterlijk de pot op moet 🙂
    Geniet er van beiden !!

  7. tinyblogt zegt:

    Oooh wat leeeuuuk! Ik hoor het ze zo zeggen…
    Zeg, draag jij soms een rood petje? Ik dacht je gisteren te zien lopen aan de Warandebrug. Altijd als ik naar mijn ouders rij, ben ik in Sherlock Holmes modus, op zoek naar TP.

    • Een rood petje? Neen, mijn petje was altijd in het grijs gekleed (winter en zomer).
      ‘Lopen’ doe ik al jaren niet meer, sinds mijn knieën de ene ontsteking na de andere opliepen. Wandelen doe ik genoeg :). Ik vraag me af naar welk figuur je uitkijkt als je de Sherlock H-modus opzet…

  8. Je bent van harte welkom … Blijf lekker Belgisch praten! Als Brabander (wonend in de buurt van Spijkenisse) probeer ik de Rotterdammers al jaren een zachte g aan te leren. Kwestie van geduld … Geniet van ons landje en vergeef onze zuinigheid en horkerig gedrag 😉

  9. Oh de Belgen vind ik geweldig! Het taaltje is leuk en zo zacht… de mensen zijn aardig… Niks op aan te merken. Menig Nederlander kan er inderdaad wat van leren denk ik wel eens. Ik kijk graag Belgische series op TV.
    En jullie humor is mijn humor, heerlijk! Ik heb een nicht in België wonen (al 30 jaar of zo) en hier en daar een verdwaalde kennis. En inmiddels steeds meer blog ‘vrienden’, waar ik veel plezier aan beleef in Blogland 😉
    Blijf gewoon je taaltje spreken Pannenkoek… hoort gewoon bij jullie, want al denk je dat je perfect Nederlands spreekt zoals ‘wij’… wij (ik in ieder geval) horen altijd dat je een Belg bent… en dat is juist leuk!
    Ik ga woensdag ook een paar dagen weg, maar dan naar het Hoge Noorden van Nederland, heerlijk!
    Nieuwe en oude vrienden ontmoeten en mijn grote broer (niet echt maar voor mij voelt het zo).
    Fijne dagen alvast en kijk uit dat je niet verloren loopt! 😉

  10. Sabine zegt:

    Ooit ontmoette ik Belgen op reis en reisden we samen verder. Wat een hilariteit om al die taalverwarringen! België en de inwoners vind ik altijd geweldig!

  11. Rob Alberts zegt:

    Veel plezier!

    Vriendelijke groet,

  12. Harrij Smit zegt:

    Belgen doen zelf ook aan – in hun ogen althans – intelligente humor. Hoe razend knap is het immers niet om uit naakt recreatie naakt erectie te maken. Een Nederlander zou niet op het idee komen om die letter C. een stukje op te schuiven. Geniale humor dus. 😀
    Veel plezier in Olland – met een beetje goeie wil zijn we net mensen.
    p.s. overigens is de naakte erectie m.i. oorzaak nummer één voor de angst van zeer veel mannen om naakt te recreëren, een angst die ongegrond is, want in de praktijk doet ‘hij’ netjes wat jij wilt. Als je je poot althans stijf houdt 🙂 en het eenvoudigweg niet tolereert.

  13. En moeten ze onderstaande spelen?

    We rijden met de troïka door ’t eindeloze woud
    Het vriest een graad of dertig, het is winter en vrij koud
    De paardehoeven knersen in de pasgevallen sneeuw
    ’t Is avond in Siberie en nergens is een leeuw

    Dr. Andes P.

  14. Brubeck zegt:

    Ik denk dat je het verkeerd voor hebt, mijn waarde T.P. Wij vertoeven graag en vaak in Nederland, vooral dan in het Noord-brabantse en Limburg en vinden over het algemeen de Nederlanders daar vriendelijker, opener dan in Belgie. En ik zeg dit niet omdat…

  15. beaunino zegt:

    Ik vind het een heerlijk taaltje en heerlijke humor. Mochten jullie onverhoopt in onze contreien belanden dan zijn jullie van harte welkom hoor!

  16. Mrs. Brubeck zegt:

    Dat naaktstrand in Groede gaan we toch eens uitproberen…
    Heerlijk 🙂

  17. Wildcard zegt:

    En véél naakt gezien? 🙂

  18. Billy zegt:

    NPS-filosofie? Nooit van gehoord, zal ik ’s moeten opzoeken, Thomas.
    Ik kom ook graag bij de Noorderburen op bezoek. Het is er inderdaad helemaal anders. Zoals je al schrijft, de kust…geen aaneenschakeling van appartementsgebouwen, maar open bebouwd.
    Wij gaan er in het verlof ook weer naartoe, maar een stuk noordelijker dan waar jullie naartoe gaan donderdag. En ook Texel gaan we dan bezoeken.

    Alvast veel plezier daar!

  19. onderdeblauweregen zegt:

    Hahaha, dat geldt voor mij net andersom, met name de belgische taal vind ik gezellig klinken en ik vind de spraakverwarringen tussen nederlanders en belgen vaak leuk, met name de koppen (van allebei de kanten) van het moment van verwarring over bepaalde woorden kan ik me echt verkneukelen.
    Qua humor is me niet opgevallen (wellicht doordat ik als ollander het niet in me heb? :p). Ik vind juist dat belgen vaak beleefder en een “zachtere energie” hebben dan nederlanders.
    Veel plezier!

  20. Joyce zegt:

    Je komt mijn kant op wat leuk!!! Ik ga posten in Rotterdam meneer T en je overtuigen dat er echt wel Nederlanders zijn met heel veel gevoel voor humor hahahaha

  21. MichielZiet zegt:

    Qua humor ligt er maar net aan waar je zit in Nederland. Kom maar een keer in Twente, krijg je nuchtere humor.
    Maar mooi om te lezen dat jullie Nederland eens per jaar aan doen. Wij doen eens per jaar andersom, dan vluchten we even via de intellectuele humor gebieden even Nederland.

  22. Marjelle zegt:

    Ik ben ontzettend grappig, maar ja, jeugd in België doorgebracht, dat scheelt, hé. :p

Geef een reactie

