Hiëronimus Pannecoucke – Wat oponthoud en dan… eindelijk vertrek!

Gisteren kreeg ik een telefoontje van de wijkagent. Of ik me vandaag een uurtje beschikbaar kon houden voor een klein onderhoud.

“Zal niet nodig zijn, mijnheer!” heb ik geantwoord.

“Toch wel, mijnheer Pannenkoek, waarom zou dit volgens jou niet hoeven?”

“Welnu, ik ben pas vorige week naar mijn garage geweest ovoor een klein onderhoud.”

“Grappig, mijnheer? Zal ik eens met mijn matrak op je domme kop komen kloppen? Ik zou je willen spreken in verband met…”

“Maar we vertrekken morgenvroeg op reis, om vijf uur worden we opgehaald door de luchthavenservice!”

“Echt? Waar trekt de reis naartoe?”

“Phuket, sir, Phuket in Thailand. Ik onderzoek er sporen van…” Verdorie, daar had ik me bijna versproken. Sinds het onthaal in dat politiekantoor heb ik een soort wantrouwen gekweekt tegenover politiediensten. Misschien ten onrechte, maar ik wou toch geen risico’s lopen. “Euh, ik onderzoek er sporen van de hitititipaddenstoel.”

“De hitititipaddenstoel? Nooit van gehoord.”

“Daarom ook dat ze zo zeldzaam is, mijnheer. Echt waar, je kunt niet geloven hoe zeldzaam die is.”

“Wordt die in eten verwerkt, bijvoorbeeld in de spaghettisaus, of laat men die gewoon staan omdat ze zo zeldzaam zijn?”

“Het hangt er een beetje vanaf, mijnheer. Er zijn streken waar men zich bewust is van de zeldzaamheid, er zijn andere gebieden waar men hun gat veegt aan die problematiek en ze gewoon opvreet tot er geen meer over zijn. Zo zitten mensen nu éénmaal in elkaar, hé.”

“Laat ons afronden, mijnheer Pannenkoek, voordat ik begin te denken dat je me iets op de mouw aan het spelden bent. Je staat trouwens geboekstaafd als een niet te vertrouwen sujet. Misschien een vooroordeel van me, veroorzaakt door dat slagschip van een neus van je.”

“Kun je mijn neus zien door je telefoon heen, dan?”

“Neen, mijnheer Pannenkoek, het is van horen zeggen…”

Ik sloot af nadat ik  beloofd had me beschikbaar te houden na de reis en we vulden vulden de valiezen. Anderhalve valies met zaken voor mijn dame, een halve valies met bagage voor mij. Daarbij onder andere zeven verse onderbroeken, acht T-shirts, mijn toiletgerief en een bus scheercrème van Vera Peewee. Vorige maand heb ik deze toevallig ontdekt in de rekken van Albert Heijn, en sindsdien ben ik er verslaafd aan. Nooit geweten dat scheerschuim zo lekker kon zijn. Zo’n toefje op een pannenkoek bijvoorbeeld, of op een bolletje chocolade-ijs.

Na een korte nacht stapten we in de luchthaventaxi en reden richting Zaventem. We stapten in op een vliegtuig van Thai Air op weg naar het onbekende, de plaats waar we zouden verder graven in de sporen die de gebruiker van mijn kredietkaart heeft achtergelaten… Het is te zeggen: dat ‘we’ mag ik vervangen door ‘ik’, want hoe langer hoe meer had ik het gevoel dat mijn schat niet meer achter mijn project stond.

Wat een service op dat vliegtuig. De airhostess zong speciaal voor ons het liedje ‘O, Lievevrouwentoren’ van de gekende zangeres La Esterella.
‘Mooie vrouwen, die hostesses,” zei mijn vrouw zonder enige zweem van jaloezie. Zo is ze nu éénmaal, en dat is precies wat ik zo aan haar bewoner.

ps: ik heb mijn best gedaan om zoveel mogelijk trefwoorden bij dit stukje te plaatsen

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

39 reacties op Hiëronimus Pannecoucke – Wat oponthoud en dan… eindelijk vertrek!

  1. haha, die trefwoorden dump!
    heb jouw blog te laat ontdekt om de oorsprong van jouw onderzoek te kennen… steeds nieuwsgieriger, misschien toch maar eens heel ver terug gaan klikken

  2. Rob Alberts zegt:

    Ik heb alle trefwoorden uitgeprobeerd.
    Alleen met groet neus kom ik direct op jouw blog ………

    Vrolijke groet,

  3. Brubeck zegt:

    De zoektocht krijgt internationale allures ! Benieuwd waar het uiteindelijk naar toe zal leiden. Naar je tuinhuis waarschijnlijk want dat woord staat niet als tag er tussen. En wat je zoekt ligt vaak dichterbij dan je denkt 🙂

  4. Myriam zegt:

    Een groot onderhoud, ik dacht direct aan een darm onderzoek, maar dat zal die brave agent ook niet bedoeld hebben? Alhoewel misschien moet je je daar wel aan verwachten in Thailand, bij vertrek. Het schijnt dat ze daar anaal fouilleren op zoek naar de hititi paddenstoel die door sommige sujetten uit het land wordt gesmokkeld. Goede moed, ik doe vast de groeten aan Hieronymus, hij ligt hier weer te slapen…

  5. beaunino zegt:

    Ik heb geloof ik weer iets gemist? Nu ja, zolang jullie maar niet het vliegtuig gemist hebben, dan komt het vast goed. P.s. Zeker te laat om nog te annuleren en naar Gent uit te wijken? Deze tip terzijde. Goede vlucht samen!

  6. Inge zegt:

    Och, ik moet dringend werk maken van “meer” trefwoorden als ik dat hier zo zie… Kan ik jou anders inhuren? Ik vind dat altijd zo’n vervelend werkje…

  7. els zegt:

    Blij te horen dat jij ook het veelzijdige scheerschuim ‘Vera Peewee’ ontdekt heb bij Albert Heijn. Wij gebruiken het al jaren, Eric in de badkamer en ik in de keuken…een aanrader!

  8. Harrij Smit zegt:

    Thomas toch, geniaal die trefwoorden, maar de belangrijkste twee ontbreken helaas 😦

  9. Harrij Smit zegt:

    Wat ik mis zijn inderdaad de twee woorden Hiëronimus en Pannecoucke – de sleutel naar het vinden van die verre voorzaat.

  10. De Fruitberg zegt:

    Heel wat tags, maar ik mis toch ‘de’ en ‘en’ als tags. Succes in Thailand

  11. Sabine zegt:

    Hier kan zo een tv-serie van gemaakt worden. Elke keer weer balen dat ik helemaal tot volgende week moet wachten voor het vervolg 😉

  12. Joyce zegt:

    hahahahahaha geweldig stukje weer al voelt dit eerder als een intro op het volgende echt interessante stukje in Thailand 😀

  13. Ik heb vanavond nog wat ingevoerde hitititipaddenstoelen verwerkt in mijn spaghettisaus. Lekker, maar iets té pikant. Een toefje Vera Peewee scheerschuim erbij loste dit probleem op!

    Zomerse groet,
    JB.

Geef een reactie

