Driedaagse Zeeland – uiteindelijk komt alles goed !

Onze Hyundai i20 wist nog niet dat hij 419 km voor de kiezen had toen we donderdagmorgen instapten richting Zeeland. Ikzelf besefte het ook amper, want zo’n chauffeur ben ik nu ook weer niet. Lang stilzitten op mijn gat is niet aan mij besteed, noch verkeersstress.

Van Brugge naar Oostburg, en van daaruit richting de toltunnel die ons naar het echte hart van Zeeland zou leiden. Zoals ik vorige week schreef gaan we daar traditioneel elk jaar wel eens heen, en dan is het leuk om nieuwe stadjes te ontdekken. Zoals Zierikzee bijvoorbeeld, waarvan we vroeger dachten dat dit enkel een eiland was. Neen, dus, het is een leuk stadje met een leuke markt, huisjes, bruggetjes,… We hadden geluk, want het was net  zeteldraagdag.

2

Jaarlijks op 18 juni gaat elke volwassen man van achtenvijftig op stap met zijn zetel door de straatjes van Zierikzee. Een traditie die stamt van de veertiende eeuw, toen Piet Snot dacht ‘wat zal ik eens doen vandaag?’, hij zijn zetel onder de armen nam en ermee op stap ging door de stad.

Even later pas zag ik waarom men vandaag de zetel bijvoorbeeld niet per auto transporteert…

2

Speciale mobiel, dit.  Zo’n model had ik nog nooit gezien. Zeer handig om thuis in de gang te plaatsen achter de fiets!

We vergaapten ons aan de typische dorpsgezichten en de leuke bruggetjes…

2

2

En reden dan een stukje door richting Renesse, onze eerste slaapplaats.

Waar we natuurlijk ons buikje vol smulden met lekkere mosselen en heerlijke friet… Zie ik daar mijn eigen schaduw niet? Vreemd… En waarom ligt mijn vork aan de rechterkant?

2

Plots bleek Wilhelmina weg te zijn, maar eerlijk gezegd trokken we ons daar niks van aan…

2

Terwijl iedereen op zoek ging, genoten wij op een terrasje van een glaasje sap met een zoutig nootje. Om nog meer dorst van te krijgen, natuurlijk, dus dronken we nog een tweede glaasje druivensap.

2

Daar zie je ook één van mijn oren, trouwens… Je hebt mensen met mooie oren en mensen met lelijke. Volgens mijn schat behoor ik tot de eerste groep. Je ziet grijze lokken rond mijn oren – komt door al dat bloggen!

2Ons eerste hotel mocht er echt wezen. Een koopje op booking.com. “De Zeeuwse Stromen”. Zeer mooie kamer, ontbijt inbegrepen, voor amper vijftig Euro. ‘Meenemen dit ding’, dacht ik, en de boeking was rond.

2

Helaas heb ik aan de onthaalbalie kennisgemaakt met zwarte drop, en had ik meteen een vulling van mijn tand los. Verdorie toch, wat een smeerlapperij is die zwarte teer. En dan moet je nog weten dat ik zoiets absoluut niet lust. Ik weet het, maar steek het toch in mijn mond. Dwazerik die ik ben! Enfin, het zij zo. De vulling moet hebben losgezeten, maar dit zorgt toch weer voor een vervelend bezoekje aan de muilsmid.

2

’s Anderendaags naar Spijkenisse gereden, waar (sorry) geen zak te beleven viel. Wat wij bezochten was een eerder lelijk stadsgedeelte, waar enkel een shoppingcenter was (je weet, niet echt mijn ding zoiets…). Wat ik wel mooi vond was de boekenberg… Lijkt alsof dit gebouw bij zonnig weer een echte serre moet zijn, maar mij hebben ze niet om een mening gevraagd bij het ontwerp.

2

En toen voelde ik me vrij vereerd dat speciaal ter ere van mijn weblog een huis werd geopend… Ontroerend, toch?

2

Een klein hongertje…

2

We aten er een kommetje soep. Mijn lieve dame lepelt die heerlijk uit, de mijne is op dit moment al op.

En toen zag ik iets liggen op straat.

2

‘Afwijking van Thomas Pannenkoek’, zullen jullie nu denken, maar dit is helemaal niet zo. Ik merk op bij mijn lieverd dat deze gedroogde drol wel erg lijkt op die zwarte drop van gisteren. je weet wel, dit ding dat één van mijn tandvullingen heeft aangevallen.

Even later wat lachen er met bizarre Hollandse familienamen. Of zijn namen als ‘Geluk’, ‘De Vrijer’, ‘Vingerling’ en ‘Klein’ normaal?

2

én met bizarre boetes. Dure overheid daar in Nederland. 140 Euro om tegen een boom te gaan plassen? Daarmee kan ik toch wel enkele keren een horecazaak binnenstappen en mijn plas achterlaten. Wat ook bizar is dat kakken op straat niet wordt bestraft. Hoe eerlijk is dat? En ‘straat bevuilen’, wanneer ben je hiervoor in overtreding? Een kauwgum op straat spuwen of zo? Lijkt me heel vaag…

2

… wandelden langs de vestingsmuren en de beschutte werkplaatsen

2

En gingen een lekker stukje eten. Een bijzonder leuke meid bediende ons aan tafel. Knap ding, de vrolijkheid zelve, maar zeer onzeker over haar werk. We bestelden een glaasje witte wijn, waarbij zij vroeg hoe ver dit moest gevuld worden. Nou ja, wat denk je dat we antwoordden? En dat deed ze dan ook nog vol overtuiging. “Nieuw in het vak?” vroeg ik haar vriendelijk. “Ja,” antwoordde ze, “ik moet nog volop wennen, maar het komt goed. Heel zeker mijnheer, uiteindelijk komt alles goed.” Leuke titel voor een logje, dacht ik toen…

En toen zijn we terug naar ons hotelletje in Spijkenisse gereden. Het Carlton Oasis hotel, ook een koopje op booking.com. Mijn schat ging wat rusten op de kamer, ik probeerde hetzelfde te doen in de hotelsauna. Vreemd, maar het was daar bijzonder warm.

Laatste dagje naar Middelburg terug gereden. Zijn we al heel vaak geweest, maar het is steeds een prettig terugzien.

2

Prettig weer was het niet, maar we waren tevreden dat het niet regende.

2

Af en toe een leuk straatbeeld

Of niet onprettig uitziende jongedames die wat sportten op een beach-achtig ingerichte markt

2

Om maar te zeggen dat het uitstapje ons ontzettend veel deugd heeft gedaan, en hopelijk volgend jaar kan worden herhaald.

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

54 reacties op Driedaagse Zeeland – uiteindelijk komt alles goed !

  1. Sabine zegt:

    Hilarisch stuk. Ben meteen een stuk wijzer geworden over Zeeland, ben daar nog nooit geweest. Dat boete-bord heb ik ook nog nooit gezien. Drop moet je gewoon nooit eten, dat lusten maar weinig niet-Hollanders. Voor mij een groot voordeel: al het drop wat ik mee kreeg uit Nederland was helemaal alleen voor mij… 😀

  2. chrissebie zegt:

    Heerlijk stukje Zeeland, zo’n uitstapjes zijn altijd leuk, tenzij een meteoriet op het dak van je auto terecht kofmt. En gelukkig heb je mooie oortjes en geen pannenkoeken van oren, wat we van u wel zouden gedacht kunnen hebben! Fijn dat jullie genoten hebben en je madam draagt coole kleurtjes,!

  3. bentenge zegt:

    Uiteindelijk komt alles goed… maar ik heb toch maar weer tot de laatste foto moeten wachten.

  4. Inge zegt:

    Een heel ontspannende uitstap zo te zien. Lekker eten, de omgeving verkennen en een goed hotel: meer moet dat soms niet zijn.

  5. Liese zegt:

    Dacht ik even dat jij bij het langharig gespuis hoorde, maar neen, netjes geknipt!

  6. Marion zegt:

    Hhahhhhhaaaahahaha! Zeteldraagdag. Briljant! En die drol, nou heb je het eindelijk eens met eigen ogen kunnen zien! Dat is nou een flapdrol!

  7. Raar land: wildplassen wordt meer beboet dan drugsgebruik. Een koffieshop openen lijkt me daar ook geen goed idee.
    Alles komt goed? Dat doet me deugd om te horen/lezen want hier ten huize Flater is weer eens het einde van de wereld aangekondigd. 😦

  8. Eilish zegt:

    Die man met de zetel heeft ook maar 1 oor en grijs haar. Ben jij dat ? 🙂

  9. Billy zegt:

    Zierikzee is me welbekend, ik ben er al enkele keren geweest. Altijd de moeite. Van de zeteldag had ik evenwel nog nooit gehoord… 😛
    Mijn vork ligt altijd rechts, ik heb de grootste moeite om mijn vork met links te hanteren
    Mmmmm, zwarte drop. Lust ik wél!
    Sokolowska lijkt me veel eerder Hollands, Thomas…

    Mooi fotoverslagje, Thomas. Geheel in Pannekoekenstijl… 😉

  10. Myriam zegt:

    Man wat ben ik blij dat die Ollanders niet, NIET geslaagd zijn in hun opzet. Hahahaha, hilarische blog!!!! En weer werd een tipje van de sluier opgelicht!!! Ik heb je oor gezien, en wat haar!!!!!

  11. beaunino zegt:

    Zeker geen familie tegen gekomen met de naam Hiëronymus?

  12. Harrij Smit zegt:

    Hartelijk voor deze fraaie rondleiding door het Belgisch gedeelte van Nederland. Je hebt er fraaie plaatjes geschoten, waarvan ik volop heb genoten.

  13. Joyce zegt:

    Waarom Thomas, echt in godsnaam waarom ga je naar Spijkernisse!? Echt waar hahahahahaha daar is idd geen zak te beleven hahahaha. Trouwens die halve foto van jou wekt wel nieuwsgierigheid, ben nu zelf de rest maar aan het invullen 😉

  14. Haha, leuk geschreven! Nederland is echt één groot avontuur! Zeker Renesse! Vooral voor pubers in de zomer weet ik uit ervaring. Zucht… De wereld was zo mooi toen ik zestien was… 😉

  15. Brubeck zegt:

    Ik heb de diverse foto’s samengevoegd en heb dus nu het officiele portret van de heer Pannenkoek in mijn bezit. Gemakshalve moest ik het wel aanvullen met de foto van de zwarte straatdrop 🙂

  16. Ik vind dat ze jou als promoter van Zeeland moeten aanduiden, past beter bij je dan je huidige job, die geeft teveel stress 😉 🙂

  17. Ik draag mijn vork ook rechts! En ik lust graag drop… ‘k Weet het, het komt nooit meer goed 🙂

    Ontspannen groet,
    JB.

  18. Jeetje wat een hartstikke leuk verslag van jullie uitje! Letterlijk alles kwam erin voorbij!
    Dat bord met die boetes heb ik ook al eens gezien… wildplassen mag niet.. maar wildpoepen staat er niet bij.
    Oeps… nu denk jij weer heel wat anders natuurlijk, maar je was in Nederland dus je weet wat ik bedoel…
    Alleen die drol, moest die foto nou precies? Dat mogen honden ook niet hoor…
    Zal ik je zeggen dat ik in mijn leven nog maar één keer één dag in Zeeland ben geweest..
    Wilde er graag eens heen, maar ja, ik was toen niet alleen… Het zal er zeker eens van komen nu!
    Fijne dag!

    • Dank voor het compliment.
      Jawel, die drol moést erbij, vooral omdat die op een weggetje lag waar heel wat hondenbezitters hun dier hebben laten kakken op straat. Eén keer was het te laat toen mijn schat er middenin stapte.

      • Bij ons in Zeist hebben ze bepaalde stukken waar je je hond uit kunt laten, hoef je het niet mee te nemen… Dan komt er een keer in de 2 weken de ‘poepkar’ voor langs. Die zuigt alles met een speciale slang op… Maar ik heb liever dat de mensen het gewoon meenemen… doe ik ook van mijn Binky al is zijn drol maar zo groot als mijn wijsvinger 😉

  19. tinyblogt zegt:

    Ma Paultje toch, wildplassen in Brugge kost je 152€, in Holland is ’t een koopje! 🙂
    En lap, ik ga nu in Brugge iedereen zijn oren bestuderen, vooral van die mannen die met een kleurrijk geklede dame rondlopen. Ik ga je wel vinden, zijt maar zeker!

    • Ik heb geen idee van die boetes in Brugge – ‘moeten plassen’ is een prima excuus om een terrasje te doen, en dan is een toilet meestal dichtbij :).
      Wat je zoektocht naar Pannenkoek betreft: vanaf heden kleden we ons beiden in een boerka – geen enkele kans dat je ons herkent.

  20. Hèhè leuk grappig blogje die me toch wel nieuwsgierig maakt naar Zeeland. Zonder drollen 😉

  21. Kristien zegt:

    Een schitterend er even tussenuit verslagje, Thomas! Ik geniet mee behalve van dat zwart kunstwerkje op de grond. Ik heb er een poephekel aan om constant naar de grond te moeten loeren om te kijken of je niet in zo’n gedropte drol trapt.
    Mooie gedachte ook, de titel van dit logje. Zal het maar blijven geloven zeker?

  22. onderdeblauweregen zegt:

    Jullie hebben het iig goed naar jullie zin gehad 😉 en een leuk en komisch foto verslag
    Lig ook helemaal in een deuk om dat bord met boetes….echt nog nooit gezien!
    En die bedragen ook met ‘v.a’ ervoor whahaha
    Bizar dat wildplassen duurder is als alcohol en drugs trouwens. Nederland….je zal er maar wonen :p

    • Je reactie was in de ‘spam’ terchtgekomen, vraag me niet waarom :(. Excuseer dan ook voor het laat antwoord…
      We hadden het inderdaad echt naar onze zin, en hebben geen enkele boete moeten betalen 🙂 !

  23. Corja zegt:

    Een hilarisch, maar tevens, of juist daardoor misschien onderhoudend blog. Met veel plezier gelezen. Zit met een grote grijns achter mijn laptop. ‘De Zeeuwse Stromen’, ooit was ik daar met een reeds lang overleden geliefde….

Geef een reactie

