De druk op de ketel wordt wat verlaagd

Leuk bordje dat we vorige week tegenkwamen aan de ingang va neen bistro in Zeeland

Leuk bordje dat we vorige week tegenkwamen aan de ingang va neen bistro in Zeeland

Ik zaag al een eindje over de stress op het werk. Hoe het als 56-jarige soms teveel wordt om elke week fulltime te gaan werken en daarboven nog talloze overuren te kloppen, op vrijdagavond doodmoe thuis te komen om in het weekend amper tijd te vinden om tot mezelf te komen. Hoe ik zelfs een schuldgevoel krijg als ik eens een dagje thuis moet blijven wegens ziekte. Blablabla.

Twee weken geleden bood zich een kans aan om hieraan iets te verhelpen. Een kans die ik vorig jaar ook al kreeg, maar die ik toen links liet liggen. Die kans heet in België een ‘landingsbaan’, waarbij je ervoor kunt kiezen om vier vijfde of halftijds te gaan werken en je een kleine uitkering krijgt van de werklozenkas waardoor niet wordt geprutst aan je pensioenrechten.

Vorig jaar was ‘de laatste kans’ om dit aan te vragen. Ik deed dit toen niet omdat ik van oordeel was dat die manier van werken voor mij zou betekenen dat ik evenveel zou moeten presteren in vier dagen als ik nu presteer in vijf dagen. En waarschijnlijk klopt dit ook wel, hoewel ik ervan overtuigd ben dat ik nu aan mijn limiet aantal uren per dag zit en meer niet tot de mogelijkheden behoort.

Mijn schat heeft die kans anderhalf jaar geleden al gegrepen. Ik merk hoe zij zich fantastisch goed voelt in het systeem van vier dagen werken, drie dagen weekend. Een tegenargument van velen is dat je dan een stuk minder verdient. Klopt ook, maar ook dat is relatief. Er was een tijd dat we moesten een woning afbetalen en twee kinderen kost geven – die tijd is voor ons voorbij.

Twee weken terug kwam het nieuws binnen van een collectieve arbeidsovereenkomst binnen onze sector, waarbij het stelsel van landingsbaan werd verlengd voor een beperkte periode. Halftijds werken hoeft voor mij niet, maar die vier vijfde, net als mijn schat, deed een belletje rinkelen in mijn gedachten bij het lezen van het bericht. Het voelde aan alsof een reddingsboei in mijn richting werd gegooid.

Na overleg met mijn schat, mijn chef en enkele collega’s die al in dit stelsel werken heb ik de knoop doorgehakt. Vanaf januari 2016 zet ik mijn landing in, en doe het wat kalmer aan. Ik zal misschien hetzelfde werk als nu moeten verzetten en zal wat minder verdienen, maar die derde dag ‘weekend’ kan men mij niet afnemen, en als ik af en toe bij de buren een rol toiletpapier ‘leen’ zal het financieel ook wel meevallen.

Blij dat ik de beslissing heb genomen !

 

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

53 reacties op De druk op de ketel wordt wat verlaagd

  1. Joyce zegt:

    En ik denk dat het de perfecte beslissing is Thomas!!!

  2. Er lijkt nu al een berg stress van je af te vallen … Hopelijk lukt het in de eerste plaats al om de overuren te verminderen …

  3. Liese zegt:

    ewel pannenkoekske, je gaat er geen spijt van hebben!

  4. Mrs. Brubeck zegt:

    Je zal ook met meer plezier gaan werken omdat je alles beter kan relativeren met minder stress, geniet van de tijd die gaat komen met mevrouw pannenkoek 🙂

  5. chrissebie zegt:

    Ik wens je een heel zachte landing ! Daar zal je nooit spijt van krijgen!

  6. Goed gedaan. Ik heb het ook gedaan aan 55 jaar en me niet beklaagd en ik stond alleen in het leven. Heb er toen geen boterham minder om gegeten. Brugpensioen dat is een ander paar mouwen…

  7. tinyblogt zegt:

    Groot gelijk. Applaus – past bij een mooie landing. 😉

  8. Myriam zegt:

    Ik denk dat dit zowat de allerbeste beslissing is die je kon nemen Thomas. Echt super vind ik het voor jou. En stiekem ook voor mezelf, omdat je dan misschien wat vaker in blogland aanwezig zult zijn. Geniet van je landing met volle teugen.

  9. Volgens mij heb je een hele goede beslissing genomen! 🙂

  10. Kristien zegt:

    Verstandige keuze! 🙂 Doe maar een toefje slagroom bij je koffie!

  11. Marion zegt:

    Ik doe werkelijk een rondedansje hier! Wat is dit een goede beslissing! Hier ga je nimmer nimmer nimmer spijt van krijgen!! Top gedaan, Pannenkoek! Geniet ervan. Het is je meer dan gegund.

  12. Sabine zegt:

    Wat een goede beslissing! Geniet ervan!

  13. heleen zegt:

    Geweldig! Ik ben trots op je! Dan kunnen we samen ook eens een bakkie doen op de doordeweekse dag!

  14. Goed gedaan Thomas! Een geweldige kans en natuurlijk moet je die pakken! Zal echt schelen hoor dus een lekker vooruitzicht.

  15. Wel, als ik de kans zou krijgen, onmiddellijk. Moet een zaligheid zijn! Maar ook bij mij zou ik in 4 dagen dan moeten doen wat ik in 5 dagen doe,……maar ook daar zal wel een oplossing voor komen,…..

    • Voor dat laatste is me veelvuldig verwittigd door mensen die nu al 80% werken. Hoe dan ook kan die extra vrije dag niet afgenomen worden en heb ik maar twee handen en één hoofd. Die drie zaken gebruik ik nu al maximaal 🙂

  16. Wildcard zegt:

    Ik hoop dat je blij mag blijven met je beslissing, want net nu wil de RVA die mensen gaan controleren en her-activeren om ze actief naar een voltijdse job te doen verplicht zoeken… Ik noem dat mensen ’t leven zuur maken, maar het zal je maar overkomen…

  17. Rob Alberts zegt:

    Goede keuze!
    Geniet er van.

    Zomerse groet,

  18. beaunino zegt:

    Dat kan ikke voorstellen Thomas. Dan maar een pintje minder! Vrije Tijd is veel meer waard toch? Blij voor jullie!

  19. Eilish zegt:

    Je kunt nooit teveel genieten van het leven dus die extra dag zal van pas komen!

  20. Brubeck zegt:

    Ik sluit me bij velen aan, een verstandige keuze, Thomas. En maak van die landingsbaan dan maar meteen terug een startbaan, eentje van stressloos genieten van een fijne invulling van de vrijgekomen tijd. Laat je niet verleiden tot meer bloggen maar ga de wijde wereld in, samen met Mevr. Pannenkoek. 🙂

    • Meer bloggen zal er niet van komen, misschien wel het tegendeel. Ware het niet van de zoektocht naar Hiëronimus (die al van eind januari gepland is tot eind december), ik had mijn weblog misschien al opgegeven.

  21. Harrij Smit zegt:

    In een klap wordt je per januari 2016 een stuk rijker, Thomas!!! Proficiat. Er is er maar één die het best voor jou kan zorgen en dat is Thomas Pannenkoek, dat blijkt hier wel weer. Heeeeeeeeeel fijn voor je. En goed voor je ❤ en je humeur – en voor je levensverwachting misschien ook nog wel….

  22. Billy zegt:

    gelukkig dat je die kans nog aangeboden kreeg, Thomas!
    Ik zou die ook wel aannemen, maar ik vrees dat ik die kans niet heb… 😦

  23. MichielZiet zegt:

    Betekent dit vanaf 2016 meer schrijfsels? 🙂

  24. Een goede, welverdiende beslissing lijkt me!

Geef een reactie

