Hiëronimus Pannecoucke – inrichting van de hotelkamer

Mijn lieve vrouw zat op het toilet. Wat ze daar deed, daar hebben jullie geen zaken mee. Uit mijn valies haalde ik  een pot bordverf, een verfborstel en een stapel briefjes. Het behang werd van die ene muur van de hotelkamer gerukt en door het openstaande raam gegooid. Het was mooi om zien hoe dit alles sierlijk naar beneden dwarrelde en zeven verdiepingen lager op de straat terecht kwam. Mensen zagen niet eens op van dit gebeuren, alsof dit dagelijkse kost is. Het leven in een grootstad, toch altijd bijzonder.

Met vlotte hand werd de muur zwart geverfd. Het was die vooravond ongeveer dertig graden – zo lang zou het niet duren vooraleer alles was opgedroogd. Mijn nota’s rond de zoektocht van Hiëronimus werden bovengehaald. Enkel diegene die rechtstreeks te maken hebben met de gebeurtenissen in Phuket zouden worden opgehangen – de rest diende als naslagmateriaal voor eventuele opzoekingen.

Het erotische massagesalon naast het hotel zou pas om 20u00 openen. Eigenlijk zou ik best een massage kunnen gebruiken, maar niet één van die aard. In Thaïland (en trouwens ook in de rest van Azië) is het opletten geblazen wanneer je zo’n instelling binnen wandelt. Diegene die ik steeds bezoek als we in die regio op reis gaan zijn de ‘brave’, de therapeutische massages. Van zodra de prijzen de pan uit swingen mag je ervan uitgaan dat het puur erotische massages betreft, of een verdoken vorm van prostitutie. Het zijn zo’n instellingen die Hiëronimus heeft opgezocht.

Ik haalde een laken van het bed, en schilderde er met grote letters op: “Wanted: Hiëronimus Pannecoucke, a Belgian Bignose”, en hing dit buiten het raam.

Schat kwam uit de badkamer. Helemaal opgefrist na de vermoeiende vliegreis, klaar om Pattaya te gaan ontdekken. Zijn shops, zijn strand, zijn… .

“Paul, ontbreekt hier geen laken?”

“Nu je het zegt, scheetje. Nochtans lag het er tien minuten geleden nog op. Zou dit komen omdat ik het van het bed heb genomen en er een spandoek van heb gemaakt?”

“Even nadenken. Inderdaad, dat zou wel eens kunnen. Maken we nog een kort wandelingetje in de buurt van het hotel? Niet te lang, want het begint laat te worden en ik ben moe…”

“Tuurlijk, nadien kunnen we iets gaan drinken in de bar of zo…”

Het werd inderdaad een kort wandelingetje. Op dit uur begonnen bars de knop van hun muziekinstallatie wat verder naar rechts te draaien en lawaai is aan ons niet besteed. In de straten nogal wat toeristische lokdingetjes, je kent ze wel, souvenirwinkeltjes, barretjes en af en toe een massagesalon.

“You want ‘massaas’, sir?” vrpeg een meisje met een flyer in de hand. Het is komisch dat, waar je ook gaat in Azië, het woord massage als ‘massaas’ wordt uitgesproken. “You also want massaas, m’dame?” vroeg ze ook aan mijn schat. “We have the regular massaas for 200 Bath. This one is wan aawer, the other is naainteen minutes for 250 Bath. You want?”

Aan de kledij van het meisje en uit de prijs van de voorgestelde diensten konden we afleiden dat het een ernstige bedoening was, maar we waren te moe en verlangden naar ons bed. Een kleine vraag moest ik toch kwijt:

“Nineteen minutes is less than one hour, how do you explain the more expensive price?”

“NAAJN TEE, not nineteen, sir,” antwoordde ze met een zeer lieve glimlach.

“No, thank you, maybe tomoroow” glimlachte ik terug en we stapten verder.

Mijn lieve schat begon te neuriën:

“Maybe tomorrow, maybe tonight
It’s such a wonderful feeling
When your back on my side”

“Ken je die nog, Pannenkoek?”

“Yes, I do,” antwoordde ik, en we stapten terug naar het hotel. De zwarte verf op de muur was opgedroogd en ik maakte van de gelegenheid gebruik om er de post-itjes aan te bevestigen die ik had meegebracht van thuis.

Zo, die was klaar om vanaf morgen écht op zoek te gaan naar Ronny, euh, Hiëronimus…

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

33 reacties op Hiëronimus Pannecoucke – inrichting van de hotelkamer

  1. Myriam zegt:

    Jij voelt je ogenblikkelijk overal thuis geloof ik hé Thomas. Zo maar onmiddellijk de kamer verbouwen…

  2. Earth and Fire: goeie muzikanten maar die zangeres was vooral sexy. Als zangeres vond ik haar maar gewoontjes: ze had de neiging om al eens te roepen in plaats van te zingen. Ze hadden beter de zangeres van Shocking Blue gevraagd.

  3. Goed dat je eraan gedacht hebt een pot verf mee te sleuren – wellicht kun je dat daar niet kopen 😉

    Succes nog met de zoektocht!

    Hete Brugse groet,

    J.B.

  4. beaunino zegt:

    Goed bezig jullie. Een plan is àlles!!!

  5. Sabine zegt:

    Wauw, wat een voorbereiding 😀

  6. Marion zegt:

    Hoeveel post-itjes heb je wel niet meegenomen? Slim ja, van die pot verf. Alles wel overdacht.

    • Ik had er welgeteld zevenhonderddrieënveertig. Een goeie voorbereiding was echt noodzakelijk, want de tijd begint echt te dringen voor mijn grootoom. Dank voor je blijvende interesse in de zoektocht.

  7. Harrij Smit zegt:

    Nou heb je Hiernamaals Pannenkoek toch op een haar na te pakken, zeg – wat een snelle vorderingen opeens… 🙂 Vakwerk!

  8. Rob Alberts zegt:

    Zijn we nu halverwege met de zoektocht?
    Of is er kans op een heel snel einde.

    Zomerse groet,

  9. De Fruitberg zegt:

    Heb je alleen die hotelkamer geverfd? Ik heb de gewoonte ook héél de badkamer en de verlichting te vervangen…

  10. Jeetje er beweegt hier iets. De geheimzinnige Hiëronimus vermomd?

  11. Als je nog wil verven, de living kan hier een likje nieuwe verf gebruiken, post-its is mss nog een leuk decoratief idee,…..dus als ze veel geld vragen is het met happy ending? Ik heb daar zo mijn ideeën over 🙂

    • Ik weet niet of zwarte verf je favoriete kleur is :(, maar wil gerust een dagje komen verven als we daarna getrakteerd worden op een vorstelijke BBQ met alles erop en eraan.
      Dat van die happy ending klopt heel zeker, daar zagen we op onze reis in Thailand verschillende voorbeelden van. Niet dat we het ooit geprobeerd hebben :), het is dus puur van horen lezen.

Geef een reactie

