“Neen, dat doe ik nooit…”

AAA1

Heb jij al ooit iets gewonnen op een wedstrijd? Tot vorig jaar was ik één van de zovelen die ‘voor de vorm’ al eens meedeed aan een wedstrijd, maar nooit eens iets won. De loterij, een kaas- en wijnkaarting,… Ondergetekende kocht wel eens een lotje voor de fun, maar het werd toch nooit iets.

Heb jij soms van die wensen die je ooit zou willen vervullen, maar die er nooit van zullen komen? Iedereen heeft die wel. Mijn schat had ooit willen meevaren in een luchtballon, maar zat daarbij met twee obstakels. Er was enerzijds de dure prijs, en anderzijds het feit dat de Pannenkoek met enorm veel hoogtevrees zit, dermate zelfs dat ik al begin te duizelen als ik in een diep soepbord kijk.

Dan moet je het maar meemaken om eens een Bongobon te winnen ‘fasten your seatbelts’. Een zeer mooie prijs, waarmee allerlei avonturen kunnen worden geboekt, gaande van het rijden in een formule-1-wagen tot, jawel, het varen in een luchtballon. En toen dacht Pannenkoek ‘waarom toch niet eens proberen die angst opzij te zetten, dit is tenslotte een ‘chance of a lifetime’, zo’n kans krijgen we nooit meer.

En zo geschiedde dat we vrijdagavond met een twintigtal mensen op een weide stonden te wachten op, je raadt het nooit, vijf minuutjes wandelen van ons eigen kasteel. Al hadden we elkaar nog nooit gezien, vlug werd er verbroederd op het grasveld. Werden er verhalen verteld van, je raadt het nooit, de crash van een luchtballon hier en een ramp daar. En dat door mensen die het nog nooit hadden ervaren. Heel tof, kan ik je verzekeren.

De organisator liet een ballonnetje op (letterlijk) en kwam tot de conclusie dat we eigenlijk op een verkeerd plein stonden. Wist hij dat voordien niet :)? Hopla, heel die bende naar een ander grasveld ten zuiden van Brugge, tien kilometer de andere kant op. Toen werd de mand gelost van de aanhangwagen. Je ziet hem bovenaan op zijn zijde liggen, met compartimenten waar je per twee tot drie mensen in een kweekbatterij kunt gaan staan.

AAA1

De ballon werd uitgerold, en een luchtkanon begon hem te vullen. Indrukwekkend hoe groot dit ding was. Je ziet de piloot een wandelingetje maken in zijn ‘zaal’ die over een halfuurtje een ballon zal worden.

AAA1

Vanaf toen ging het ongelooflijk vlug. We hadden voordien instructies gekregen hoe we, ééns de ballon vol was, een seintje zouden krijgen en we daarna als de gesmeerde bliksem in de mand moesten kruipen. Laddertjes gewijs, langs enkele gaten in de romp van de mand. We deden dit ook. De touw werd losgekoppeld van de terreinwagen die aan de kant stond en we schoten als een schicht omhoog. In geen tijd haalden we een hoogte van vijfhonderd meter. En toen, beste lezer, kwam de kots mij tot keelhoogte. Wat men ook beweert dat niemand last heeft van hoogtevrees in een luchtballon, geloof het vooral niet. Ik hàd er enorm last van, toch de eerste tien minuten.

AAA1

Ik keek niet naar beneden, maar concentreerde me op de horizon voor me. Het begon veel beter te gaan. In het begin maakte ik met bevende handen mijn eerste foto’s, maar al vlug zag ik de kust voor me. De haven van Zeebrugge lag te blinken in de zon. Ik zag de armen van de Brugse binnenhaven, zag de bakens van Gent. Het was heerlijk weer, trouwens.

AAA1

AAA1

AAA1

Waar ligt de woning van onze jongste? Daaronder links, heel zeker! En zo begonnen de herkenningspunten. De prachtige Brugse binnenstad, waar de monumentale torens herleid werden tot kleine dingetjes, prachtig om zien vanuit de lucht.

AAA1

Een beetje jammer dat de zon volop in de lens scheen, en het zeer moeilijk was om deftige foto’s te nemen. Wie zeer goed kijkt kan toch wat gebouwtjes herkennen

. AAA1

AAA1

Zoals het Jan Breydelstadion van Brugge, bijvoorbeeld.

AAA1

We bleven varen, zo’n uur aan een stuk, tot we boven de landerijen van Snellegem aan onze landing begonnen.

AAA1

En we zelfs ‘kunst’ zagen in gewassen van de landbouw…

AAA1

En ondergetekende dolgelukkig was dat de ballon een veilige en zachte landing maakte op het graasveld van een boer, en hij een mooie foto kon maken van de zon die langzaam slapen ging…

AAA1

Heel blij het avontuur gewaagd te hebben en een belevenis meegemaakt te hebben met ons tweetjes die ons voor altijd zal bij blijven.

Als je ooit de kans krijgt voor een ballonvlucht: zeker meepakken !!!

(ps: we maakten ook wat selfies in de mand van de ballon – deze vind je op de keerzijde van dit logje)

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

54 reacties op “Neen, dat doe ik nooit…”

  1. Inge zegt:

    Leuk zeg! Ik meen zelfs mijn huis te herkennen op één van je foto’s 😊. Goed dat je je over je angst hebt heengezet want zo’n kans krijg je inderdaad misschien niet meer!

  2. chrissebie zegt:

    Fijn dat je je angst heb overwonnen! Al bij al toch een leuke ervaringen. Zelf nog nooit ge-ballooned. Maar wel georganiseerd voor mijn vader zaliger. Dat was zijn droom die uitkwam. Zelf zou ik het ook nog wel eens willen, maar idd, er zelf de volle prijs voor betalen gaat me ook een beetje te ver omdat ik andere prioriteiten heb.

  3. Rob Alberts zegt:

    Respect!
    Mijn hoogtevrees belemmert mij om de details van dit blog te lezen.
    Bangelijke groet,

  4. Jaixy zegt:

    Wat leuk!! En dapper dat je ingestapt bent ondanks je hoogtevrees!

  5. bentenge zegt:

    Kijk eens aan, vanaf nu kun je dus die platte sopeborden inruilen voor diepe en alsnog leren soep drinken !

  6. Ik heb nog met dezelfde ballon meegevlogen 🙂 En vermoedelijk dezelfde chauffeur… Ik vond het ook super!

  7. tinyblogt zegt:

    Oh dat lijkt me ook zalig. Eenmaal weer thuis zal ik de foto’s eens in het groot bekijken!

  8. Super dat je toch je angst hebt overwonnen. Fijn dat je er toch van hebt genoten en dank voor de mooie foto’s! Het lijkt me zo mooi een ballonvaart, staat ook op mijn bucketlist

  9. Ja inderdaad, dezelfde ballonvaarder, nu ik de eerste foto eens wat meer in detail bekijk… Sympathieke kerel en de landing (waar ik wat bang voor was) was ideaal!

  10. Sabine zegt:

    Ik heb dus altijd gezegd dat ik daar nooit in stap. Maarja dat zei ik wel van meer dingen die ik inmiddels ook heb gedaan. Dus wie weet. Ziet er inderdaad wel prachtig uit namelijk!

  11. Marion zegt:

    Tering! Wat gaaf zeg! Beetje jammer dat je niet uit de mand gekotst hebt, maar echt, respect dat je dit gedaan hebt. Geweldig man!

  12. De Fruitberg zegt:

    Wel, dat was blijkbaar een leuk avontuur. Zeg nooit nooit 😉

  13. Harrij Smit zegt:

    Thomas, je bent een held. Chapeau voor wie de Franse taal machtig is, petje af voor de rest van de wereld, zodat eenieder mag weten hoe je je angst hebt overwonnen en daar rijkelijk voor werd beloond!!

  14. Wauw super cool!! Mooie foto’s en he mag trots op jezelf zijn!

  15. DjeauOui zegt:

    Wauw, die eerste foto!
    Het ziet er me intens genieten uit. 🙂

  16. beaunino zegt:

    Wat een belevenis. Dappere man!
    De volgende keer parachute springen?

  17. Mrs. Brubeck zegt:

    Gaf het ooit aan B kado voor een verjaardag… Mij krijg je er voor geen geld in… Of het moest heeeeel veel geld zijn 🙂

  18. Liese zegt:

    Ohja, dat zou ik ook wel nog eens moeten doen ook al ben ik ook niet tuk op hoogtes!

  19. Man, wat een belevenis! Dat wil ik ook wel hoor! Die foto’s echt geweldig en dat je dat dan samen mag meemaken maakt het nog specialer. Maar sorry, ik was ooit blonT… kan de achterkant met die selfies niet vinden 😦

  20. onderdeblauweregen zegt:

    Met hoogtevrees een luchtballon in….ik vind je toch lichtelijk een held!
    Mooi om eens meegemaakt te hebben en mooi de foto’s.

  21. heleen zegt:

    Prachtig, wat een mooie ervaring (ook met hoogtevrees!)

  22. Kristien zegt:

    Liefde is… samen van de grond gaan! 🙂

  23. Billy zegt:

    ik heb zo’n ballonvaart nooit gewonnen, maar toch al meegemaakt…en vond het zalig!

  24. Wildcard zegt:

    Héél schoon foto’s, maar daar zou je mij met geen stokken in krijgen 🙂

  25. Een nogal late reactie: stikjaloers ben ik. Ik droom daar al jaren van. Ze passeren ook al jaren boven ons huis en ik zie er ook af en toe ’s morgens als ik naar het station rij. Ik heb zelfs al overwogen om dit als geschenk te geven aan iemand (in de hoop dat ze me mee vragen). Niet dat ik zo’n waaghals ben: integendeel. Ik durf zelfs op geen enkele attractie in een pretpark. Mocht ik echter ooit de kans krijgen om mee te kunnen met zo’n luchtballon: direct.

Geef een reactie

