Slimkerke uit B.

AAA1

In onze tuin staan vijf bolplatanen. Die hebben we indertijd aangeplant om de inkijk van de achterburen te belemmeren. Ruim tien jaar mochten we hier wonen, met als enige buurdames een tiental koeien die af en toe eens ons afgemaaide gras kwamen opeten. Anders niemand. Ineens werd een nieuwe verkaveling aangelegd, waarbij we plots beroofd werden van onze vrijheid.

‘Goed idee, zo’n bolplataan’, zei het boombedrijf waar we ze kochten. “Je zult er niet veel werk aan hebben, en het bladerdek is zodanig dik dat je het gevoel zult hebben geen achterburen te hebben. Ze worden ook niet overdreven groot, die bomen. Wat blaadjes om te harken in de herfst, verder niks…”

Zei ze dus, maar in praktijk zijn het vijf knoerten van bomen geworden, echt veel te groot voor onze al bij al bescheiden tuin. Bij elke storm mag ik takken ruimen en in de herfst vul ik minstens vijfentwintig groenzakken met bladafval. Minstens, als het er geen 35 zijn. De takken van de bomen hangen over de tuin van mijn buren.

Twee bomen moeten wijken, om te beginnen. Hoe doe je zoiets? Een aannemer laten komen? Ben je gek? Ik kan dit toch zelf? Dacht ik. Ik kocht me een bijl en gisterenavond ging ik aan de slag. Letterlijk. Met een repetitief ‘TOK’-geluid zette ik het proces in gang. TOK TOK TOK. Splinters spatten in het rond, maar echt vorderen deed het niet. Toch niet aan de snelheid die ik voordien ingeschat had. Meer dan een uur ben ik blijven hakken tot een spie uit de stam was gehakt om ‘u’ tegen te zeggen. In de binnenkant van mijn had had zich ondertussen een bleine (of hoe noem je dit in correct AN??) gevormd die er niet lekker uitzag. Maar opgeven? No way!

Vanmorgen hakte ik verder. Ik stond al klaar van zeven uur om dit te doen, maar wou mijn buren niet wekken met mijn TOK TOK TOK. Ik hakte tot ik het resultaat van hierboven bekwam en de poging staakte. Waar zou die boom vallen? Op mijn tuinhuis? Neen, dit is het niet waard om mijn tuinhok naar de kozijntjes te helpen. Op onze veranda? God, spaar me daarvan. Misschien toch beter hulp inroepen…

Dat laatste ben ik nu aan het doen. Over twee weken vertrekken we op reis, nu nog iemand vinden die het ziet zitten om dit klusje voordien te klaren. Ik mag niet dromen dat het zou beginnen stormen en de boom een richting uitvliegt die ik liever niet zou meemaken. Mocht iemand zich geroepen voelen om naar Brugge te rijden om te helpen rooien en ondertussen een mooie voorraad brandhout in te slaan: steeds welkom :).

Moraal van het verhaal: schoenmaker, blijf bij je leest !!

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

76 reacties op Slimkerke uit B.

  1. Rob Alberts zegt:

    Zonder kapvergunning doe je in Nederland niets.
    Mag dat zomaar zonder kapvergunning in Brugge?

    Bezorgde groet,

  2. Mag ik dit dom en gevaarlijk vinden? 🙂

  3. Oef! Hopelijk vind je snel iemand die wil helpen. Ik heb hier zelf geen verstand van dus aan mij heb je niks.

  4. Brubeck zegt:

    Hahaha, eens goed gelachen als je het mij permitteert. Die boom staat nu zo dat als iemand er met zijn vingers knipt vlak naast de stam, die omvalt. Benieuwd wanneer dit op joetjoep gaat komen 🙂

  5. Oeps. Hopelijk komt er geen storm.

  6. Niet om moeilijk te doen, Thomas, maar ik ben er redelijk zeker van dat je dit niet zo maar mag doen. Je hebt daar een vergunning voor nodig: https://www.brugge.be/kapvergunning-0.
    Jammer dat Menck gestopt is met bloggen want die zou wel raad weten. (Al kan je altijd eens proberen op menkc1 at hotmail dot com).

  7. Myriam zegt:

    Ik stuur dit even door naar een bevriende tuinman 🙂

  8. Falderie zegt:

    Dat gaat je geld kosten! Nog niet zo evident om die bomen te lozen…

  9. Jaixy zegt:

    Haha ik duim echt dat t niet gaat stormen

  10. Ik kom ze halen. wij zijn professioneel in tuinwerken. Je kan me contacteren om af te spreken. 0475/635423. Grtjs

  11. Vrijdag kom ik ze halen gratis! Professioneel gerooid!

  12. Marion zegt:

    Brilant. Echt. Briljant. Dit kan alleen in België. In Brugge. In jouw achtertuin.

  13. Eilish zegt:

    Laat die mens van hierboven dan de andere bomen die wegmoeten ook meepakken hé, je krijgt niet elke dag zo een aanbod !

  14. Sabine zegt:

    Hahahaha als ik naar die foto kijk lijkt het alof ik alleen maar hoef te blazen of die boom valt al om 😉 Ik zit me hier trouwens heel sterk af te vragen wat vrouwlief hiervan heeft gezegd. Ik kan me zo voorstellen zoiets als: schat, ik zei het toch… 😛

  15. beaunino zegt:

    Waar dat bloggen al niet goed voor is!
    Eind goed, al goed. Tenminste, zolang het voor die tijd niet gaat stormen. Ik zou de andere bomen gelijk maar flink terugsnoeien.

  16. Inge zegt:

    Haha! Je hebt er wel een goed verhaal aan overgehouden, dat is op zich ook al iets 😉

  17. Thomas toch… je bent een echte man hoor, dat zeker!
    Mannen beginnen altijd ergens aan zonder de ‘gebruiksaanwijzing’ te lezen! 😉
    Hoop dat het goed komt met die tuinvriend van Myriam!
    Groetjesss en een fijne dag!

  18. Kristien zegt:

    Gij zijt toch nogal ne pannenkoek hè, Thomas! 🙂 Staat die boom nog recht? Ik zou ’s nachts geen oog dicht doen.

  19. De Fruitberg zegt:

    Grote bomen kappen is inderdaad een vakwerk. Af en toe belandt er iemand die denkt dat zelf te kunnen onder een boom….

  20. Harrij Smit zegt:

    Zolang die boom er zo bijstaat, zou ik maar even flink de adem en inhouden en ook niet te hard schreeuwen en zo.

  21. tinyblogt zegt:

    Heb het even nagevraagd aan mijn lief, je was redelijk goed bezig, maar als je wil dat de boom (van de foto) nu naar rechts valt, moet je aan rechterkant blijven kappen, beetje bovenaan. Als je niet wil dat hij naar rechts valt, dan heb je een probleem.
    We willen wel komen helpen om de stam te verzagen en hout meenemen maar we zijn pas volgende zaterdag terug in het land….

  22. tinyblogt zegt:

    Oh en een bleine is een blaar!

  23. Billy zegt:

    ik had wellicht eerder een motorzaag gebruikt ipv zo’n bijl…
    Maar zo’n grote bomen lijken me toch meer werk voor profs!

  24. chrissebie zegt:

    Bomen omhakken is een kunst, plus je moet uiteraard goed materiaal hebben. Ik wil hier ook wat bomen naar beneden (laten ) halen. Maar mijn boomzager is er nog niet klaar voor!

  25. Liese zegt:

    doe je dat niet met een automatische zaag? (alléé, onze gebuur doet dat toch…inclusief het gezucht van onzer kant wegens het irritante geluid- mmiiiieeeeeeeeeeehhhhh-)

  26. Kristien zegt:

    Is die half omgehakte plataan gisteren met het hevige onweer niet tegen de vlakte gegaan?

  27. En? En? En? Hoe liep het af? Hopelijk kwam het goed…

  28. Pingback: Ik vroeg me af… | Thomas Pannenkoek

Geef een reactie

