Slimkerke uit B. – ‘the sequel’ of ‘warme virtuele reacties’

AAA1

“Ik zou geen oog meer dichtdoen”, was één van de vele reacties op mijn logje van vorige week zondag..

Het was Myriam  die na het lezen van dit stukje meteen haar gsm ter hand nam en een berichtje stuurde naar een goede vriend van haar, meteen ook tuinier. Binnen  het uur stonden een paar reacties van die ‘Peter’ op mijn blog waarin hij aanbood die bomen gratis te komen vellen en ophalen.

Kort nadien bood ook Tiny haar hulp aan. Ze had mijn ‘kunsten’ eens voorgelegd aan haar vriend, gaf zelfs een compliment over mijn techniek 🙂 en bood aan om het hout te komen ophalen.

Deze blogschrijver is een zacht ei. De vele reacties op het logje gingen van zeer grappig tot medelevend tot bijna ‘moeder die een klets op mijn bloot gat geeft na de zoveelste flater’. Maar dat mensen die mij enkel kennen van (zoals mijn moeder het zegt) Tinternet direct de stier bij de horens vatten en spontaan hulp aanbieden dat ontroerde mij enorm. Wie ben ik trouwens? Wie kent mij écht? Voor hetzelfde geld ben ik een seriemoordenaar die elke week een paar stukjes schrijft in zijn cel en die eens een weekend naar ‘huis’ mocht, zijn bijl aanscherpte in de aanloop van een volgende reeks moorden en hem uittestte op een boom die toevallig zijn weg kruiste. Bijvoorbeeld… Ik was zeer ontroerd.

Waarom ook was ik ook aan dat werkje begonnen? Zoals ik schreef: de omvang van de bomen was serieus uit de hand gelopen. Niet zozeer qua stam (want die voldoet nog aan de voorwaarde om zonder kapvergunning gerooid te worden), maar vooral qua omvang van de kruin. Bij elke storm zagen we de bomen heen en weer wiegen. Vorig jaar is tijdens zo’n storm een zware tak afgekraakt en net niet naar beneden gedonderd op het tuinhuis van de achterbuur. Hij hing nog met zijn ‘ligamenten’ aan de stam, en ik kon hem naar onze kant van de tuin trekken. Voor hetzelfde geld was hij neergestort op het dak van het bewuste tuinhuis en ging dit ons veel geld kosten. Of, ik mag het niet dromen, was hij op een persoon terechtgekomen, en die zou er niet vanaf komen met zijn haar eens te kammen…

Ik belde maandag tuinman Peter op, en hoorde een zeer sympathieke stem. Soms heb voor dat ik een totaal onbekende opbel en de indruk krijg dat ik hem/haar al twintig jaar ken. Zo ging dat maandag. Hij zou vrijdag komen, en wat die boom betreft, geen paniek, er was geen storm voorspeld, die zou het wel overleven. En inderdaad, maandag, dinsdag en woensdag stormde het niet, was het mooi zomerweer. Woensdagavond zat ik in de tuin in kleermakerszit mijn bord avondeten te verorberen en keek ik naar de bewuste boom. Er was niet veel wind, maar toch schudde hij lichtjes naar achter, leunend op de ‘spie’ die ik uit de stam had gehakt. Dit was dangerous – mijn eten interesseerde me niet meer.

De paar nog werkende hersenfragmenten onder mijn schedeldak raadden mij aan om een baksteen in de gapende stamwonde te persen en die vast te binden met ducktape. Natuurlijk kan ducktape geen vallende boom opvangen, maar in combinatie met de baksteen zou het allicht wel helpen om de boom in de juiste richting te laten vallen. De wet van Aristoteles, weet je wel. En als het die wet niet is, zal het wel een andere wezen.

Voor donderdag werd onweer voorspeld, gepaard gaand met hevige windstoten, vooral in het westen van het land. Waar woont Thomas Pannenkoek? Juist. West Vlaanderen ligt niet bepaald in het Oosten. Donderdag ben ik met een ei in de broek gaan werken, en keek tijdens de werkuren wel tien keer op de Buienradar. Daar wordt mijn werkgever niet vrolijk van, maar het was overmacht. Ik kon regelen om een uurtje vroeger huiswaarts te keren, en leende bij een buurman een dikke kabel om vast te leggen aan de kruin van de boom in een poging die omver te trekken. Geen kik gaf hij. Daarmee bedoel ik niet de buurman, maar die boom :).

Een uur later kwamen donkere wolken aandrijven vanaf de kust. De lucht kleurde zwart als de nacht, waarop het enorm fel begon te waaien. De bolplataan stak nog even fier de takken omhoog. Hij ging van links naar rechts, steunde op de baksteen die ik erin had gewurmd en besloot zich dan maar heel zachtjes te laten vallen aan de andere kant. Het geluid van een krakende scharnier gevolgd door een plof. Hij landde op de juiste kant, deze die ik voor ogen had toen ik vorige week zaterdag met mijn bijl de eerste TOK TOK gaf tegen de stam. Een fotootje hiervan zie je bovenaan dit logje.

En jawel, tuinman Peter heeft ons eergisteren opgezocht en deed fantastisch werk, samen met zijn zomerhulp. Gratis en voor niks, want hij kan het hout goed gebruiken. Hij krijgt van ons alle bomen, want zo’n avontuur willen we niet meer meemaken. Volgende week komt hij de laatste twee ophalen en uiteraard vragen we hem een offerte te maken voor een alternatieve afscherming tegen de inkijk van de buren. Voor wat, hoort wat.

Bedankt, Peter en ook nog eens bedankt, Myriam voor de spontane hulp. Bedankt ook Tiny voor de aangeboden hulp. En, o ja, een mens geeft wat ‘privacy’ prijs als je ingaat op zo’n gul aanbod. Maar dat toont alleen aan dat wij niet alleen virtuele personen zijn, maar levende mensen van vlees en bloed.

Achteraf gezien raar dat tuinman Peter niet heeft gelachen met mijn slagschip van een neus. Zou misschien enige overdrijving… ???

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

63 reacties op Slimkerke uit B. – ‘the sequel’ of ‘warme virtuele reacties’

  1. Rob Alberts zegt:

    Heeft Tuinman Peter ook een blog?
    Of lezen we bij Myriam de indruk die jouw neus heeft gemaakt?

    Ach, de ene blogger gebruikt soms enige lichte overdrijven, de andere blogger schrijft niets dan de waarheid en alleen de waarheid?
    Wie zal het zeggen, wie zal het weten.

    Jullie uitzicht is in ieder geval een stuk ruimer geworden.

    Mijn uitzicht is alleen aan de voorkant vrij. Die slaapkamer heeft dan ook geen gordijnen.
    De andere kant staat nog steeds flink tussen de bomen. daar heb ik gordijnen. De vogels mochten eens naar binnen willen kijken.
    De bomen van de achterkant zijn van de gemeente. Achterstallig onderhoud maakt dat er geregeld takken uitwaaien. Het wachten is totdat er een hele boom omver gaat. Sommige zijn zo groot dat zij mijn hele tuin zullen vullen. Zelfs de kamers binnen kunnen vallen. Of op het dak terecht kunnen komen.
    Je begrijpt het bij een beetje wind zit ik al in angst te beven ……..

    Vriendelijke groet,

    • Ik zou niet wachten, Rob, om de gemeente in dit verband aan te schrijven. In het belang van beide partijen, want als iets ergs gebeurt komt hoe dan ook ‘aansprakelijkheid’ aan de orde, en dan zullen zij aan het kortste eind trekken…

      • Rob Alberts zegt:

        Geregeld vraag ik om het achterstallige onderhoud aan te pakken.
        Zo nodig mogen ze van mij zelfs hele bomen weghalen.

        Kappen en snoeien ligt in mijn omgeving gevoelig.
        Veel bomenliefhebbers staan direct te demonstreren bij het zicht van een kettingzaag.

        Boomvriendelijke groet,

        • OK, alle respect voor onze groene jongens. Maar ook die zullen begrijpen dat een grondige snoei, desnoods rooi, noodzakelijk is om de veiligheid te blijven garanderen. Bomen kunnen ook vervangen worden, war wij ook zullen doen (weliswaar door bomen die passen in een voorstadstuintje)

  2. Liese zegt:

    eind goed; al goed!

  3. bentenge zegt:

    Damn, ik dacht nochtans dat Thomas Pannenkoek een soort schrijvend broederschap was met duistere bedoelingen en dus zo virtueel als iet… zit ik er weer naast zeg !

  4. chrissebie zegt:

    Amai dat is tof zeg! Bomen omleggen kan ik niet, maar als je ooit kookproblemen hebt mag je me ook roepen! Sos Chrissebie!

  5. Marion zegt:

    Spannende avonturen in Tuin Thomas. Gelukkig zijn er geen gewonden gevallen. Althans… dat schrijf je natuurlijk. Dat zullen wij nooit zeker weten. Wat een toffe gast die Tuinman Peter. What’s in a name, hè!

  6. Jaixy zegt:

    Hahaha heeft de boom incl baksteen toch die ene storm niet overleefd….
    Gelukkig viel hij de goede kant op.

  7. Mrs. Brubeck zegt:

    Mooi… Wat een medemens voor een virtuele kan betekenen 🙂

  8. Alice B. zegt:

    Dat is wel een heftig verhaal en zo zie je maar dat je toch met virtuele ‘vrienden’ een band op bouwt. Ja zo voel ik dat toch. Bezocht er onlangs eentje (in Brugge 🙂 ), neen het was niet bij jou en dat viel reuze mee. Wat een toffe peer die Peter, jammer dat hij niet in mijn buurt woont anders mocht hij mijn tuin komen doen. Schoenmaker blijf bij je leest zegt men wel eens hé meneer Pannenkoek. Zag laatst op de VRT Eén een uitzending van houtakkers die een week naar Canada trokken om daar mee te helpen. Die zetten al een grote neus op van wat ze daar zagen en leerden, hoe zouden wij dat dan goed kunnen…Weet dat ik als kind nog heb moeten meehelpen om aan een touw te trekken toen er bomen in de boomgaard werden omgekapt omdat ze ziek of oud waren. Dat was altijd een heel groot evenement! Eind goed en al goed. Myriam een toffe vrouw hé!

  9. Brubeck zegt:

    Hahaha, sorry maar toch weer eens goed gelachen toen ik de ductape aanpak zag. Tot Mrs. Brubeck zei: jij zou exact hetzelfde doen. Euh, ja dus. Goed dat het uiteindelijk zo afgelopen is, waar de stormen in West-Vlaanderen al niet goed voor zijn.

  10. beaunino zegt:

    Ik kijk reikhalzend uit naar de plogs en vlogs van Myriam en Tiny, dat begrijp je.
    Heerlijk, allemaal mooie lieve mensen bij elkaar.

  11. Schoon hé de wijde wereld van het internet :-),….en bij de bonnie moet er ook een boom uit, kan ik je bellen 🙂 :-),……

  12. tinyblogt zegt:

    Allez vooruit, oef, ’t is in orde. Heel de week in Frankrijk en ik zat er toch wel mee in zeker: zou die boom nu goed terecht gekomen zijn? Zou Paul geen schade hebben? Zou de boom er nog liggen als we terug zijn? Mijn lief werd er onnozel van, van al mijn gezaag… (ik was beter bij jou komen zagen). 😉

  13. Eilish zegt:

    Het is hier van opgeruimd staat netjes en eind goed al goed. Oef zeker ?

  14. Sabine zegt:

    Mooi geschreven! Een stuk persoonlijker en met zoveel gevoel. Zo zie je maar weer hoeveel de virtuele wereld kan betekenen in het echte leven 🙂

  15. Mieke zegt:

    Geachte heer Pannekoek 😉, sinds kort ben ik een lezeres van jouw blog. Zou je geloven dat ik donderdagavond, vluchtend van een terras door dat hevig onweer, aan jouw boom moest denken? Gelukkig is alles goed afgelopen. Mooi om lezen dat er nog zo’n vriendelijke en hulpvaardige mensen bestaan. ’t Zijn “maar” blogs. Maar toch leeft een lezeres mee. Zo lief dat er mensen jou geholpen hebben. Fan van jouw schrijven en fantasie. BTW ook fan van de mensen die reageren op jouw blog.
    Hopelijk respecteert iedereen jouw privacy, want zoals reeds gelezen, vind je dat terecht belangrijk.

    PS : toch wel opgelucht dat je geen seriemoordenaar blijkt te zijn 😉👏🏻

    • Beste Mieke,
      Sympathiek dat je donderdagavond aan mijn boom dacht. Er staan nog twee bomen recht in mijn tuin, en ze bekenden deze morgen dat ze stiekem een beetje op jou verliefd zijn. Ik moest dit aan jou overmaken – je doet ermee wat je wil.
      Neen, een seriemoordenaar ben ik (nog) niet, of het zou moeten zijn op een zwoele zomeravond in de tuin waar ik omringd word door muggen. Dan zullen er wel enkele sneuvelen, vrees ik…

  16. Harrij Smit zegt:

    Da’s dan gelukkig een eind goed al goed verhaal geworden dankzij of ondanks de wet van Murphy – en als het die wet niet is, zal het wel een andere wezen 😀 – ofwel zet gewoon de onderste steen boven.
    In mijn tuin loopt het nog niet zo’n vaart, alhoewel de zonnebloemen al dik een halve meter boven de schutting uitsteken en bij storm… ach ik gok het er maar gewoon op 🙂 Of zou Peter ook zonnebloemenhout kunnen gebruiken?

  17. Waar je blogcontacten al niet goed voor zijn hè! Wat een opluchting moet dat geweest zijn toen die boom echt om was.
    Je hebt er wel een luguber verhaal van gemaakt zeg… van wie en hoe je wel eens zou kunnen zijn..
    Maar ik geloof daar ook niet zo in, de meeste bloggers zullen toch echt wel echt zijn?
    Volgende keer eerst de gebruiksaanwijzing lezen hè Pannenkoek! 😉
    Groetjesss

  18. Je zult het niet geloven maar toen het stormde moest ik aan je denken! Ik dacht, zou de Pannenkoek zijn boom al geveld zijn?? Nog eens vlug gekeken via Google Earth maar daar was weer geen reet op te zien, zoals gewoonlijk.

    Virtuele groet,

    Uw stadsgenoot,

    J.B.

  19. De Fruitberg zegt:

    Nu ben ik wel teleurgesteld, ik dacht écht dat je een seriemoordenaar was 😀
    Je hebt toch wel wat geluk gehad, als je at zo bekijkt…

  20. Kristien zegt:

    Jij bent een buitengewoon toffe blogschrijver vandaar de spontane hulp van je medebloggers! 🙂

  21. Billy zegt:

    daarmee is bewezen dat Tinternet nog zo slecht niet is hé… 😉

  22. Myriam zegt:

    Ik had Peter uitdrukkelijk opdracht gegeven om foto’s te nemen van je neus en aanverwante lichaamsdelen, maar hij weigerde hieraan mee te werken. Het enige dat hij wou prijsgeven is dat je een gele gelaatskleur en spleetogen hebt. En wat die seriemoordenaar betreft, ja, nu je het zegt, sedert Peter bij jou is geweest heeft niemand hem nog gezien…Ik denk dat ik maar de politie bel. Ik heb al heel vaak contact gehad met bloglezers (m/v) en ik ben nog nooit slecht gevaren om het zo maar eens te zeggen. Een beetje vertrouwen in de mensheid hé Lomas Lannenloek 😉

Geef een reactie

