Hiëronimus Pannecoucke – De Stem gefilterd door de Nachtemmer

Vanmorgen werd ik gewekt door mijn gsm. Uitzonderlijk, want mijn automatische piloot staat op 6u30. Als ik dan niet wakker ben, moet wel iets zeer uitzonderlijks zijn gebeurd. Het was precies kwart over vier. Er waren twee mogelijkheden: ofwel nam ik op, ofwel niet. De keuze viel op de eerste keuze.

“Thomas Pannenkoek. Met wie spreek ik?”

“Bweirr kkmqoi fd kkmlie kmqsditopot”

Wat was dat? De verbinding was heel duidelijk, maar hier begreep ik werkelijk geen snars van. Ik doopte mijn  telefoon eens in de overvolle nachtemmer in de hoop dat de klank hiermee wat zou gefilterd worden en legde mijn oor nog eens te luisteren. Eerlijk gezegd vond ik dat mijn telefoon stonk.

“Thomas Pannenkoek nogmaals, met wie heb ik de eer?”

“Dat klinkt al veel beter, Thomas. Sorry dat ik je zo vroeg lastig val, maar ik kon niet slapen en dacht van: ‘Waarom bel ik Thomas Pannenkoek niet eens?’.”

“In dit geval gooi ik gewoon weer dicht, want ik heb echt mijn slaap nodig om…”

“Stop met zagen, Pannenkoek. Je zou beter wat dankbaarheid tonen, want ik bel je in verband met je zoektocht naar Hiëronimus Pannenkoek, eind vorig jaar uit zijn kist ontsnapt en nu rondhuppelend in het pittoreske Brugge, gekend voor zijn mooie monumenten, zijn prachtig groen, zijn vriendelijke bevolking en zijn veel te dure horeca.”

“Mag ik eindelijk eens weten met wie ik eigenlijk spreek?”

“Neen, dat mag je niet, maar luisteren mag je wel.”

“Mag ik je dan tenminste Eric noemen, Balthasar of Ahmed? Desnoods Zijn Excellentie Paus Paulus Johannes de Tweede, zelfs al is die gozer al meer dan tien jaar dood?”

“Noem mij gewoon ‘mijnheer’, dat klinkt al gek genoeg”

“OK dan, ‘mijnheer’, laat los wat op je lever ligt… Maar haast je want mijn aardappelen staan op het vuur…”

“Hoe lang ben je nu al aan het puzzelen om het mysterie van de vermiste Hiëronimus op te lossen? Of mag ik Ronny zeggen?”

Dat was bijzonder vreemd, want buiten de lezers van deze weblog en mijn lieve schat is er niemand die weet dat Hiëronimus als Ronny mag worden aangesproken. Ik kan wel enkele namen van bloggers bedenken die me een peer zouden willen stoven, maar laat ze zich wat inhouden nu we op dit cruciale moment zijn aanbeland.

“Ken jij Ronny dan, altemets?”

“Meer nog, beste Thomas, ik dronk gisteren nog een koffie met hem in café De Garre”

“NEEN !”

“JA !”

“En?”

“Hewel, ik wou maar zeggen dat het jammer is dat er geen koekje bij werd gegeven. Zijn alle Bruggelingen zo gierig?”

“Neen, absoluut niet, een koekje hoort er altijd bij als je in een Brugse tent een koffie bestelt”

“Dacht ik ook, maar het is niet dat wat ik je wou vertellen”

“Wat dan precies?”

“Welnu, ik hoor dat je volgende week dinsdag op reis vertrekt…”

“So ??”

“Dus zal je zoektocht ook twee weken niet verschijnen op je weblog. Welnu, op tien september wil ik je zien. We spreken af om 5u00 op de Eiermarkt. Op dit uur is Brugge dood en kunnen we rustig praten. Je zult me herkennen aan mijn rode T-shirt van het merk Vera Peewee en mijn Balsamico strohoed met beige voering. Dit kan je laatste kans zijn om iets van Ronny te vernemen. Capito?”

“Capito!”

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

36 reacties op Hiëronimus Pannecoucke – De Stem gefilterd door de Nachtemmer

  1. Rob Alberts zegt:

    Twee weken geen blogaflevering maar wel zicht op een ontknoping?

    Ik voorzie twee weken slapeloze nachten ……

    Goede reis!

    Gespannen groet,

  2. Eilish zegt:

    Altemets : zo een schoon woord …

  3. Harrij Smit zegt:

    Wat zo’n nachtspiegel voor inzichten verschaft is ongekend. Ik voel aan mijn water dat je hem op het spoor bent. Om het toch nog wat spannend te houden is het goed dat je eerst je reislust weer eens gaat bevredigen 😀

  4. Jaixy zegt:

    Hele fijne vakantie!
    Zal je die Hiëronimus nu toch op het spoor zijn?

  5. beaunino zegt:

    Hmmm….het riekt aan alle kanten. Ik zou maar oppassen als ik jou was. Hoe komt die man trouwens aan jouw nummer? Enig idee?

  6. De vraag is nu: hoeveel bloglezers zullen op 10 september om 5 uur op de Eiermarkt staan op dit mee te maken? Dat is een donderdag: ook niet echt een gemakkelijke afspraak zo vroeg ‘in den doenkerte’. Waarschijnlijk een flauwe plezante die op dat moment overal zal zijn behalve op de Eiermarkt.

  7. Myriam zegt:

    Ik zal er zijn op de Eiermarkt. En moest ik je een peer kunnen stoven ik zou het niet laten. Is je telefoon al weer reukvrij? 😉

  8. Marion zegt:

    Ja, dat zou gigantisch lachen zijn als de hele Eiermarkt op 10 september vol staat met bloggers. Ik weet zeker dat er minimaal één aanwezig is!

  9. Sabine zegt:

    Oe spannend en mysterieus! Helaas woon ik te ver weg om daar te verschijnen op de eiermarkt, maar zou inderdaad wel hilarisch zijn als het vol staat met bloggers 😀

  10. De Fruitberg zegt:

    Nu allemaal eerst een rode T-shirt en strohoed kopen 🙂

  11. Mieke zegt:

    Gij zijt niet te doen gij. Had het deze morgen al gelezen, en kreeg kotsneigingen van die gsm in urine. Ben net bekomen 😉. Hoop eigenlijk dat dit mysterie nog even blijft duren. Zalig om lezen.

  12. Wim zegt:

    Ik ontdekte je nog niet zo lang geleden. Maar ik ben fan. Tof geschreven Thomas!

  13. Brubeck zegt:

    Normaal zou ik vragen, “wat zat er in die nachtemmer?” maar iets in me houdt me tegen 🙂

Geef een reactie

