Ik ben een gelukzak – back to reality !

AAA3

Ik ben een gelukzak was de conclusie die ik woensdagavond maakte toen mijn schat op het terrasje van de hotelkamer aan het genieten was van de laatste stralen zon voor we onze valiezen pakten om terug te keren naar Vlaanderen. Wat ben ik een verd.. gelukzak dat ik hier zestien dagen de luiaard mocht uithangen, slapen in een mooie hotelkamer, mijn voeten onder de tafel mocht schuiven voor een lekker ontbijt en overdag de heerlijkste gerechten op de leukste terrasjes, mocht genieten van een klimaat om ‘u’ tegen te zeggen, in een omgeving die bijna sprookjesachtig aandeed. Geld tekort, dan stapten we toch gewoon naar de flappentapper om de hoek? Aan niets moeten denken behalve welk T-shirt aan te trekken die dag. Alle gedachten lossen, niet piekeren over het werk,…

AAA1

Ondertussen liet het nieuws me natuurlijk niet los. De problematiek van de vluchtelingen bijvoorbeeld. Het schrijnende beeld van het aangespoelde kind Aylan bereikte natuurlijk ook Portugal. Commentaren hoorden we op BVN in programma’s als De Wereld Draait Door, Pauw of ernstiger stuff op CNN. Mag ik daarbij enkele bedenkingen hebben? Werken we hier niet met een omgekeerde psychologie? Is het de schuld van Europa dat we die mensen niet allemaal tegelijk aankunnen of moet ik nog eens knabbelen op hetzelfde been waarop ik nu al maanden kauw, dat het probleem aan de bron moet worden aangepakt? Moet Assad niet gekortwiekt worden, moet IS niet worden lam gemaakt? Hoe veel hoofden moeten nog van de romp worden gesneden en hoeveel moeten we nog worden uitgedaagd vooraleer echt tot actie à la Irak wordt overgegaan? Stel dat wij morgen onder een geradicaliseerd regime verplicht worden uit te wijken naar, zeg maar, Australië, zouden wij niet veel liever ons thuis behouden dan in het onbekende te springen? Dat neemt uiteraard niet weg dat we moeten proberen de mensen die het echt nodig hebben zo vlug mogelijk op te vangen.

De zelfmoord van Joost Zwagerman heeft me ook zeer aangegrepen, zij het met gemengde gevoelens. Zoiets is heel erg. Zeker bij zo’n talentvol iemand die o.a. een boek heeft gepubliceerd waarin wordt geschreeuwd tegen alles wat met zelfdoding te maken heeft. Zijn dood werd breeduit in de pers uitgesmeerd. Een van mijn schoonzussen die een viertal jaar terug voor dezelfde weg koos kreeg niet zoveel aandacht. Mijn broer bleef gebroken achter, en is daar na die jaren nog steeds niet bovenop. Net zoals zoveel duizenden achterblijvers van mensen die in Vlaanderen uit het leven zijn gestapt. We zijn in ons patattenlandje helaas wereldkampioen zelfmoord.

Een reden te meer om te stellen dat ik een gelukzak ben. Ik heb het geluk tot tweemaal toe per jaar een reis te maken waarbij we ons financieel geen pijn doen. Ik heb de zegen mij goed in mijn vel te voelen, te kunnen doen en laten wat ik wil, te mogen en kunnen meedraaien in het rad van onze samenleving.

Ik ben ook verjaard op reis. 57 ondertussen, Had dit twee jaar geleden het geval geweest was ik nu met ‘prépensioen’. Hoefde ik dus niet meer te werken tot het eind van mijn dagen. Ik leefde daar jaren naartoe. Waarom? De meesten hadden kans om op die leeftijd de werkvloer te verlaten, dus waarom ook ik niet? Er waren plannen om nog meer te reizen, wat vrijwilligerswerk te doen en vooral me niet meer te laten meeslepen door de alledaagse stress.

AAA2

Ik heb me erbij moeten neerleggen dat dit niet het geval zal zijn. Dat ik, zoals de regeling vandaag bestaat, minstens tot mijn 63 zal moeten werken om vervroegd met pensioen te kunnen gaan. Als tenminste een volgende regering de achterdeur niet volledig dicht zal gooien, en ik tot mijn 65 of 67 moet doorboeren. ‘Het systeem’ moet betaalbaar blijven. Dat wist de politiek al minstens twee generaties terug, maar nu pas ziet men de noodzaak in er iets aan te doen.

Het zij zo. Morgen ‘back to reality’ – ik weet dat van de in totaal drie en een halve collega’s er twee met verlof zullen zijn. Het wordt dus bikkelhard om mijn -in het verleden gemiddeld- vijfhonderd mailtjes door te nemen en asap te beantwoorden, mijn overvolle afsprakenboek af te handelen, mijn afwezige collega’s te vervangen,… Volle bak stress dus.

Wat ben ik een verd… gelukzak!

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

42 reacties op Ik ben een gelukzak – back to reality !

  1. Dat is het fijne als je op vakantie bent, je kunt alles loslaten. Mooi geschreven trouwens, ik hoop dat het maandag mee gaat vallen.

  2. Liese zegt:

    vrijwilligerswerk! Oh yes, dat kunnen wij heel goed gebruiken op het werk bij ons! 😀 En gelukkige verjaardag btw!

  3. De Fruitberg zegt:

    Tja, die vluchtelingen. Het is natuurlijk ook allemaal makkelijk om te stellen dat ze de problemen daar dienen op te lossen, en je om te keren in je bed en verder te slapen. Maar we zijn minst gedeeltelijk verantwoordelijk. Die mensen zijn op de vlucht voor moslimextremisten, en daar heeft Europa toch vlot aan meegewerkt volgens mij, onze welvaart is er er zelf op gebouwd (steunen van corrupte regimes want olie)

    Midden jaren ’30 probeerden joden ook Duitsland te ontsnappen. Zowat alle landen probeerde ze in Duitsland te houden… Daar is toen de basis gelegd van de UN richtlijnen voor vluchtelingen, om dat de wereld toen besefte dat ze fout waren. Gaan we nu opnieuw dezelfde fout maken?

    • ‘Keren in bed en verder slapen’ is zeker niet mijn bedoeling, wel integendeel. Ik stel ook niet dat niets dat vluchtelingen niet bij ons moeten worden opgevangen, maar wel dat de UN heeft veel te lang gewacht om echt actie te voeren ter plekke. Men had de IS kunnen smoren in de kiem, maar liet hen gewoon begaan tot de zweer op barsten stond.

  4. bentenge zegt:

    Ik las de zin “Ik heb de zegen mij goed in mijn vel te voelen, te kunnen doen en laten wat ik wil, te mogen en kunnen meedraaien in het rad van onze samenleving.” En dacht, dat is er boenk op. En nog geen twee zinnen verder spreek je van gemist prepensioen. Een contradictie mijn beste. 🙂 Enfin, het blijft een moeilijk en gevaarlijk thema. De vluchtelingenstroom en dat in combinatie met ons systeem en de houdbaarheid er van.

    • Toch geen contradictie, als ik je mag tegenspreken. Ik behoor tot de generatie die collega’s heb zien vertrekken aan zeer jonge leeftijd (sommigen konden al gaan aan hun veertig jaar, met behoud van 75% van hun laatste netto wedde!). Belachelijk jong, natuurlijk. Keer op keer werd die leeftijdslimiet opgetrokken, waarbij ik telkens uit de boot viel. Ik voel me zeer goed in mijn vel, inderdaad, maar dat gemiste prepensioen heeft me toch een tijdje hoog gezeten. Nu is de knop in mijn hoofd omgedraaid…

  5. tinyblogt zegt:

    Vier onderwerpen waar vele mensen onder ons een lijvig eindwerk over zouden kunnen schrijven: vluchtelingen, zonvakantie, pensioenregeling en niet te vergeten: zelfmoord. Ik ben zelf vrijwilliger bij een organisatie waarbij we dagelijks te maken krijgen met jongeren die zelfmoordgedachten hebben. Ondertussen kent iedereen wel iemand in de familie die te maken kreeg met zelfmoord. Het blijft me raken. Iedereen zegt inderdaad: goh, wat hebben we het toch goed, en toch is het cijfer zelfdodingen schrikwekkend hoog. Als je voor een uitdaging wil gaan in je vrijwilligerswerk, denk dan eens aan de zelfmoordlijn. Ik geef nog even de website mee, http://www.zelfmoord1813.be
    Om dat preventie belangrijk is.

    • Als zelfmoord gebeurt bij een dicht familielid of een goede kennis besef je pas wat de vreselijke gevolgen ervan zijn. Sterk van je dat je nu al dat vrijwilligerswerk doet! Je moet wel heel sterk zijn om je op dat vlak in te zetten – proficiat !!

  6. Ik wist dat jij jarig was, ah ja, ik was dat ook,….:-) ;-). Een geweldige fantastische verjaardag,…ik besef ook elke dag hoe gelukkig we zijn en hoe goed we het hebben,……en ben er bewust enorm dankbaar voor! En ik begrijp dat de stress op het werk teveel wordt, heb er de laatste tijd ook enorm veel last van en dat trekt door op de rest van je leven,…..ik tel al af naar minder werken, want pensioen, dat is nog GIGANTISCH ver weg,……maar met parttime werken zou ik al enorm tevreden zijn,…en ik weet al waar ik mijn vrijwilligers werk ga uitoefenen, al sinds ik kind ben,…

    • Ook voor jou een gelukkige verjaardag toegewenst. Vanaf januari begin ik 4/5den te werken. Zoals ik hierboven als reactie bij Marion schreef ondertussen met gemengde gevoelens, maar mijn schat houdt me goed in het spoor om de aanvraag effectief in te dienen…

  7. Marion zegt:

    Fijn te lezen dat je zo genoten hebt van je vakantie. Echt fijn. Ik gun je dat bijkomen echt even. Wat ik je ook gun is wat minder stress op die baan van je. Misschien het ASAP lekker laten voor wat het is. Maar dat is te makkelijk gezegd, denk ik. Je doet wat je kan. Ga je nog minder werken? Vier dagen? Ik ben soms een beetje de draad kwijt. Het vluchtelingenverhaal blijft het onderwerp van de dag. We doen wat we kunnen. Tenminste, ik doe wat ik kan doen. Hier en nu. Ik ben niet in staat om de bron aan te pakken. Ik hoop dat degene die daar wel toe in staat zijn hun verantwoordelijkheid ooit zullen nemen. Geniet nog even van je welverdiende zondagsrust. Oh en nog bedankt voor de virtuele pannenkoek. Hij smaakte me goed in de vroege ochtend.

  8. 500 e-mails per dag?? En ik heb het al lastig met die 50-tal die ik nauwelijks de baas kan 😦

    We hebben het inderdaad heel goed bij ons, maar we betalen er soms een hoge tol voor. Steeds meer mensen breken bij de rat race. Good luck met die eerste werkdag 😉

    J.B.

  9. Nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag!! Heel erg fijn om te lezen dat je zo’n heerlijke vakantie hebt gehad. Hopelijk kan je de rust die je daar hebt ervaren toch nog even vasthouden de komende tijd, ondanks de stress op je werk.

  10. Rob Alberts zegt:

    Verlate proficiat voor je verjaardag!

    Met plezier ben ik op mijn nieuwe school begonnen.
    Tot 67 jaar mag ik nog even werken.

    Op sommige scholen lopen er ook nog mensen van boven de 67 jaar rond.

    Werkende groet,

    • Dank voor de verjaardagswensen.
      Op reis kwamen we een koppel tegen uit Nederland, en we raakten aan de praat over de pensioenproblematiek in België en in Nederland. De man in kwestie had zich al lang neergelegd bij het feit dat hij langer moest werken.

  11. Sabine zegt:

    Bij deze nog gefeliciteerd! Mooi stuk geschreven trouwens. De meningen over al deze thema’s lopen uiteen zo blijkt maar weer. Ik maak dit allemaal van een flinke afstand mee. Heel raar is dat, te zien dat mijn vaderland en de rest van Europa worstelt met zoveel problemen. Terwijl we daar hier werkelijk niets van merken. Hier is wel criminaliteit maar de dreiging van de IS is hier natuurlijk heel laag. En vluchtelingen maken niet de oversteek naar Amerika dus daar merken we ook al niets van. Ik vraag me vaak af waar het beter wonen zou zijn tegenwoordig. Ik zou best terug kunnen gaan naar Nederland maar is dat wel beter? En hoe is het over 5 jaar? Ook is prijs mee gelukkig. Net als vele anderen die niet direct betrokken zijn bij dit alles. Maar toch houdt het me toch bezig, die vluchtelingen en de eigenlijk heersende oorlog. Ondertussen wens ik jou ook weer een fijne eerste werkdag!

  12. Menck zegt:

    De zweer laten rijpen, ze op een dag toch willen uitknijpen en dan merken dat het pus reeds alle kanten op is gespoten. Ik ben er steeds minder blij om dat ik gelukkig ben.

    Proficiat met je 57 lentes, overigens!

  13. Jaixy zegt:

    Gelukkig heb je heerlijk kunnen genieten op vakantie! Werkse morgen

  14. chrissebie zegt:

    Ik besef ook hoe goed we het hebben. Ik sta daar ook vaak bij stil. Ik moet me wel andere dingen ontzeggen om op reis te gaan. Maar dat heet prioriteiten stellen. Maar ik vind het niet erg dat ik niet elke week naar de kapper kan en niet in een grote bolide rijd, en nog steeds de keuken van mijn dromen niet heb. Reizen is voor mij een basisbehoefte , hoewel voeding en vaste kosten uiteraard voorgaan! Hopelijk kan je toch vroeger genieten van je pensioen dan voordien!

  15. Echt weer een Pannenkoek stuk! Helaas jammer dat je nog langer moet werken dan gehoopt. Vooral als het stress oplevert, stress die vanaf vandaag alweer om de hoek kijkt is niet fijn… Maar al met al ben je dus een gelukzak.. wat een grappig woord toch.
    Ik hoop met je mee dat jullie regering niet weer alle afspraken omgooit en dat die 63 jaar haalbaar blijft voor je. Ook voor de mensen in mijn eigen land. Er verandert zoveel.. Ik ben ook een gelukzak, heb er niks meer mee te maken. Kan mijn eigen beslissingen nemen, heb mijn zuinige autootje, die me overal heen brengt waar ik heen wil en deel mijn eigen tijd in. Dat voelt zo vrij!
    En die vluchtelingen ja, dat is en blijft een probleem. Die mensen willen echt niet weg uit hun land.. maar door de omstandigheden gedwongen gaan ze op zoek naar een betere toekomst, denken ze… Ik moet er niet aan denken mijn landje te moeten verlaten.. als ik daar aan denk en aan die mensen kan ik zomaar spontaan in tranen uitbarsten.
    Nou Thomas, je hebt weer wat losgemaakt! Welcome back en zorg goed voor jezelf en de jouwen!
    Groetjesss

  16. beaunino zegt:

    Mooi blog.
    You Go Thomas;-D

  17. Billy zegt:

    geluk dat wij nog gezond zijn, en verder “mogen” werken… 🙂
    Tja, is niet anders, Thomas.
    Veel sterkte op de werkvloer!

  18. Mieke zegt:

    Even een berichtje om je te laten weten dat het al vrijdag is. “HET nieuws van de dag” TGIF!
    Vanavond weer weekend 😀. Je hebt vast al een zware week achter de rug op het werk.
    Bij deze een goede morgen.
    Ben dus duidelijk een nachtmens. Of iemand met slaapproblemen, kan ook 😉
    Dacht eventjes iets slaapverwekkend te kunnen lezen, maar helaas. Grapje.

Geef een reactie

