Niet iedereen lust spruiten

AAA1

Bovenstaande afbeelding vond ik op de muur van een cafeetje in Faro, met uitzicht op de Ria Formosa. Ik wou die met jullie delen.

Kunst? Ja, heel zeker, toch als je mijn mening vraagt. Eigenlijk heb ik het onderste gedeelte weggelaten waar publiciteit stond voor Lavazza-koffie.  Wat is in dit beeld dankbaarder dan het gebruik van ’s werelds mooiste schepping ooit: ‘de vrouw”?

Sommigen zullen het ‘uitbuiting’ vinden, anderen provocatie, er zijn er die het ‘platvloers’ zullen vinden, ‘vulgair’, nog anderen een bijzonder goedkope manier om een product in de kijker te stellen. Ondergetekende vindt het gewoon prachtig. Een pose die genoeg aan de verbeelding overlaat zodat het model haar intimiteit behoudt.

AAA1

Er was nog een muur met, je raadt het nooit, een andere foto. Een dame die zich verschuilt achter een lepel. Je moet het maar doen, je kunnen verstoppen achter bestek. Niemand deed het haar voor. Ook publiciteit voor Lavazzo? Hoe kun je het raden? Inderdaad. die speelse pose vond ik zeker ook iets hebben. ‘Ik zet die op mijn weblog’ dacht ik, en zo geschiedde.

Mijn verlof is voorbij, en ik zal maar zwijgen over de voorbije eerste werkweek. Vrijdagavond kwam ik doodmoe thuis, dat vat ongeveer alles samen.

Minder druk lijkt het op WordPress. Het lijkt alsof blogland voor een groot gedeelte stil ligt. Minder mensen (die ik volg) schrijven, daar moet een reden achter zitten. Volgens mij ligt die in de overgang naar het nieuwe seizoen. De prachtige zomer die we gehad hebben is voorbij, en de vakantieperiode ligt achter ons. We zetten met rasse schreden koers richting herfst. Mobutu, of hoe heet hij nu weer, postte een berichtje over hoe lekker hij de overgang van zomer naar herfst vindt. Weet je, ik begrijp die mensen niet echt. Mensen die beweren dat ze het fijn vinden afscheid te moeten nemen van die mooie lange zomerse dagen, dagen waar je tot laat buiten kunt zitten en genieten van de natuur, dagen waar je kunt terrassen tot de nacht aan de deur klopt, dagen waar de bloemenpracht in de tuin bijna goddelijk is. Elk jaar zijn er mensen die schrijven hoe heerlijk ze het vinden om in regen en wind met de fiets naar het werk te trappen. Hoe fijn het is om te wandelen op de herfstbladeren en de kale bomen hun armen te zien strekken in een hulpkreet van “Help, het wordt winter en ik verlies mijn enige bescherming…”. Neen, ik begrijp ze niet.

Of ze moeten een hoog SM-gehalte hebben. Of, en die mogelijkheid is zeker ook niet te negeren, misschien ben ik wel niet normaal. Ik hou niet van sport, ik hou niet van luide muziek, op café gaan en wat weet ik nog allemaal. Schrijf het in je agenda: Thomas Pannenkoek is een huismus. Wat ontspanning af en toe kan uiteraard wel. Vorig weekend ben ik voor de eerste keer van het seizoen naar de sauna geweest. Lekker warm in het stoombad en een heerlijk ontspannen gevoel nadien. Ik was er niet alleen – er was behoorlijk wat volk die als ik last had van de herfstblues.

Van spruiten hou ik wel. Misschien is dat het enige fijne gevoel dat de herfst en kort nadien de winter met zich meebrengen. Straks zijn er weer spruiten en kunnen we hutspot eten. Niet met varkenspoten en -oren, graag met een mager stukje vlees. Nadien mag een kopje Lavazza,, met een koekje erbij. Een poster in mijn huiskamer met de foto’s van hierboven hoeft niet echt, ik heb een levende vrouw bij me zitten en die is nog duizend keer mooier dan de dames op die guitige foto’s. Dank je wel.

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

43 reacties op Niet iedereen lust spruiten

  1. Marion zegt:

    Misschien moet ik ook maar weer eens spruiten halen. Ik vind het lekker en toch koop ik het nooit. Geen idee waarom niet eigenlijk. Ik ben zo’n gek die de herfst met open armen welkom heet. Ik hou van de vallende bladeren. De prachtige kleuren in het bos. Maar ik moet ook bekennen dat het voor mij enigszins logisch is dat ik blij ben dat de zomer weer voorbij is: mijn ziekte verergert bij temperaturen boven de 20 graden. Daarnaast moet ik veel op bed liggen en is het alleen maar irritant als jij om 18:30 uur je bed in moet terwijl de hele straat nog aan het BBQ-en is. Wellicht dat dit gegeven het voor jou iets draaglijker maakt om afscheid te nemen van de zomer. Zo’n meelevend type ben jij wel 😉 Geniet van je zondag met je mooie vrouw.

    • Dat medisch gegeven is in jouw geval inderdaad reden om die herfst te verwelkomen.
      Wie heeft het eigenlijk in zijn hoofd gehaald om ziektes uit te vinden, en dan liefst nog allemaal verschillende? Mijn moeder bijvoorbeeld heeft nogal wat last van artrose. Met de herfst komt dit weer op, en ’s winters is het helemaal niet meer draaglijk.
      Genieten doen we zeker, want de zon is volop van de partij boven Brugge! Autoloze zondag ook vandaag, genoeg te doen overal…

  2. Ik hou van de lente en van een heerlijke warme zomer. Een herfst met een zonnetje maar niet te warm en een winter koud met een blauwe lucht en een zonnetje.. Ik hou van alle seizoenen zonder regen, wind en papsneeuw…😉

  3. bentenge zegt:

    Persoonlijk denk ik dat het niet vreemd is dat Mobutu wel van de herfst houdt, want woont die niet in een land waar het dag in dag uit zomer is ? Maar alle gekheid achter een lepeltje, dat eerste beeld in dit logje lijkt me vreemd. Heeft die nu twee paar borsten ?
    Wat de seizoenen betreft ben ik persoonlijk een beetje zoals Natasja-met-life-style : ik hou van ze allemaal, ik ben immers niet kieskeurig, ook het minder goede is best ok voor mij, maar… ik hou niet van de periode lopend van 20 december tot zo ergens midden januari. Maar dat hangt misschien naast de donkerste dagen ook samen met de het-moet-hier-even-knallen-en-gezellig-zijn periode.

    • Twee paar borsten 🙂 ? Ik voelde me genoodzaakt de foto eens nader te bekijken, en zie wat schaduwen in de buikstreek.
      Elk zijn meug op gebied van seizoenen, natuurlijk. Ik zaag elk jaar rond deze periode de pannen van het dak – niks van aantrekken!

  4. De Fruitberg zegt:

    Ik hou van de herfst. Niet van druilige herfstdagen

  5. Vroeger kon het me weinig schelen maar tegenwoordig ben ik daarin wel veranderd. Nee, ik heb het niet graag dat de zomer voorbij is. Gisteren had ik haast zelfmoordneigingen toen ik bij het bekijken van foto’s moest constateren dat mijn week verlof grotendeels in het water was gevallen (figuurlijk gesproken uiteraard) en het zomers weer definitief voorbij is. Vandaag is het gelukkig beter. Herfstweer vind ik bagger: te veel nattigheid, te veel wind, te veel rotzooi. Winter is nog erger: toch als het vriest want dan voel ik na een tijdje buiten te zijn allerlei pijntjes. Niets waar ik aan dood zal gaan maar plezant is het zeker niet. De herfst en de winter kunnen mooi zijn: mooie kleuren en dergelijke maar voor mij is het nogal eens te koud en/of te nat. Was het niet dat ik op tijd en stond eens buiten moet gaan om niet zot te worden of ik sloot me op van de herfst tot de lente. Of mocht ik het me permitteren: richting zuiden met de trekvogels.
    Als ik me niet vergis zijn die foto’s gemaakt door Helmut Newton. Het lijkt me toch zijn stijl te zijn.

  6. Eilish zegt:

    Ik kan je helemaal volgen met je gedachten over de herfst !
    En ik lust ook heel erg graag spruiten. Behalve die keer dat mijn moeder er kaneel op had gedaan i.p.v. muskaatnoot

  7. Heerlijk spruitjes, hier sta ik er nog een beetje dubbel in
    het brengt ook ongetwijfeld weer van alles maar de warmte
    van de zon, als ik die toch eens naar de winter meenemen kon…

    Fijne dag!

  8. Myriam zegt:

    Ik snap het ook niet hoor hoe je zonder spijt kan afscheid n emen van de zomer en vol vreugde de herfst kan instappen. Misschien ben ik ook niet normaal dat zou zomaar kunnen natuurlijk. Nu ik er over nadenk, het is erg waarschijnlijk dat ik niet normaal ben.

  9. Sabine zegt:

    Sinds dat ik hier woon merk ik opeens hoeveel invloed het weer op Nederlanders heeft. Elke dag gaat het over het weer. Als ik mijn ouders vraag hoe het gaat krijg ik standaard een antwoord met in idee geval minstens één uitspraak over het weer. Want ja als het regent is de dag toch minder fijn. En ook in blogland heeft alles met het weer te maken Haha. Ik voel me hier letterlijk steeds meer van verwijderen. Ik heb niets meer met het weer. Hier is weer geen enkele issue. Behalve als er iets buitengewoon gebeurt maar dat is bijna nooit. Of het nou regent of de zon schijnt. Hier maakt het niet uit. Het weer is ook elke dag hetzelfde. En weerberichten kloppen nooit dus kijk er ook niet meer naar. Ik kan me echt helemaal niet meer voorstellen hoe dat weer toch zo een invloed kan hebben… Ohja en spruiten lust ik dus echt niet. Gelukkig zijn die hier niet Haha 😉

  10. Menck zegt:

    Het is dubbel. Als ik niks moet doen, is de zomer hemels. Helaas betekent dit seizoen voor mij een bijzonder drukke periode, zonder enige vakantie, en met heel veel zweten tot gevolg. ’s Avonds (lees: héél laat!) kom ik zo doorweekt als een verzopen dweil thuis, barst mijn hoofd niet zelden van de koppijn door de verzengende plakkerige hitte en voel ik me zo leeg als het hoofd van het gemiddelde domme blondje. (En laat ik het bloggen dientengevolge dan ook voor wat het is.)
    Ik noem deze dagen ‘the dog days’. En nu ze voorbij zijn, voel ik me herleven. Het mag in dat opzicht dan ook geen verwondering wekken dat ik breed glimlachend de herfst (doch niet de regen) omarm. En ook de spruiten, want die zijn, na spinazie, mijn favoriete groente.

  11. tinyblogt zegt:

    Ik ben fan van: de zomer, de spruiten en de fotograaf Helmut Newton. Het klopt, het is wat stiller in blogland, ook bij mij, maar ik heb een goed excuus. Komt allemaal wel weer in orde!

  12. Jaixy zegt:

    Ik hou niet zo van spruiten…
    Elk seizoen heeft zijn charme…. Maar ik hou er wel van als het droog en zonnig is. Haha winterkou met een zonnetje vind ik heerlijk. Een herfstzonnetje die speelt met de kleuren van het afvallende blad: heerlijk. Maar zogauw het een natte winderige kledderboel wordt, hou ik er iets minder van.

  13. heleen zegt:

    Het stil zijn in blogland klopt ook voor mij! Ik weet niet waar het precies in zit, maar de tijd vliegt en ik vergeet te lezen en te schrijven. Misschien de wisseling van seizoen? Geen idee! Als je maar weet dat, ondanks ik misschien niet altijd lees of reageer, je altijd wel in mijn gedachten ben.
    En dat is grote kunst meneer Pannenkoek, net zoals je schilderij! 😉

  14. Mieke zegt:

    Hewel, ik kijk er ook zeker niet naar uit naar de herfst en winter, heb echter goeie moed dat er nog zonnige dagen volgen. Gisteren was een prachtige dag. Heerlijk terrasjesweer. Maar wat is het al vroeg donker zeg. Haag dat echt.
    Spruitjes geven mij wat moed ahum. Zouden er eigenlijk pannenkoeken met spruitjes bestaan?

  15. Mieke zegt:

    Oeps, haag? Haat dus. Ben nog altijd niet over de historie van die bomen heen. Vereenzelvig jou precies met alles wat groen is, bomen, hagen, spruitjes. ’t Is ook een uitleg he 😉

  16. Mrs. Brubeck zegt:

    Spruiten??? VERSCHRIKKELIJK …. Ik lust echt alles, maar daar krijg ik k*sneigingen van 🙂

Geef een reactie

