Ik vroeg me af…

Herinner u dit berichtje waarbij ik jullie verbaasde met mijn kunsten.

We zijn nu een paar maand verder. Behalve het feit dat dankzij de warme doorverwijs van Myriam de vijf bolplatanen zijn verwijderd staan we nog geen stap verder om het privacyprobleem in onze tuin op te lossen. Om ons ergens thuis te voelen vind ik het gevoel van ‘vrijheid’ zeer belangrijk, en dat is niet makkelijk als je het gevoel krijgt dat acht grote ramen volop inkijk hebben in onze tuin. Wij hoeven geen getuigen als we op een zomerse avond een glaasje willen drinken op het terras of als we met een pluim in ons gat de tango dansen op ons gazon.

‘Leibomen!’ was het eerste idee dat in mijn hoofd schoot. Die kunnen wat privacy bezorgen. Zeker als je bomen neemt die wintergroen blijven, zoals de steeneik.

. AAA1

Mooi op zich, maar die heeft zijn nadelen. Groeit zeer traag, het duurt toch enkele jaren voordat het groene scherm is dichtgegroeid. Duur ook. Eén boompje kost vlug honderdvijftig Euro. ‘Eik’ doet me ook denken aan dikke stammen. Stel je voor dat over tien jaar van die dikke pilaren in onze tuin staan… Ik informeerde toch eens via het www naar enkele offertes van tuinaannemers, en schrok daarbij welke prijsverschillen die hanteren. Echt prijzen van 100% tot 240% (en dan heb ik er maar drie vergeleken).

Zou ik het planten niet zelf proberen? Gisterenmorgen bezochten we een boomhandel in onze buurt en kregen wat advies van een zeer bazig ‘vrouwmens’. Ze noemde zichzelf een commercieel mirakel, maar zondigde op alle vlakken qua verkoopregels en hoe je een potentiële klant aanpakt. Hoe ik dit kan weten? Met mijn ervaring als grafdelver heb ik heel veel bijgeleerd op dit vlak. Maar we kregen een voldoende uitleg, waarbij ik tot de conclusie kwam het maar niet zelf (of: alleen) aan te pakken. Voor zo’n klusje heb je toch wel vier handen nodig, denk ik zo.

Ondertussen heb ik het gevoel dat ik gek aan het worden ben. De laatste weken kan ik het niet laten om, waar ik ook langskom, te speuren naar leibomen. Er staan er meer dan ik ooit had vermoed. Helaas stel ik vast dat het beoogde effect niet zo vaak wordt bereikt. Ofwel groeit het rek niet dicht, ofwel raakten de eigenaars het beu na een paar jaar de takken te leiden en ziet het geheel er zeer slordig uit, ofwel wordt het zaakje niet meer onderhouden en lijkt het nergens meer op.

Conclusie: hoe meer ik erover nadenk, hoe meer ik twijfel. Ik ben 57 en heb ook geen zin om over twintig jaar halsbrekende toeren uit te halen om met mijn krakende knoken het boeltje te snoeien. ‘Kun je toch làten doen, beste Pannenkoek?’ hoor ik jullie denken. Ja, dat zou ik kunnen, maar ik wroet liever zelf in mijn tuin. Eén van de mensen die een offerte bezorgden, zeiden dat hij gerust bereid is jaarlijks langs te komen voor het snoeiwerk. ‘Een uurtje, hooguit, en voor 150 Euro ben je er vanaf’. ‘Wablief, 150 Euro voor een uurtje?’, dacht ik…

Wat zijn de alternatieven voor leibomen?

AAA1

Bijvoorbeeld een wasdraad installeren op een hoogte van drie en een halve meter. Ik plaats die middenin onze tuin, en hang er permanent wasgoed aan dat ongeveer een meter inkijkhoogte kan afdekken. Zeer goedkoop, want wat kosten zo’n kleren in de kringwinkel? Om mijn buren te plezieren zou ik bijvoorbeeld middenin die onderbroeken een ferme lik Kwatta smeren.

AAA2

Of ietsje stijlvoller als hierboven? Leuke gordijntjes die wapperen in de wind, terwijl wij zonder spionage kunnen zonnen in de tuin.

Of nog een alternatief, bijvoorbeeld  zo’n spandoek die op het voetbal wordt gebruikt in de tribune. Is het niet zo dat die nadien gewoon worden weggegooid? Niet doen, stuur ze op naar Thomas Pannenkoek, Bruine Suikerstraat 34 te 8000 Koolkerke, België.

AAA3

Of nog, hoe meer ik erover nadenk hoe meer de ideeën komen opborrelen, waarom maak ik er niet iets kunstig van? Ik ben een grote fan van de werken van Paul Delvaux, Belgische schilder geboren in de negentiende eeuw. Een paar tafereeltjes als hieronder zouden toch wat sfeer brengen in de tuin, denk je niet? Zo’n vijftal naast elkaar, het hele jaar door, die zich telkens afspelen in een tuin. Af en toe kan ik er eentje verhangen, zodat we telkens weer een fris gevoel krijgen.

AAA4

Bijvoorbeeld ook De Tuin der Lusten van Jheronimus Bosch (in zijn tweede carrière werd hij uitvinder van wasmachines)…

AAA5

en ja, een tafereeltje als hieronder

AAA1

Leibomen of niet, zijn er ‘ernstiger’ alternatieven dan wat mijn fantasie me in de oren blaast? Ik raak er maar niet aan uit…

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

59 reacties op Ik vroeg me af…

  1. De Fruitberg zegt:

    Zoek in ieder geval een andere boomkwekerij. Erg mooie leibomen zijn Liquidamber, groeien ook niet zo snel maar wel redelijk prijzig in aanplant.
    En leibomen plaatsen, daar zou ik waarschijnlijk overwegen om een tuinaannemer voor in te schakelen.

    Nog een heel ander alternatief (weet niet of je er de plaats voor hebt) : bamboe. Lees hier eens : http://www.kimmei.com/bamboehagen.html

  2. Waarom moet alles vol gebouwd worden. Hier is het niet anders, en alles voor de verkoop terwijl er zoveel mensen wachten op een huurwoning.. Maar afijn daar heb jij niets aan, ik vond je tip met die onderbroek wel een goed idee, ik zag het helemaal voor me en moest erg lachen. Een paar fruitbomen misschien??? Wij hebben nu een stoofperenboom in de tuin staan en daar eten we nu heerlijke peren van!!

  3. chrissebie zegt:

    Wij hadden hier vroeger ook zicht op een weiland en nu op twee moderne huizen. Gelukkig zijn er in onze tuin nog wel hoekjes en kantjes waar we ons weg kunnen steken. Ik vind die bomen heel mooi, maar verschiet ook van de kostprijs! Is een groene omheining niet hoog genoeg? Wel niet zo mooi, maar wel gebruikvriendelijk.

    • Bij ons idem. Tot tien jaar geleden waren mijn overburen zeer sexy koeien met prachtige ogen. Vandaag lawaaierige achterburen die nog nooit gehoord hebben van hoe je respectvol met buren omgaat…
      Een groene omheining lost helaas niks op. Die hebben we al, maar het zicht van boven wordt er absoluut niet door belemmerd.

  4. Marion zegt:

    Volgens mij had je nog uren door kunnen gaan met die fantasie van je. Ik zou een muur metselen en er ieder seizoen zelf een prachtige muurschildering op maken. Kan je het mooi aan het seizoen aanpassen en je hebt nog een beetje afwisseling ook.

    • Nu je pompoensoep kan maken, kan ht metselen van een muur geen probleem meer voor je zijn. Wanneer mag ik je verwachten? Breng dan misschien je zus mee, die heeft zeker inspiratie voor het beschilderen van de muur!

  5. Rob Alberts zegt:

    De waslijn verhuren aan de lokale middenstand.
    Laat hun de waslijn en de reclamebanieren verzorgen.

    Langzame groeiers geven geen privacy, snelle groeiers geven veel snoeiwerk.

    Succes met het overpeinzen van de (on-)mogelijkheden.

    Vriendelijke groet,

    • Dàt is eens een idee, Rob. Het gevaar is dan wel dat de mensen nog meer zullen inkijken om te zien wat de meest recente boodschappen zijn :).
      De overpeinzing is inderdaad niet gemakkelijk… Een oplossing zou ook kunnen zijn om tweehonderd werklozen naast elkaar op een stelling van twee meter te zetten en de andere richting te laten uitkijken, maar moet ik die dan uitbetalen?

  6. Elise zegt:

    Haha! En coniferen? Die groeien snel en dicht, blijven groen in de winter en kan je zo snoeien als je zelf wilt. Ieder jaar even snoeien maar dat gaat zo makkelijk, dat kost weinig moeite.

    • Dank voor de tip, Elise. Ik moest die coniferen even opzoeken op het net, want wij gebruiken die term niet :). Probleem is dat we ook nog wat dieptezicht willen in de tuin. Ofwel zouden we die achteraan moeten zetten en meer dan vijf meter hoog laten worden (de buren zullen ‘hoera’ roepen vrees ik 😦 ), ofwel moeten we die zowat voor onze ramen zetten en dan zien we niks meer van de tuin.

      • Elise zegt:

        Aha hmm. Vandaar ook iets op stam dus. Dan is zo’n leiboom wel praktisch, maar duurt inderdaad wel even voordat die echt dicht gegroeid zijn. Tenzij je er gewoon nep blaadjes én de was in hangt 😉

  7. Mrs. Brubeck zegt:

    Ik zou gewoon één grote betonnen muur optrekken, probleem direct opgelost 🙂 ik wil wel een schildering komen aanbrengen, we weten nu toch de weg al…

  8. Eilish zegt:

    Mail eens naar Menck, die zal wel weten wat daarmee aanvangen

    • Die weet heel zeker wel een oplossing, maar hij heeft op werkgebied allicht al genoeg aan z’n kop dat hij zich niets moet aantrekken van een domme blogger 🙂

      • Menck zegt:

        Domme blogger? Hier is begot niks doms aan. Meer nog: ik herken je privacyprobleem maar al te goed, want het deed zich, jaren geleden, ook te onzent voor.
        Zelf koos ik voor Catalpa’s als oplossing voor de inkijkproblemen. Ik opteerde voor hoogstammen. Catalpa’s groeien vrij snel, hebben grote elkaar overlappende bladeren en zijn makkelijk te onderhouden (één snelle en erg simpel uit te voeren snoeibeurt begin april). Je hebt ze in bolvorm en als uitwaaierende boom. Als je ze op de juiste afstand van elkaar zet, gaan hun kruinen zich in elkaar haken en vormen zo een ononderbroken ondoorzichtige rij kruinen.
        Het enige “nadeel”: ze zijn bladverliezend in de winter. Maar tja, ’s winters vertoef ik toch niet in de tuin; daar dient de zomer voor. 😉

        Catalpa’s zijn er in diverse prijsklassen, afhankelijk van stamhoogte en -diameter, leeftijd en soort. Reken gemiddeld op zo’n 60 euro per stuk.
        Wat dat uurloon voor het snoeien van 150 euro per uur betreft: dat is ronduit ridicuul en gespeend van elke vorm van realisme. (Ter vergelijk: ik reken 20 euro per uur voor een dergelijke klus.) Laat je dus niet in de luren leggen.

        Bolcatalpa’s zijn geënt. Hierdoor wordt hun stam nooit hoger dan de keuze die je maakte qua hoogte. Enkel de kruin groeit, maar die is makkelijk in toom te houden wat het formaat betreft.

        Voor het bekomen van hetzelfde effect, kan je ook voor bolacacia’s kiezen. Die hebben kleine blaadjes maar een enorm dichte kruin die groot in omvang wordt. Verder geldt: poepsimpele snoeiwijze één keer per jaar. Zeer geschikt indien je voor hoogstammen opteert.

        Onder de Catalpa’s opteerde ik voor een gesloten begroeiing. Dat maakt de inkijk door buren geheel onmogelijk en het doet erg natuurlijk aan. Ook een haag behoort tot de mogelijkheden.

        Onthoud echter vooral:
        – Welke boom, al dan niet in leivorm, je ook kiest, welke heester, haag dan wel klimmer ook: alle hebben ze onderhoud nodig in de vorm van snoei- of scheerwerk. Onderhoudloos bestaat niet, onderhoudsarm wel;
        – Groenblijvende soorten zijn een pak duurder dan bladverliezende;
        – Snelle groeiers zijn heel wat minder duur dan trage groeiers.

        Als je wil, kan ik je tal van geschikte bomen voorstellen, al dan niet in leivorm, al dan niet groenblijvend. Maar zulks is toch vooral een kwestie van persoonlijke smaak.

        Onderstaand vind je een foto van een dergelijk rijtje bolcatalpa’s. De foto nam ik eind mei in een tuin die ik heb aangelegd:

        • Beste Menck,
          Bedankt voor de uitgebreide en leerrijke reactie. Ik wou je niet rechtstreeks aanspreken in dit verband om je privé privé te laten, maar je uitleg illustreert dat je de stiel met veel liefde uitoefent.
          Tot de zomer van dit jaar stonden vijf bolplatanen in de tuin. Volgens de verkoper (boomhandel VH uit St Andries) waren die geënt en zou de stam niet hoger komen dan bij levering. Tarara, Gerard, de werkelijkheid was lichtjes anders. Tweede probleem was dat ik elk seizoen meer bladeren moest harken (kan ook niet anders bij zo’n hoge bomen), en dit op den duur kotsbeu werd.
          Als ik mag, wil ik eventueel een paar foto’s van onze tuin doormailen. Al vind ik zoiets steeds delicaat, want als we je het werk niet kunnen toevertrouwen blijven we met een wrang gevoel achter :(;
          Prachtige tuin op de foto, trouwens.
          ‘Stief bedankt’ !
          Paul, euh… Pannekoeke

          (ps: naar welk mailadres mag ik de foto’s doorsturen?)

          • Menck zegt:

            Een wrang gevoel is nergens voor nodig. Het is allerminst mijn bedoeling om klanten te werven via (het reactieluik van) een blog. Bovendien zit mijn agenda propvol. 😉
            Nee, tuinieren is, behalve een manier om mijn boterham te verdienen, in de eerste plaats nog steeds mijn favoriete hobby. En daar spreek je nu eenmaal vol vuur over.

            Foto’s mogen vrijblijvend worden gemaild naar menck1 [at] hotmail [punt] com.

  9. Jaixy zegt:

    Lastig!! Wij zijn ook al even aan het zoeken voor een oplossing voor onze voortuin. Wel wat groen, niet teveel onderhoud… Kortom van andere orde dan uw tuin, maar toch komen wij ook nog niet tot een oplossing.

  10. Tuin = veel onderhoud :-), ik zou ook opteren voor hekken, muur al dan niet beschilderd met schilderkunsten :-),……of met bomen die je dan niet moet onderhouden 🙂 🙂

  11. Myriam zegt:

    Wat een brainstorm sessie niet allemaal kan opbrengen? Ik opteer voor de wasdraad met kwatta onderbroeken, of liever nog met nutella onderbroeken. OF een héle grote fles champagne in de tuin, zo een opblaasmodel dat je weleens ziet op een beurs?

  12. Sabine zegt:

    Wat dacht je van een houten hek? 😉 Of coniferen? Of klimop aan het houten hek. Dat hoeft ook niet helemaal dicht te zijn, maar beperkt wel het meeste zicht.

  13. beaunino zegt:

    Hekwerk met Hedera. Of verhuizen.

  14. Ja dat wordt verhuizen he, naar deboerenbuiten hier bachtn de kuppe. Daar kan je in heuvelland elke dag met een pluim in je gat lopen en geen haan die er naar kraait 😉

  15. Natuurlijk herinner ik me die kapriolen van jou met die bomen die gekapt moesten worden, nog mazzel dat het allemaal goed is gegaan en dat je huis nog zonder schade staat!
    Nou ik kan me voorstellen dat je voor een dilemma staat… eigenlijk is alles wat groeit en bloeit mooi, maar gaat veel te langzaam. Misschien een hekwerk van gaas en daar hedera tegenaan laten groeien. Is in 2 jaar dichtgegroeid, het eerste jaar ook al een heel eind. Zelf meegemaakt. Maar dan moet je wel zo nu en dan snoeien anders heb je straks een extra tapijtje over je terras of grasveld… Mag je niet gewoon een houten schutting plaatsen?
    Verder weet ik het ook niet Thomas, ik houd niet van tuinieren.
    Succes!

  16. Ik heb niet zo heel erg veel verstand van bomen. Wij hebben gewoon een schutting, maar de buren rondom kunnen alsnog vanaf de eerste verdieping zo onze tuin in kijken. Maakt mij niet uit, ik lig zomers gewoon heerlijk in m’n bikini te zonnen!

  17. Mieke zegt:

    Vraag aan alle Nederlandse volgers van jouw blog, hun vlag, die hebben ze nu toch even niet meer nodig tot na het EK 2016. Die kan je een tijdje ophangen aan een paar wasdraden. Jullie zullen dan vast helemaal afgeschermd zitten 😉.
    Alhoewel oranje? 😉

  18. Billy zegt:

    een rij populieren overwogen?

  19. Pingback: Graag uw oordeel over mijn nieuwe tuingarnituur… | Thomas Pannenkoek

Geef een reactie

