Vanaf morgen verkoopt de bakker geen brood meer

Dinsdag in alle kranten én op het VRT-journaal – wereldschokkend nieuws: Playboy stopt met het publiceren van naakte vrouwen.

Natuurlijk ken ik dit maandblad. Niet alleen van horen zeggen – ooit kocht ik zelf een exemplaar. De Brugse schoonheid Phaedre Hoste, nichtje van komiek Geert Hoste, covermodel, mannequin, politieker (heel kort), kunstschilder, relatieverzamelaar, hardrijder, vroeger veelgevraagd panellid, vond de tijd rip om zich mits betaling van menig eurootje volledig prijs te geven aan Vlaanderen en Nederland.

Iemand die beweert dat Phaedra niet knap is moet dringend eens bij Pearle binnenstappen voor een nieuwe bril. Toch zolang de actie loopt van één bril kopen, twee gratis. De dame is zeer mooi, wat niks zegt over haar persoon, maar bij het poseren speelt dit geen enkele rol.

De aankoop van de Playboy waar Phaedra Hoste in stond gebeurde uit nieuwsgierigheid. Een stadsgenote in Playboy, het is eens iets anders, ik ben ervan overtuigd dat in heel wat Brugse huishoudens (én kloosters) het maandblad op de salontafel lag.

Mooi zijn is relatief en zeker niet tijdloos. Gelukkig zijn het niet alleen onze BV of BN’ers die op die schoonheid recht op hebben. Wie ’s zomers een wandeling maakt op het strand, ziet dat de perfecte modellen sterk in de minderheid zijn, maar ze zijn er wel. Meisjes, (jonge)dames die, al dan niet overtuigd van hun eigen schoonheid, monden van wandelaars doen open vallen.

AAA1

Die komen nooit in Playboy, gewoon omdat ze niet ‘interessant’ genoeg zijn. Ze sieren hoogstens eens een postkaartje als dat van hierboven. Wat die geit in het kleine kadertje op die kaart komt te doen is mij een raadsel. Misschien had het model een sigaret in de hand en vreesde men dat haar stinkstok zou stuiten tegen de ethische gevoelens van de potentiële koper van het ansichtkaartje.Misschien maar best dat deze meisjes in de anonimiteit blijven. Mooie herinnering voor later…

Volgens de redactie van het blootblad is het dus gedaan met naaktfoto’s. Of toch niet helemaal. Bloot kan nog wel, maar niet meer hélemaal. Modellen zullen dus een hoedje dragen of wollen pantoffels. Reden van de ommekeer zou zijn dat de verkoop van hun blad danig is gedaald door de vrije toegang tot blootfoto’s op het Internet. Waar jaren geleden de oplage wereldwijd op vijf miljoen exemplaren stond, is die gedaald naar achthonderdduizend. Die oplage van vijf miljoen was zeer uitzonderlijk, want dit was ter gelegenheid van de honderdjarige verjaardag van de pannenkoek. Toen stond voor één keer een man op de cover, namelijk ondergetekende.

Wat Nederlandse en Vlaamse fans betreft, geen paniek. De Hollandse versie van Playboy zal volledig naakte dames blijven publiceren, allicht net als die van Zweden, Australië, Botswana, Timboektoe, Rusland, Tsjetsjenië en tientallen andere landen. .

In mijn ‘research’ voor dit logje (lastig, hoor 🙂 !) ging ik op zoek naar een paar covers van Playboy om in dit logje te kleven. Leuk om ineens Lucélia Santos te ontmoeten, een Braziliaanse soapster uit de jaren zeventig van de vorige eeuw.

De soap heette ‘Isaura’, en zijn speelde de hoofdrol. Een zeer braaf katholiek meisje.Haar had ik nooit op in zo’n reportage verwacht.

Zoals ik hierboven schreef: (uiterlijke) schoonheid is niet tijdloos. Niemand wordt er jonger op met de jaren. Ik ondervond bij mezelf dat vanaf mijn leeftijd van vijftig de spiegel minder vriendelijk voor me werd. Niemand ontsnapt aan het verouderingsproces, ook Lucélia blijkbaar niet. Toch blijft het een klassevolle dame… Zelf vind ik het kunnen om af en toe naar een fotootje van mezelf op jongere leeftijd te kijken. Ik denk dat de dames die ooit in Playboy hebben geposeerd hetzelfde idee zijn toegedaan. De modale mens zal dergelijke foto’s privé bewaren, BW’ers (bekende wereldburgers 🙂 ) zwichten allicht makkelijker voor het grote geld dat wordt aangeboden voor zo’n reportage.

AAA1

Ik word afgeleid van de essentie van wat ik vandaag wilde vertellen. Gratis publiciteit dus. Wedden dat na die wereldwijde mediaheisa de oplage van Playboy de komende maanden weer steil omhoog gaat? Toch voor een paar edities, nadien vinden ze er wel iets anders op…

Of ikzelf door die reclame toch nog eens een Playboy zal kopen? Misschien, maar dan enkel als jij er in komt!

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

42 reacties op Vanaf morgen verkoopt de bakker geen brood meer

  1. Ja wat zal ik hier eens opzeggen.. Als vrouw zijnde😉 Playboy zonder naakt? Ik heb begrepen dat er nog wel wat naakte vrouwen in voor zouden komen? Maar je hebt gelijk een playboy zonder naakte vrouwen is als een bakker zonder brood😉

  2. tinyblogt zegt:

    Ochgotochere! Geen bloot meer! Maar wel in de Hollandse en dus ook in ‘onze’ playboy? En wel nog bloot maar niet volledig naakt? Hoezo? Gelijk of ze foto’s publiceerden die net zo goed in een gynaecologisch handboek konden staan zeker! Het is toch altijd ‘maar’ topless? Zoals je zegt, het was gewoon een mediastunt. Mij zullen ze evenmin vragen – ik neem nog altijd liever zelf de foto’s.

    • Die stuff met foto’s die in een gynaecologisch handboek kunnen staan is voer voor een andere categorie lezers dan die van Playboy.
      Je laat toch ook af en toe je ventje eens een foto van je nemen? Koester die gerust in je privé-verzameling!

  3. bentenge zegt:

    Verdemme zeg, ik dacht even… echt, verkoopt mijn bakker vanaf morgen geen brood meer ? En wat moet ik dan eten ? Even meegeven dat in De Zondag die deze morgen bij mijn nog brood verkopende bakker lag alvast ook geen naakt te vinden was.
    Wel het volgende :
    http://www.dezondag.be/vrouwen-in-luik-hebben-de-grootste-borsten-limburgers-houden-van-zweepjes/
    Het is verdemme jammer dat er geen kuststrook in Luik te vinden is. Of zou het een met het ander te maken hebben ? Want uit je foto’s durf ik bijna afleiden dat hoe dichter men bij het water komt hoe kleiner de borsten worden.
    Enfin, die Lucelia Santos is me onbekend, ik ben dan ook wezenlijk veel jonger. Maar ik mag haar op het eerste zicht wel 😉

    • Ik ben ook naar de bakker geweest deze morgen, en zag ook het bewuste artikel. Die discussie of enquête over borsten vind ik eigenlijk zeer dom. Als er nu één iets is wat we zelf niet kunnen bepalen in het leven is het de grootte van borsten of die van ons mannelijk orgaan.
      Wat die Lucelia betreft, gewoon eens ‘isaura’ opzoeken op Joetjoep en eens zo’n fragmentje bekijken. Fantastische actrice!

  4. Elise zegt:

    Haha. Al die arme mannen in Amerika. We hebben dus geluk hier 😉 De privé kiekjes hier komen er vast en zeker niet in. Allicht komen ze nog eens boven het bed te hangen. Als het aan mijn vriend ligt dan. Wie weet. En later, als de boel hangt, zal ik er vast en zeker eens naar kijken. 🙂

  5. Er wordt nog geen brood verkocht via het internet dus kan de bakker nog altijd zijn broodjes bakken. Naakt vind men tegenwoordig gratis op het internet in overvloed: dat is toch de reden waarom er geen bloot meer zal te zien zijn in de Amerikaanse Playboy. Al wist iedereen dat je dat toch maar uitsluitend kocht voor de interviews. Niet dat ik vroeger elke maand dat tijdschrift kocht maar er stond ooit een een heel interessant interview in met Isaac Asimov en ook het interview met David Caruso (die rosse acteur die toen de ster was van de serie NYDP Blue) was in de tijd verhelderend over het leven van een acteur. Toen was er nog geen photoshop maar gebruikte men veel make-up om allerlei schoonheidsfoutjes te verdoezelen en dat letterlijk van kop tot teen. Toen nam men honderden foto’s van een model en publiceerden de 5 beste, nu neemt men nog nauwelijks 5 foto’s en bewerken die digitaal tot een honderdtal.
    Een tijd van komen en een tijd van gaan. Hefner is toch al te rijk (en te oud).

  6. Myriam zegt:

    Hahahahahahaha, wat een heerlijke reportage Thomas, en die research dat moet geweldig geweest zijn. Ik moet dringend aan mijn broers vertellen dat Isaura nog naakt te zien is geweest vroeger. Die kerels waren verlekkerd op haar, al vind ik haar wat spichtig, maar goed ik ben dan ook een vrouw van middelbare leeftijd die niet meer in aanmerking komt voor de Playboy, zelfs niet met wollen pantoffels aan mijn voeten 😉 Ik denk dat ik maar eens een artikel ga wijden aan naakte mannen op het internet 😉

    • Dank je wel, Myriam. Isaura was een heel mooie jongedame. Haar looks natuurlijk, maar ook haar uitstraling.
      Je lezers hadden toch verwacht dat je ooit op je blog zou verschijnen met enkel pantoffels aan. Wat een ontgoocheling zal het voor hen zijn dat deze droom niet uitkomt :(…
      Een artikel gewijd aan naakte mannen op het internet? Zal een kort artikeltje zijn, niet? Of heb ik het verkeerd? Ik ben niet zo’n type die bij www op zoek gaat naar naakte venten 🙂

  7. Rob Alberts zegt:

    Mag ik dit blad met / zonder foto’s, met / zonder goede interviews aan mij voorbij laten gaan?

    Vrolijke groet,

  8. Jaixy zegt:

    Hahaha nou ik kom niet in de playboy hoor! Want volgens mij doen ze niet aan een borstkanker editie.

  9. Menck zegt:

    De Playboy, begot. Toen mijn hormonen nog haasje over speelden met mijn verstand – ik vermoed dat ik een jaar of vijftien, zestien was – bladerde ik al wel eens door het blotetietenmagazine. Daarna verloor ik mijn interesse ten faveure van het, eh, echte veldwerk, zeg maar.

  10. Eilish zegt:

    Isaura, waar is de tijd. Was dat niet op zondag in de vooravond op TV vroeger ? Ik ergerde me toen ziek aan de traagheid van die serie, en eigenlijk ook aan het Portugees. Misschien mocht ik dat nu zien/horen dat ik daar anders zou over denken.

  11. Billy zegt:

    ik denk niet dat je die Playboy zou kopen als ik in een fotoshoot te zien ben, Thomas… 😛
    Ik heb in een ver verleden ook wel enkele exemplaren gekocht van dit uiterst interessante maandblad.
    Nu kan ik me best inbeelden dat je zoiets nog moeilijk aan de straatstenen kwijt geraakt (tenzij je er één koopt en hem daadwerkelijk op straat gooit)

  12. Falderie zegt:

    bloot, bloot… Het gaat toch om de artikels, niet?! 🙂

  13. Sabine zegt:

    Ach toch, al die arme mannen 😉

  14. Phaedra is absoluut een mooie vrouw, ik stond ooit eens naast haar in de Zare van Brugge en trust me, ik verdween als sneeuw voor de zon,….en dat naakt, ik vond dat altijd heel mooi gebracht ook de artikels 🙂 🙂

  15. Dat wil jij helemaal niet, en zelfs 30 jaar geleden zou ik het niet gedaan hebben, want toen was ik nog heel erg preuts…
    En die éne editie dat jij, Pannenkoek, erin stond, was je toen als naakte of aangeklede pannenkoek te bewonderen?
    Zou wel eens willen weten wat die verkoopcijfers omhoog heeft gedreven 😉
    Nou ja, publiciteitsstunt of niet, je hebt er weer een mooi verhaal van gemaakt!

Geef een reactie

