Hiëronimus Pannecoucke – De bankbediende

Vierentwintig oktober vandaag. De geboortedatum van Sofie Rijghdraadt, kandidate Miss België editie 1947. Ze is uiteindelijk zesde geworden omdat ze de vraag niet kon beantwoorden: “Wanneer is Helmut Lotti geboren?”.  Het antwoord was nochtans zeer gemakkelijk: de man is geboren op 22 oktober 1969, is dus eergisteren verjaard (46 jr.).

Hiermee leiden jullie me af van het verhaal dat ik jullie wil brengen. Gelieve geconcentreerd te blijven tot aan het eind van dit logje, anders verliezen jullie de draad van het verhaal. “De Rijghdraadt?” “Neen, flauwerik, gewoon ‘de draad’.

Na mijn wandeling op de Vesten in Brugge, waar ik onverwacht de zwerver tegenkwam en mijn papieren en kredietkaart terugvorderde, ben ik zwaar ontgoocheld thuisgekomen. Hoeveel tijd en geld heb ik niet verloren met die reis naar Phuket.

Thuisgekomen heb ik koffie opgezet (niet op mijn hoofd natuurlijk, maar in een koffiezetmachine) en brak alvast een doos koekjes open, omdat het gebruik van suiker goed is voor een betere concentratie. Het waren koekjes met spinazie en chocolade rondom. Op de doos stond het logo van Vera Peewee Cookery. Ongelooflijk hoe dit bedrijf van alle markten thuis is…

De van de zwerver gerecupereerde portefeuille werd geopend en ledig gemaakt.  Veel zat er niet in. Meer nog, hij was al ledig voordat ik eraan begon. Behalve dan twee zegeltjes van de Lidl. Wie honderd van die klevertjes spaart, kan een braadpan aankopen aan vierendertig Euro. De kredietkaart zelf had ik op zak gestoken. Ik greep in mijn rechter broekzak en haalde daar inderdaad een plastieken kaart uit. Het bleek de parkeerkaart te zijn die de slagbomen opent van de gereserveerde plaatsen aan de building waar ik meer dan tweehonderdvijftig dagen per jaar mijn broek verslijt en ondertussen bergen werk verzet. Waar is die verdomde kredietkaart dan? Wat heeft die lomperd nog allemaal betaald met ons geld?

Sinds kort heb ik een abonnement om online te bankieren. Een zotte toestand, wat je me bromt, maar wel handig om te kijken hoe het met je financiële toestand is gesteld. Hoeveel staat je rekening in het rood, bijvoorbeeld, en welke verzekeringen heb je lopen. Hoeveel kredietkaarten heb je, en hoeveel heb je uitgegeven. Tijd om daar eens te gaan loeren of ik meer informatie zou terugvinden. Eerst online raken met dat verd.. bakje, natuurlijk. Dat lukte. Eens kijken naar de rekeningstand. Mooi. Op onze spaarrekening stond 545,34 Euro, maar de zichtrekening stond negatief. Minder goed, dus. Geen paniek, ooit komt dit in orde.

Waar staat die kredietkaart-info? Niet te vinden, potverdorie. Meer nog, volgens die stomme laptop bezit ik zelfs geen kredietkaart. Toen pleegde ik een telefoontje naar mijn bankkantoor. Eerst was ik verkeerd verbonden, en zat ik bij Etienne Mangelaars, gewezen verantwoordelijke sanitair bij de firma Loodgieterij Vanzwam. Zou ik normaalgezien niet geweten hebben, had hij de telefoon niet als volgt opgenomen: ‘Met Etienne Mangelaars, gewezen verantwoordelijke sanitair bij de firma Loodgieterij Vanzwam”. “Sorry, mijnheer, verkeerd verbonden” zei ik, en legde de hoorn dicht.

Toen had ik de bankbediende wel beet. Hij was zeer vriendelijk, en vroeg hoe het zat met mijn tandpijn van vorige week. “Sorry, mijnheer, maar vorige week had ik helemaal geen tandpijn”, antwoordde ik, waarop die man zei dat hij het maar gokte om de indruk te geven dat hij bekommerd was om zijn klanten. “Heel attent van u,” zei ik, waarop ik aandrong om op te houden met dat gezwans en in de plaats te zoeken naar mijn kredietkaartgegevens. “Mijnheer Pannenkoek,” zo zeide hij, “ik zie hier in het gespreksoverzicht dat we we al zeven keer hebben gevraagd of je toch geen interesse hebt voor een kredietkaart. Telkens zei je ‘neen’, de laatste keer zei je zelfs dat we die kaart mochten steken waar de zon nooit schijnt. Redelijk grof was dit, mijnheer!”

“Waarom?” vroeg ik verbaasd.

“Je denkt toch nooit dat wij een kredietkaart in ons gat zullen steken?” ging hij verder.

“Dan heb je me totaal misbegrepen. Ik bedoelde dat je die kaart in de kluis mag steken van de bank. Voor zover ik op de hoogte ben van safes kan ik je garanderen dat daar nooit de zon schijnt.”

“In dit geval, mijnheer, mijn welgemeende excuses. De volgende autolening die je bij ons afsluit kun je krijgen aan een intrest van 18%, om het probleempje van vandaag te vergeten.”

“Heel fijn, mijnheer, dank je wel…”

Maar dat helpt ons natuurlijk weer geen stap verder. Geen kredietkaart dus, bleek bij nader inzicht dat ik het geld die in de sportzak zat nooit heb afgehaald van de bank. Ook dat zou fantasie zijn. Toch ben ik overtuigd…

Maar swat (op het woord ‘soit’ niet te gebruiken). Ik hou me vast aan de enige echte draad die me overblijft, namelijk die van Willy Pannenkoek.

Wanneer neemt Nikie contact met me??

 

 

 

 

 

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

24 reacties op Hiëronimus Pannecoucke – De bankbediende

  1. Marion zegt:

    Wacht…. Ik moet het nog een keer lezen. Heb je nu helemaal geen kredietkaart? En… Nou, ik ben het spoor bijster nu.

  2. Inge zegt:

    Ik ben ook niet meer mee… Tenzij ik tussen de antieke miss België kandidate, de Vera Peewee koeken en de Loodgieterij iets gemist heb 🙂

  3. Eilish zegt:

    Het wordt hier allemaal veel te moeilijk, een simpele ziel als ik kan niet meer volgen …

  4. Jaixy zegt:

    Spinazie koekjes???? Met suiker??? Waren ze lekker??? Kan mij hier niks bij voorstellen

  5. Ik zou als reactie op deze blog kunnen zetten dat ik ook niet meer kan volgen maar ik heb geen computer noch internet dus zet ik het niet.

  6. Mrs. Brubeck zegt:

    Miss Belgie zou wss niet eens weten hoe een kredietkaart werkt, maar waarschijnlijk wel koekjes met spinazie lekker vinden 🙂 fijn verwarrend begin van het weekend P. 🙂

  7. dank mrs Brubeck voor mij is jou antwoord al weer duidelijker… ik zelf ben zo blond…

  8. Sabine zegt:

    Hahaha verwarring alom 🙂 Je hebt toch eerder gezien dat de kaart in Thailand was gebruikt? Waar haal je die informatie dan vandaan?

  9. De Fruitberg zegt:

    We zegt ons nu dat Nikkie ook een droom was…

Geef een reactie

