Hiëronimus Pannecoucke – Vrouwen denken logischer dan mannen…

Heb je dat ook soms? Het gevoel dat je ronduit zit te vertellen, en dat je partner echt niet luistert.

We zaten aan tafel te eten. Dat gebeurt wel vaker bij ons thuis. Geen gerecht met drie sterren, gewoon een bord met een gebakken biefstuk, friet en wat groente uit een plastic zakje. En ja, een klodder mayonaise bovenop die frieten. Moet het altijd Gordon Ramsay zijn? Neen, bij ons niet.

Ik maar honderduit vertellen over de man in het park aan de Vesten, over de kredietkaart die ik heb gerecupereerd, over het telefonische gesprek met de bankbediende. Al wat ik terugkreeg was af en toe een ‘hmm…’, ‘tja…’, ‘misschien…’, ‘euh…’, meer niet. Frustrerend eigenlijk. Kun je dan ineens opwerpen van: “Zeg, luister je wel naar mij of sta ik hier tegen de buffetkast te preken?”, neen, dat kun je niet, zeker niet na ondertussen bijna 35 jaar huwelijk. Wat je wel kunt proberen is een afleidingsmanoeuvre. Zo van ‘mag ik het zout even?’.

“Maar jij neemt toch nooit zout op je frieten, schat?”

“Neen, doe ik niet, het was om je aandacht te krijgen…”

“Ik luister toch al heel de tijd? Je zit me nu al bijna tien maand hetzelfde verhaal te vertellen. Allemaal leuk en wel, maar telkens moet je zelf concluderen dat al je verhalen niet meer dan fantasie zijn. Zou je toch niet eens langslopen bij dokter…”

“.. bij dokter Vanderslagmolen, zeker? En niks dan fantasie? Je blijft denken dat ik die hele zoektocht naar Hiëronimus zie als een uitdaging om elke week een logje te vullen voor dat gedoe met Wordpest elke zaterdag? Toegegeven, ik vind het wel handig om op die manier elke week iets te posten, maar laat ons zeggen dat dit schrijven enkel een manier is om mijn gebeurtenissen ergens te kunnen ventileren.”

“Allemaal goed en wel, maar waarom pak je alles dan niet een beetje logischer aan? Als die Pannecoucke dan toch bestaan heeft, sorry, bestaat, waarom begin je niet bij het begin?”

“Moet ik nu nog herbeginnen, nu ik zo dicht bij de oplossing sta? Je weet toch dat ik Dominique heb ontmoet en dat ze me zo vlug mogelijk zou contacteren voor een volgende afspraak?”

“Zei ze zogezegd, ja, maar heb je er al iéts van gehoord?”

“Een beetje geduld. Het is een Pannecoucke, en Pannenkoeken houden hun woord”

“Pannenkoeken zijn ook heel lekker. Misschien is ze ondertussen opgegeten door die ‘zwarte medemens’ waarover je vertelde, die gast aan de balie van het hotel”

“Haha, grappig…”

“We gaan nu toch niet te serieus doen, hé, straks begint die biefstuk op mijn bord te bleiten…”

“Hmm…”

“Nu begin jij ook al te hummen. We beginnen dit gesprek opnieuw. Volgens jouw bronnen of geruchten is Hiëronimus dus eerst opgemerkt toen hij uit zijn kist klom bij de ontgraving, ergens eind 2014?”

“Ja…”

“En wie heeft hem toen gezien? De mannen van de Groendienst van Brugge die opdracht hadden gekregen om die struik te planten…”

“Ja…”

“Heb je er al ooit aan gedacht om contact te nemen met die Groendienst om te vragen wie die precieze dag de werken hebben uitgevoerd? Zou het niet logisch zijn die mannen eens aan de tand te voelen? Zou toch het eerste zijn dat in mijn gedachten zou zijn geschoten mocht ik op zoek gaan naar mijn tante Auuezoete”

“Auuezoete ??”

“Ja, dat is een Middeleeuwse vrouwennaam. Mooi, hé?”

“Het is wat je mooi noemt…”

“Da’s waar. Wat denk je om die Groendienst eens te contacteren?”

“Hewel, schat, dat is nu eens een goeie tip zie. Echt waar. Kom hier, dat ik je eens goed vastpak…”

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

20 reacties op Hiëronimus Pannecoucke – Vrouwen denken logischer dan mannen…

  1. bentenge zegt:

    Schitterend mooie naam van uwenzoet. Maar kijk, nee, de Groendienst contacteren, dat vind ik nu eens niet logisch. Maar als jij zegt dat vrouwen logischer denken dan zal dat wel zo zijn. Bij ons is alles precies omgekeerd heb ik de idnruk. Van het praten tot en met het denken 🙂

  2. beaunino zegt:

    Lijkt me anders zeer boeiende materie. (Maar jij weet natuurlijk niet waar ik tijdens het diner allemaal moet aanhoren;-)

  3. Voe de Groendienst moe je tegenwoordig noa de Smeeporte goan. Allez, der juste neffens: Buiten de Smedenpoort 2. ‘K en peinzden ik nochtanstent da de Groendienst in Sint-Jozef was, in da ziestretje van de Koolkerksesteinweg, moa bliekboar zien ze were verruust. Wie is den tied dat ze aan de Potteriereije zaten?
    Toch nog één vraagstje van een onlogische vint die nie logish kan peizen: oa gie die kredietkoarte gerecupereerd heet, moe je h’em toch een twoarsten zitten en? Kunde die kaorte niet togen aan je wuf? Da’s toch een goe bewies da je nie zot an’t worden ziet? ’t Is moa een gedacht hé.

  4. Het gesprek of wel tafereel komt me ook bekend voor.. Vriendlief vertelt ik hmm hmm op het juiste moment en klaar… Maar luister maar naar je vrouw..

  5. Marion zegt:

    Ik heb de titel van dit logje gelezen. Dat leek mij voldoende 😉

  6. Mrs. Brubeck zegt:

    Af en toe naar wat goede raad van vrouwlief luisteren …. 🙂

  7. Menck zegt:

    Vrouwen denken logischer dan mannen? Tot ze een IKEA-meubel in elkaar moeten steken.

    Of wacht…

  8. Sabine zegt:

    Bij de titel dacht ik al: jaaaa, dat weet toch iedereen? 😛

  9. De Fruitberg zegt:

    Dat je daar zelf niet eerder aan dacht. ..

Geef een reactie

