Ik geloof je niet..

AAA1

Ik schrijf dit stukje op donderdagmorgen, bij het ontbijt.

Vorige week zondag verscheen een logje over mijn schoonvader die met spoed in het ziekenhuis was opgenomen na een beroerte. Ik zou een ellenlang stuk kunnen schrijven over hoe de situatie sindsdien is geëvolueerd, over hoe pakkend het is om mensen te zien aftakelen, over hoe dit gebeuren mij heeft gesterkt in mijn visie en die van mijn vrouw over hoe we ons eigen leven zouden willen zien eindigen, maar dat doe ik niet. Ik duim in stilte voor een menswaardig einde voor mijn schoonpa, of dit binnenkort is of, mits mirakels gebeuren, de komende jaren. Alvast dank voor al het medeleven dat ik mocht ervaren.

Even mijn gedachten verzetten, want dat is ook eens nodig dezer dagen.

Ik schreef al vaker dat ik onlinekranten lees. Bij mijn favorieten staat De Standaard, het Nieuwsblad, Het Laatste Nieuws en een paar regionale toestanden. ‘The Washington Fart’ hoef ik niet.  Eén van mijn ‘spielereien’ bij het lezen van het Nieuwsblad is een blik te werken op ‘jobat’, meer bijzonder de artikelen waar mensen een blik geven op hun inkomen en meteen een korte beoordeling geven over het ‘gelukgehalte’ in hun werk, hoeveel ze kunnen sparen, waaraan ze het meest geld spenderen, enzovoort.

Blijkt dat in ons land nog steeds zeer grote inkomensverschillen zijn, hoewel we door de band ergens een mooie gemene deler vinden, in een band tussen de 1600 en de pakweg 2200 Euro. Inkomens waarvan ik vind, zeker als binnen het  twee personen uit werken gaat, mooi kan geleefd worden. Bij mensen in dienstverband bestaat een eerlijke behandeling. Iedereen betaalt belastingen en sociale bijdragen volgens zijn bruto inkomen, geen ontkomen aan.

Maar dan is er de categorie ‘zelfstandigen’, mensen die hun eigen werkgever zijn en belastingen betalen op de inkomsten die ze zelf aangeven. Hier begeef ik me op glad terrein, ik weet het. Het is zeker mijn bedoeling niet om iedereen over dezelfde kam te scheren, maar hier bestaat nog steeds de mogelijkheid om omzetcijfers te manipuleren en (lichtjes) anders voor te stellen dat de realiteit. Niet iedereen doet het zo. Mijn vader was ook zelfstandige, tot ongeveer 35 jaar geleden. Trouwens:dag papa hierboven! Het is morgen je ‘feestdag’, maar je weet dat dit niet de enige dag op het jaar is dat ik aan je denk.

Hij was dus zelfstandig, en dan nog in een sector waar hij kon ‘foefelen’ tegen klippen en bergen. Maar wat deed hij? Hij telde letterlijk dagelijks zijn centen op tafel, heel wat pasmunt, en vulde elke recette in op zijn kasboek, tot de laatste ‘frank’. Om op het eind van het kwartaal dit kasboek aan zijn boekhouder te overhandigen, die dit verwerkte in de BTW-aangifte. Dat was Andre., vader van Thomas Pannenkoek. Eerlijkheid siert de mens.

Dit bericht, waarvan ik hierboven een fragment overnam op mijn logje van vandaag, deed mijn wenkbrauwen fronsen. Wie ben ik om die man te beschuldigen van zwartwerk of gefoefel in zijn cijfers, maar zo’n inkomen komt toch totaal ongeloofwaardig over. Mocht ik in zijn schoenen staan, ik zou mezelf kronen tot soepkieken van de eeuw, of zoiets. 60 tot 70 uren per week ‘werken’ voor zeshonderd euro netto per maand? Betekent ongeveer drie Euro netto per uur werken.

Tenzij ik natuurlijk met enige creativiteit erin zou slagen één en ander onder de toonbank te verkopen en dit vergeten in te schrijven in mijn boeken. En ondertussen breed glimlachend poseren in Jobat, in de hoop dat mijnheer of mevrouw de belastingcontroleur meeleest. Maar daarmee zou ik niet kunnen leven, zoon zijnde van Andre B., ondertussen 34 jaar zaliger.

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

30 reacties op Ik geloof je niet..

  1. damngoodsoffie zegt:

    Het logje vorige week gemist. Veel sterkte en moed voor de komende tijd.

  2. Een alleenstaande zelfstandige die met 600 euro per maand rond komt? Hoe doet hij dat? Geen huur betalen, geen elektriciteit verbruiken, geen water voor douche noch wc, leven van water en brood? Ik begrijp helemaal niet hoe die hun boekhouding nu precies doen. Boekhouding heb ik ooit een tijdje gestudeerd en ik vond dat precies veel foefelen: ik deed dat niet graag. Ik weet nu weer waarom.

  3. bentenge zegt:

    Hij leeft van de liefde (van zijn ouders) denk ik dan…
    Maar goed, ben toch even blij dat de 3§ plots 34 werd: raadsel (of peiling naar de werking van het geh0uegen van je lezers?) en oplossing in dezelfde blog.

    • Aangepast. Dank voor je aandacht 🙂 ! Het gehouegen (?) van mijn lezers zal je dankbaar zijn 🙂 🙂 !!

    • Enerzijds verbaast het me dat er nog winkels bestaan die dat soort dingen verkopen. Het faillissement van Märklin in 2009 bewees dat die sector al jaren het heel moeilijk heeft. Had je tien jaar geleden nog minstens 5 winkels in het centrum van Brugge, dan blijft er vandaag nog eentje over. Ik dacht dat de weinige modelbouwers tegenwoordig al hun materiaal via internet kochten. Het kan ook voor een deel zijn inkomen verklaren. Anderzijds is de kans klein dat hij niet zelf een winkel online heeft en via internet verkoopt. Het inkomen van zijn winkel hoeft niet persé zijn volledig inkomen te zijn.

  4. Billy zegt:

    we zullen dat loon maar met een grove korrel zout nemen… 😉

  5. Eilish zegt:

    Ik heb 21 jaar op een boekhoudkantoor gewerkt. Ik kan boeken schrijven over zelfstandigen (zonder ze allemaal over dezelfde kam te scheren)
    Klanten die zaagden over de hoeveelheid belastingen die ze moesten betalen (als ik dat vergeleek met de bedrijfsvoorheffing die van mijn simpel loontje afging, een peulschil) Geen inkomen willen aangeven, maar wel grote sier maken, en dan verwonderd zijn dat ze belastingcontrole krijgen, … Laat de staat eens investeren in genoeg belastingscontroleurs, die gaan hun loon in een veelvoud weer opbrengen.
    En neen, ik ben niet jaloers op zelfstandigen, want dat krijg je dan ook vaak te horen als je (maar) een loontrekkertje bent

  6. Menck zegt:

    Hahaha, die modelbouwverkoper heeft duidelijk iets te verbergen. Een grote zak zwart geld, vermoed ik.

  7. Misschien hebben zijn ouders veel geld, en springen ze bij? Ik wil niet zo boos denken 😉 maar misschien heb je wel gelijk en heeft ie wel wat te verbergen. Aan de andere kant, kan ik m niet eens ongelijk geven. nu ja betaal ik natuurlijk weer meer vanwege dit soort ondernemers..maar als ik er onderuit kon komen, dan heel graag, maar zo slim ben ik niet, en ze moeten me steeds vaker hebben, en niet omdat ik zoveel verdien, juist steeds minder. Ik las dat je schoonvader, wat rustiger was en er iets beter uitzag, maar dat het nog wel ernstig is. Ik wens jullie veel kracht toe.

    • Mooi van je dat je niet boos wil denken :). Zonder de persoon in kwestie te viseren vind ik anderzijds wel dat er meer en grondiger moet gecontroleerd worden, zodat iedereen op dezelfde fiscale manier wordt behandeld. Anderzijds is het ook de vraag welk percentage mensen ‘neen’ zal zeggen als een karweitje in het zwart kan worden uitgevoerd aan een prijs die bedenkelijk lager ligt dan wanneer alles officieel gebeurt…
      Dank voor de wensen ivm mijn schoonvader.

  8. Mrs. Brubeck zegt:

    Je raakt inderdaad een gevoelig onderwerp aan, maar zoals we dat gewoon zijn van jou op zulke manier dat het “eerlijk” blijft. Zolang er achterpoortjes open blijven staan en de mogelijkheden er blijven, zullen deze situaties woekeren, maar helaas niet alleen voor een kleine zelfstandige 😦 . Mijn schoonvader heeft zich eerlijk te pletter (bijna letterlijk) gewerkt, daardoor heb ik ook geleerd om niet iedereen over dezelfde kam te scheren…
    Mooie log en ik hoop dat jullie een rustige week tegemoet gaan! 🙂

  9. Inge zegt:

    Ik denk niet dat die mens zo open en bloot zijn loon zou prijsgeven mocht hij foefelen… Misschien heeft hij inderdaad nog andere inkomsten zoals hierboven al werd aangehaald en is dit gewoon een passie van hem 🙂 Ik weet het niet hé, ik ben niet zelfstandig en ken er ook niet zoveel van maar ik vermoed dat kleine zelfstandigen het tegenwoordig toch niet zo makkelijk hebben.

  10. Liese zegt:

    zo triestig “ik slaap in de winkel tussen mijn modellen”….alleen jammer voor hem dat het treinen en auto’s zijn en geen echte modellen

  11. Sabine zegt:

    Tja wat kun je hierover denken? Ook mij klinkt dit niet helemaal juist in de oren. Maar aan de andere kant, als hij geen gezeur wil zou je zeggen als je dan liegt doe het dan goed, toch? In dat geval had hij ook kunnen zeggen dat hij 1500 netto per maand krijgt…

  12. Rob Alberts zegt:

    Sterkte!

    Bemoedigende groet,

  13. Myriam zegt:

    Ik wens jou en je vrouw en zeker ook je schoonvader veel sterkte. En als genezing onmogelijk is, een waardig afscheid. Maar dat hebben we zelf niet steeds in de hand natuurlijk. Waarschijnlijk heb ik je blogje gemist; Ik lees niet zo vaak meer.

Geef een reactie

