Bedankt, beste mensen…

Wat een massa warme reacties kreeg ik sinds vorige week donderdag. Een hele, hele, hele dikke merci!

De laatste dagen zaten we aan het bed gekluisterd van schoonvader Joseph. Het was lijden. Voor hem, maar ook voor zijn naasten die hem bezochten. Hij heeft afgezien, echt waar. Niemand is zeker of hij besefte dat al zijn kinderen en kleinkinderen zijn op bezoek geweest.

Over de behandeling en mijn ervaring in dit verband kan ik bladzijden doorbomen, maar dit doet ik niet.

Vanmorgen, tien minuutjes nadat ik mijn schoonmoeder naar het ziekenhuis bracht en zij aan zijn zijde ging staan, troostend zijn voorhoofd strelend, is Joseph vertrokken. Een ontroerend zicht, niet in woorden uit te drukken. Te intiem ook om hier in een logje te gieten. Onthou enkel dat échte onvoorwaardelijke liefde bestaat. Hij keek zijn ‘vrouwtje’ nog eens in de ogen, keek naar mijn schat en naar mij en stopte met ademen. Het was te laat om zijn andere kinderen nog te verwittigen.

Sterven aan de leeftijd van 89 jaar. Ik hoorde vorige week reeds als commentaar “Ach, hij heeft zijn leeftijd…”. Zeveraars! Niemand ziet graag zijn echtgenoot sterven, zijn vader of wie hij ook liefheeft.

Joseph was een minzame man, maar was gelukkig ook niet perfect. Wie wel? Ik zal veel positieve dingen van hem onthouden, en heb de mooiste souvenir aan hem aan mijn zijde. Mijn eigen ‘vrouwtje’.

Blij dat hij niet meer moet lijden. De laatste dagen waren heftig…

 

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

63 reacties op Bedankt, beste mensen…

  1. Sabine zegt:

    Wat verwoordt je dit toch mooi. Het liedje haalt herinneringen op aan het overlijden van mijn opa, die ook ‘al’ 92 was, maar ik graag nog op deze wereld had gehad. Bij deze wil ik je condoleren met het overlijden van je schoonvader, en ik wens jou en je familie veel sterkte. x

    • O, kennen jullie dit lied ook in Nederland? Gisteren nog vroegen we mijn schoonmoeder welke muziek Joseph graag hoorde. Hij was niet opgezet met ‘al dat moderne gedoe’, hoorde wel graag Johan Verminnen en Will Tura.
      Dank voor je medeleven.

  2. beaunino zegt:

    Gecondoleerd. Heel veel sterkte de komende tijd, ook voor je lieve vrouw. X

  3. christa zegt:

    Sterkte ermee! Ja mensen zeggen vanalles om je te troosten omdat ze niet goed weten hoe ze ermee om moeten gaan. Natuurlijk is het altijd erg als er iemand sterft, maakt niet uit hoe oud .Jullie gaan hem missen, dat is zeker! Ik hoop dat die moelijke dagen van afscheid sereen mogen verlopen.

  4. Liese zegt:

    jammer voor jullie!

    • Iedereen weet dat het ooit zal komen, maar het is altijd moeilijk afgeven.
      De wereld blijft doordraaien. Gisteren vond ik het griezelig dat een uur na zijn overlijden de ziekenhuiskamer weer netjes was opgeruimd, klaar om de volgende patiënt op te vangen.

  5. Gecondoleerd Mr.Pannenkoek,…..ik onthou de onvoorwaardelijke liefde, koester deze prachtige herinnering,…..en niemand geeft graag zijn geliefden af, ook al zijn ze bijna 90!! Veel sterkte……

  6. evavertelt zegt:

    Moeilijk om hier de juiste woorden te vinden… Ik wil jullie graag veel sterkte toewensen, en veel warmte ook. Koester mekaar en de mooie herinneringen die je aan Joseph hebt. X

  7. Eilish zegt:

    Het is altijd te vroeg als je iemand graag ziet …
    Blij dat het lijden niet eeuwig hoefde te duren toch.
    Sterkte, voor heel de familie !

    • Dat lijden duurde twee weken. Niet te vergelijken met mensen die lijden aan een slepende ziekte, maar toch te lang. Zeker die laatste dagen vroeg ik me vaak af ‘waarom’ met de huidige medische middelen iemand zo moet afzien.
      Dank voor het medeleven.

  8. tinyblogt zegt:

    Het maakt je zo klein en nietig, iemand verliezen die je dierbaar was. Sterkte voor jou en je vrouw. Was Joseph ook een Bruggeling?

  9. Iemand waar je van houdt wil je niet missen al zijn ze 118 jaar. Heel veel sterkte, gelukkig is hij gegaan in gezelschap die hij zo lief heeft… Een indrukwekkend moment!

  10. Menck zegt:

    Mijn oprechte deelneming. Joseph zal altijd verder leven in jullie herinneringen. Koester ze ten volle.

  11. Zo moeilijk een geliefde te laten gaan. Mooi zoals hij vertrok! Indrukwekkend…
    Voor alle betrokkenen heel veel sterkte en gecondoleerd met het verlies!

  12. Innige deelneming met jullie verlies..

  13. Mieke zegt:

    Veel sterkte de komende tijd voor jouw echtgenote en jou. Geen woorden voor de liefde die je uitstraalt voor jouw schoonvader via het mooie schrijven over hem. Rust zacht Joseph.

  14. Brubeck zegt:

    Veel sterkte, voor jou en je naasten..

  15. Mrs. Brubeck zegt:

    Veel sterkte voor jullie allen, en wat zegt is echt waar, 42, 50,95,89… Het maakt helemaal niks uit, diegenen die achterblijven hebben verdriet. Ik hoop dat jullie veel steun hebben aan elkaar!

  16. De Fruitberg zegt:

    Mijn oprechte deelneming., en sterkte !

  17. Innige deelneming. Zoals Menck zegt: hij zal altijd verder leven in jullie herinneringen en die zijn duidelijk positief. Beter de goeie te herinneren dan de rest.

  18. Marion zegt:

    Gecondoleerd. Heel veel sterkte met het verlies en verdriet. Je hebt het vreselijk mooi beschreven. Fijn dat hij in het bijzijn van zijn vrouw is gegaan. En dat jij en je vrouw daar getuigen van mochten zijn is even bijzonder. Liefde kent geen plaats en tijd. X

  19. Falderie zegt:

    Hoe oud iemand ook is, het is altijd te vroeg. Wie achter blijft is er nooit minder triestig om omdat die persoon “al een bepaalde leeftijd” heeft… Veel sterkte daar x

  20. Kristien zegt:

    Mijn oprechte deelneming, Paul en R. Ik denk aan jullie en wens jullie veel sterkte in deze zeer moeilijke dagen.

  21. shivatje zegt:

    Veel sterkte in deze toch moeilijke momenten

    Aum Shanthi

  22. heleen zegt:

    Gecondoleerd, sterkte de komende tijd met het verwerken van dit grote verlies. Maar weet: hij is nu maar een gedachte bij jullie vandaan. ♥

  23. damngoodsoffie zegt:

    Gecondoleerd, veel moed, sterkte en tijd om te zoeken naar een nieuw evenwicht in het leven nu iemand is weggenomen.

  24. E. zegt:

    Veel sterke in deze moeilijke periode!
    Hou de mooie herinneringen in gedachten en wees er voor elkaar…

  25. Billy zegt:

    innige deelneming, Thomas!
    Veel sterkte ook aan je vrouw en aan alle geliefden.
    Om het even welke leeftijd, zo’n afscheid is altijd te vroeg… :-s

  26. Inge zegt:

    Het verlies blijft evengoed zwaar ook al hebben ze “hun” leeftijd… Dat is inderdaad zever. Heel veel sterkte daar!

  27. Gecondoleerd! Heel erg veel sterkte gewenst. X

  28. Rob Alberts zegt:

    Sterkte!

    Bemoedigende groet,

  29. Jaixy zegt:

    Gecondoleerd. Het is altijd heftig om een dierbare te verliezen. Leeftijd speelt geen rol…..
    Sterkte

  30. Gecondoleerd, leeftijd doet er inderdaad niet toe
    als het gaat over gemis, een groot gemis…
    Heel veel sterkte voor jou en de jouwen. Liefs!

Geef een reactie

