Hiëronimus Pannecoucke – Gust en Peter

Het gifje van hierboven heeft niks te maken met het vervolg op mijn zoektocht – het is een fantasietje die collega R. me gisteren vertelde. Hij beschreef het zodanig saai dat er niks grappigs aan was, maar het filmpje zelf tovert toch een glimlach op mijn gezicht.

Na het bezoek aan de hoofdzetel van de Groendienst ben ik direct naar het parkje in Sint Pieters getrokken om die twee werklui te ontmoeten die getuige zijn geweest van de wederopstanding van Hiëronimus Pannecoucke. Zij hebben het het eigen ogen gezien, en zullen me er zeker meer over kunnen vertellen. Ik parkeerde mijn nieuwe fiets boven in een eikenboom, want had geen zin om die nog eens te laten stelen. Of heb ik dit niet verteld? Vorige week is mijn fiets gestolen, en ik weet zelfs niet door wie. Gewoon weg was hij, zomaar!

Dra zag ik die twee mannen aan het werk. Het is te zeggen: één stond geleund op een spade en de tweede was met zijn zakdoek druk doende iets uit zijn neus te peuteren. Het leek alsof zijn wijsvinger aan het dak van zijn hersenpan was geraakt, want ik zag enkel nog zijn pols uitsteken vanonder zijn reukorgaan.

“Bonjour, comment ça va?” vroeg ik hun.

“Wat ben jij voor een rare kwisten bubbel?” vroeg de ene, diegene die geen vinger in zijn neus zitten had.

“Excuseer, vriend, ik dacht even dat ik in ons Franstalig landsgedeelte was. Gelukkig is dat niet zo, want aan mijn zevenenvijftig jaar schiet niet veel meer over van dat Franstalig vocabulatorium.”

“Laat ons werken, mijnheer, je ziet toch zo al dat wij overlopen van de stress en absoluut geen tijd hebben voor een babbel. Jij wel, allicht. Ben jij zo’n profiteur die vervroegd met pensioen is kunnen gaan en nu leeft op de belastingen die van ons loon worden afgehouden? Het zou me absoluut niet verwonderen mocht dat zo zijn…”

“Neen, mijnheer, zo iemand ben ik niet. Ook ik werk me de stuipen op het lijf, het bloed uit mijn aderen en de stront uit mijn gat! Vandaag ben ik met vakantie omdat ik zaterdag de hele dag heb gewrocht in de steenkoolmijn. Zwart dat ik was, je hebt zulks nog nooit gezien. Driehonderd kilogram kolen heb ik uit de muur gehakt met die twee handjes van me. Het kwam zelfs zo ver dat ze me vergaten weer boven te halen. Ik heb er moeten overnachten en had zelfs geen boterhammen bij.”

“In dit geval, zet je gerust in mijn kruiwagen en leg je problemen op tafel”

“Ik zie hier geen tafel?”

“Hang ze dan aan je neus, die is groot genoeg…”

“Wat ben jij een grapjas. Had ik geen antwoord van je tegoed, je zou me hier niet meer zien.”

“Mijn vader was ook een grapjas. Mijn moeder niet echt, het was niet voor niks dat haar familienaam ‘Azein’ was, geschreven met korte ij.”

“Maar je spreekt het wel uit als een lange ij?”

“Omdat ik gisteren vis heb gegeten!”

“Ernstig nu, alstublieft. Mijn naam is Thomas Pannenkoek en ik denk een achterachterachterachterneef te zijn van Hiëronimus Pannecoucke, vorig jaar opgestaan uit de doden en momenteel waarschijnlijk dwalend door de straten van Brugge die Scone”

“Dan ben jij die zot die…”

“Rustig, kalm. Ik ben geen zot, naar ik vernam vertelt de politie wel het verhaaltje door van één of andere zot die ter gelegenheid van de opstand van zijn vader verder zoekt naar die gevluchte man en daarbij constant met zijn gezicht tegen de muur loopt. Hoe is je naam opnieuw?”

“Heb ik nog niet gezegd, maar ik zeg het nu. Mijn naam is Peter Schauvlieghe en mijne maat daar is Gust Us. Een afkorting van Augustus, maar dat hoort hij niet graag”

“Hewel, mijnheer Schauvlieghe, stel je voor dat je in plaats van een Pannecoucke een Schauvlieghe zou hebben opgegraven, en die zet het vlak voor je neus op een loopje. Je zou toch ook wel meer willen weten van die man?”

“Heel zeker, Thomas. Mag ik Thomas zeggen, of heb je liever dat ik je Prosper noem? Hewel, Thomas, ik zou heel zeker meer van hem willen weten. De eerste vraag die in mijn hoofd zou schieten is: “Heb je sigaretten bij en zo mogelijk ook een vuurtje?” Ja, dat zou ik hem vragen, vooral omdat ik van mijn vrouw niet meer mag roken en ik aan ieder die ik ontmoet om een saffie vraag.”

“Dat bedoel ik net. En, mag ik je vragen, kun je me meer vertellen over dat voorval waar mijn achterachterachter…familielid de benen nam?”

“Niet heel veel meer, mijnheer. Hij ontsnapte en was ineens weg. Dat is het ongeveer. En ja, hij had bruin haar,  voor wat ervan overbleef, want in plaats dat zijn haar groeide, groeide zijn kletskop. Dat is zo, hé, mijnheer. Hij had een grote neus en allicht ook een heel groot libido. Kijk naar Poetin in Rusland. Zo oud is hij nu ook niet,  maar hij is al jàààren een kletskop. Onze collega Vladimir die op het Brugs Kerkhof werkt beweert dat Poetin een enorm libido heeft, zo groot zelfs dat hij dit elke avond moet opbergen in een speciaal ontworpen kast omdat hij anders de slaap niet kan vatten.

“Poetin interesseert mij voor geen meter. Van Obama weet ik dat Poetin erg stinkende scheten laat. Zo zaten ze samen op een vergadering in Washington en liet Poetin een ruft-van-heb-je-me-daar dat het kristal van de luster ervan klingelde. Men heeft nadien het raam moeten openzetten omdat Barack ineens heel bleek werd van de stank. Een bleke zwarte, zul je begrijpen, is geen zicht. Net als een zwarte blanke, echt niet. Zag jij er zo niet uit trouwens, toen je na die nacht in de koolmijn terug op het droge kwam?”

“Neen, want ik had preventief anti-vlekkenspray op mijn gezicht gespoten. Maar je draait weer rond de pot, Peter, wat weet je nog van Hiëronimus?”

“Hij zei ‘eindelijk’ met een zeer Brugs accent. Het leek meer op ‘Indelik’. Toen ging hij pissen tegen de kathedraal, en vluchtte in zijn hospitaalhemd met zijn gat bloot”

“En…”

“Sorry, Thomas, maar nu moeten we echt weer aan het werk. Straks wordt een graafmachine geleverd van het merk Vera Peewee, en het is de bedoeling dat we die speciaal opzetten alsof hij al het werk heeft gedaan aan deze site. Naar het schijnt komt de CEO van Vera Peewee persoonlijk die machine overhandigen aan onze Groendienst om het merk in België te promoten. Kom jij niet naar de inzegening vrijdag? Elke Bruggeling is welkom. Er zal drank zijn, hapjes en een jointje voor wie het wil. Je wist toch dat dit een pleintje wordt waar oude mensen elkaar kunnen ontmoeten, een jointje roken en elkaar een beetje bepotelen in de struiken?”

“Ja, die pipo van op jullie bureau heeft me dit al verteld. Of ik vrijdag zal komen is nog de vraag, want dan moet ik naar de Aldi om de wekelijkse boodschappen en…”

“Zaterdag is die Aldi ook open, zulle…”
“Ik zie wel! Bedankt voor de uitgebreide informatie…”

” ’t is geèren gedoan! ”

 

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

24 reacties op Hiëronimus Pannecoucke – Gust en Peter

  1. De Fruitberg zegt:

    De zoektocht gaat voort, nog 6 weken schat ik, tegen dan ga je de oplossing gevonden hebben. En ik zou naar die inhuldiging gaan, iets zegt me dat het je zoektocht terug gaat versnellen..

  2. Rob Alberts zegt:

    Fijn dat je deze onontbeerlijke informatie met ons deelt.
    Ik kijk uit naar de volgende episode.

    Stormachtige groet,

  3. beaunino zegt:

    Moet dar merk nog gepromoot worden dan?
    Er zit duidelijk schot in de zaak. Een blowtje wil nog wel eens helpen de zaak vanuit een ander perspectief te bezien. Ben benieuwd wat dat zal gaan opleveren.

  4. Jaixy zegt:

    Het voelt of er wat schot in de zoektocht gaat komen… Maar of dat echt zo is….

    Fijne intocht vandaag!

  5. Mrs. Brubeck zegt:

    Thomas toch, nu hang je wel een heel stereotiep beeld op van de medewerkers van de groendienst 🙂

  6. een bleke zwarte en een zwarte blanke hahaha.. ik ben best in de zomer een blanke zwarte hoor;-) maar goed ik denk dat de zoektocht nog even doorgaat, sterkte de aanhouder windt..(en Poetin dus ook ;-))

  7. Sabine zegt:

    Dit klinkt alsof er iets groots te gebeuren staat 😉

  8. bentenge zegt:

    Kijk eens aan. Dit is een kringbericht, want mijn ogen gaan telkens weer opnieuw naar het “gifje”.

  9. Laat het vervolg maar doorkomen *nieuwsgierig is*
    Filmpje is trouwens hilarisch! Haha!

Geef een reactie

