Graag uw oordeel over mijn nieuwe tuingarnituur…

AAA1

Een woordje dank aan collega blogger Menck.

Enkele weken terug schreef ik dit logje in verband met het privacy-probleem in mijn tuin. Ik heb toen heel wat reacties gekregen. Heel wat leuke, af en toe ook een zeer nuttige. Ik weet al langer dat Menck zijn beroep heeft gemaakt van het aankleden en onderhouden van tuinen, maar wou hem niet rechtstreeks aanspreken in dit verband. Bij mezelf herken ik een zeer hoge muur tussen mijn beroeps- en mijn privéleven. Gruwel als iemand mij in het weekend aanspreekt en mijn mening vraagt over iets dat mijn werk rechtstreeks aanbelangt.

Bij Menck (die in realiteit Geert Neyptangh noemt, maar dat terzijde) was dit anders. Ik kreeg een uitgebreide reactie op mijn logje en nadien een zeer interessante mail die me hielp in mijn zoektocht naar een oplossing. Het zijn geen leibomen geworden, maar uiteindelijk een paar strategisch aangeplante catalpa-bomen. Aangekocht bij een andere boomhandelaar dan diegene die ik eerst had bezocht. Het zal een tijd(je) duren voordat de takken hun vleugels zullen uitslaan en we ons weer wat vrijer kunnen voelen in huis, maar we hebben geduld. Moéten wel gediuld hebben, want de natuur laat zich niet opjagen.

Dat zag ik genoeg toen ik de laatste weken rondkeek naar alle tuinen waar leibomen waren aangeplant. Ik heb hier en daar echt lelijke constructies gezien, puur omwille van het feit dat ze niet of zeer slecht werden onderhouden.

Terwijl ik toch geld aan het spenderen was heb ik me meteen twee nieuwe toiletbrillen gekocht. Probleem met de vorige brillen was dat die niet meer euh… potvast zaten. Schroeven aanhalen had geen zin. Het was werkelijk om zeeziek te worden als we een drukje moesten plegen. Zelfs bij een vlotte kakker als ikzelf, wiens bruine duikboten zeer vlot hun tunnel verlaten. Sinds gisteren gebruiken we dus Luca Varess-brillen, gekocht aan de sanitairwinkel aan de Brugse voorhaven. Twee jaar waarborg en gegarandeerd zitgemak.

Maar dan sta je daar met twee afgedankte wc-zittingen. Ofwel kun je die tussen de vuilnis foefelen in de wekelijkse bruine zak van de ophaaldienst, ofwel leg je die op zolder waarbij je erfgenamen over veertig jaar zullen ruzie maken wie dit ding moet vastnemen :), ofwel breng je die naar het containerpark (waarbij de man aan het loket zal vragen: “Wat heb je mee?”, en ik dan ludiek kan antwoorden: “Mijn bril!”). Ofwel, en dat leek me gisteren de leukste mogelijkheid, kan ik één van de afgedankte zitplaatsen monteren op een afgedankte tuinstoel. Twee afgedankte dingen samen maken een nieuw geheel, of hoe recyclage nooit slecht is.

Een viertal jaar geleden maakten we een rondreis in Senegal. Eén van onze slaapplaatsen toen was een tentenkamp in de woestijn. ‘Tent’ is een slecht woord voor het verblijf waar we zaten, want onze kamers hadden zeker de grootte/hoogte/.. van een normale hotelkamer. De bad’kamer’ was echter buiten. Omringd door een rieten afscherming waar gluurders desgewenst konden hun ziekelijke bezigheid uitoefenen stond een toiletpot open en bloot, en was een meter verder een zeer eenvoudige douche voorzien. Ik durf je bekennen dat het een fantastische ervaring was om bij het ochtendkrieken een kakje te leggen in open lucht (terwijl aasgieren boven mijn hoofd cirkelden) en buiten in ons blootje onder die eenvoudige douchekop te gaan staan.

Heel misschien, over enkele jaren, als de catalpa’s zullen schitteren in al hun pracht, zullen we in de schaduw ervan, in volle privacy, ons gevoeg doen. Dit terwijl wilde konijntjes in onze tuin de liefde zullen bedrijven, duiven zullen koeroekoeroe’en in de takken van de bomen en mijn achterbuurvrouw een pijp zal roken op haar terras, niet wetende dat Pannenkoek zich daar zit te ontdoen van zijn eten van daags voordien.

Zàààlig, zal ik dan denken. Ik zal nadien mijn billen schoonvegen met wat toiletpapier, het netjes opplooien en zonder omslag deponeren in de brievenbus die ik die welbepaalde dag zal uitkiezen. Misschien wel de jouwe. Be surprised!

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

45 reacties op Graag uw oordeel over mijn nieuwe tuingarnituur…

  1. Eilish zegt:

    Jij bekeek het leven door een roze bril precies…
    Die brievenbus met witte klep met daarop GEEN RECLAME laat je maar links liggen hoor!

  2. Ik wil ook een tuin waarin niemand me ziet,……vroeger kon iedereen mij zien liggen,……en wat doe je dan er niet gaan inliggen,……en wij hebben ook een nieuwe bril nodig ik ga jouw recyclagemodel volgen met de oude, wat een topidee!!!

  3. Liese zegt:

    je gaat lachen, maar mijn buurman heeft een ouderwetse “pissinne” staan en die staat daar effectief regelmatig eens in open lucht zijn patatjes af te gieten, de eerste keer dat ik het zag was ik net hetzelfde aan het doen weliswaar, maar met echte kokende patatten!

    • Mijn grootmoeder had zoiets laten installeren aan een discreet hoekje achteraan haar woning omdat ‘vinten teveele nevenst de pot pissen’. Ze had de positie wel zodanig uitgedokterd dat discretie verzekerd was. De ‘reuke’ was ietsje minder, daar achter…

  4. Gierend van het lachen lees ik, wat heerlijk dit!
    Het zorgt ervoor dat mijn dag goed begonnen is ;-))
    Ik verbaas me trouwens vooral over de kekke kleur,
    wat zijn die van ons dan saai wit…ik zal het iedere
    keer bedenken als ik zit. Dat weet ik nu al!

    Fijne dag, hoop dat het zonnetje voor je schijnt!

  5. bentenge zegt:

    Ik maak me niet druk, tegen dat je met dat papiertje in Asse bent is het papier al vergaan en krijg je het de bus niet meer in 🙂

  6. beaunino zegt:

    Een goed plan is alles Thomas.
    Hé, geen Vera Peewee bril???

  7. Rob Alberts zegt:

    Een beerput of afvoerslootje onder je terrasstoelen en je kunt bezuinigen op je rioolbelasting ….
    Wat is het leven toch mooi met een roze bril!

    Vrolijke groet,

  8. Kristien zegt:

    ‘Nu zie ik het leven door een roze bril, en alle problemen lijken zo gering…’
    Dat liedje zit in mijn hoofd, zeg! Hoe zou dat nu toch komen?
    Ik hoop, als jij die kakstoel gebruikt, je een ferme stevige drol produceert en geen last hebt van een spetterpoep! 🙂

  9. Kakken is alvast een terugkerend thema op je blog!! 🙂

    Geloof het of niet, toen ik op safari was in Afrika hadden we zoiets mee om ter plaatse onze behoefte te kunnen doen (’t was wel geen roze bril, dat ging teveel opvallen ;-)).

    Winterse groet,

    J.B.

  10. De Fruitberg zegt:

    Ik zie toch een technisch probleem aan je constructie

  11. Brubeck zegt:

    Prima idee, voortaan buiten je behoefte doen, en plein public 🙂

  12. Menck zegt:

    Wij zijn toch een beetje moderner, Thomas. Geen brillen in onze tuin te bespeuren; we zijn overgeschakeld op lenzen.

  13. Hahaha! Ik ben blij dat je mijn adres niet weet. 😉

  14. Je doet gewoon expeditie robinson in eigen tuin… Ik zit niet te wachten op een bruine pannenkoekvlaai… Ga mijn deur maar voorbij.. Voor de rest bladeren zijn prima om t vegen.🤓🤓

  15. Jaixy zegt:

    Hahahaha die tuinstoel 😂😂😂

  16. terrebel zegt:

    Wij mensen zijn daar heel dubbel in: wij willen graag dat anderen ons opmerken én graag anoniem en liefst ongezien door het leven. Kwam hier via via terecht. Leuk!

  17. Billy zegt:

    gelukkig wonen wij (volgens de beste schrijver van het land…Dhr. Brusselmans) in het grootste hol van Pluto, waar je dus beslist niet zal vinden waar we ons brievenbus hebben neergepoot!

  18. *komt niet meer bij*
    Hebben, hebben, hebben!

  19. Mrs. Brubeck zegt:

    Wat een mens al niet doet om op te vallen 🙂 🙂
    Wij hebben niks of niemand achter onze tuin, alleen koeien, en die zouden geen melk meer geven als ze deze “stoel” zouden zien…

  20. Hmmm een Pannenkoek met zijn witte billen op een roze bril, wat jij al niet deelt met je lezers. En dan heb ik het nog niet eens over die bruine duikboten pffffff… Gedraag je Thomas als je naar mijn eilandje komt.. 🙄

Geef een reactie

