Romance was in the air

CCC0

Zoals je las in mijn vorig logje, hebben we dit jaar eens met de traditie gebroken om met onze huwelijksverjaardag een hotelletje te boeken bij onze Noorderburen. Niet dat daar iets verkeerd aan is, maar ons huwelijksjubileum verdiende deze keer toch ietsje specialer.

Via de samenwerkende vennootschap Booking.com en Ryanair.com zochten we een mooi citytripje op richting Barcelona. Nog nooit maakten we een vliegreisje voor zo’n korte periode – we wilden wel eens zien wat dit zou geven.

En eerlijk gezegd, we hebben er veel spijt van.

CCC1

Spijt omdat het niet langer duurde, weliswaar. Het was een fantastische uitstap. Bijna niet te vatten dat men via online inchecken in geen tijd bij onze Spaanse vrienden staat. Barcelona heeft dan nog het enorme voordeel dat je in geen tijd van de luchthaven via een bus in het centrum van de stad raakt aan een eerlijke prijs. Vanuit de Plaza Catalunya was het maar een paar honderd meter stappen naar ons hotel. Een eenvoudig hotelletje, maar eentje waarbij we pal in het centrum logeerden, in een zijstraatje van de (volgens ons overroepen) La Rambla.

Er zijn steden waarbij we moeten wennen aan de nieuwe omgeving, de gebruiken en onze tijdsinvulling. We voelden ons meteen thuis.  Het leek wel luilekkerland. Je voelt je precies in een historisch pretpark en kunt de hele dag door wandelen door de prachtigste straten, van een warme maaltijd genieten (aan zachte prijzen), je bent enorm verwend met het openbaar vervoer en er is voor elk wat wils.

Wij namen de Barcelona City Bus, een hop-on hop-off toestand waarbij we op een dag tijd een mooi overzicht kregen van wat allemaal te zien was in die stad. Wie het wenst, kan ook kiezen om twee dagen bovenop die bus te gaan zitten, maar zo cultureel zijn wij nu ook niet aangelegd dat we elk museum willen bezoeken of ons overal in willen verdiepen. Kàn ook niet in die paar dagen tijd. Bovendien was het zeer mooi weer, en daar genieten wij liever ook wat van.

Na die dag op de bus hadden we een idee van wat we van naderbij wilden bezichtigen, en zijn we op stap getrokken. We lieten ons overdonderen van het talent van Gaudi, de ontelbare architecturale pareltjes die je overal tegenkomt, lieten ons verdwalen in de kleine steegjes en namen op tijd een pauze voor een drankje en/of iets lekkers om te eten. We konden genieten van simpele dingen als een vers klaargemaakte pan paella met een flesje wijn. Of lieten een rij tapa’s op ons afkomen waarbij we helemaal in Spaanse sferen kwamen. Helaas niet zeer gezond voor de weegschaal, dat heb ik vanmorgen mogen ondervinden.

CCC2

Zalig om eind november in T-shirt van al dat moois en lekkers te kunnen genieten. Ik nam in de vlucht een fotootje van de zot die je hieronder vindt, om thuis eens na te zien over welke blogger dit gaat. Ik heb zo mijn vermoedens, maar wil eerst honderd procent zekerheid vooraleer ik deze openbaar maak.

CCC5

Weet je wat ook héél bizar is? Om met een temperatuur van om en bij de achttien graden een kerstmarkt te bezoeken in het centrum van de oude stad, vlak naast de kathedraal Santa Lucia. Schitterende torens trouwens, het lijkt wel een kantwerk van cement – je kijkt er zo door.

Wat vindt je op die kerstmarkt? Dezelfde ‘shit’ als op onze marktjes, soms zelfs letterlijk op te vatten. Onderstaand mannetje stond op een kraam waar enkel soortgelijke beeldjes stonden van bekende wereldburgers die zitten te bouten en al een serieus hoopje hebben geproduceerd. Wil je een beeldje van Barack Obama of de paus boven een hoopje stront? Geen probleem, voor twaalf euro vijftig is het van jou. Zeg dan nog eens dat op mijn weblog teveel wordt gepraat over stront – ik word er gewoon constant mee geconfronteerd.

CCC6

Helaas is Barcelona ook een wereldstad met alle problemen vandien. Er werd ons verwittigd voor gauwdieven die vooral op La Rambla kunnen toeslaan. Die zijn er allicht heel zeker, zoals die er in elke wereldstad zijn. We zijn ervaren reizigers genoeg om hier behoedzaam voor te zijn. Ooit werd mijn portefeuille met geweld gestolen in de metro van Athene, ik weet wat dit van problemen kan meebrengen. We hebben dus nooit echt waardedocumenten mee, en enkel het geld dat we denken nodig te hebben.

We zagen heel wat armoede, heel veel bedelaars. Stel je een kromgegroeid vrouwtje voor dat met een koffiebekertje op haar blote voeten staat te wenen om aan een cent te raken. Stel je mensen voor die met hun versleten koffer, waarin allicht al hun hebben en houden zit, door de stad slenteren om zich ergens voor een winkelraam neer te ploffen met een zelfde bekertje voor zich.

In een oude kloostertuin, waar ik na het ontbijt een kwartiertje voor mezelf nam (kon mijn schat wat rusten) lagen meerdere daklozen te slapen op de grond. Sommigen met een fles zware alcohol bij de hand, allicht om het wat warmer te krijgen.

CCC9

Normaal gezien zou hieronder een fotootje worden gezet van Thomas Pannenkoek en zijn dame die op een terrasje genoten van een lekkere sangria van het vat, lekker in het zonnetje, maar om één of andere reden blijft die niet plakken in dit bericht. Wat jammer…

Gisteren was het zuur landen in Zaventem. De piloot had ons verwittigd dat de landing in Brussel wat  ‘bumpy’  zou zijn door de hevige winden (daar was ik niet verantwoordelijk voor!), en zo was het ook. We stapten uit en moesten een eind te voet naar de aankomsthall. Gierende wind, gietende regen.

Dus ja: we hebben er spijt van dat die trip niet langer heeft geduurd !

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie. Bookmark de permalink .

46 reacties op Romance was in the air

  1. Elise zegt:

    Klinkt goed! Barcalaone is een fantastische stad, ben er 2x geweest ‘vroegah’. Ik zou ook graag er weer eens tussenuit gaan als ik dit zo lees. Gaat op het doelenlijstje!

  2. chrissebie zegt:

    Hey Pannenkoekje! Barcelona is idd een geweldige stad voor een citytrip! Graag uw ervaringen met Ryanair. Wij staan op het punt om een vlucht te boeken heen en terug naar Malaga voor juni. Ik heb een reisje van tien dagen in elkaar geknutseld, met holidayline.be. Maar wil voor de goedkoop bij Ryanair de vlucht boeken. Ik wil al lang eens graag naar Andalousie weg van het massatoerisme en van de all inn hotels. Ik zie het helemaal zitten en mijn ventje gelukkig ook! Het wordt dus geen thailandreis. K heb momenteel een beetje mijn bekomst met verre vluchten. Lees het binnenkort op mijn blog. Groetjes

    • Verre vluchten zijn inderdaad zeer vermoeiend, maar wij hebben het er nog voor over.
      Ryanair viel best mee. In Zaventem is wel heel duidelijk dat het om een lowcost-maatschappij gaat. De wachtrij was immens, en het bleef maar duren vooraleer er schot in kwam. Bijna geen stoeltjes te zien, voor mensen die minder te been zijn wat negatief.
      In het vliegtuig staan de zetels dichter dan bij andere maatschappijen. We hadden onze stoelen laten reserveren, kleine meerkost, maar zowel in de heen- al de terugvlucht hadden we niemand naast ons zitten.
      Veel succes op jullie reis – klinkt goed!

  3. Sabine zegt:

    Wat geweldig om te lezen! Fijn dat het zo leuk was! Barcelona is een mooie stad, ben er twee keer geweest ook. Ik begin het ook wel apart te vinden al die kerstbomen in de zon Haha. En grappig wat je zegt over de veiligheid: ik zeg altijd tegen bezoekers die hier komen daar ze niet in Barcelona zijn dus zich meer moeten aanpassen op de veiligheidssituatie :p

  4. Wat een heerlijk bericht! Altijd fijn te lezen dat iemand zo genoten heeft. Het lijkt mij ook wel wat om er eens een weekje te vertoeven met mijn vriend. Maar ja ik ben een moederkloek. Zwevers zie je veel, het blijft schrijnend, ik vraag me altijd af wat er voor verhaal achter zit. Volgende keer maar wat langer boeken naar Barcelona he? Fijne week!

  5. Menck zegt:

    Een tip voor je, nu je terug bent: Spanje niet in. 😉

  6. Hier regen. Welkom terug! :-p

    Natte kus,

    J.B.

  7. Harrij Smit zegt:

    Wat heerlijk om even met je mee te wandelen door deze fantastische stad. Wat fijn dat je tussen alle shit zo’n fantastische bolus op de foto wist te krijgen 😀 Gaudi himself zou er jaloers op zijn geweest…

  8. tinyblogt zegt:

    Leuk te lezen dat jullie zo genoten. Ryanair moet je een beetje vergelijken met op reis gaan met een bus: even weinig plaats of comfort, maar je geraakt ook op je bestemming. En ’t gaat rapper!
    Barcelona wil ik ook nog eens opnieuw zien met mijn lief, maar er is zoveel. Nu staat Lissabon op de planning.
    Oh en je hebt de groeten van de tandarts. Die met de bril en de roze deuren in de gang. 😉 Ik was er vanmorgen…

    • Voor korte vluchten valt Ryanair inderdaad mee.
      Ik ben nooit naar die tandarts met zijn bril geweest 🙂 – wel een dik jaar geleden naar zijn collega (Stephanie). Ondertussen weer naar mijn ‘oude’ tandartse overgeschakeld, omdat die dame in het kabinet met de roze deuren een tand had opgegeven die perfect kon hersteld worden.

  9. Billy zegt:

    wij hebben ook nog Kerst gevierd in Andalousië, bij een temperatuur van boven de 20°C. Voelde heel bizar aan!
    Tja, zo’n korte periode is inderdaad wel weinig om veel van Barcelona te zien. Maar bij zo’n eerste indruk weet je wel wat je de volgende keer kan doen… 😉
    Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat die vreemde kerel daar met zijn boodschap bedoelde!

  10. Mrs. Brubeck zegt:

    Fijn weekend, dat kan niet missen in Barcelona, was er met Oudste voor haar 18e verjaardag, heerlijk… De Ramblas, ongelooflijk overroepen, de kleine steegjes: heerlijk …
    En die armoede: elke grote stad die je nu aandoet, miserie 😦
    Maar ik wil ook terug, met manlief ditmaal!
    Fijn dat jullie zo genoten hebben!

  11. Rob Alberts zegt:

    Ondanks de storm en regen toch nog een behouden thuiskomst!

    Ik wens jullie meer en langere feestelijke tripjes toe.

    Vriendelijke groet,

  12. De Fruitberg zegt:

    Ik ben er ondertussen drie keer geweest voor mijn werk. Ik heb er één keer geweldig goed gegeten in de haven, de rest ben ik kwijt. Ben ik nu oppervlakkig?

  13. Falderie zegt:

    Klinkt als een fantastische trip! 🙂
    Zou ook graag het vliegtuig nemen richting Barcelona na jouw verslagje 🙂

  14. Jaixy zegt:

    Barcalona staat ook nog hoog op mijn verlanglijstje…
    Klinkt als een heerlijke stad

  15. Eilish zegt:

    Jammer dat ik niet zo voor vliegen ben, of ik was al weg !

  16. Brubeck zegt:

    Fijn dat jullie zo genoten hebben, de smaak naar meer (korte weekendjes weg) zal er zo wel snel insluipen. Bovendien zijn er met de mogelijkheden van Ryanair, of Booking of organisaties als Travelbird zoveel mogelijkheden. Ik ga ons lijstje van bestemmingen nog eens herwerken denk ik 🙂

  17. Liese zegt:

    supertof, ik ben zowaar jaloers! (zeker nadat ons geplande Amsterdam-tripje een beetje in het water is gevallen 🙂 )

  18. Kristien zegt:

    De zonnestraaltjes zullen deugd gedaan hebben! Met een beetje verbeelding zie ik jullie wel zitten op dat terrasje.
    Dat kunnen ze jullie weeral niet meer afpakken 🙂 (zeggen ze bij ons)

  19. oponseiland zegt:

    Ik ben blij dat jullie ervan genoten hebben, het is een zeer mooie stad.
    Op ons eiland proberen ze deze weken ook een kerstsfeer te creëren maar bij 25° en volop zon is dit niet echt mogelijk vind ik. Je gaat een winkel binnen en hoort “Let it snow” of “White Christmas” terwijl de echte eilandbewoners hier nog nooit sneeuw hebben gezien 🙂

  20. Ohhh daar waren jullie! Barcelona is schitterend.
    Gaudi moet je gezien hebben en proef je inderdaad in de hele stad.
    En de Sagrada Familia, een indrukwekkend maar toch vreemd bouwsel.
    Snap dat het te kort was, fijn dat jullie zo hebben genoten!
    Uitjes en weekendjes weg, genieten en zeker met zijn tweetjes!
    Groetjesss

Geef een reactie

