Reizen reizen reizen reizen

AAA1

We zijn een weekje terug van ons kort reisje richting Barcelona.

Toen we ons voor onze terugvlucht richting Brussel op een terrasje zaten vol te proppen met tapa’s, vergezeld van een lekker wijntje, zaten we al te fantaseren naar onze volgende zomerreis.

We zijn verwend, strontverwend. We hebben het ongelooflijke geluk twee keer per jaar op reis te kunnen gaan met ons tweetjes. De reis van maart van volgend jaar ligt al een viertal maand vast. We trekken naar Zuid Thailand. Nu restte nog te zoeken naar een reisje voor eind augustus.

Sinds meer dan dertig jaar boeken wij pakketreizen via maatschappijen als Tui, Sunjets, Neckermann en Thomas Pannenkoek Thomas Cook. De laatste jaren hebben wij een beetje beu-gevoel bij dit soort reizen. Je weet wel hoe dit gaat. Je boekt een reis in een reiskantoortje of online en een paar weken voor het vertrek krijg je een berichtje dat de tickets kunnen afgedrukt worden. Hiermee trek je naar de luchthaven, je checkt je bagage in, stapt in het vliegtuig, komt ter bestemming en wordt per bus naar het gekozen hotel gevoerd. Met een beetje geluk wordt je bij de eersten afgezet, als het wil tegenvallen blijf je meer dan een uur op die bus zitten tot het je beurt is. Nadien komt een host(ess) het hotel bezoeken om wat uitleg te verschaffen, lees: zoveel mogelijk excursies te verkopen en vanaf dan krijg je elke morgen een ontbijt in het hotel, desgevallend één warme maaltijd of vol pensioen en op het eind van de reis komt dezelfde bus je weer ophalen om naar het vliegtuig gevoerd te worden.

We hadden zin in een reisje waar we een beetje meer onze eigen baas waren. De ervaring met Barcelona was zeer goed meegevallen. We vonden een vlucht naar Malaga eind augustus en via booking.com een leuk appartement waar we twee weken kunnen verblijven. Leuk, leuk. Vertrekken vanuit de luchthaven  van Oostende, op dertig kilometer van ons huisje. Een appartementje met keukenhoek waar we ’s morgens ons zelf gehaald ontbijt kunnen smullen. Dagelijks op restaurant gaan is niks voor ons – als we dan zelf eens een visje willen bakken of een simpel caloriearm ovenschoteltje willen klaarmaken, kan dat perfect. En vooral: we zijn niet gebonden aan een bus andere Vlamingen/Nederlanders die samen met ons voor dezelfde bestemming kiezen. Bovendien nog een ander, ook niet te versmaden voordeeltje: de reis komt een stuk voordeliger uit.

Regenboogvlinder was onlangs ook op reis, en stuurde me in de loop van vorige week een mooi kaartje. Hoe ze aan mijn adres is geraakt is me niet duidelijk, maar ik was aangenaam verrast. Nog eens bedankt, jongedame! Het is niet aan te raden een kaartje naar hetzelfde adres te versturen, want de kans is heel klein dat het de volgende  keer goed zal terechtkomen :).

AAA1

AAA2

Reizen: zo lang als we het kunnen, zullen we het ook doen…

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

40 reacties op Reizen reizen reizen reizen

  1. Rob Alberts zegt:

    Veel plezier op voorhand.
    Ik zie het blog achteraf graag tegemoet,
    Vrolijke groet,

  2. Falderie zegt:

    Reizen met zo’n reiskantoor is inderdaad altijd wat hetzelfde he. Vreselijk vond ik die bus waar je met wat pech anderhalf uur op moest zitten omdat je hotel het verst lag. Doen we hier nooit meer!

  3. Heerlijk reizen en zolang je het kan en het is je gegund zo lang mogelijk doen! Ik ben al in geen jaren in zo’n reiskantoor geweest, we boeken via internet!

  4. Reizen is toch zo zalig,…..en onze gezinsvakanties zijn georganiseerd, maar als ik er met Thomas alleen op uittrek dan plannen we dat gewoon zelf en boeken we vlucht en hotel,….en de rest steken we zelf in elkaar!

  5. Inge zegt:

    Groot gelijk hebben jullie! Ik hoop aan die leeftijd ook twee keer per jaar alleen met mijn man op reis te gaan. Nu gaan wij ook twee keer maar we zitten nog volop in de vakanties met kleine kinderen dus veel verder dan Nederland geraken we niet… Ik geraak ook een beetje uitgekeken op de vakantieparken maar we amuseren ons wel altijd! Hopelijk volgende zomer een verdere bestemming. Twee jaar geleden gingen we al eens naar Denemarken (ook zelf verblijven geboekt) en dat viel supergoed mee.

    • Ik herken hierin veel van onszelf. Totdat de kinderen een leeftijd hadden bereikt dat ze niet meer mee wilden op reis, hebben we steeds de klassieke dingen gedaan. Nederland, of busje naar Spanje,…
      Geniet van de momenten dat het nu nog kan met de kinderen, en weet dat een volgend hoofdstuk er aan komt!

  6. chrissebie zegt:

    Groot gelijk! We doen onszelf ook zo’n reis dit jaar, maar wel met gezellige hotelletjes en weg van het massatoerisme en een huurwagen. Maar ik denk dat ik dit reeds op je vorige post schreef! Geen Bali dit jaar, gewoon geen zin in zo’n lange trip daarheen. Heb mijn bekomst na onze Canadatrip. En in Maart moet ( moeten is veel gezegd 😉 ik daar nog eens naartoe. Ik heb ook gekeken voor een vlucht van uit Oostende , maar de vlieguren hebben me ervan weerhouden. Omdat we s avonds toekomen, nog een huurwagen moeten ophalen en dan nog zo’n 65 km rijden. Het wordt vast een Ryanair vlucht, maar nog niet geboekt.

  7. Mrs. Brubeck zegt:

    Ik heb mijn eigen reisorganisator in huis, ik zou hem aan iedereen aanraden 🙂

  8. Brubeck zegt:

    Zo’n pakketreizen kan af en toe als afwisseling lijkt me, maar de ervaring die we hadden met onze Amerika-reis een jaar geleden beviel ons. Ik heb een halfjaar aan voorbereiding gedaan, vluchten als eerste geboekt en daarna de invulling met hotels zoeken, auto reserveren, bepaalde uistappen zoals Alcatraz in San Francisco vooraf vastleggen wegens geen plaats anders, .. Gewoon onze eigen invulling en met Booking.com kan je vaak tot een dag vooraf gratis annuleren als je ergens een dagje langer wil blijven. Ik geniet al bij het plannen en opzoeken vooraf maar dat is niet iedereen gegeven, natuurlijk. En voor bepaalde gebieden kan zo’n pakketreis wel handig zijn als eerste keer.

  9. bentenge zegt:

    Reizen naar verre landen en adembenemende stranden en plaatsen die beter ongerept zouden blijven, ik kan het nog altijd niet rijmen met mijn principes. Maar dat belet niet dat ik je heel veel plezier wens in Zuid Thailand !

  10. Wat een heerlijk vooruitzicht voor maart!
    Inderdaad die pakketreizen zijn niet je van het. Ik prefereer ook de optie zoals jij het nu hebt geregeld voor augustus!
    Lekker je eigen ding doen, niet op de klok hoeven kijken om op tijd te zijn voor het eten. Dinertjes in kleine restaurantjes, eventueel een auto huren en er lekker op uit trekken!
    Ik vind het ook heel leuk om dat soort dingen uit te vogelen en te regelen!
    Wat leuk dat je mijn kaartje hebt geplaatst!
    Ach.. ze zeggen niet voor niks, een kaartje sturen is een kleine moeite, groot plezier, dat blijkt weer! Bedankt!
    Groetjesss

  11. Elise zegt:

    Zeker blijven doen. Vooral heel veel genieten. Zo belangrijk!

  12. Sabine zegt:

    Wat heerlijk zeg! Ja reizen is geweldig, ook korte stedentrips. Zou zelf ook wel weer eens een stedentrip willen maken, maar het komt er niet erg van. Via een pakketreis boek ik trouwens nooit. Vroeger wel eens gedaan naar Athene. Nu regel ik alles zelf.

  13. Menck zegt:

    Een goede kennis van me woont sinds anderhalf jaar in Thailand (no kidding). Ik zal hem verwittigen dat hij klaarstaat om jullie valiezen te dragen.

  14. Eilish zegt:

    Ik heb éénmaal in mijn leven een ‘geregelde’ reis geboekt en dat lijkt mij voldoende ! Wel eens nazien of jullie appartementje airco heeft, het kan nog verdomd heet zijn in Malaga in augustus.

  15. tinyblogt zegt:

    Leuk vooruitzicht, Malaga, ben er nog niet geweest maar al veel goeds van gehoord. Wij zijn allebei fervente reizigers en kiezen eigenlijk quasi nooit voor pakketreizen. We zijn al supervaak met Ryanair op trip geweest, en dan ofwel gecouchsurft ofwel “geairbnbt” ofwel een goedkoop hotel gezocht. Met de kinderen kozen we al eens voor een Intersoc-vakantie, dat was een onverwacht succes. Er zijn tal van mogelijkheden om het zélf te doen, maar je moet inderdaad niet te lui zijn om wat opzoekwerk te verrichten op voorhand. Net dat voorbereiden vinden wij super, dus dan is de beslissing om niet te kiezen voor een reisbureau snel gemaakt.

  16. Billy zegt:

    ik vind het jammer genoeg zo duur geworden om zo’n grote hap uit het budget in 1 of 2 weken zo te zien verdwijnen
    Een appartementje is dan nog redelijk voordelig

  17. Micheline zegt:

    Zo herkenbaar van afgehaald worden van de vlieghaven en met brute pech gans de omgeving gezien te hebben alvorens in het hotel afgezet te worden. Dat waren we ook al zeer lang beu.
    Veel plezier met de volledig zelf geplande reis!
    Het kaartje kwam van een eiland uit onze archipel, goedgekeurd dus maar kan nog net iets beter 😀 😀

  18. terrebel zegt:

    Heerlijk inderdaad om aan ‘vreemde’ culturen te snuiven! Ook wij hebben fijne ervaringen met Barcelona. Helaas leef ik momenteel van een uitkering dus reizen zal ik voorlopig nog even moeten doen via foto’s en verhalen op blogs als deze…dank!

  19. Wat heerlijk om te lezen en een luxe vooral.
    Hier is een weekendje weg plannen al een uitdaging ;-))

    Geniet van het vooruitzicht, ik lees graag mee…

Geef een reactie

