Gezever over mijn tirette

AAA1

Leuke foto hierboven, toch? Een feest voor de vegetariër onder ons. Die foto schoot ik al wandelend toen we ons een weg zochten uit een overdekte markt aan La Rambla in Barcelona. Wie koopt nu zoiets? Bwèèèrk.

Mijn vader zou me bij het lezen van die laatste zinnetjes een uitbrander hebben gegeven. Misschien zelfs een ferme en klinkende lap rond mijn oren, afhankelijk van zijn humeur. “Ben je niet beschaamd?” zou hij hebben gevraagd, of in het West-Vlaams: “Ziejje hie nie beschoamd?”, En dat zou hij verder gaan:  “Ik heb de oorlog meegemaakt –  we sprongen een gat in de lucht als we  zoiets op tafel kregen…”.

Maar ik wou het vandaag hebben over ‘de tirette’, of ‘de rits’.

In onze slaapkamer mag ik gebruik maken van ongeveer een derde van de kleerkast. Daar hangen geen hammen in, maar kleren – onder andere broeken. Ik heb de gewoonte om ’s morgens vroeg in het halfdonker te tasten naar de broek die het meest links hangt. Niet uit luiheid, maar om mijn vrouw niet wakker te maken. Soms durft mijn schat mijn broeken al eens te verhangen omdat ik anders steeds dezelfde aandoe; Een truc die ik al lang doorheb en dus probeer te doorbreken.

Ik zocht aan de andere kant dan gewoonlijk, en vond die zwarte broek, waarvan mijn vrouw altijd zegt dat ‘mijn kontje er zo mooi in staat’. Weer een geheim onthuld, beste lezer: ik heb dus een mooi kontje. Een pentekening hiervan valt trouwens te bewonderen in zaal 24 van het Louvre in Parijs. Wil je die komen bekijken, wees dan op tijd, want er staat meestal een lange file voor de deur van de bewuste kamer.

Na het douchen en afdrogen stapte ik eerst in mijn onderbroek, en nadien in het bewuste zware kledingstuk. Vlugvlug haastte ik me naar beneden, waar het ontbijt werd verorberd, mijn boterhammen voor ’s middags werden klaargemaakt, en Thomas Pannenkoek zich met de auto op weg haastte naar het werk. Zoals jullie ondertussen weten ben ik postzegellikker in de postkamer van de firma Fart International, met vestigingen van Brugge tot Alkmaar en zelfs in Togo.

Toen ik op het werk toe kwam, werd ik bij het uitstappen een tocht gewaar ter hoogte van mijn gulp. Gevaarlijk zoiets, zeker voor wie nogal vlug een plaatselijke verkoudheid opdoet. De rits werd naar boven getrokken, en ondergetekende stapte het bureel binnen om de werkdag aan te vatten. Opnieuw begon het te tochten op die bewuste plaats, wat op te lossen viel door het omhoog trekken van de rits.

Opeens viel mijn Euro, en wist ik weer dat deze broek van de Zara bewust aan de andere kant werd gehangen, vooral omdat de rits wispelturig is en constant de weg naar beneden zoekt. Potverdorie, wat was dat vervelend. Telkens ik recht stond (en dit gebeurt minstens honderd keer per dag) moest ik naar mijn gulp grijpen om die rot-‘tirette’ weer naar boven te trekken. Geen zicht voor mijn collega’s, bij wie ik me bij deze nog eens uitvoerig excuseer. De ganse dag was ik ongerust dat die groene onderbroek met roze olifantjes zichtbaar zou worden voor de buitenwereld. Een oplossing ware geweest om die boxer gewoon uit te doen en boven die zwarte broek te trekken, maar dan zouden ook weer rare opmerkingen gekomen zijn. Onthou: wat je ook doet, het zal nooit goed genoeg zijn voor iedereen.

Ondertussen, beste lezer, is deze broek verdwenen op een hoop die wordt meegegeven met de kledingcontainer. De broek is zo goed als nieuw – ik had hem beter op Kapaza gezet met als wervende titel:

“Zware lange broek te koop,

amper twee maal gebruikt

perfecte pasvorm voor de kont.

Merk: Zara

zeer luchtig aan de zizi.

Amper 5 Euro

Af te halen in Brugge

Buukpitjestraat 4

na afspraak”

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

63 reacties op Gezever over mijn tirette

  1. Eilish zegt:

    Als je dat nog eens hebt neem dan een elastiekje, doe dat door het lipje van de rits en daarna rond de knoop. Simpele manier om zonder schaamte de dag door te komen

  2. Mrs. Brubeck zegt:

    Amai, die tip van Eilish had ik eerder kunnen gebruiken… 🙂
    Grappig beschreven! Dus uw madam is ook gezegend met een man met een mooi k…. 🙂 🙂

  3. Marion zegt:

    Die foto! Gij zot! Mijn man heeft geen kont, dus die komt niet in aanmerking voor die broek. Hij heeft een rug en dan ineens verschijnen daar twee benen onder. Waar die kont bij hem zit…. Ik weet het niet.

  4. bentenge zegt:

    Je had ze toch ool omgekeerd kunnen aandoen ? Dan kwam die messcherpe prachtige kont nog meer tot iuting ?

  5. Met al uw ontboezemingen hier vergeet je schijnbaar dat je ook onthult dat je echtgenote blijkbaar niet geen tirette kan of wil vervangen. Nochtans staan daar tegenwoordig zelfs filmpkes van op joetoebe. Blijkbaar is het vervangen van een tirette een verloren kunst. Tirettes zijn, naar het schijnt, ook één van die dingen die ze ‘niet meer maken zoals vroeger’. Ze gaan dus rapper kapot. Made in China ofzo.
    Ah, het kon eigenlijk erger: een scheur in de broek op een wel bepaalde plaats waar de naad het begaf. Dat heb ik ooit meegemaakt en ik kon niet rap genoeg thuis zijn om een andere aan te doen en de bewuste broek in de vuilbak te kieperen.
    (Tussen haakjes: gezever? Plaats jij tegenwoordig gezever op je blog? 😛 )

    • Mijn weblog staat vol gezever :).
      Een rits vervangen is, zo heb ik me laten overtuigen, absoluut niet gemakkelijk. Waarom zou een echtgenote dit moeten doen? Een man moet zelf zijn plan kunnen trekken. Als een knop losschiet van een hemd, naai ik die er zelf aan!

  6. Die tip van Elish is super!! Ik heb ook eens zo’n broek gehad.. Maar ben er nog niet achter of de rits nu niet goed was of dat ik iets te dik was voor de broek. 😉

  7. Rob Alberts zegt:

    Het is maar waar je omgeving het meest in geinteresseerd is?
    Het elastiekje is een handige oplossing.
    Zelf heb ik daar weleens een paperclip voor gebruikt.

    In Tjechie at ik ooit Jisternici smakelijk en voedzaam.
    Na lang zoeken ontdekte ik dat het bestond uit alle zachte onderdelen van een varkenskop.
    Nog steeds heb ik het water in mijn mond bij de gedachte.

    Vrolijke groet,

  8. Whahahaaa…alhoewel ik had er weer volledig een beeld bij ;-))

    Fijne dag!

  9. Brubeck zegt:

    Ach, onze wegwerpconsumptiecultuur (met dit woord win je in één klap scrabble).. En dan zeggen ze dat wij mannen het altijd gemakkelijk hebben 🙂

  10. Jaixy zegt:

    Haha het is ook hard werken, zo’n lamme rits.
    Maar een elastiekje door het labeltje van de rits en het lusje om de knoop, had hij rustig de hele dag dicht gebleven.
    Hihi maar het is een herkenbaar probleem.😂

  11. Elise zegt:

    En ik snel naar beneden scrollen in de hoop een foto van de Pannenkoekkont te vinden. Wat een teleurstelling dat er geen was 😉

  12. Menck zegt:

    Haha, je broek heeft je dus een dag vogel-vrij verklaard, beste postzegellikker. (Ik dacht dat jij grafdelver was, doch ik kan me vergissen.)

  13. Billy zegt:

    niet gedacht aan het eenvoudigweg vervangen van die tirette, Thomas?
    Een goedkope en duurzame oplossing, en dan had je die broek nog wel honderden keren kunnen dragen!

  14. Micheline zegt:

    Ik weet ook niet waarom maar Spanjaarden zijn dol op koppen, oren, staarten en ingewanden van dieren. Dat slachtafval is in ieder geval goedkoper dan een nieuwe rits in een broek te laten zetten 🙂 Leuk geschreven!

  15. De Fruitberg zegt:

    4t valt me ook wel eens voor, een kledingsstuk dat blijkbaar versleten is aandoen op ’t werk en dan vaststellen dat je door de elleboog van je hemd zit.

  16. Sabine zegt:

    Haha mijn mannetje heeft een echte Latino-kont dus die zou er wellicht ook niet inpassen 😛

  17. beaunino zegt:

    We gaan weer een stuk wijzer de nieuwe week in:)

  18. Goh, ik zag het weer voor me, die kont en die open rits.. Jaja, je voelt je als man dan toch op zo’n tochtig moment ook wel een beetje in de aap gelogeerd of niet? En… ik zie ook dat je stiekem verhuisd bent? 😉

  19. tinyblogt zegt:

    Ik zal hier eens helemaal vanonder reageren, zodat het niet te veel opvalt… En totaal naast de kwestie zagen en vragen, mag ik alstublieft please please eens uw huisnummer, lieve Thomas? ‘k Zal het niet openbaar maken, en wie weet sla ik de bal volledig mis. Maar ik zou zo graag een kaartje sturen 😉

  20. Mieke zegt:

    Kunnen ook 2 eendjes in het water zijn misschien? 😉

Geef een reactie

