Kerstgedachten

 

Kerstmis vandaag. Ik zit aan mijn pc te tokkelen, terwijl de geur van het lekkere eten van gisterenavond nog in de kamer hangt. Het aanrecht staat vol vuile vaat – straks zal ik me daarover buigen. Vijf uurtjes geslapen. Niet veel, ik haal mijn schade wel in.

Kerstmis vandaag. Ik vroeg me gisteren (nog eens) af, toen één van mijn twee schoondochters in de zetel zat te wachten terwijl mijn jongste zoon een kerstdrol aan het draaien was, waarom men ons historisch zo’n bizar kerstverhaal heeft wijsgemaakt. Je weet wel, dat verhaaltje van Maria die onbevlekt werd ontvangen. Alleen de term al: ‘onbevlekt’. Mocht de lieve dame dan geen seks hebben met haar vriend? Wat is er mooier dan twee mensen die elkaar graag zien en een kind concipiëren? De geschiedschrijvers hadden een vreemde fantasie. Als in een sience fiction-verhaal kwam een geest nedergedaald en bezocht Maria, die net haar aardappelen aan het schillen was. “Wacht een maand of negen, en je zult bevallen”, zei de geest; En waarlijk, zo geschiedde. Haar ouders moeten raar hebben opgekeken, maar ze heeft hen kunnen troosten. “Neen, ik heb geen seks gehad met een man, ik ben ‘onbevlekt ontvangen’ – een geest is het mij komen vertellen”, zei ze. De ouders konden daarmee leven, en voelden zich zelfs vereerd. En toen vond ze Jozef op haar pad. Een man die Maria wel zag zitten. Op één of andere manier gingen ze op de vlucht toen de kleine er bijna aan kwam. Toen de weeën in gang kwamen konden ze nergens binnen, en vonden gelukkig nog een stal, waar de geboorte uiteindelijk plaatsvond in het bijzijn van een koe en een ezel. De kleine werd in een kribbe gelegd. Kort nadien kwamen drie herders op visite, want ze hadden gehoord dat De Heiland was geboren, en vonden de plaats doordat een grote ster verscheen boven die stal.

 

Het verhaal heb ik steeds heel vreemd gevonden. Net als de vraag waarom Jezus steeds als een Europese blanke wordt uitgebeeld, terwijl hij geboren is in Noord Afrika. Waarom mag er geen Christus zijn voor de hele wereld? Waarom was die ‘heiland’ geen vrouw? Waarom, als we verder gaan denken, wordt verwarring geschapen en zitten we met een Christus, een Allah, een Boudha en wie weet welke figuren nog?

Wat is het geloof meer dan aanvaarden dat we tijdelijk op deze wereld zijn gekomen om ons leven te leiden. Te aanvaarden dat we dit best op een manier doen met respect voor elkaar, voor elkaars waarden. Wat is mooier dan mensen graag te zien en te beseffen dat anderen ons graag zien? Wat is mooier dan een nieuw leven te verwelkomen en die te zien opgroeien tot een mooie mens? Toen gisteren ons eerste kleinkind, die sinds een paar weken ook kan lopen,  zelfverzekerd door de huiskamer stapte, en de ‘popjes’ uit onze kerststal haalde om ermee te spelen vond ik hem super cool. Apentrots ben ik op dat ventje.

Kerstmis vandaag. Mijn gedachten zitten ook bij Bentenge, die op de vooravond van Kerstmis zijn moeder heeft moeten afgeven. Gisteren verscheen een kort, sereen berichtje op zijn weblog. ‘En toen ging haar kaarsje uit’. Verschrikkelijk, zoiets. Kerstmis zal voor die familie nooit meer hetzelfde zijn, zal altijd gelijk staan met het moment waarop moeder gestorven is.

Geboren worden en sterven, het zijn twee onoverkomelijke dingen in een mensenleven. Ik heb twee geboortes meegemaakt. Die van mijn eigen kinderen, waarbij ik een enorme bewondering had voor hoe mijn schat de pijn heeft verbeten. Zij is niet onbevlekt ontvangen. Nee, we zagen elkaar graag (nog steeds trouwens), en door wat leuk gymnastiekwerk van ons beiden is ze zwanger geworden. Nu van de generatie boven ons nog weinig mensen overblijven, voelen we nog meer de drang om nog veel van ons leven te maken. Er komt een tijd dat we ook moeilijker te been zullen zijn en we zullen beseffen dat ook wij afstand zullen moeten doen van ons leven. Mag deze tijd nog lang wegblijven…

En nu tijd voor de vaat. Straks mijn schoenen aanbinden en een kaartje op de bus doen. Eéntje in een brievenbus nabij droppen ook bij mensen die ik absoluut niet ken voor iemand die ik ken via WordPress. Dit kaartje zal onbevlekt worden ontvangen!

 

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

56 reacties op Kerstgedachten

  1. beaunino zegt:

    Wat een overpeinzingen zo op de vroege kerstmorgen. Ik deel je mening over het kerstverhaal (sinds ik acht was). Wie zou er trouwens nou onbevlekt ontvangen willen worden?!
    Sneu voor Bentenge. De dood houdt nergens rekening mee. Vannacht zijn er tijdens mijn dienst ook weer vijf nieuwe kindjes geboren. Hele fijne dagen Thomas, en succes met de vaat.

  2. chrissebie zegt:

    Je hebt gelijk Thomas! Ik vond het ook altijd een bizar verhaal, ;). Kerst is voor mij ook altijd , het ervaren van het warme gevoel als we samen zijn. Het delen van geluk. Zo was ik gisteren apetrots op mijn dochter die in Gent geluksmomentjes is gaan uitdelen! Fijn dat ze eindelijk snapt waar kerst om draait! Fijne kerst Thomas, ook voor je liefste en familie. Ik zwaai hier rond met mijn gratis kerstlichtjes voor iedereen!

  3. bentenge zegt:

    Kijk, de vaat deed ik daarnet, important things last. Dus zit ik nu even voor het pc-scherm.
    Ik dank je bij deze voor het gegeven dat je gedachten even bij mij waren. Ik apprecieer dat. Ook het feit dat je dat even liet weten. Dit is de eerste kerst in mijn leven die nog altijd doorgaat met het kerstekindje, maar zonder de mama. Vreemd. Echt.

  4. bentenge zegt:

    Nu weet je waarschijnlijk al dat foto’s me intrigeren. Schitterende foto die je daar van onder het webstof haalde. Aan de link kan ik het niet zien, maar dat lijkt me een foto van een zeer goede fotograaf/fotografe. Ik gok op het laatste. Sterker nog. Aangezien Lieve B. heel wat dergelijke foto’s maakte zou die best eens van haar hand kunnen zijn. Nu, whatever. Schitterende foto.
    De dame links droomt precies van een “ontvangenis”. De twee middenste hebben duidelijk hun bezigheid, alhoewel ik niet direct snap waarom de tweed evan links met de borsten bloot zit als de kleine van een beker drinkt. De andere kleine is mogelijks aan het bekomen van de voederbeurt, of wijst met alles wat hij/zij in zich heeft naar die schitterende attributen met de melding dat hij/zij en wel eens gebruik van wil maken. Wat de vierde doet is me totaal onduidelijk.
    Enfin, mooie foto. Well done Liev B. (als het van haar hand is, maar ik gok van wel op basis van de foto’s die hier beneden ergens in een boek te vinden zijn van haar hand), en dank je wel voor het delen Thomas.

  5. Mrs. Brubeck zegt:

    Zeer warme blog…
    Ik heb het verhaal altijd gek gevonden ( zegt degene die godsdienst studeerde als 3e vak 🙂 ).
    Ben mijn geloof kwijtgeraakt toen mijn mama ziek werd… Het is en blijft een zoethouder voor het volk 😦
    Maar je gedachten over menselijkheid en waarden…. Daar word ik stil van!
    Warme dagen!

    • Ik durf toegeven dat ik mijn geloof niet ben kwijt geraakt. Het is te zeggen: ik ben geen kerkganger (meer) en het Evangelie met al zijn mirakels en rare statements zegt mij niet veel, maar ik geloof in het feit dat, als we bepaalde waarden hoog houden, respect voor elkaar opbrengen en voor elkaars (soms heel verschillende) meningen, ‘liefde’ tonen, elk op zijn manier en met zijn mogelijkheden, de wereld er mooi kan uitzien.
      Ook voor jullie warme dagen. Letterlijk en figuurlijk, dan.

  6. Brubeck zegt:

    Ik sluit me bij de reactie hierboven aan, beste Thomas. Mooie blog met warme filosofische overpeinzingen. Weer een grand-cru Pannenkoek. Zelf heb ik me nooit zo’n vragen gesteld bij het Kindeke-Jezus verhaal. We mogen wat meer mystiek in ons leven hebben, vreedzame gedachten. En ja, ik ben ook geen voorstander van de onbevlekte ontvangenis en heb me daar zeker nooit toe laten verleiden. Beter veel oefenen én minstens drie keer fijn genieten met tweetjes met het gekende resultaat dat we straks met kroost rond onze feestelijk versierde tafel zitten.
    Prettige kerstdagen !

    • Maar goed dat je jezelf aansluit bij de reactie van je dame, anders mag je straks fluiten naar je kerstcadeau (als je dit nog tegoed hebt). Mystiek is het zout en de peper van het leven, maar in het kerstverhaal heeft de auteur toch geen blijk gegeven van enig realisme. Ofwel was het een pater natuurlijk, want wat kan die meevertellen over het ‘oefenen’. Tenzij… enfin, mijn fantasie draait weer overuren…

  7. Prachtig geschreven… Ik ben niet gelovig opgevoed, mijn vader gelooft niet, mijn moeder ergens wel, ik mocht het zelf bepalen, en daar ben ik heel blij mee.. Maar eigenlijk geloof ik wel, ik geloof dat als we allemaal zouden proberen aardig te zijn tegen een ieder, de wereld er veel mooier uit zou zien!

  8. Jaixy zegt:

    😂😂😂 kerstdrol…

  9. Liese zegt:

    prettige afwasloze kerstdag voor jou vandaag!

  10. Nadenken op kerst,….ideaal moment om even bij het leven stil te staan,…fijne kerst Mr.Pannenkoek,..hopelijk is de vaat ondertussen ook weggewerkt,….

  11. De Fruitberg zegt:

    Ik besef dat ik al de helft van mijn tijd heb volgemaakt, en voel dat mijn lijf niet meer zoveel kan als vroeger. Pluk de dag is een goed idee, en misschien een mooi voornemen voor volgend jaar.

  12. Eilish zegt:

    Ik sluit me aan bij de Fruitberg wat het lijf betreft (helaas) maar besef ook heel goed dat we moeten genieten als het kan en niet wachten tot …
    De fameuse afwas is ook gedaan, mijn lief nam op tijd de benen naar Ieper (niet omdat hij te lui is, maar omdat er vrijwilligerswerk in het rusthuis wachtte)
    Ik heb het zo niet voor het opgefokte van de feesten, maar het is wel dé ideale manier om onze dierbaren verzameld te krijgen.

  13. tinyblogt zegt:

    Ik heb het ook altijd belangrijk gevonden om door te geven waar Kerstmis eigenlijk om draait: het hele verhaal wordt vaak vergeten en de dag eindigt in bacchanalen en stapels afwas.
    Het was een natte grijze Kerst, maar er schenen toch wel wat lichtjes door heen. Eentje straalde letterlijk vanop het papier naar mij, deze middag toen ik mijn ouders ging ophalen. Ik moest er maar eens een Kerstlogje over schrijven… 😉

    • Ik ging bij Elsika bloemen halen voor de moeders. Bing Crosby kraakte door de boxen in de winkel. Een rare man met een nog raardere toupet op zijn hoofd vroeg de verkoopster of hij wit poeder op zijn bloemen kon krijgen. Buiten twaalf graden. Nat. Een zeer a-typische Kerst, inderdaad.
      Ik ben wel eens benieuwd naar die ervaring. Je hebt toch niet de schrik van je leven opgedaan 🙂 ??

  14. Pingback: Tiny in kerstsfeer | tiny blogt

  15. Sabine zegt:

    Mooi verhaal. Ben het ook helemaal eens met dat kerstverhaal. Ik ben sowieso niet gelovig, maar er zijn er wel velen die hier veel waarde aan hechten. In Colombia ook vooral. Lief van je dat je gedachten ook bij Bentenge zijn. Voor nu nog fijne dagen!

  16. De inhoud van het kerstverhaal ligt onmetelijk dieper dan op het eerste gezicht waarneembaar.
    Het christelijk (spreek: kerkelijk) geloof heeft de oorspronkelijke inhoud volledig(!) naar de kloten geholpen. Ook de zelfbenoemde atheïsten hebben zich met deze inhoud niet vertrouwd gemaakt. Jammer.

  17. Menck zegt:

    Het kerstverhaal draait mijns inziens puur om de symboliek, net zoals de bijbel niet letterlijk dient te worden geïnterpreteerd. Onbevlekt ontvangen: daar kan ik me, morspot zijnde, niets bij voorstellen. 😉

    Beetje laattijdige reactie, maar om de een of andere gekke reden valt je blog steeds weer tussen de mazen van mijn feedreader. (Bloglovin)

  18. Er is een versie waarin men zegt dat Jezus een meisje was. Enfin, ik geloof er niet in… Wel een goed excuus om veel te eten en te drinken 😉 helaas wacht de dood niet.. En is het jammer genoeg een litteken op de volgende feestperioden voor diegene die het moeten meemaken..

  19. Wat een mooi logje!
    Tja, die onbevlekte ontvangenis, een vreemd verhaal, en toch raar dat je dat als kind zomaar geloofde. Ik dan toch. Maar ja wat had ik er toen ook voor verstand van. Hoe dat werkte met een kind maken en zo.
    Toevallig had ik er laatst ook met iemand een gesprek over, die zei: Dat was de eerste leugen in de bijbel…
    Geboren worden en sterven, ja het blijven fenomenen. Een kind dat geboren wordt blijf ik een wondertje vinden. De dood blijft iets beklemmends hebben. Zo is iemand er en zo is iemand gewoon weg van de wereld, weg uit jouw wereld.
    Het hele leven is een onbegrijpelijk iets. Nou, het is dan wel kerst, maar ik stop maar met filosoferen.
    Op naar de kerstbrunch :-). Want om te leven moet een mens nou eenmaal eten hè.. en met elkaar is dat toch nog net ietsjes gezelliger! Fijne dag verder!
    Groetjesss

  20. Rob Alberts zegt:

    De vaat weg werken is voor alle dag.
    Stil staan bij de mooie en minder plezierige dingen van alle dag is echt iets voor de decembermaand.

    In januari gaat het weer om vooral vooruit te kijken.
    Zo blijven er nieuwe verhalen ontstaan.

    Vriendelijke groet,

  21. Billy zegt:

    diepzinnige gedachten had je op deze dag, Thomas!
    Ja, eigenlijk wel vreemd dat iemand die in het Midden-Oosten geboren is, blank lijkt te zijn…
    En idd, op zo’n dagen met een sterfgeval zitten is erg, maar dat is het op andere dagen van het jaar ook.

  22. tinyblogt zegt:

    Baaideweei: ik zei nog geen dank u in plaats van mijn ouders voor hun kaartje. Ze vonden het echt lief. Wat staat er op, vroeg mijn ma? Twee kerstkeuntjes, zei ik! 🙂

Geef een reactie

