Blogjaaroverzicht 2015

AAA1

Standbeeld van Thomas Pannenkoek op de markt van Erwetegem

In navolging van tientallen bloggers maak ik een overzichtje van wat ik het voorbije kalenderjaar heb meegemaakt en met jullie heb gedeeld op deze weblog.

2

In mijn dromen mag deze foto mijn netvlies blijven prikkelen.

Op persoonlijk vlak was 2015 een topjaar. Twee zeer mooie reizen gemaakt waar ik uitvoerig over blogde (Cuba, Portugal). Het kon niet op, want er kwamen ook nog twee vierdaagse uitstappen bij (Zeeland, Barcelona). Ons kleinkind verder zien opgroeien, zeer fijn. Prachtig kereltje. Voor de eerste keer in een luchtballon, fantastisch. Na de flauwe lente kwam een zeer mooie zomer, heerlijk. Onze 35ste huwelijksverjaardag – schitterend gewoon. Er was ook slecht nieuws, vooral het onverwachte overlijden van mijn schoonvader.

2

Brugge. Mijn Brugge, klein stadje maar groot in cultuur, warmte, schoonheid…

Ik bleef bloggen, ondanks het feit dat de gedachte meer dan ééns door mijn hoofd spookte om ermee te stoppen. Bij welke blogger niet? De zoektocht naar Hiëronimus Pannecoucke, die sinds eind januari volledig uitgeschreven was, hield me tegen om de stekker eruit te trekken.

AAA1

Als ik nog enkele jaren doorblog, zal ik misschien een online-trapje hebben om naar mijn zolderkamer te stappen. Drie tredes zijn al gemaakt…

Ik ben daarnet eens gaan loeren in mijn statistieken. Die cijfers publiceren heeft geen zin, maar het valt op dat het bezoekersaantal nog beter was dan vorig jaar. Vooral in het begin van 2015 had ik heel veel bezoek. Mijn welgemeende dank hiervoor. Vanaf oktober begonnen de cijfers wat te dalen. Geen idee wat de oorzaak hiervan zou kunnen zijn, maar ik lig er niet wakker van.

2

Blogger op zijn achttiende… Vandaag schiet van het kapsel niet veel meer over… Niet te schatten dat deze foto volgend jaar veertig jaar oud zal zijn. Ik wou dat ik kon terugkeren. Het eerste wat ik zou doen is mijn lief opzoeken 🙂

Als ik kijk wie het meeste reacties achterliet valt op dat dit een soort kliekje is dat steeds terugkomt. Wederzijds. Af en toe valt er eens een blogger weg (An Nelissen bijvoorbeeld vond ik schitterend, Nachtbraker of Pianolied was heel stil, Myriam is ook heel stil, Chrissebie kruipt nog zelden in haar pen, en dan vergeet ik er nog enkelen), maar gelukkig komen sommigen ook weer terug (Menck, Brubeck,..). Wat bloggers hebben zichzelf ook ‘geout’, kregen al dan niet gewenst een gezicht op hun weblog. Sommigen bewust, anderen zetten een link naar Instagram, waarbij het maar een kleine moeite was om door te klikken en blij verrast te zijn om ook eens een persoonlijke foto te vinden. Nog anderen postten af en toe een ‘anonieme’ foto, waarbij telkens een ander stukje van zichzelf in beeld kwam. Wat puzzelwerk, en klaar is Kees…

AAA1

Razend druk strand aan ons hotel in Portugal. Onze volgende reis volgt over een kleine drie maand…

Een kliekje dat terugkomt, dus. Dat groepje bloggers leerde ik beter en beter kennen, waarbij ik me ging inleven in hun wereld. Zo was het heerlijk om lezen hoe bijvoorbeeld iemand met een ex eetstoornis en een depressie van hier tot in Tokio langzaam het gevecht tegen zichzelf begint te winnen. Met vallen en opstaan, maar de progressie is er. Zo is het heerlijk om te lezen hoe bepaalde koppels echt stralen van geluk en dit uitschreeuwen in hun logjes. Evenzo is het pijnlijk om te lezen hoe iemand bijvoorbeeld hersteld was van kanker en op een dag te horen krijgt dat de behandeling weer moet worden opgestart. Of hoe iemand voor de zoveelste keer in een paar jaar afscheid moet nemen van een close familielid. Dit alles is geen soap, dit is werkelijkheid. Een soort waarheid die me achtervolgt overdag als ik met de auto van bestemming A naar bestemming B rij. Sommige mensen trekken ook letterlijk heel ver in hun bestemming, en vestigen zich bijvoorbeeld op één of ander eiland in Spanje. Of, godbetert, in Columbia en schrijven hun wedervaren neer in logjes die me doen dromen. Dromen die ik dan samen met mijn schat ook probeer waar te maken. Reizen, I love it . Elk heeft zijn opvatting over zijn manier van leven, maar voor mij liever een sober leven met regelmatig een reis dan uiterlijke pracht en praal en elk jaar thuisblijven. Nog eens elk zijn keus.

Terug uit Cuba. Tijd voor het vervolg naar de zoektocht naar Hiëronimus. Dacht je ook niet?

Benen van blogger, met onderaan wat voetenwerk in sandalen. Zou Thomas Pannenkoek dan toch een pater zijn?

Het is een zeer gezellig cyberclubje geworden, vaak met dezelfde interesses. Graag een boek lezen, graag een sauna opzoeken, graag een bezoekje brengen aan een Zeeuws strand, fotografie, bezoekje aan een dierentuin,…

Heel kort geleden heb ik gezondigd tegen mijn principe van het behoud van mijn privacy. Eén iemand, een ex-stadsgenote, was me al aan tijd aan het opsporen. Ze dacht me gevonden te hebben, stuurde me zelfs een kerkstkaartje, maar vergiste zich wel van straat :). Ik heb haar een duwtje in de juiste richting gegeven (al was dit niet echt nodig). Het grappige was dat ze dacht dat ik woonde in een luxueuze villa in onze woonwijk, zo’n kast waarin ons huis perfect zou passen in hun garage. Ik schreef het al eerder: wij wonen in een simpele woning en voelen ons daar goed bij. Een tweede iemand kreeg op 23 december een mailtje van me, en deed de schrik van haar leven op. Ze zal nog harder schrikken, read my words!

AAA1

Knuffeldier, foto van een mooie affiche die we vonden op onze zomerbestemming… ‘Knuffeldier’ is een naam die mij bepaald niet toekomt.

Ik sta er niet voor te springen om een ‘in real life’-groepje van te maken met mijn mede-bloggers. Een beetje angst om er niet bij te horen, maar wie zegt ook dat die klik er ‘in het echt’ dan ook i. Sowieso betrek ik er dan mijn schat bij, en wat heeft zij hieraan? Vroeger schreef ik op literaire websites, en ging één keer naar een meeting. Er zaten sympathieke mensen tussen, maar evenzo echte mafketels. Ego’s van hier tot in Zimbabwe die dachten dat de evenaar door hun kont liep.

Maar het bloggen en alle reacties die ik krijg blijft pure fun. Neem nu het artikeltje van dinsdag laatst, toen ik het had over het feit dat de prei op was in de Lidl. Het was echt lachen met de vele reacties die ik kreeg.

2

Laat me hier achter met mijn vrouw, een krat water en enkele leesboeken. Volgende week mag je me komen halen.

Dus ja, beter dan om nog minstens een jaar door te breien. Want ik heb me vooral ook heel veel geamuseerd hier. Soms met heel simpele dingen, zoals hilarische reacties. Neem die keer dat iemand een foto nam achter haar strandtentje, en iets teveel van haar boezem had prijsgegeven (waar ze normaalgezien zeer voorzichtig is met foto’s op haar blog). Ik vroeg of ze een foto van haar achterwerk had gepubliceerd, want hoe kon ik haar op een nette manier verwittigen dat iets onbedoeld was fout gelopen? Even later was de foto netjes bijgeknipt :).

Het jaar zit bijna op z’n gatje. De kalender hangt klaar om de januari-bladzijde uit te hangen, maar eerst zullen we nog genieten van de dagen die ons resten. Niet te ver vooruitdenken, José, genieten van de dag van vandaag!

Vooral, en nogmaals bedankt iedereen. Jullie zorgen ervoor dat ik me goed voel bij het bloggen, en dat ik er zeker nog een jaartje mee doorga.

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

83 reacties op Blogjaaroverzicht 2015

  1. Eilish zegt:

    Nog één jaartje doorgaan. Wat een flauw voornemen is me dat zeg ! Zo ga je die trapjes naar Sinte Pieter niet verder kunnen opbouwen hé 🙂

  2. bentenge zegt:

    Verdemme zeg, wat lees ik daar, dat je zelf profiteerde van een onverwacht vrijgegeven uitzicht maar zo hebberig werd dat je het direct liet bijknippen ? Foei zeg !
    Allee hop, doe er nog maar een jaartje bij, en laat die gif-jes vooral niet achterwege.

    • De dame zal het onverwacht prijsgegeven uitzicht niet hebben bedoeld 🙂 – een ‘gentleman’ doet dan wat moet 🙂 :).
      Die gif-jes werden gesmaakt? Dan gooi ik er de komende weken wel nog enkele in mijn logjes.

  3. Marion zegt:

    Mijn god, wat ben ik blij dat je bent blijven bloggen zeg. Niet alleen om die dooie knakker op te sporen overigens. Ik hoop dat je ook 2016 weer vol gaat maken en bedank je oprecht voor je medeleven. Fijne laatste week van 2015!

  4. Elise zegt:

    Yay! Nog een jaar. Gezellig. Dat vind ik jouw blogs altijd: gezellig. 🙂 Alvast een gelukkig 2016 gewenst.

  5. tinyblogt zegt:

    ’t Kan mij helemaal niet schelen waar je woont hoor. En dat opsporen, och ik deed gewoon een beetje mee met jou, in plaats van Hiëronymus vond ik Thomas. De straat was niet zo moeilijk, maar ik had over het hoofd gezien dat er twee bijna gelijkaardige straten vlak naast elkaar lagen, die allebei kans maakten. Stom. Heel blij dat je dapper blijft voortbloggen, aan inspiratie zal het je niet ontbreken, daar ben ik zeker van.
    Die dip in oktober, die had ik ook, misschien is dat iets typisch, dat mensen in oktober minder blogjes lezen?? Geen idee, maar geen haan die daar naar kraait hé! 😉

  6. Nog een jaartje doorgaan: ik ga gewoon elke dag verder.
    Ik heb op mijn blog een hele uitleg gegeven hoe je zo’n ‘annual report’ kan krijgen. Hopelijk is de uitleg begrijpbaar (en kunnen andere bloggers het eventueel ook gebruiken).
    Voor ik het vergeet: gelukkig nieuwjaar!

  7. chrissebie zegt:

    Ik blijf je lezen als ik nu zelf blog of niet! Want ik vind het heel fijn! Wat het reizen betreft ben ik het volledig met je eens, liever geen luxe en glorie maar neem me mijn reizen niet af! Want reizen is voor mij zo belangrijk! En het was heerlijk te zien dat je geen witte sokken draagt onder je sandalen. Wat mijn bloggen betreft, ik voel me idd een beetje verbrand. Ik heb zoveel lezers hier in het dorp dat ik gewoon niet meer durf te bloggen. Zo wilde ik het de wereld wel uitschreeuwen dat we een reis hebben geboekt naar Andalousie, maar ik krijg al commentaar dat ik pas naar Canada geweest ben, in maart nog eens terug ga , dat ik het niet durf vertellen dat we in Juni een rondreis met huurwagen zullen maken in Andalousie.Ik overweeg zelf om een anonieme blog te beginnen. Maar anyway the vaste lezers zou ik op de hoogte brengen. Maar ik wil geen curieuze roddeltantes meer. Fijn 2016 Paul!

  8. Joke zegt:

    Ik ben er in 2015 achter gekomen dat lurken even plezant is als bloggen, maar vooral minder tijdrovend. Ben wel selectief geworden in waar ik lees, maar een pannenkoekske lust ik wel.

    • Ik heb even moeten opzoeken van ‘lurken’ betekent :). Dacht eerst dat dit iets in de zin was van het ‘nurfen’ uit de serie Bevergem, maar het zal er niks mee te maken hebben.
      Bedankt om me te blijven lezen!

  9. Liese zegt:

    Doen! tot in 2016!!

  10. Mrs. Brubeck zegt:

    Wel wel, als ze nu eens zo’n jaaroverzicht als dit in humo zouden zetten, het blad zou mss terug wat meer lezers trekken… Ik ben Mr B dankbaar dat ik via hem jouw blog heb mogen leren kennen!
    Dus Paul… Jij bedankt!
    🙂

  11. Super mooi geschreven! Ik lees je blog altijd met veel plezier, dus zeker doorgaan in het nieuwe jaar. Geniet nog van de laatste dagen!

  12. Brubeck zegt:

    Een fijn en waarlijk literair jaaroverzicht van “het leven van Thomas Pannenkoek in 2015”. Ik weet eigenlijk niet of ik nog meer complimenten moet geven want die trapjes naar je zolder ga je niet meer nodig hebben.
    Wel fijn te lezen dat je in 2016 doorgaat want ik geef toe dat ik daaraan twijfelde nu de zoektocht naar HP geëindigd is.
    Er zijn weinigen die zoveel fantasie kunnen combineren met mooie, grappige zinnen. (Verdorie, nu doe ik het weer…) 🙂

  13. De Fruitberg zegt:

    ’t Was leuk om hier te vertoeven anno 2015. 2016 hoop ik weerom ’t zelfde te kunnen zeggen

  14. Jaixy zegt:

    Jij bedankt voor je blogs!! Ik heb er heerlijk van genoten.
    Fijne laatste dagen! En op naar een nieuw mooi jaar, met hopelijk weer van die meesterlijk beschreven blogs.

  15. Menck zegt:

    Nog nooit heb ik met zoveel plezier een Pannenkoek verorberd als sinds ik je blog heb ontdekt. Laat 2016 maar aanrukken!

  16. heleen zegt:

    Jij heel erg bedankt voor je blogs, ik heb genoten. En ondanks dat ik teveel andere dingen aan het doen ben, niet blog en ook niet altijd mee lees, maak je me altijd aan het lachen en heel soms laat je me ook een traantje weg pinken! Ik wens jou en je familie een heel goed 2016 en ik hoop dat ik nog vaak even met je mee kan lezen!

  17. Slechts kort voor sluitingsuur de deur gevonden maar nu weet ik waar naar toe volgend jaar.

  18. Gelukkig ga je door! Ik ben zo blij dat ik je “ontdekt” hebt. Je schrijft zo mooi. Ik kijk uit naar je mooie verhalen die je ons weer voor gaat schotelen.

  19. els zegt:

    Ook ik kan het niet nalaten om hier even te reageren. Jij staat immers op nummer één wat betreft het aantal reacties op mijn blog. Dank je wel hiervoor…dat standbeeld heb je wat mij betreft zeker verdiend 🙂
    Fijn om lezen dit overzichtje! Vooral omdat ik verschillende mede-bloggers herken in dit stukje. En ik verbaas me er ook telkens over de verscheidenheid van die bloggers.
    Tenslotte wil ik jouw keuze voor een sober leven met af en toe een reisje volledig bijtreden!

    Ik wil een zonsopgang in Afrika
    de capuera dansen in Bahia
    tequila drinken in New Mexico
    en capeirinha in Rio
    of met een zeilboot naar het Paaseiland
    met een vliegtuig landen op het strand
    van Brel zijn mooie Iles Marquises
    in plaats van thuis te zitten kniezen

    ik wil de zon zien ondergaan in Cusco
    de tango dansen in Buenos Aires
    de blues van Memphis tot in New Orleans
    oh ik zou zo graag de wereld zien
    ik wil de fado horen van Rodriguez
    en de bouzouki van Dalares
    of Piazzola zijn bandoneon
    horen klinken als de avond komt

    Johan Verminnen ‘Ik wil…’

  20. Leuk leuk! Ik hoop dat je blijft bloggen! En ik ben zo blij dat je geen sokken in je sandalen draagt!

  21. Tsss sandalen voor mannen, ik krijg er kriebels van,….maar verder vind ik je een topvent, met geweldige blogs,….en ja, ik kwam uit de kast, maar met zoveel plezier 🙂


    https://polldaddy.com/js/rating/rating.js

    • Sandalen horen bij mij op reis als melk bij de koffie ). Zeer makkelijk zittend en ongelooflijk comfortabel. Het enige nadeel is de shit als je eens in een hondendrol trapt.
      Ik ben heel blij dat je jezelf hebt geout, het was een zeer aangename kennismaking!

  22. beaunino zegt:

    Blijf jij maar lekker anoniem hoor. Misschien ga ik nog eens een logje schrijven over jou in 2016. Zet het direct op mijn Bucket list.
    Thomas, bedankt voor alle steun en voor je mooie logies die ik vaak met een glimlach door mijn tranen heen heb gelezen. Je bent een kanjer!

  23. staartje zegt:

    Geen slecht jaar zo te lezen. Wat de stastistieken en het live-ontmoeten, ben ik het met je eens. Ik blog al lang en heb ook weleens bloggers ontmoet, met ze gewandeld en gegeten. Dat was altijd gezellig. De laatste jaren houd ik het digitaal. Ook dat is prima. Tijden gestopt, maar ook weer begonnen. Het is eigenlijk mijn dagboek en anderen mogen meelezen

  24. Kristien zegt:

    Mooi jaaroverzicht, Paul! Soms had ik het nare voorgevoel dat je met deze weblog zou stoppen. Ook dacht ik even dat je een tweelingbroer had. Eentje die stiekem een mailtje stuurt naar een andere blogster. Eentje die een kerstkaartje (met foto!? Echt???) in andermans brievenbus steekt. Tof dat je een beetje boven je privacy muurtje komt piepen!
    Ik blog niet, heb zelfs een hekel aan schrijven, toch kom hier héél graag lezen. De dag dat ik per toeval deze blog ontdekte, heb ik me nog geen seconde beklaagd. Als je het niet erg vindt, kom ik volgend jaar graag verder genieten van jouw schrijfsels. Weet je waarom je online statistiek zo de hoogte in gaat? Je geeft ongelooflijk grappige, mooie, warme en meelevende reacties bij andere bloggers. Iedereen vindt jou een lekkere Pannenkoek 🙂
    Genoeg complimenten! Even om je te pesten, en omdat je er zo zot van bent 🙂 : de eerste drie Nieuwjaars kussen zijn van mij! SMAK, SMAK, SMAK. (haha)
    Beste wensen, Paul
    Christel (mijn echte naam)

  25. els zegt:

    Mr Pannenkoek, om de één of andere reden blijft die foto van dat standbeeld me fascineren. Natuurlijk staat dat niet op het plein in Erwetegem. Kan het toevallig niet op jouw dressoirkast in de living staan of in de hall? Het klopt namelijk volledig met het beeld dat ik in gedachten van jou heb. Ja, ik denk dat jij dat echt bent….kan je mij verlossen uit mijn twijfel?

  26. Geraakt door jouw prachtige overzicht,
    dank voor het mogen meelezen…
    Een fijne jaarwisseling alvast! Liefs!

  27. oponseiland zegt:

    Het was zo te lezen een heel mooi jaar voor jou. Ik kom hier, sinds ik je gevonden heb, heel graag lezen. Je vlotte schrijfstijl met steeds die fijne humor boeit me enorm. Vooral doorgaan!
    Fijn eindejaar gewenst!

  28. Billy zegt:

    ik ben alvast blij dat ik je leerde kennen, Thomas/Paul!
    Altijd aangenaam om die humorvolle logjes te lezen.
    Maareh…”blij verrast te zijn om ook eens een persoonlijke foto te vinden”…waarom blijft die hier dan uit?

  29. Wow gelukkig, je stopt er niet mee… Was er echt een beetje bang voor!
    Ik lees heel graag bij je, je verhalen over reizen, wat je meemaakt, het maakt niet uit, het boeit altijd!
    De interactie in reacties vind ik top! Ik geniet er echt van en zit dan hardop te lachen!
    Ik was echt van plan om de zoektocht naar je voorvader mee te maken, maar ik kon het allemaal niet bijhouden. Ik viel er al halverwege of weer ik wanneer ergens in en toen moest ik zoveel inhalen, dat lukte niet en ik was regelmatig de weg kwijt en toen heb ik het maar helemaal opgegeven… Hoewel ik echt op zaterdag wel aan Hiëronimus heb gedacht hoor… Ben wel benieuwd of er nou dit jaar weer een verhaal komt…
    Thomas bedankt voor je leuke humorvolle berichten, ik ben blij dat we ze niet hoeven gaan missen!
    Jij bent een van de Toppertjes die ik benoemde in mijn eigen jaaroverzicht vandaag!
    Dank en groetjesss

    • Waauw. Wat een eer, dank je wel, ‘Regenboogvlinder’, waarvan ik wel eens benieuwd ben jaar je echte naam.
      Absoluut niet erg dat je het epos van die ‘dooie knakker’ (zoals een blogster komisch uitdrukte) niet helemaal hebt gevolgd. Ik heb zelf geconcludeerd dat deze vorm van schrijven niet echt past binnenin een weblog. Een nieuw verhaal komt dus niet, maar er komt (naar mijn mening) wel iets moois in de plaats. Morgen weet je er meer over.
      Dank voor al die mooie woorden. Ik hoop dat ook jij volhoudt dit jaar…

      • Oh gelukkig, je begrijpt het dat ik niet alles heb gevolgd.. Dank!
        Je weet mijn echte naam best wel hoor, die stond ook op het kaartje uit Gran Canaria ;-).
        Nou je maakt me ernstig nieuwsgierig wat er gaat komen… Nog even geduld dus, zie er nu al naar uit!
        Zeker houd ik vol. Ik heb voor deze weblog 10 jaar een andere gehad dus ik laat me niet zo snel verjagen uit dit bloggerslandje!
        Fijne nieuwjaarsdag!

Geef een reactie

