Nieuwe jaaruitdaging 2016

Ik heb nagedacht welke handschoen ik in 2016 zou opnemen voor mijn weblog. In 2014 was ik blij dat Nachtbraker een uitdaging had uitgelokt om elke week een foto van je eigen dorp/stad te publiceren en daar iets over te vertellen.Vorig jaar schreef ik het epos van de zoektocht naar Hiëronimus Pannecoucke. Leuk, maar bij nader inzicht niet geschikt voor een weblog.

Wat wordt dan mijn nieuwe uitdaging?

Heel simpel. Ik neem gewoon een random, willekeurige reisfoto uit ons archief. Ik bekijk die tien seconden, sluit mijn ogen, denk aan wat die foto voor mij betekent en ik typ erop los. Het wordt een mengelmoes van fantasie, waargebeurde leugens, filosofische mijmeringen, reisverhalen, cultuur, mensenproblematiek,… Je zult een inkijk krijgen in de hersenpan van Thomas Pannenkoek. Bij sommige foto’s heb ik effectief een verhaal, bij andere weet ik begot niet meer waarom ik dit beeld ooit heb geschoten, waar ik dan maar iets bij fantaseer.

Voorbeeldje?

D

“Loop maar alleen verder”, zei de gids ons, toen we langs de oever van een zijtak van de Senegal wandelden, op een plek waar de stroom zijn werk deed en het water zeer ondiep was. De rest van de groep bleef achterop. Verkeerd schoeisel gekozen, slechte conditie, voet verzwikt, er waren diverse redenen.

Voor de trip vroeg de gids ons ongeveer twee Euro per persoon. Op een plaatselijke markt kocht hij een grote zak met stukken zeep. We wisten absoluut niet waarvoor die moest dienen. Tijdens de wandeling werd het het duidelijk. Om de pakweg honderd meter zagen we dames hun was doen in de rivier, hun stoffen hard wrijvend en kloppend tegen de rotsen, na die eerst met wat waszeep te hebben ingesmeerd. De gids was een zwarte. Ik was beschaamd in zijn plaats hoe hij de dames hun zeep gaf. Hij wierp ze in hun richting al was het naar een wild dier dat hij wou eten geven. Vrouwvriendelijk?

Senegal, een jaar of vier geleden zal nog steeds het Senegal van vandaag zijn. De rol van de vrouw in de maatschappij is nog zeer ‘dienend’, om het voorzichtig uit te drukken. Hun rechten quasi nihil. Ze dienen in afgelegen  gebieden enkel voor de was en de plas, en om af en toe hun echtgenoot te bedienen van een portie seks. Als daar kinderen uit voortkomen zijn het ofwel zonen, die zich later met ‘mannelijke’ taken zullen bezighouden, ofwel zijn het meisjes. Die laatste zullen ooit wel dienst doen in het huishouden, en wie weet, over twintig jaar zal een stuk zeep naar hun hoofd worden gegooid, zodat ze de vieze onderbroeken van hun man kunnen wassen op een stuk rots.

Heel wat dames deden ‘hun’ werk met ontblote borsten, op een ongezonde manier gebukt boven zo’n rots. Het lijkt uit verre vroegere tijden, maar het is niet zo.

We wandelden een stuk verder, zonder de gids nu en zonder reisgenoten. Twee blanken alleen, op stap langs de rivier, de dames groetend vanaf de zijkant van de rivier. Op een bepaald moment kwam ik drie meisjes tegen, die hun was op een zeer harde manier tegen de rotsen klopten, onvermoeid, veel harder dan hun lotgenoten. Hoe triest dit tafereel ook was, ik wou dit op de gevoelige plaat vastleggen.

Eén van die jongedames zag me en deed teken dat ze niet wou dat er een foto werd genomen. Ik kon toen, zoals veel toeristen zouden doen, toch de foto nemen, maar uit respect voor het meisje deed ik het niet. Misschien was zij de ‘Marianne’ van haar generatie die het beu was als een vod behandeld te worden, enkel omdat ze een meisje is. Misschien zou zij hier luid tegen in opstand zou komen, wat ik ergens binnenin hoopte.

Ik stak de camera terug, en groette haar vriendelijk. Ze lachte haar grote witte tanden bloot, gaf me nog een knipoog, en sloeg haar was verder tegen de rotsen, ondertussen samen met haar lotgenoten een opzwepend lied zingend. “

—————————————————————————————————————————————————————————-

Capito ?

Iemand zin om mee te doen? Kan gerust ook éénmalig of als ‘maanddoelstelling’. Ik geef mijn bijdragen als naam “Reisfotochallenge 2016′.
Niet moeilijk: neem ‘geblinddoekt’ een random foto uit je reisarchief, denk kort na waarom je die hebt genomen, post de foto en laat je verhaal of fantasie de vrije loop. Een ‘reis’ hoeft niet ver te zijn, als het maar gepaard gaat met een mijmering, een anekdote of een gefantaseerd iets.

Zelf ben ik er al mee gestart. Er staan al logjes klaar voor meer dan tien maanden (niettegenstaande het idee pas op 27 december door mijn hoofd spookte). Zot. Kun je nagaan hoe veel ‘goesting’ ik erin heb :). Er zitten heel wat foto’s bij van vervlogen tijden uit ons leven. Soms confronterend, soms ontroerend, soms grappig,…

Mijn geplande ‘aflevering’ van zeven mei is tot nu toe mijn meest favoriete :), en zal jullie ook ongetwijfeld het meest aanspreken. Temeer dat… (maar dat zien jullie dan wel!)

 

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

132 reacties op Nieuwe jaaruitdaging 2016

  1. Pingback: Tiny’s reisfotochallenge: op weg naar de Loirestreek | tiny blogt

  2. Pingback: Photo Challange #1 - Moliets-et-Maâ - Kwimkslag

  3. Pingback: De reisfotochallenge #1: het Thaise trouwkleed – Greet on the way

  4. Pingback: Tiny’s reisfotochallenge: ergens in Frankrijk met Tentsetters | tiny blogt

  5. Pingback: Tiny’s reisfotochallenge: Tiny in Amerika (1992) | tiny blogt

  6. Pingback: Reisfotochallenge: de Suikertaart in Rome | Zo simpel is dan geluk

  7. Pingback: Tiny’s reisfotochallenge: Tiny in Amerika deel 2 (1992) | tiny blogt

  8. Leuke challenge! Ik doe misschien wel eens mee!

  9. Pingback: Tiny’s reisfotochallenge: Kalymnos | tiny blogt

  10. Pingback: Deadline. | bentenge

  11. Pingback: Tiny’s reisfotochallenge: Dordogne | tiny blogt

  12. Pingback: Tiny’s reisfotochallenge: Snellegem | tiny blogt

  13. Pingback: Ride on ! | bentenge

  14. Pingback: Tiny’s reisfotochallenge: Bournemouth | tiny blogt

  15. Pingback: Photo Challenge #2 - Wibrin - Les Onays - Kwimkslag

  16. Pingback: Tiny’s reisfotochallenge: Maloja | tiny blogt

  17. Pingback: Tiny’s reisfotochallenge: de ezeltocht | tiny blogt

  18. Pingback: Are you appie ? | bentenge

  19. Pingback: FC 06/2016 | bentenge

  20. Pingback: FC 07/2016 | bentenge

  21. Pingback: 37:42 (5:52 / 6.42) | bentenge

  22. Pingback: Keizer Augustus. | bentenge

  23. Pingback: bentenge

  24. Pingback: Tiny’s reisfotochallenge: Hengelhoef #3 | tiny blogt

  25. Pingback: Tja. | bentenge

  26. Pingback: Cirkel(end). | bentenge

  27. Pingback: PC 2016 : 12 van 12. | bentenge

  28. Pingback: Een reisfoto uit de oude doos - 1 - Kreanimo

Geef een reactie

