De Pannenkoek Reisfotochallenge 2016 – aflevering 2

D Dakart

“Ik ga een luchtje scheppen,” zei ik tegen mijn schat. We hadden net een lekkere maaltijd binnen, gemaakt door plaatselijke dorpsbewoners uit dat dorpje in de woestijn van Senegal.  Twee mensen hadden hun eten niet aangeraakt, wegens niet naar hun zin. Het was een half gebraden kippetje met spaghetti en een soort bruine saus. Die paar mensen hadden restaurantkost verwacht, geserveerd op mooie borden en met zilveren bestek. Niet uit een plastieken bordje zoals we dit kregen, niet met pinten waar we uit de fles dronken, niet met alleen maar een vork als bestek.

“Mensen, weet je waar we zijn?” vroeg ik die twee leukerds.

“Wat is dat nu voor een vraag?” mokte één ervan verder, “We zitten in Senegal en hebben betaald om elke dag een deftige warme schotel te eten, niet…”

“OK, mijnheer,” onderbrak ik hem, “die mensen hebben zelf amper iets om te eten, wat zeg ik, die eten misschien één keer per dag een kom rijst. Is het dan geen ongelooflijke luxe dat we hier elk vlees zitten te eten en een pint zitten te drinken die zij zelfs niet kunnen betalen?”

“Ja, en lekker dat het er uit ziet. En dan nog uit een plastieken bordje met enkel een vork…”

Er was geen manier om die mensen tot andere gedachten te brengen. Weet je, die kip smaakte overheerlijk. Die bruine saus ook. De combinatie van de spaghetti-slierten erbij was een beetje raar, maar ook dat ging lekker binnen.

Na de maaltijd keek het meisje dat ons bediende vol ongeloof naar de twee volle borden die nog onaangeroerd stonden. Ze ruimde die af, en ik stond recht. Mijn verleden als vakantiehelper in de horeca hielp me om, terwijl zij de twee volle borden terug naar de keuken bracht, de rest in één keer af te ruimen en naar de ‘keuken’ te brengen. Die ‘keuken’  bleek niet meer te zijn dan twee simpele kookplaten in een rieten hutje. Hoe die mensen er met die beperkte middelen in slaagden het eten klaar te maken was me een raadsel. Mijn aanbod met handgebaren om te helpen met de vaat werd vriendelijk afgewimpeld. Ik dankte voor het lekkere eten.

Toen ging ik dus een luchtje scheppen terwijl de reisgenoten in de schaduw hun eten wat lieten zakken. Het jongetje op de foto liep constant achter mij, en lachte telkens ik me omdraaide zijn tanden bloot. Hoe grappig hoe hij elk woord dat ik hem in het West-Vlaams toesprak herhaalde. Op een perfecte manier, met een Senegalese tongval. Hilarisch om dat ventje ‘Schuum van scheetn’ te horen zeggen, of ‘kèèrdekiweere!’.

(het ronde hutje links op de achtergrond was de ‘keuken’ – het rechthoekig schuurtje links ervan was ons ‘restaurant’ / en neen, nadien hebben we geen last gehad van onze maag !!!)

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

62 reacties op De Pannenkoek Reisfotochallenge 2016 – aflevering 2

  1. En geen ‘plofkip’ bovendien.

  2. De Fruitberg zegt:

    Tja, dat soort klootjesvolk, ik kan het me zo inbeelden. In ieder geval een mooi verhaal en een leuke foto.

  3. tinyblogt zegt:

    Senegal, oh wauw, wij dromen ook al lang van een reis naar het Afrikaanse continent. Wat een leuk verhaal, helemaal Pannenkoekstijl!

  4. Inge zegt:

    Dat moet een enorme ervaring zijn geweest! Hele mooie foto ook! En ik snap niet wat die andere twee eigenlijk in Senegal lezen, boek dan een reis naar Dubai ofzo 🙂

    • Die reis was één van de allermooiste die we maakten. Dank voor het compliment ivm de foto – vind ik (zonder te willen stoefen) ook één van de beste die ooit uit ons fototoestel zijn genomen.
      Die twee waren inderdaad beter naar de Costa del Sol geweest, hoewel ze daar ook over vanalles zouden geprutteld hebben.

  5. chrissebie zegt:

    Dat is voor mij op reis gaan. Zo dicht mogelijk bij de mensen kunnen staan en beleven. Ok, ik heb graag het comfort van een hotel met een ruime douche en een goed bed. Maar voor de rest probeer ik me op reis nederig te gedragen tov de mensen, die zoveel armer zijn. Uit respect. Wij zouden goed overeen komen om op reis te gaan. Senegal zou ik ook wel graag eens doen. Maar het feit dat mijn zoon in Canada woont heeft veel roet in het eten gegooid en mijn reisplannen worden daar uiteraard bij inschieten.

    • Nederig blijven en observeren, dat is inderdaad de manier waarop wij het liefst onze reizen ervaren.
      Ik ben wel benieuwd naar je Canada-ervaringen – hopeljk krijgen we ook daar een fotootje van te zien.

  6. Jij bent al aan je tweede aflevering bezig van Reisfotochallenge 2016. Wij mogen nog aan onze eerste beginnen. Een vraag: Waar zijn bijdragen van andere deelnemers eigenlijk te vinden?? Of is het gewoon maar in het wilde weg een bijdrage plaatsen op je eigen blog?? Hopelijk even tijd voor een reply. Bij voorbaat dank. Grtz A&M

  7. Brubeck zegt:

    Fijn verhaal, Thomas maar ook een beetje schrijnend. Zelf zouden we ons doodergeren aan zulke medereizigers en het zou zelfs onze vakantie een beetje kunnen vergallen denk ik. Ga dan niet mee hé ?
    Jullie zijn duidelijk al op veel plaatsen geweest.

    • Dank je.
      We laten onze reis niet vlug vergallen, hoewel ik het moment zelf serieus last had van plaatsvervangende schaamte en die mannen hun ‘kop’ een eindje niet meer moest zien. Vandaar mijn tegenreactie om de tafel af te ruimen, de mensen die het eten bereidden te danken voor het eten en mij even terug te trekken. Het zotte gedrag van die kleine op de foto maakte héél veel goed.

  8. Mrs. Brubeck zegt:

    Fijne blog Mr Pannenkoek, ook wij…. Maar verdorie, mijn wederhelft zegt altijd wat ik wil zeggen… ergeren ons dood aan dit soort hautain, arrogant gedrag…
    Ga ergens op een strand liggen dan en steek je vol in een restaurant met “prentjes”…
    We zullen met jullie eens een pint moeten gaan drinken om te horen waar we allemaal op reis moeten gaan!
    Mooie blog P! 🙂

  9. Jaixy zegt:

    Wat een prachtig ventje op de foto! En wat een bijzonder stel dat niet wilde eten… Ik snap dat soort mensen niet… Maar okay

  10. Flavie zegt:

    Ik zag het her en daar verschijnen… een nieuwe challenge… eentje over reizen – foto’s… eentje die ik graag mee doe!
    Schrijnend verhaal trouwens, maar zo de realiteit!

  11. Eilish zegt:

    Jullie hebben duidelijk al een stukje van de wereld gezien.
    Het verhaal verklaar ik hiermee ondergeschikt aan de foto, want die laatste is veel te koddig om te laten verpesten door mensen die beter thuis blijven dan op een ander te gaan kankeren.

  12. Rob Alberts zegt:

    Pracht plaatje en verhaal!

    Ik vind het nu al een geweldige blogserie!
    Vrolijke groet,

  13. Marion zegt:

    Wat een mooi kereltje op de foto. Geweldig. Zo mooi dat je daar geweest bent. Ik lees het met enorm veel plezier. Het is een grote wens van mij ooit nog die kant op te gaan, mits mijn gezondheid het toelaat. Die mensen… ach nee, ik maak er geen woorden aan vuil.

  14. heleen zegt:

    mooie foto en ongetwijfeld mooie en indrukwekkende reis, jammer dat niet iedereen dat zo kan zien…

  15. Menck zegt:

    Het is niet te vatten dat mensen een reis plannen naar Senegal en vervolgens klagen over de accommodatie. Zulk een reis lijkt me het ultieme je van het. Stuur die pannenzetters zo spoedig mogelijk naar Benidorm of zo.
    Heb ik al gezegd dat ik je foto prachtig vind? Nee? Bij deze: ik vind je foto prachtig.

    • Naar het schijnt is het geven van billenkoek aan medetoeristen verboden. Was dit toegelaten, dan waren enkelen v onze groep bereid dit te doen…
      Senegal is een paradijs voor de fotograaf – als ik je een tip mag geven…

  16. Bah bah bah, wat een nare mensen zeg… Sommige mensen hebben totaal geen empatisch vermogen. Mooi kindje op de foto. Wat zal je hart verscheuren als je weet hoe zo’n jochie groot gebracht wordt, als ie al zover mocht komen.Bah die verwende mensen… kan er niet over uit!!

  17. Micheline zegt:

    Mooie foto van een koddig ventje 🙂 Mooi verhaal erbij ook maar wel schrijnend dat die mensen zo afkerig van alles waren. Hebben jullie de ganse vakantie met die klagers moeten doorbrengen? Vreselijk moet dat zijn!

  18. Pingback: Pannenkoek-Reis-Challenge-2 |

  19. Melody zegt:

    grrrrr ondankbare honden zeg !

    GodZijDank ben jij niet zo….
    Ontroerend verhaal verder, jammer alleen dat het voor veel mensen niet mogelijk lijkt te zijn verder te kijken dan hun neus lang is…. ach, zal het hen niet kwalijk nemen, zij kunnen er immers ook niets aan doen dom geboren te zijn.

    Mijn deel 2 : http://melodymusic.nl/pannenkoek-reis-challenge-2/

  20. Onze eerste bijdrage aan de Reisfotochallenge staat op onze blog.
    Grtz Mara

  21. Morgaine zegt:

    Nou ja, de andere kant is, dat die twee mensen die niet hebben gegeten nu ook misschien weten wat honger is. Wat een ondankbaarheid, pfffffff try before you die! Zelf ik blijf vis gerechten uitproberen terwijl mijn lichaam vis vaak afstoot, niet omdat ik het niet lust, vind het vaak zelf heerlijk ruiken, maar ik stoot het af, wordt er misselijk van, en toch, blijf ik proberen.

    Mooi verhaal Thomas!

    X

    • Dank je, Morgaine.
      Wij zijn zeer grote vis-fans. Eten bijna dagelijks vegetarisch, maar die paar keer dat er ‘dier’ op ons bord komt is het vaak vis.
      Die twee zullen inderdaad honger hebben gehad :). Ik had het nog niet bekeken vanuit dit standpunt.

      • Morgaine zegt:

        Ik zie altijd alle kanten van zoiets, niet eten is ergens dan trek krijgen en moeten wachten op… 😉 Hier is het een dna verhaal lijkt het wel. Mijn oma kon geen vis eten, mijn moeder lust het niet, mijn dochter ook niet, en ik dus eigenlijk ook niet 😉

  22. Sabine zegt:

    Tof dat je daar geweest bent! Lijkt me heel bijzonder! Jammer dat er dan nog steeds mensen zijn die niet snappen hoe het leven in elkaar zit.

  23. Oh foei zeg. Echt sommige mensen zijn om niets beschaamd!
    Mijn tweede bijdrage voor je challenge is ondertussen ook klaar: http://blog.kreanimo.com/?p=2321
    Ik vind het tot nu toe geweldig om mee te doen 🙂

  24. Je neemt me in je schrijven mee naar,
    ben benieuwd naar de rest…leuk dit!

  25. Pingback: Pannenkoek-Challenge #2 | BRUBECK

  26. Pingback: Pannenkoek-Reis-Challenge-3 – Melody Music

  27. Pingback: Fotoverhaal week 06: Brazilië | de Fruitberg

Geef een reactie

