Deeltijds werken – landingsbaan

Lang geleden dat nog eens een paspop een logje sierde. Bij deze!

Sinds begin deze maand ben ik in een landingsbaan gestapt. Viervijfden werken, waarbij ik uiteraard loon moet inleveren en anderzijds maandelijks een kleine premie van de RVA krijg om mijn pensioenrechten te vrijwaren.

Het heeft lang geduurd voordat ik de stap wilde/durfde/.. zetten. Om te beginnen is het zo dat op mijn werkplaats geen bijkomende kracht is aangeworven om die lacune van 20% arbeidstijd in te vullen. Sceptici of mensen die jaloers zijn van mijn beslissing zullen beweren dat ik dezelfde hoeveelheid werk zal moeten verzetten in een kortere werkweek. Dat denk ik niet, neen, zo zal het niet zijn. Tot vorige maand deed ik veel meer dan puur wat van me verwacht. Dat ‘veel meer’ zal nu ook door anderen moeten worden ingevuld/verdeeld.

Tweede bezwaar was het feit dat ik nu een flink stuk minder verdien. Op maandbasis scheelt het toch vlug meer dan driehonderd Euro, zelfs rekening houdend met de premie van de RVA. Reken dit uit op jaarbasis, en je komt aan een serieus bedrag. Mijn schat probeerde me meer dan twee jaar te overtuigen van het feit dat we daardoor geen boterham minder zullen eten of geen reisje minder zullen maken. En eigenlijk heeft ze daarin gelijk. Mijn generatie heeft de drang op te sparen, sparen, sparen voor later. Voor wélk later? Morgen kan het voorbij zijn. Niemand neemt zijn beleggingen (als hij/zij die al heeft) mee in het graf. Onze levensstijl is eenvoudig en zo hebben we het liefst.

Derde bezwaar was de gedachte dat mijn aanwezigheid op de werkplek noodzakelijk is, dat de boel minder zou draaien als ik er niet ben. Klopt ook niet, want over zes jaar (als het God belieft) kan ik met vervroegd pensioen en ben ik er helemaal niet meer om de zaak te beredderen.

Vorige week heb ik mijn eerste verminderde wedde gekregen. Was geen verrassing, want ik wist aan wat ik me moest verwachten. Als ik bedenk dat ik, was ik drie jaar ouder geweest, vandaag met vervroegd pensioen zou zijn geweest, zou ik nu een vergoeding hebben die veel minder zou zijn dan wat ik nu verdien door vier dagen per week te werken.

Dus ja: blij dat ik de stap heb gezet!

Vanaf nu:

. vier dagen werken, drie dagen thuis
. =  vier avonden met een weekendgevoel, drie avonden met een werkgevoel
. nog steeds ‘actief’, onder de mensen
. nog steeds voldoende betrokkenheid met de werkvloer
. nog steeds een gezamenlijke wedde waarmee we ons niets moeten ontzeggen
. minder stress – goed nieuws voor de hoge bloeddruk
. meer tijd voor elkaar (op vrijdag is mijn schat ook thuis)
. meer vrije tijd, poetswerk is vrijdag klaar, een heel weekend genieten
. meer tijd om te lezen, te schrijven, en ’s zomers eens naar het strand te trekken
. meer tijd om eens samen uit te gaan eten (hoeft daarom geen sterrenrestaurant te zijn)

Ik voel me een ander mens 🙂 !!

(vanaf 2017 zullen landingsbanen aan strengere voorwaarden worden toegestaan – minimum leeftijd wordt dan zestig – dan had ik sowieso langer moeten wachten)

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

63 reacties op Deeltijds werken – landingsbaan

  1. Heerlijk dat je minder werkt. Het is belangrijk dat je tijd voor jezelf en je vrouw hebt. In deze tijd is het gewoon niet vol te houden om voltijds te blijven werken !!! Geniet van je vrije dagen!!

  2. Hillechien zegt:

    Ik werk nog maar halftijds door bezuinigingen maar het bevalt Me prima en ik eet er inderdaad geen boterham minder om.

  3. Rob Alberts zegt:

    Gefeliciteerd!
    Geniet er maar goed van.

    Vriendelijke groet,

  4. Elise zegt:

    Heerlijk! Lekker van genieten.

  5. Inge zegt:

    Super datje de knoop doorhakte en het nu heel goed blijkt mee te vallen! Sedert de geboorte van mijn jongste heb ik tot voor 2 weken niet meer fulltime gewerkt… Nu ik dat wel weer doe, merk ik weer wat voor verschil dat is… Zelfs mijn blog wordt erdoor verwaarloosd momenteel 🙂

  6. Myriam zegt:

    Puur genieten, groot gelijk!!!

  7. Eilish zegt:

    Hoe zwaar de werkweek ook mag zijn, je zit nooit heel ver van weer een paar dagen thuis. Overschot van gelijk dat je het gedaan hebt. Er is meer in het leven dan werken alleen !

  8. tinyblogt zegt:

    Goed dat je dit beslist hebt! Ik werk al een jaar of vijftien vier vijfden, destijds begonnen als tijdskrediet maar ik ben niet meer terug fulltime gaan werken. De woensdag ben ik altijd thuis en dat is vaak gewoon nodig. Veel plezier met je extra dagje!

  9. bentenge zegt:

    Meepakken nu je nog kan. Want het zal met elk erbij komend jaar en niet toenemende/terug aantrekkende economie minder worden.

  10. chrissebie zegt:

    Geweldig dat je er nog kan van genieten! Groot gelijk dat je het doet! Geniet van je extra dagje die zo’n groot verschil uit maakt!

  11. Morgaine zegt:

    Je hebt zo gelijk Thomas, ik zal er niet over bloggen, maar vrijdag is de jongere broer van mijn pa overleden, nog voor zijn pensioen kon beginnen, hou dat maar in je achterhoofd en leef je leven alsof elke dag de laatste kan zijn, geloof mij, als ik zeg, dat er in de maand oktober nog niets aan de hand was….. op 4 jan. kreeg hij te horen, de kuur slaat niet aan, we gaan stoppen, geniet nog maar van elkaar voor zolang het duurt… 10 dagen dus…

    X

  12. merel zegt:

    Groot gelijk dat je doet. Mijn man is er ook enkele jaren geleden mee gestart ook op vrijdag thuis en inderdaad we eten er geen boterham minder door.
    Als het kan en je bent er klaar voor dan zeker doen …,

    Hoe is het met je cardio check up weet je nu al de resultaten

  13. Tja, het is dat dat bepaalde politiieke partijen (en ondernemers) het liefst zouden afschaffen al heeft het toch zijn nut wel bewezen. Ik wou dat de RVA wat meer kon geven maar de bazen willen het niet (meer). 😦

  14. Menck zegt:

    Een zeer wijze beslissing, vind ik. De levenskwaliteit primeert zonder enige twijfel op het arbeidsethos. Mocht ik zulks al kunnen, ik zou er geheid ook voor opteren.

    • Doén, van zodra je de tijd rijp acht!

      • Menck zegt:

        Als zelfstandige? Dacht het niet.

        • Mijn buurman is boekhouder ‘in bijberoep’. Hij werkt halftijds in een ziekenhuis en vult de rest van zijn tijd met zelfstandig zijn. Letterlijk. Hij heeft een bediende die zes dagen op zeven komt werken. Als ik ’s morgens om zes uur de auto van stal haal, brandt al licht in zijn bureau. Als ik ’s avonds om half elf mijn koe weer op stal zet, brandt het licht nog steeds. Voor zijn deur staan twee heel dikke Mercedessen. Iemand komt zijn tuin onderhouden, komt schilderen, komt waarschijnlijk ook zijn gat afkuisen na de grote boodschap, want hij heeft nergens tijd voor.
          Bij mij thuis heb ik het vroeger ook nooit veel anders gezien. Mijn vader startte elke morgen om zes uur zijn rit naar de ‘Groentenmarkt’ in Brugge, en kroop rond elf uur ’s avonds in bed.
          Hij stierf op zijn 55ste.
          Ergens moet je ook als zelfstandige je grenzen kennen. Ik weet dat jij je werk met hart en ziel doet, en niet enkel en alleen Euro’s ziet vliegen als je een klant voor je neus hebt. Mocht je op je 57ste zin krijgen om een (halve) dag vrij te nemen, zou dit niet kunnen?

          • Menck zegt:

            Hovenier is mijn hoofdberoep. Een bijberoep heb ik niet, tenzij slaaf in het huishouden. 😉
            Maar het staat me inderdaad vrij om later een halve of hele dag per week vrij te nemen. Het is allerminst mijn bedoeling om me krom te werken en euro’s bij hopen binnen te rijven. Daar is het leven me te lief voor.

  15. Heerlijk toch?! Hier ga je vast en zeker geen spijt van krijgen. Geniet lekker van je extra lange weekend!

  16. Wijs besluit!
    Ik werk nu halftijds, ook bewust. Met mijn man zo vaak in het buitenland en mijn drie kleintjes thuis is dat de beste beslissing die ik al maakte.
    Onze generatie zal nog lang moeten werken. En als ze wat groter zijn ga ik wel terug full-time.
    Geniet van de extra momenten die er zullen zijn!

  17. De Fruitberg zegt:

    Je bent er tevreden mee, dus een wijs besluit

  18. Marion zegt:

    Heeeeeeeerlijk! Je weet wat een voorstander ik hiervan ben. Mensen werken veel te veel en veel te hard. Alles lijkt om geld te draaien en straks lig je daar dan in je graf zuur te wezen. Goede beslissing, Mr. P. Heerlijk genieten met je lieve dame en rustig afbouwen met je werktempo, zodat je straks zonder pardon helemaal kan kappen. Heerlijk. Drie dagen vrij. Dat moet nu al goed voelen zo op de zondagavond!

  19. Wildcard zegt:

    Ik ben blij voor jou, geniet er van 🙂

  20. Jaixy zegt:

    Wat heerlijk!! Doe je goed!

  21. Liesbeth zegt:

    Das een mooi begin van het nieuwe jaar, veel plezier! IK lees graag wat je aan het doen bent met al je vrije tijd.

  22. Falderie zegt:

    Een ex-college van me heeft de stap ook gezet en is hier héél gelukkig mee.
    Mijn vriend is helaas nét te jong om nog van die gunstige regeling gebruik te kunnen maken, want inderdaad… vanaf 2017 zullen er strengere voorwaarden zijn…

  23. Een verstandige beslissing. Je weet NIET hoe oud je SAMEN mag worden. Dus nu genieten, en dan maar een beetje minder salaris. Je kunt nog heel veel zaken doen, nemen wij aan.

  24. Mieke zegt:

    Mooi zo. Je kon geen betere beslissing nemen. Geniet samen met jouw schat van het leuke leven.
    Kzie al zo voor mij wat minder rimpeltjes. En lagere bloeddruk volgt. Certainement.
    🍀🍀🍀🍀🍀

  25. Brubeck zegt:

    Ik tel drie bezwaren die er geen (zouden mogen) zijn. Dus goede keuze, geniet ervan !

  26. Micheline zegt:

    Zeer goede beslissing!

  27. Billy zegt:

    ik wil beslist ruilen met jou, Thomas!

  28. Liese zegt:

    ik kan maar één ding zeggen: GROOT GELIJK!

  29. Joke zegt:

    Heerlijk! Ik werk 4,5/5 op 4 dagen en ben vrij op woensdag. Ik weet dus wat het is om een dagje vrij te hebben. De halve dag loonverlies en later minder pensioen heb ik er graag voor over! Ik verklaar iedereen voor gek die zijn kans niet grijpt. Inderdaad, we eten er geen boterham minder om, zelfs als manlief hetzelfde zou doen. We leven hier en nu, maar ik word net als jij ook wel gekweld door de spaarziekte.

Geef een reactie

