Happy birthday, myself…

Drie jaar geleden werd deze weblog geboren met https://thomaspannenkoek.wordpress.com/2013/01/23/aangename-kennismaking/, als zoveelste initiatief om mij te begeven op het pad van het Internet. Om mijn pen in het rond te laten zwieren, mijn klavier te betokkelen als was het een piano die geen muziek produceert. Gewoon om te doen wat ik zeer graag doe: schrijven.

Opzet: twee logjes per week. Opzet: graag mensen die mij komen lezen. Opzet: ook zelf wat mensen op te zoeken die ik graag lees en met wie mijn karakter niet botst.

Die opzetten zijn me gelukt. Zij het met een sputterende start, want die eerste stukjes werden amper gelezen. Kunst is dan ook op zoek te gaan naar  andere bloggers, hen te volgen, hen te becommentariëren. Mijn bedoeling was nooit ‘om het meest volgers te krijgen’. Zo van het genre dat je enkel volgt omdat jij haar of hem ook volgt.

Begin januari heb ik wat site statistieken zien passeren, en het verbaasde me dat Thomas Pannenkoek vaak diegene was die in de top drie van hun reageerders stonden. Ben ik dan iemand die ganser dagen aan mijn laptop zit om mensen te volgen? Neen, ik volg een dertigtal bloggers intensief, lees wat van hen verschijnt en geef een commentaar. Enkel nadat ik het artikel effectief ook gelezen heb, en omdat ik weet dat mensen graag reactie krijgen op wat ze schrijven.

Eén ding vind ik negatief aan bloggen op WordPress, namelijk de vind ik leuk-knop’. Misschien zal ik nu mensen tegen de schenen schoppen (excuseer mij dan hiervoor), maar wat heb je aan tweehonderd blogs die je volgt, waar je bij elk een ‘vind ik leuk’ achter laat zonder het stuk ook maar voor een halve meter te hebben gelezen? Niks, toch? Als auteur van het stukje vraag ik me dan af wat de ‘lezer’ werkelijk vindt van mijn schrijfsels. Die knop gebruiken is handig om ‘er vlug vanaf te zijn’ bij het gebruik van een smartphone. Het kan overkomen als iets ‘beleefd’, maar daar heb ik weinig boodschap aan. Ik durf ook wel eens iets leuk vinden, maar dan puur als aanzet naar de reactie die zal volgen.

Genoeg gezaagd, Pannenkoek.

Drie jaar, een speciale leeftijd. Is zo ongeveer de langste periode dat ik het ben blijven uitzingen op een site, of het nu met literair gepruts is, met bloggen, met chatten (waar is de tijd?) of op een site waar de kweek van paddenstoelen kritisch wordt bekeken in het licht van de tanende economie in China.

Bedankt, lezer. Ik beloof niet dat er drie jaar zullen bijkomen, maar tot volgend jaar 23 januari blijf ik het zeker uitzingen…

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

92 reacties op Happy birthday, myself…

  1. tinyblogt zegt:

    Proficiat met de blogverjaardag, dat er nog vele mogen volgen!
    Als ik op “like” klik, dan doe ik dat meestal omdat ik het effectief een leuke, mooie blog vind, en soms heb ik daar helemaal niets aan toe te voegen. Maar dan laat ik weten: ik heb het gelezen en ik vond het tof. En vaak vind ik het totaal overbodig om te reageren.
    In jouw geval is dat iets anders… 🙂

  2. Brubeck zegt:

    Driewerf Hoera ! Je staat in mijn top-10’van “steeds-te-lezen” blogs. Ik weet wat je vindt van de like-knop maar ik gebruik ze zoals Tiny ook schrijft: mooi geschreven blog maar ik heb geen wezenlijk commentaar. Maar je humor bevalt me goed en dan is het vaak gemakkelijk om (ludiek) commentaar te geven 😉

  3. Hillechien zegt:

    Vind hem goed je blog, geeft precies weer wat ik vaak voel. Gefeliciteerd met je driejarig bestaan hoop nog vaak blogjes van jou te mogen lezen.

  4. Mrs. Brubeck zegt:

    Ik was direct “verkocht”, mede dankzij B had ik je blog direct gevonden…
    Ik denk ook echt dat je op den duur de mens achter de blog wel doorhebt (alhoewel daar uitzonderingen op zijn)…
    Ik reageer omdat ik het relevant vind en respect wil tonen als iemand iets schrijft!
    Ik ben en blijf fan!

  5. Die like knop vind ik soms toch wel handig: vooral op fotoblogs is het niet altijd evident om toepasselijk commentaar te zetten en steeds schrijven dat het een schone foto is begint na een tijdje toch wel te vervelen. Soms begin ik wel met het schrijven van commentaar maar vind dan dat het om de één of andere reden niet echt passend is. Soms lukt het me niet om een deftige reactie te schrijven (ik schreif ook nog alteid met heel feel vauten, zowel spellings- als grammaticale fouten). Ik dacht dat je eventueel die knop kon laten verdwijnen mocht het je echt hinderen.
    Felicitaties met je blogverjaardag. Dat er vele mogen volgen.

  6. Jaixy zegt:

    Gefeliciteerd!! Ik hoop ook echt dat je lekker door blijft bloggen.

    Ik lees en like en geef een reactie.
    Soms weet ik niet hoe ik het beste kan reageren dus doe ik alleen een like. Als teken dat ik het wel gelezen heb.
    Soms komt een passende reactie pas de volgende dag…

  7. depridebby zegt:

    Gefeliciteerd met je blog verjaardag.
    Vind ik leuk!

  8. Wildcard zegt:

    Laten we hopen dat er nog even veel jaren bijkomen hé 🙂

  9. Eilish zegt:

    Ik lees hier graag en geniet evenzeer van de commentaren die je bij mij achterlaat.

  10. Falderie zegt:

    ik ben het eigenlijk met je eens over die vind ik leuk knop, al bezondig ik me er zelf ook wel eens aan! (vaak is het ook wel een manier om te zeggen “ik heb niet meteen een nuttige reactie, maar ik vond het leuk deze blogpost te lezen”)

  11. Hieperdepiep hoera!!! Gefeliciteerd!!! Soms druk ik ook de vind ik leuk knop in, want dan heb ik weinig te melden over het artikel… Maar ik reageer graag op je stukjes, je schrijft zo leuk ik moet er vaak zo om lachen… Ik hoop echt dat je nog lang niet stopt!! En nu ga ik je eerste blog lezen!!

  12. Helaas kan ik m niet lezen… Ik heb geen toestemming het te bewerken staat er…

  13. evavertelt zegt:

    Hieperdepiep voor Pannenkoek!
    I k reageer soms, en soms gebruik ik de like-knop. Soms is iets gewoon ‘goed’ zoals het is, heb ik niets wezenlijks toe te voegen, maar ik wil ik de schrijver in kwestie wel laten weten dat ik het met het stuk eens be’ of het fijn geschreven vind of…
    En andere keren vind ik wel de woorden of heb ik wel iets te zeggen.
    Maar ik lees je graag, Pannenkoekje. Liefst met wat ‘kinnekessuiker’!

  14. tifosanele zegt:

    Proficiat! Doe zo voort, ik kom hier heel graag lezen.

  15. FELICIDADES met het 3-jarig bestaan van je blog. Begin januari van dit jaar vierden wij in stilte het feit dat we al 12 jaar aan het bloggen zijn. In januari 2005 schreven wij onze eerste log.
    De “like-knop” vergelijken wij met de “leuk-knop” in facebook.

  16. Voor jouw blog maak ik graag tijd om te reageren 😉. In het algemeen zijn mannelijke bloggers verfrissend en jij doet daar nog een schep humor bovenop…..en daar heb ik een zwak voor…happy birthday Pannenkoek

  17. De Fruitberg zegt:

    Nog een echt jonkie, 3 jaar. Ik vier binnenkort mijn eerste lustrum. Met champagne, kaviaar en een walgelijk degoutant feestje. Enfin, in ieder geval met een lekker kopje thee
    HIEP HIEP HOERA ER IS ER EEN JARIG!!!!!

  18. Micheline zegt:

    Gefeliciteerd! Ik kom hier zeer graag lezen, heb je daarstraks nog aanbevolen bij onze dochter 🙂 Soms vind ik dat liken ook wel handig wanneer je het wel aandachtig gelezen hebt maar er niet echt een reactie op kunt formuleren. Soms is dat moeilijk hoor 🙂 Interactie tussen de bloggers is natuurlijk heel leuk!

    • Waarvoor dank!
      Op die manier ‘leuk’ vinden is niet erg, maar er zijn effectief mensen die een reader hebben waar dagelijks honderd logjes passeren, en die gewoon overal op de leuk vinden-knop drukken zonder ooit maar iets gelezen te hebben…

  19. Liese zegt:

    proficiat! Ik lees niet alles altijd overal, maar als ik lees dan probeer ik te reageren.

  20. bentenge zegt:

    Zit ik hier al een half uur te zoeken naar de like knop, vind ik hem niet eens. Verdemme zeg. Anyway… hiepiepiep en nog veel toeters en bellen. Verdemme, ik had geen idee dat de Pannenkoek jonger was dan Bentenge. No wonder dat jij scherper en meer mee bent 🙂

  21. Marion zegt:

    Oh ja, jij had dat dingetje met die like knop 😀 Ik like het in ieder geval heel erg dat je nog een jaartje doorgaat. Met of zonder like knop.

  22. Morgaine zegt:

    Gefeliciteerd Thomas, met jouw drie jaren bloggen 😀 En ik ontdek je nu pas, maar die like knop he? die knop heeft ook een functie, en staat niet uit overigens in de reader, jij ziet het misschien niet, maar ik kan jou alsnog liken in mijn reader, wat is de meerfunctie van die like knop.

    Op mijn blog, moet je wel even scrollen, links ook in de zijkant, kun je de laatste 10 geloof ik zien, aan blogs die ik bezocht en gelezen heb! Ja ook gelezen, dan like ik, en hop, ze staan in mijn feed als dat ik dat blog leuk vindt, en zo kunnen anderen weer doorklikken op dat artikel, die blog om zelf te gaan lezen.. wist je dat? Vast niet, hahaha

    Daarom hou ik wel van de like knop, welke ik ook alleen gebruik als ik echt geweest ben, en soms op een fotoblog, weet je niets te zeggen maar heb ik wel zeker gekeken, ik probeer het altijd wel, maar met een puur fotoblog een foto per dag is dat soms lastig.

    X

  23. beaunino zegt:

    Hieperdepiep Hoera! Van harte Thomas💋

  24. Menck zegt:

    Vooreerst: proficiat! Hip, hip, hip en van die dingen!
    Verder: een blog is fucking Fakebook niet. Liken is, kortom, voor jeanetten. Commentaar geven of lurken: thát is the question.
    Nu nog uitvogelen hoe ik de ‘vind ik leuk’-functie kan uitzetten bij de reacties. Wat de schrijfsels betreft, ben ik er al in geslaagd.
    Ik wens je nog minstens 10 jaar bloggen toe. Minstens.

  25. Sabine zegt:

    Gefeliciteerd!!! Ik lees altijd met zéér veel plezier 😀 Ohja en nog even over de like knop: ik like altijd nadat ik een reactie heb gegeven, zodat ik weet waarop ik een reactie heb gegeven (wel alleen als het ook echt geliked kan worden, als het over iets helemaal niet leuks gaat like ik niet). Maar goed: zoals nu bijvoorbeeld, loop ik zo’n 5 dagen achter met lezen en weet ik echt niet meer wat ik wel en niet heb gelezen als ik door de reader scroll. En dan zijn die likejes echt een uitkomst!

  26. Myriam zegt:

    Proficiat!!! Hopelijk kunnen we nog lang van je schrijfsels genieten 🙂

  27. Billy zegt:

    alsnog van harte met die blogverjaardag, Thomas!
    Die vind-ik-leukknop durf ik zelf wel eens gebruiken als ik een logje (of een foto) wel interessant vind, maar er niets zinnigs weet op te reageren

  28. Merel zegt:

    Ik heb je nog maar pas ontdekt en hou van je schrijfstijl dus ik ga wel regelmatig bij je langskomen
    Wat die vind ik leuk knop betreft ik volg er nog op wordpress maar ik moet zeggen dat mij dat nooit os opgevallen
    Het is nu omdat jij er over begint dat ik eens goed gekeken heb en dat vingertje omhoog of omlaag zie … Dat zal je bedoelen denk ik. Dus dat vind ik leuk is niets voor mij

    Proficiat met je blog verjaardag .. Op naar de volgende

  29. Rob Alberts zegt:

    Ik kom en lees hier graag.
    Soms reageer ik zelfs ….

    Vrolijke groet,

  30. Rob Alberts zegt:

    Ach, vergeet ik je zomaar te feliciteren!
    Van harte proficiat en nog vele jaren.

    Feliciterende groet,

  31. Myrea zegt:

    Via via op jouw blog terecht gekomen. Een “ouwe rot” in vergelijking met dit groentje. Je schrijfstijl is erg luchtig en leest enorm vlot. M.a.w. ik kom terug!
    En om bij het onderwerp te blijven: ik ben echt nog maar net begonnen in hét blogwereldje. Ik heb op mijn smartphone ook de WordPress app en gebruik daar de vind-ik-leuk-knop voor berichten waar ik later nog een reactie op wil plaatsen. Als ik dan terug de site op de laptop open, gaat typen een pak vlotter dan op zo’n ieniemienie-gsm-schermpie!

    • Dit is volgens mij de juiste manier om de ‘leuk vinden’-knop te gebruiken. Velen maken de fout om Facebook-gewijs aan te geven dat ze honderden weblogs volgen, maar dit in praktijk (bijna) nooit echt doen. Dan maar opscheppen dat ze zoveel volgers hebben, maar wat heb je eraan? Beter een (paar) tiental mensen écht volgen en hun stukjes lezen, want daar gaat het volgens mij op in blogland. Iets opsteken van iemand anders en zelf ook stukjes schrijven waar iemand wat aan heeft. Welkom op mijn blog trouwens, ik ga straks ook eens bij jou kijken…

  32. Een beetje aan de late kant, maar absoluut niet minder gemeend: gefeliciteerd! Blij om te lezen dat we nog zeker een jaar van jouw blogs mogen genieten.
    Ik gebruik de like-knop overigens vaak als ik een stuk wel gelezen heb, maar het door gezondheid of lezen op mijn telefoon niet lukt om te reageren. Dus om even te laten weten dat ik het wel gelezen heb en leuk/mooi/interessant/geweldig vond.

  33. Mieke zegt:

    I like jouw blog!

    Ben niet eens een blogger. Heb absoluut geen schrijverstalent.
    Ik lees je gewoon graag.

    Lees wel niet al jouw geschrijf. Soms haak ik af. Beetje selectief eigenlijk. Hopelijk vind je dat niet erg. Don’t worry, is bij alle blogs die ik lees.

    Je bent iemand die echt leeft.
    Je hebt absoluut niet het “gestoef met mijn leven”-mentaliteit. Meerwaarde tot en met.
    Je bent een vrij nuchter iemand volgens mij.
    Je bent oh zo meelevend met anderen. Kom je vaak tegen met commentaren op blogs die ik graag lees, en ook op blogs die ik niet graag lees wegens het feit dat het 1 en al gestoef is vind ik, zo van: Ik ben de beste, ben perfect, ben overgelukkig, heb teveel kleren, Zo van die blogs. Waar is mijn logica? Maar ik lees ze ook wel eens. Al is het om mij aan te ergeren. Mateloos aan te ergeren.
    Je hebt een verbazend talent om jezelf niet al te bloot te geven. Hoeft helemaal niet.
    Je bent volgens mij een mensen-mens.

    Ik heb een verbazend realistisch beeld van jou. Don’t ask.

    En we hebben een hoge bloeddruk gemeen. DAT zal het zijn, waarom ik je graag lees. 😂

    Heb je trouwens al een uitslag?

    Groetjes

    • Waauw, hier word ik echt stil van. Dank voor het zeer uitgebreide compliment!
      Ik heb inderdaad een uitslag, sinds gisteren pas. Ik schreef er een logje over dat volgende week wordt losgelaten.
      Dank om mij te blijven lezen, heel tof van je!

Geef een reactie

