Een nieuw speeltje

AAA3

Pakjestijd met Kerst is voor ons al een paar jaar niet meer zoals vroeger. We kopen ons geen klassiek cadeautje meer, maar eerder iets wat we beiden graag willen. Om het helemaal gek te maken kopen we het begin januari, omdat dan overal solden zijn. Kleine verrassingen trakteren we elkaar regelmatig, op een onverwacht moment. Zo beleven we het ganse jaar Kerst :).

Binnenkort gaan we op reis. Meer nog, over twee maand zijn we al terug van onze reis naar Zuid Thailand. Onze mooiste herinneringen zitten dan in ons hoofd, maar we willen ons toch wapenen tegen dat Alzheimer er aan komt, en leggen zoveel mogelijk plaatjes vast.

Onze Olympus van vijf jaar ‘oud’ is een degelijke digitale camera, maar al jaren droomde ik van een spiegelreflex met toch wat meer mogelijkheden.

Ik pluisde een paar weken het
Internet uit, en kwam uiteindelijk uit bij Kamera Express, waar één en ander blijkbaar nog scherper is geprijsd van de Vandenborre’s en de Bol.com’s van deze wereld.

Onze aankoop is niet het meest recente model van Nikon, het is er eentje van 2013. Qua prijs kun je met zo’n toestel zo gek doen als je wil, kun je er gerust een paar duizend euro aan spenderen, maar dat was niet de bedoeling. Voor een relatief zacht prijsje kochten we de D3200 met wat accessoires (reservebatterij, reservekaartje,..) zodat we op geen fotootje moeten kijken.

Eerst de gebruiksaanwijzing lezen, natuurlijk.

AAA1

Ik vond die wel grappig. Niet omwille van de dt-foutje in dit voorbeeldfragment, maar dan vooral voor de vermelding dat we moeten opletten dat we onze vingers niet in het oog steken. Sorry, meer heb ik met mijn simpele geest niet nodig om in de lach te schieten…

Het zijn donkere dagen. Dan maar eens met de camera door de woonkamer lopen. De eerste foto die ik nam was er eentje van… Raden? Je raadt het juist: mijn favoriete fotomodel, mijn partner in crime, mijn bedgenootje, mijn… Knop half indrukken, scherpstellen en hupla! De camera is ingezegend.

Dan eens naar de salontafel lopen waar het laatste boek van de bib net aangeboord is. Eentje van mijn favoriete auteur, zeveraar eerste klas, Herman Brusselmans. Klik!

AAA2

Het wordt oefenen voor over een zestal weken. Dan zal ik gewapend zijn om enkele fotootjes te nemen voor mijn jaaruitdaging. Ik weet het, de challenge was volledig ingevuld voor het hele jaar, maar ik ben niet snel tevreden van mezelf. Een tiental logjes zijn al verdwenen richting cyberkerkhof en moeten opnieuw worden ingevuld. Ik vind zeker mooie plaatjes in Thailand of Malaga, onze bestemming voor deze laatzomer.


Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie. Bookmark de permalink .

66 reacties op Een nieuw speeltje

  1. De Fruitberg zegt:

    Amuseer je ermee, zou ik je zeggen. Moeilijk is het niet hoor πŸ˜‰

  2. Liese zegt:

    We wachten in spanning op die eerste selfie!

  3. Hillechien zegt:

    Uitstekend ‘instapmodel’ zoals het door veel fotografen word genoemd. Ik ben er alweer een paar jaar erg tevreden over.Zul je veel mooie foto’s mee gaan maken en ik verheug Me nu al op het straks bekijken.

  4. bentenge zegt:

    Nog altijd geen like knop gevonden, maar ik “like” het wel en kijk al uit naar de foto’s van lachende Thaise dames πŸ™‚

  5. tinyblogt zegt:

    Ja, ik heb exact hetzelfde toestel. Ok, met een ander serienummer (voor je begint…) πŸ˜‰ Ben er heel tevreden mee en sinds die lessen die ik volg, kan ik er ook veel meer mee doen. Als je vragen hebt, of er lukt iets niet, laat maar weten. πŸ™‚

    • Ik had het al gezien op één van je foto’s πŸ™‚ . Hewel, inderdaad een vraagje, ja. Voor het instellen van die bioptieregelaar (het fotootje dat ik plaatste met die dt-fout en grappige woordspeling)… Ik mag aan dat knopje draaien tot mijn neus versleten is, maar ik zie niets veranderen in het kijkgaatje :). Wat doe ik verkeerd?

  6. Eilish zegt:

    Ik heb een vergelijkbaar toestel (Canon Eos 1100d) en hoewel ik er veel te weinig van ken maakt dat ding geweldige foto’s. Alleen is het spijtig dat ik veel te snel een foto neem met mijn GSM (mijn herinneringen altijd op zak) en daardoor het toestel te weinig gebruik.
    Veel plezier met het speeltje, want daar dienen speeltjes immers voor !

  7. Marion zegt:

    Ah, te gek! Ik ben ook nog steeds blij met mijn Canon. Het is goed te doen als je er de tijd voor neemt en je er flink in verdiept inderdaad. Als je weinig tijd hebt kan je altijd de automatische stand gebruiken. Zeker als je op vakantie bent lijkt me dat een aanrader. Je wilt Thailand niet enkel door de lens van je camera bekijken. Veel plezier ermee!

  8. Brubeck zegt:

    Nééé, toch geen Nikon ? (Zegt de overtuigde Canon-gebruiker sinds jaren in mij)

  9. Jaixy zegt:

    Leuk!!! Heel veel oefenplezier!!

  10. Flavie zegt:

    Wij hebben een D7000 en we zijn er content van, jammer dat die soms te zwaar is om overal mee te sleuren, we hebben ook nog een kleintje (Nikon Coolpix) die het ook heel goed doet. En dan is er nog de smartphone… de mijne maakt enorm mooie panorama foto’s.
    Veel foto-plezier! πŸ™‚

  11. Mijn zoon en mijn vriend hebben allebei een mooie camera die van mijn zoon heb ik vorige week geleend om foto’s te maken. Een mooi toestel heb je!! Op naar mooie herinneringen.

  12. Morgaine zegt:

    Wat gaaf Thomas! En ja, ik heb met mijn oude Olympus wel 10 jaar gedaan, hahahaha En vorig jaar kocht ik een nieuwe, maar nog geen spiegelreflex, dat zat er nog niet in, maar wil ik ooit ook later, er zijn nog een hoop andere dingen die ‘moeten’ en die ga ik eerst maar eens wegwerken zodat ik vrij ben om later verder te kijken.

    Geniet van jullie nieuwe camera en kom maar op met de prachtige foto’s die je vanaf nu gaat maken πŸ˜€

    X

  13. Bij ons is het het hele jaar door kerstmis. Af en toe elkaar een cadeau(tje) geven is plezant.
    Een mooie camera om mee te beginnen in het spiegelreflex gebeuren.
    Wij hebben allebei apart een Canon EOS en dat bevalt ons goed.

  14. Oh fijn- een nieuwe camera.
    Leuk hΓ¨, lachen met handleidingen – en ben jij nu een man die handleidingen leest dan? Wauw!
    Veel plezier ermee, ben benieuwd naar je resultaten.

  15. Geen idee met welk toestel je die foto nam van je Nikon maar daarvan stond de witbalans duidelijk in de verkeerde instelling: zelden een foto gezien waarvan de kleuren alles behalve natuurlijk (je camera is eerder groen dan zwart). πŸ˜›
    Ooit iemand gekend die een Nikon D3100 had gekocht en zich dat beklaagde: bleek dat hij dat in de solden had gekocht en daarbij zowat het goedkoopste objectief bij had gekregen die op de markt verkrijgbaar was. De man begreep niet waar autofocus niet werkte maar dat geheel te wijten aan dat Tamron objectief uit de jaren stilletjes. Gelukkig heb je toch een deftig Nikon objectief: het scheelt toch veel welk objectief er op je camera zet.
    Die handeling is het gevolg van heel wat rechtszaken (vooral in de V.S.) en daaruit voorkomende wetten allerhande. Tja, er zijn in de V.S. ook dammetjes die o.a. niet weten dat je een huisdier best niet in de microgolf laat drogen. 😦

  16. Mrs. Brubeck zegt:

    Niet letten op wat mijn wederhelft zegt hoor πŸ™‚ πŸ™‚
    Je hebt Nikon en Canon mensen en dat gaat niet samen…
    Trek maar gewoon veel foto’s, dan kunnen wij meegenieten!
    πŸ™‚

    • Ik ben in niets merkgevoelig :), maar respecteer wel mensen die er anders over denken. Nu ik erover nadenk… foto’s ‘trekken’, hoe komt men eigenlijk aan die term? Raar taaltje hebben we…

      • tinyblogt zegt:

        Door die etymologie ben ik ook gefascineerd. Hier de gevonden uitleg:
        “Een foto ‘trekken’ is domweg een leenvertaling uit het frans “tirer une photo”.
        En om dit laatste te duiden :
        Vroeger, zeg maar rond de 16de eeuw, gebruikte men het werkwoord “portraire” om de actie te beschrijven waarbij men een gezicht of buste tekende.
        Met een beetje verbeelding hoor je er deels “portret” en deels “tirer” in. Dat laatste was dan het werkwoord dat wij vertaald kennen als tekenen of domweg een lijn neer te zetten op papier (tirer une ligne). Hierdoor ontstond de uitdrukking “tirer un portrait”. Eind 19de eeuw werd deze uitdrukking gemoderniseerd en gebruikte men ze ook om de actie van het fotograferen te omschrijven, nl. “tirer une photo”.

  17. depridebby zegt:

    Geniet ervan. Ik hoop dat je mooie plaatjes kan schieten. Vergeet ze niet af te drukken! Of is dat misschien alleen mijn ding? Ik kan zo verlangen naar een foto vasthouden of bladeren door een album, in deze tijd van scollen en swipen. Kan aan mij liggen…

  18. Micheline zegt:

    Lees jij eerst de handleiding alvorens aan de slag te gaan? Ik nooit tot dat ik er niet meer uitkom met mijn gefrutsel πŸ™‚
    Mooi speeltje! Een kadootje voor jezelf kopen vind ik eigenlijk nog leuker dan er eentje krijgen waar je niets mee kunt doen. Hiermee ga jij veel plezier beleven en wij ook (hoop ik) πŸ™‚

  19. Sabine zegt:

    Wat leuk! Wij hebben de Nikon D3300 vorig jaar gekocht (bijna dezelfde dus) en hij bevalt zéér goed! De foto’s zijn echt prachtig die eraf komen. Dus geniet ervan!

  20. Menck zegt:

    Komen er eindelijk eens deftige foto’s op deze blog. Dat werd tijd. πŸ˜€
    Fijne aanwinst, Thomas. Daar zal je geheid veel plezier aan beleven.

  21. Billy zegt:

    ik ben het niet helemaal zeker, maar ik denk dat dit hetzelfde model is dat onze dochter ook heeft. Een goeie keuze, Thomas. Mooie foto’s mee nemen is iets wat beslist wel aan te leren is… πŸ˜‰
    Veel plezier ermee!

  22. Merel zegt:

    Je hebt mooie vooruitzichten en dan nog met een nieuwe camera
    Nu maar oefenen dat hij gebruiksvriendelijk is voor je reis

  23. beaunino zegt:

    WoW, Brusselmans. Wie had dat nou gedacht?!
    Veel plezier met het kieken hoor!

  24. Rob Alberts zegt:

    Ik kijk uit naar je nieuwe plaatjes!

    Vrolijke groet,

  25. Wildcard zegt:

    Véél plezier met die camera πŸ™‚
    Gaat wel moeilijk worden om ne selfie te pakken denk ik :p

Geef een reactie

