De Pannenkoek Reisfotochallenge 2016 – Deel 5

 ID

Reis naar Bali. 2004.

Bali is klein, zeker geen bestemming om heel veel op culturele schattenjacht te gaan. We hadden een reis geboekt van veertien dagen, waarbij we één week zouden worden meegenomen door een gids en een tweede week zouden genieten van onze vrijheid. Af en toe de boog kunnen ontspannen is een noodzaak.

De gids was een klein ventje. Een jongeman van rond de vijfentwintig met een lach die vastgeroest zat op zijn gezicht. Mocht iemand hem staan uitlachen, hij zou nog vriendelijk kijken, zijn handen voor zijn borst gevouwen. Hij sprak behoorlijk goed Nederlands.

De bedoeling was om de eerste week met hem door te brengen, maar hij had iets anders voorzien. “Ik heb twee koppels die ik moet gidsen, jullie en twee Nederlanders. Goed dat ik dit afwissel, elk om beurt?” Natuurlijk was dit geen probleem, dan konden we ook onze tijdsbesteding afwisselen.

Hij leidde ons door tempelcomplexen en stadjes, leerde ons de plaatselijke cultuur kennen en hun manier van denken en doen.

Zijn enige ‘handicap’ was het feit dat hij mijn schat bij elk tempelbezoek vroeg op ze ‘rein’ was, waarmee hij bedoelde of ze haar maandstonden niet had. Telkens weer met dat lachje op zijn gezicht.  Westerse vrouwen zijn niet gewoon dat hen zulke vragen worden gesteld, en zeker niet door een man. Stel je voor dat morgen je buurman vraagt of je toevallig je regels hebt. Die zou toch een verschrikkelijke mot op zijn gezicht krijgen?

Mijn schat is een rustige, lieftallige dame. Doch, telkens hij haar ‘de vraag’ stelde zag ik aan haar gezicht dat ze innerlijk kookte. Haar protest bestond erin om de man compleet te negeren, niet te antwoorden. Waarbij hij vragend mijn richting uitkeek, ik hem met een neutrale blik in zijn ogen bekeek, hij eens vriendelijk lachte, zijn hoofd boog, zijn handen samenvouwde, en zei:

“Laat ons binnengaan in de tempel.”

Girl power, dat heeft ze wel, mijn partner in crime!

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

80 reacties op De Pannenkoek Reisfotochallenge 2016 – Deel 5

  1. tinyblogt zegt:

    Ook een bestemming waar ik naar uitkijk, ooit zal het er wel van komen. Als ik ga zwaaien met mijn lege en reine Divacup zal ik wel binnen mogen in die tempel! 😉

    • Brubeck heeft die Divacup nu toch? Ik moest in mijn eigen lachen toen ik je reactie las, en zag dat ventje al helemaal voor me en het gezicht dat hij zou trekken :).
      Bali is echt een droombestemming voor wie graag fotografeert. Het mottige fotootje hierboven zegt helemaal niks over de prachtige omgeving. Onze oudste is daar op huwelijksreis getrokken met zijn vlam.

  2. Ah, en gelijk heeft ze.
    Bali – daar zou ik ook wel eens naar toe willen, ooit!

    Mijn bijdrage deze week: http://blog.kreanimo.com/?p=2456

  3. Jaixy zegt:

    Ow Bali… Ooit wil ik daar heen!!
    Hihi als blikken konden doden van je lief…

  4. Rob Alberts zegt:

    Speciale reine kleding om in de tempels te komen?

    Mooi blog!

    Vrolijke groet,

  5. Nou ik mocht dan niet vaak een tempel in… Ik was zo vaak ongesteld vroeger dat er 10 reine dagen overbleef… Maar gelukkig is dat nu een stuk minder… Hahaha en zou ik vaker een tempel binnen mogen … Ik weet niet of ik er ooit heen wil, ten eerste moet ik dan al die bloggers meenemen, en ten tweede ik heb angst voor die aanslagen daar. Oké het is overdreven en het kan overal gebeuren, maar ik heb andere landen die ik nog op mijn lijstje heb staan ook dichter in de buurt. Laat ik daar ooit maar eens aan beginnen.

  6. Hillechien zegt:

    ZE heeft de vragen van die man dan ook als een (Reine) omzeilt bravo pour cela

  7. chrissebie zegt:

    Haha, leuk verhaaltje, tja die man kan het maar vragen hé! 😉

  8. Eilish zegt:

    Je kan dus als vrouw maar beter of zwanger of in de menopauze zijn in Bali … kwestie van of safe te spelen hé

  9. De Fruitberg zegt:

    Moraal van ’t verhaal: geef je dochter de naam ‘Rein’. Dan mag ze er overal binnen.

  10. Marion zegt:

    Nou ja zeg… Nou ja…. Ach ja.

  11. Brubeck zegt:

    Weeral wat bijgeleerd. Ik ga niet zeggen dat Bali bij ons op het lijstje staat maar als je ooit een reis organiseert voor bloggers, geef dan maar een seintje. En de divacup werkt echt goed, mijn koffie blijft er lekker warm in.

  12. Mrs. Brubeck zegt:

    Alle gekheid op een stokje, je hebt een leuke challenge gelanceerd… Echt!
    Ik geniet met volle teugen van al die verhalen en deze springt er ook weer uit… jullie zijn dezelfde reizigers als wij, maar hebben al zoveel meer gezien!
    🙂

  13. Pfffff. Dat is zo iets dat ik nooit begrepen heb: vrouwen die onrein zijn. Wat een idiote ideeën zit er toch in godsdiensten. Dit is er eentje uit het (Midden) Oosten en helaas moeilijk uit te roeien. Zou er ergens een planeet zijn waar er geen godsdiensten bestaan? Ik zou er direct naar toe reizen.

  14. Morgaine zegt:

    De bedekking is prima, maar ik vraag mijzelf af of ik daadwerkelijk buiten zou blijven als ik toevallig in mijn maanstonde zou zitten, alsof ze dat gaan checken, hahaha Zover, sta ik ook in de turkse winkel namelijk en weten ze het ook niet en raken ze mij ook gewoon aan, ik bedoel maar…. 😉

    maar het is ook een stukje respect, andere kant, het is vakantie, ja duh!

    X

  15. els zegt:

    Grappig, dat is zo’n situatie waarbij ik niet meteen zou weten wat te zeggen. Ik zou ook gewoon niks zeggen en denken ‘waar moeit die zich mee’.
    Achteraf is dit voorval waarschijnlijk nog vele keren in geuren en kleuren aan iedereen verteld met telkens dezelfde reactie: er wordt gelachen….

  16. Micheline zegt:

    Onrein? Jongens! Maar ja, ieder zijn cultuur…
    Maakt dat vliegtuig hier een tussenlanding zodat ik mee kan? Ik ben al heel lang rein 🙂

  17. Menck zegt:

    Wel een kutopmerking van hem, haha. Elke cultuur heeft zijn eigenaardigheden, vermoed ik, ook de onze.

  18. Billy zegt:

    Bali is een droombestemming van me.
    Ik zou m’n vrouw gewoon thuis laten. Zo’n lange vlucht zou ze toch niet overleven… 😛

    • Je denkt dat, Billy. Zo’n lange afstandsvlucht gebeurt in vliegtuigen met meer beenruimte, er is contant animatie (films,…), een lekker drankje tussenin,… De tijd vliegt voorbij. Doén, Billy, en neem je ‘madam’ mee, echt waar !!

  19. Joyce zegt:

    Ik ben toch blij dat ik dergelijke vragen in Thailand niet gehad heb, ik zou namelijk niet enkel intern koken vrees ik 😉

  20. Plezant die vraag die de gids steeds aan je vrouw stelde “of ze wel rein is” en niet 😀 ongesteld. Schitterend dat vergeten jullie allebei noot weer. Onze bijdrage voor deze week staat er ook weer op. Fijne zondag

  21. Sabine zegt:

    Hahaha moet er toch wel even om lachen. Ze kunnen beter een bordje ophangen waarop staat dat elke vrouw in de periode een rood kruis moet opplakken. Is het tenminste meteen duidelijk 😉

  22. beaunino zegt:

    Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat er gebeurt als je zou liegen…
    Maak graag gebruik van deze speciale aanbieding hoor!

  23. Inge zegt:

    Ik zou die regel zeker aan mijn laars lappen. Ik vraag mij trouwens af van waar die gekke ideeën toch komen…

  24. Ik was uit mijn vel gesprongen van colère :-), maar blijkbaar is negeren sterker,…..;goede tip,…..

  25. Flavie zegt:

    Tja… voor hem een vraag zoals een ander 🙂

  26. Het trekt mij niet, Azië… echt niet.
    Maar ik vind het super dat jullie het wel naar jullie zin hebben gehad!
    Mooi verslagje!
    Groetjesss

  27. Villasappho zegt:

    Geweldig maar of die gids het begrijpt is vraag twee

Geef een reactie

