Merci, Joseph…

Een bizar verhaal.

Herinner jullie dat begin november vorig jaar mijn schoonvader ‘Joseph’ is overleden. Hij was 89, en heeft, met uitzondering van die laatste twee weken, een mooi leven gehad. Ondertussen hebben we één en ander kunnen plaatsen.

Nu is schoonmoeder alleen gevallen. Zij heeft het wat moeilijker met dat ‘plaatsen’, want telkens we op bezoek komen zien we dat ze geweend heeft. Meer dan zestig jaar samenzijn, en dan ineens moeten loslaten, sta er zelf maar eens voor.

Twee weken geleden vonden we het leuk om haar eens mee te nemen naar onze oudste, die in Halle woont. Een heel eind rijden, maar ze zou er deugd van hebben. Enig probleem was de plaats in ons autootje. Een Hyundai I20 is nu niet bepaald de auto waar je met vijf personen comfortabel kunt in zitten. Onze jongste en zijn vrouw gaan immers altijd mee als we de verplaatsing maken. Maar bon, niemand maakte er een bezwaar tegen om dicht tegen elkaar te zitten op de achterbank.

De heenrit is probleemloos verlopen. Zeer rustig op de snelweg, ondanks de vriestemperatuur geen gladde wegen. Behalve de kleine straatjes in Essenbeek, die deelgemeente van Halle, waar onze troonopvolger woont.

Onvermijdelijk kwam in de late namiddag de terugweg. Weer zat de achterbank nogal volzet, mijn schoonmoeder zat naast mij. Het bezoek en de gezellige drukte met ons kleinkind en zo had haar echt deugd gedaan.  Blogger had wijselijk maar één glaasje alcohol binnen, dat ondertussen al lang was verteerd, qua veiligheid een vereiste.

De rit leek weer gezellig te verlopen, tot het wat drukker werd voor de afrit Aalst. Voor de Nederlanders onder jullie: dé carnavalstad van België (toch in het Vlaamse landsgedeelte). Waar de auto’s vanuit Aalst kwamen invoegen richting Gent schoof ik op naar het middenvak om hen vlotter te kunnen laten invoegen. Voor mij een vrachtwagen die met een inhaalmanoeuvre bezig was. Het was behoorlijk druk op alle drie de vakken van de snelweg. Ook links van mij was er een snelle opvolging van auto’s, mensen meestal die de maximum snelheid van 120 kilometer per uur aan hun laars lappen.

Wat toen gebeurde, speelde zich af in seconden. Een dikke zwarte BMW schoot zich van vak ‘nul’ naar het eerste rijvak, waarop hij onmiddellijk en zonder gebruik van richtingaanwijzers naar het tweede vak opschoof, tussen die vrachtwagen en ons Hyundai-tje in. Mijn blik schoot in alle spiegels van ons autootje en ik gaf een korte snok aan het stuur waardoor ik iets naar links en direct weer naar rechts manoeuvreerde. Kon ook niet anders, want op het derde rijvak kon ik niet. Ondertussen zag ik de zwarte carrosserie van de BMW rakelings langs de onze passeren, op een afstand van (ik overdrijf niet) maximum tien centimeter. Kwestie van een fractie van een seconde en het was fout gelopen..

Dan zou je verwachten dat in de auto paniek hangde, dat kreten geslaakt werden,… Heel bizar, maar niets van dat. Mijn schoonmoeder vroeg kalm en droogweg: “Wat was dat?”. Op de achterbank dezelfde kalmte. “Goed gedaan, papa!”. Ikzelf voelde me zo rustig als wat, terwijl het echt kantje boord was of we waren met zijn allen gesandwiched, morsdood, of het zou niet veel schelen. Echt waar, in normale omstandigheden zou ik een paar minuten aan de kant moeten gaan staan om te bekomen.

De goede afloop van deze verkeerssituatie kon aan verschillende zaken liggen. Puur geluk, zou kunnen. Een prima rijvaardigheid, tja, na 35 jaar rijervaring zou dit wel mogen. Maar geen van deze zal het geval geweest zijn. Volgens mij hangt Joseph nog ergens rond, en heeft hij zijn ‘vrouwtje’ (zoals hij haar noemde), zijn dochter, kleinzoon, zijn vrouw en misschien zelfs ikzelf beschermd voor een grote ramp. Verklaar me zot als je dit wil, maar dat laatste geloof ik echt.

“Merci, Joseph!”

 

 

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

78 reacties op Merci, Joseph…

  1. De Fruitberg zegt:

    Daar heb je inderdaad geluk gehad. Ik herken het gevoel na zo’n incident.
    Het gehaast, het gebrek aan respect voor de verkeersregels,.. Ik erger me er zowat elke dag aan, op weg naar mijn werk. Te snel, met GSM achter stuur, voorrangnegatie, geen gebruik van richtingsaanwijzers,…
    En ik rijd met een petroleumblauwe BMW, dus ik was het niet (ik rijd trouwens al 25 jaar zonder bekeuring).

  2. Wat een geluk zeg!! Je moet er toch niet aan denken. Wie weet is er meer tussen hemel en aarde het is een mooie gedachte! En idd sommige mensen denken echt King of THE Road te zijn…

    • Ik vind die ‘misschien is er meer tussen hemel en aarde’ ook een warme gedachte. Hopelijk klopt dit ook, want mijn wekker des levens tikt naarstig verder naar zijn laatste decennia en de vrees dat er niets zou zijn is een nare gedachte.

  3. Jaixy zegt:

    Blij dat het goed is afgelopen!!!!
    Sommige weggebruikers….

  4. Het zou mij toch een stuk slechter bekomen zijn want ik rij heel zelden met de auto en ben dus een echte zondagsrijder. Wat die BMW betreft: tja. Het is weer een BMW. Ik vraag me af hoe die mensen reageren mochten ze eens ongeluk hebben en een zwaar ongeval veroorzaken. Ik heb ooit iemand gekend die een kind had aangereden met de ergste gevolgen als resultaat: de man is dat nooit meer te boven gekomen. Hij vluchtte in de alcohol. Ik mag het niet dromen om zelf ooit een ongeval te veroorzaken en toch blijven er cowboys de meest idiote manoeuvres doen op de (snel)weg.
    Goed om te weten dat je engelbewaarder goed zijn job doet.
    Prettige zondag.

    • Het was niet mijn bedoeling om een heksenjacht te starten tegen BMW-rijders, maar het valt wel op dat sommige eigenaars van klassebakken zich nestelen in het comfort en de stevigheid van hun auto, en toestanden riskeren die onverantwoord zijn.
      Tekenend verhaal van je !

      • Mrs. Brubeck zegt:

        Dat geldt niet alleen voor bmw rijders Mr P.. Ik heb 15 jaar het traject E19 naar Antwerpen gedaan en kan er boeken over schrijven… Het ligt aan de bestuurders en niet aan de auto waar ze in zitten…
        Vergeef me de correctie

        • Zie reactie bij Tiny. Het zijn uiteraard niet alleen BMW- rijders en je mag niet iedereen over dezelfde kam scheren, maar als je ziet welke auto’s op het derde rijvak scheren zijn het toch heel vaak de Porsches, Mercedessen, Maserati’s,… Van deze wereld. En dat is geen cliche.

          • Mrs. Brubeck zegt:

            Dan is het bij deze dus wel een cliché ….

            • Hier hou ik koppig vol dat dit echt geen cliche is. Ik heb het op niemand persoonlijk, maar blijf overtuigd dat een aantal van die klassebakrijders wat verkeersheropvoeding kunnen gebruiken. Net zoals bij veel zaken moet wie het goed meent de slechte naam delen met de kwaadwilligen,…

              • Mrs. Brubeck zegt:

                Ik heb geleerd, met schade en schande, dat woorden op papier, via mail etc.. veel te snel verkeerd overkomen. Ik heb respect voor je mening, maar dit is een onderwerp dat je niet kan bespreken via het internet, ik zou het erg vinden mochten mijn woorden verkeerd verstaan worden…!
                Dus… Mss ooit eens ts pot en pint!
                Fijne zondag 🙂

      • Dat weet ik en het zijn zeker niet alleen BMW- rijders die gevaarlijk rijden noch is elke BMW-rijder een gevaar op de weg. Ze hebben de reputatie (net als witte bestelwagens) en dat is blijkbaar iets dat niet rap verdwijnt. Vroeger was het eerder GTI-rijders. Het merk deed er niet toe.

  5. Heerlijk verhaal van iets dat natuurlijk niet zou mogen moeten gebeuren. Fijn ook van Joseph!

  6. tinyblogt zegt:

    Ik geloof ook wel in engelbewaarders. Misschien was ’t Joseph, misschien iemand anders, maar dan zeker iemand die goed voor jullie zorgt! Oef!

  7. Brubeck zegt:

    Ik heb een zwarte BMW maar was op dat moment niet daar 🙂
    En nu serieus: met wekelijks 600 km en meer onder de wielen ben ik niet meer verbaasd hoe het er aan toe gaat. Zonder merken te specifieren, bestuurders die van het meest linkse rijvak toch op het laatste nippertje de afrit willen opschieten, gsm-gebruik aan 100-120 km per uur, vrouwen die hun mascara aan het aanbrengen zijn, al rijdende, vrachtwagens die op nog een 2 meter achter elkaar rijden. Vroeger hing men een Christoffel-figuurtje in de auto als bescherming, sommigen zouden dat beter opnieuw doen.

  8. Eilish zegt:

    Mijn schoonmoeder heeft me bij aanschaf van mijn nieuwe karretje (alweer 4 jaar geleden) een gewijde palmtak gegeven om erin te steken. Voor alle zekerheid heb ik toch net iets meer betrouwd op de omniumverzekering …
    Ik ben blij dat je dit verhaal nog kunt vertellen, er zijn nl veel piraten op de weg die ons elke dag in het ongeluk kunnen laten lopen !

  9. Peter Blanckaert zegt:

    Een blijk van veel vertrouwen in jouw rijkunsten :-). Je mag er niet te veel aan denken wat er soms kan gebeuren in een paar seconden.

  10. Marion zegt:

    Ah ja, you know me hoe ik daarover denk. 🙂

  11. Rob Alberts zegt:

    Joseph, zal ook met een goed gevoel dit blog meelezen.

    Vriendelijke groet,

  12. Menck zegt:

    In dat opzicht zal het een zegen zijn als ooit de zelfrijdende wagens de wegen zullen vullen. Jullie hebben ‘oerechance’ gehad.

  13. chrissebie zegt:

    Ja, ik geloof ook dat er hier iets meer aan de hand was! Heb ooit een soortgelijke situatie meegemaakt en sindsdien geloof ik dat er nog ergens een schemerzone hier op aarde is!

  14. Sabine zegt:

    Wauw wat een geluk! En ja ik denk zeker dat hij er bij was en nog steeds is. Ik voel dat ook met bepaalde mensen, overleden dierbaren. Sommige dingen zijn gewoon zó toevallig, zó net aan. Dat kan toch bijna geen toeval zijn…

  15. Een goede engelbewaarder en ik denk toch ook dat je reactiesnelheid en inzicht je ook op weg hielpen, maar je ziet inderdaad wel wat op de baan,…maar ik ga niet oordelen want ik ben zelf niet de beste chauffeur,….ik weet het 🙂

  16. Gevaarlijke zot! (jij niet hè ;-))

  17. beaunino zegt:

    Wat een schrik zeg! Remco rijdt vaak in België, het is altijd oppassen daar. Veel slechte wegen en veel slechte chauffeurs. Dergelijke voorbeelden daarvan (zulke die jij nu geeft) hoor ik te vaak naar mijn zin.
    Gelukkig weer goed afgelopen. Pfeeeew!

  18. beaunino zegt:

    Lees hier alle reacties. Misschien ga ik wel weer eens een dagje mee met Rem, en daar een plogje over schrijven. Mensen vergeten wel eens dat een vrachtwagen een veel langere remweg nodig heeft dan een personenauto. Vaak laten ze bewust geen ruimte en gaan ze vlak voor een afrit achter elkaar rijden om zodoende de idioten die zich er op het laatste moment tussen willen dringen voor te zijn. Nu wil ik niet alle truckers de hemel in prijzen, er zijn ook mindere, maar het is wel hun werk. Zij weten precies wat ze doen en waaròm ze dat (moeten) doen, hoe ergerlijk dit soms misschien ook mag overkomen.
    Zoek maar eens op hoe lang een remweg is met een truck van 50 ton met een snelheid van 80 km per uur.
    Ja, een engeltje. Ik geloof daar stellig in. Mooi Thomas.

    • Zoals het gras altijd groener is aan de andere kant, denken veel mensen ook dat zij het voorbeeld zijn van goed rijgedrag en anderen cowboys zijn. Het rijden met een truck zal inderdaad geen kattenpis zijn. De laatste tijd is in België heel wat te doen rond het inhaalverbod van vrachtwagens bij regen. Heel wat vrachtwagenchauffeurs vegen daar hun voeten aan, veelal met nummerplaten uit Polen, Hongarije,… Maar daarom mogen we ook die mensen niet over dezelfde kam scheren.

    • Daar had ik het een paar weken geleden nog over met een collega die af en toe mee ging met een trucker (zijn schoonzoon). Het is inderdaad zo dat heel wat weggebruikers helemaal geen notie hebben hoe het is om een vrachtwagen te besturen. Veel ongevallen met vrachtwagens (vooral dode-hoekongevallen) konden gemakkelijk vermeden worden door geduldig te wachten en de vrachtwagen ruimte te geven. Voetgangers en fietsers kunnen ook ferm in de fout gaan.

  19. Wildcard zegt:

    Ja, dan gaat je hart wel even stil staan, als je zoiets meemaakt 😦

  20. Liese zegt:

    tuurlijk was het joseph!

  21. Flavie zegt:

    Oooh… eventjes een emo-momentje! Bedankt Joseph!!

  22. Merel zegt:

    Jullie hebben heel veel geluk gehad en wie weet zat je schoonvader als 4de persoon wel op de achterbank als jullie beschermengel

  23. Micheline zegt:

    Jawadde! Wat een verhaal. Nu moet ik misschien toch maar gaan geloven dat iedereen een engel bewaarder heeft…

  24. Morgaine zegt:

    Hier is weinig bizars aan te vinden, gezien ik in dit soort zaken geloof, Merci Joseph! Dank voor het beschermen van deze prachtige mensen!

    X

  25. Het lijkt heel bizar, maar er is meer tussen hemel en aarde hè.
    Ook ik heb wel dingen meegemaakt waarvan ik achteraf dacht.,.. tjonge wat een mazzel heb ik gehad..
    Je kunt zomaar een engelbewaarder op je schouder hebben gehad hè, en ook kan het zomaar zijn dat het Joseph was… Mooie gedachte toch? Dat hij nog steeds op jullie past?
    Groetjesss

Geef een reactie

