Al bij al goede afloop van een hartonderzoek

AAA1

 

Ik las op https://tinyblogt.wordpress.com/2016/01/27/tiny-begint-met-productfotografie/ dat massaal veel geld te verdienen valt met het fotograferen van een product, een ding, bij wijze van spreken zelfs een aardappel. Echt, een foto van een ‘patatte’ die gewoon één miljoen dollar oplevert.  Tiny merkte het op, maar ook Menck, twee bloggers uit mijn eigen provincie. Tiny volgt nu cursus in de hoop ooit ook zo’n (letterlijk) lucky shots te schieten, en ons allen over pakweg een jaar te kunnen uitnodigen in haar loft in Wevelgem voor een grootse receptie in haar tuin. Noteer alvast de datum: 15 juli 2017. Gelieve jullie te voorzien van zwemgerief (is geen verplichting, ook zonder kan), een grote handdoek en een washandje, want er is gelegenheid om gebruik te maken van haar zwembad met olympische afmetingen. Ik zal er zorgen voor de fotografie aan het zwembad om jullie kathedralen van lichamen voor de eeuwigheid vast te leggen en elke week iemand te beschrijven in mijn challenge voor 2018.

Denk nu niet dat ik zolang zal wachten om mijn project in te dienen bij de internationale fotoveiling. Bovenvermeld kunstwerk werd gisteren naar de jury gestuurd, met als titel: “Ouch, it stings”. Dit omdat “Au, het prikt” niet echt internationaal klinkt. Gezien het mijn eerste werk is, ben ik tevreden met een verkoopprijs van 200.000 Dollar. Nederigheid siert de mens. De foto werd genomen met onze nieuwe Nikon, met dank aan het apparaat.

Maar over al die zever gaat mijn logje niet van vandaag. Herinner u (of herinner u niet, want we moeten al zoveel onthouden dezer dagen) dat ik een dikke maand geleden met een holter heb rondgelopen om het gedrag van mijn hart in kaart te zetten. Dat ik nadien een fietsproef heb ondergaan en een echografie van het hart?

De holter had uitgewezen dat alles er redelijk normaal uitzag, met uitzondering van een ‘overslag’, af en toe. Zoiets zouden de meeste mensen hebben, niets aan de hand op dit gebied. Toen volgde de fysieke test op de fiets.

Man, heb ik daar van jetje gegeven. Er zat een jonge verpleegster voor me die eerst mijn kippenborst en apenrug vol stak met registreer’tjoepen’, zich ging zetten en toen vanalles registreerde, papier uit het registreertoestel haalde en netjes op een hoopje klasseerde,.. Natuurlijk wou ik een goed figuur slaan op die ‘velo’, wil een normaal mens (denk ik?) het beste van zichzelf geven tot de uitputting volgt. Helaas, hoe hard ik ook tekeer ging, ik ging geen meter vooruit. Er zat geen voorwiel aan die fiets, dju toch. Ik moest de snelheid binnen een bepaalde limiet houden. In het begin niet makkelijk om me hiertoe te beperken, maar op de lange duur bleef ik steken en werd het moeilijker. Slechte fiets, echt waar! Het was er duidelijk één zonder sjoemelsoftware of hulpmotor. Anderzijds: het resultaat was dat mijn fysiek beter is dan mijn gemiddelde leeftijdsgenoot, en daar kan ik alleen maar tevreden mee zijn.

Die echografie was een leuk dingetje. Ik kon meekijken op het scherm hoe mijn kleppen open en dicht gingen, hoe het bloed door mijn hart werd gestuwd. Die conclusie was ietsje minder vrolijk, gezien door de hoge bloeddruk verdikkingen voorkomen op mijn hartspier. Verdikkingen die zelfs al wordt mijn bloeddruk weer normaal nooit zullen verdwijnen, en de kan op hartfalen serieus doen toenemen. Slik. Dank je wel, dokter, voor deze heuglijke boodschap.

Waarom ik dit hier vertel? Hewel, ik heb tot mijn schande ondervonden dat je beter te vroeg naar de dokter stapt in plaats van te laat. Nu moet mijn bloeddruk regelmatig worden opgevolgd door een huisarts, en zit ik voor de rest van mijn leven met dagelijkse medicatie. Want, eerlijk gezegd, ik wil het nog een tijdje uitzingen op deze planeet (als jullie er niks op tegen hebben). Mijn logje in verband met die holter was met een zekere ironie opgesteld, maar eigenlijk, en eerlijk, ik zat er wel hard mee in. De laatste tijd heb ik in mijn directe omgeving (familie, kennissen, collega’s) zoveel te maken gekregen met vroegtijdige overlijdens dat hetzelfde spookbeeld door mijn gedachten schoot, en blijft schieten.

Mensen, verzorg jullie zelf. Je kunt niet alle ziektes tegenhouden, maar probeer vooral gezond te eten, te bewegen, stress te beperken,… YOLO, you only live once…

(en nu vlug kijken of die cheque van 200.000 Dollar in mijn brievenbus zit…)

 

 

 

 

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

71 reacties op Al bij al goede afloop van een hartonderzoek

  1. Liese zegt:

    maar pannenkoekske, inderdaad, zorgt maar voor uzelf wei! Je hebt maar één hart! (en in jouw geval, een goed, grappig 🙂 )

  2. tinyblogt zegt:

    Prachtige foto! Je bent op goeie weg. Om topfotograaf te worden en om een lang leven te genieten van het geld dat je er mee zal verdienen. Dat lang leven heb je sowieso, daar heeft de foto dan weer niks mee te maken.
    Oh en bedankt om iedereen al uit te nodigen voor deze zomer, dan moet ik het al niet meer doen. 🙂

    • Het pas pas volgende zomer hé, Tiny, op die manier heb je nog tijd om een zwembad te delven :).
      Het is nog steeds volop experimenteren met mijn nieuw fotospeeltje. Gisteren waren we babysitter voor ons kleinkind, en heeft onze Nikon overuren gemaakt…

  3. Morgaine zegt:

    Een prachtige foto Thomas! En dan de rest, niet leuk, vind ik niet leuk…. Gelukkig zijn er medicijnen voor ook al moet je die nu de rest van je leven slikken, als het helpt, dan helpt het, ik begin je nu pas te leren kennen dus ook ik wil nog lang van jou kunnen genieten!

    Sterkte met de acceptatie en jouw humor, die zie ik graag hierbij ❤

    X

    • De foto is maar een lachertje 🙂 – ik vond het een beetje degoutant dat zoveel geld wordt uitgegeven aan een foto van een stomme aardappel. Maar bon, kan ik iemand veroordelen die zo met zijn geld in het rond gooit??
      Wat het andere betreft: het woord ‘acceptatie’ is iets wat je mooi verwoordt. Ik heb nooit medicijnen moeten slikken, en vind het nu vervelend om elke dag op hetzelfde tijdstip een pilletje te moeten nemen. Om dan nog te zwijgen van de mogelijke bijwerkingen die ik op de bijsluiter las. Eén ervan, ‘duizeligheid’ is heel naar. Voor de medicatie had ik er al lichtjes last van, nu is het nog veel slechter. Kan ik niet opstaan of mijn hoofd draait als een tol.
      Misschien went het op den duur…
      Dank voor het fijne compliment, iets wat ik enkel kan terugkaatsen in jouw richting!

      • Morgaine zegt:

        Dat is het Thomas.. je kunt lang zeveren, maar je kunt ook accepterern, zelf heb ik fibromyalgie, daar hebben ze maar 10 jaar over gedaan om dat uit te vinden en de diagnose te stellen (mijn fysio en manuele therapeuten waren sneller hoor), maar ja die arts moet het doen he? Ook hier kon ik kiezen uit… kniezen en achter de geraniums gaan hangen…. of accepteren en er het beste van maken. Daarom, bij zulke berichten heb ik het over acceptatie en sterkte daarmee, ik weet en ken het proces daarvan, ‘het accepteren’, en ja ik hoop dat die duizeligheid dan zal verdwijnen.. zo niet, dan aan de bel trekken, ken wel meer verhalen namelijk, maar voor nu.. just breathe and live! De foto, hahaha ja, sommigen, maar dat heb ik met kunstwerken ook al…. geschilderd etc, om er dan achter te komen via Kunstuur hier op tv, dat sommige kunstenaars gewoon een foto op een doek laten zetten canvas en dan komt dat perfecte portret in olie verf eruit, ja zo kan ik het ook! grrrr hahahaha

  4. Ik denk dat de kans groot is dat je een vette cheque gaat vinden in je brievenbus. En wij willen ook nog lang niet van je af!!! Dus fijn dat je in de gaten wordt gehouden!!

  5. Jaixy zegt:

    Klopt!! Je leeft maar 1x. Haal eruit wat erin zit!!

  6. En en en? Heb je het mooie geldbedrag gevonden?
    Vervelend dat het onderzoek toch niet helemaal een goed resultaat gaf, maar met medicatie moet dit goed onder controle te houden zijn gelukkig. 🙂

  7. De Fruitberg zegt:

    Je leeft maar een keer, inderdaad.Ik heb zelf ook een aantal jaren te ongezond geleefd, en mag daar nu ook de gevolgen van dragen, voor de rest van mijn leven. Maar met medicatie perfect controleerbaar dus

  8. Mrs. Brubeck zegt:

    Je weet dat ik serieus ga reageren op dit logje Mr P….
    Ik ben zo blij voor je dat je onderzoek goed is uitgevallen! En idd, mensen zouden sommige symptonen beter niet negeren en wat sneller naar de dr gaan. Maar soms helpt dat niet, omdat B zijn vader hartpatiënt is heeft ook hij moeten proberen die stomme fiets vooruit te krijgen op een niet al te sexy manier (lees; met 50 plakkers op zijn half kaalgeschoren borst). Achteraf blijkt dat het syndroom waar hij aan lijdt niet op te sporen valt en hij heel veel geluk gehad heeft dat wij in de buurt waren toen zijn hart het begaf… Het psychologisch verwerken achteraf bleek moeilijk, zowel voor hem als voor ons…
    Dus is het héél normaal dat jij zenuwachtig was voor je uitslag en je vrouw…. daar kan ík me dan weer iets bij voorstellen!
    Geniet van elk moment, maar ik denk dat dat geen probleem is 🙂
    Ik ben blij dat je goed nieuws kreeg en daar kan een vette cheque niet tegen op!!
    🙂

    • Wat met jouw B. gebeurde was idd verschrikkelijk – hopelijk herhaalt dit zich niet weer in de toekomst.
      Dank voor je uitgebreide commentaar met een poditieve boodschap…

      • Mrs. Brubeck zegt:

        Dat gaat niet meer hé… We zullen zijn “kastje” moeten uitzetten als hij de 110 voorbij is 🙂
        Alle gekheid op een stokje, het ging me voor Alle duidelijkheid niet om even te vertellen dat wij ook iets meegemaakt hebben hoor… Don’t get me wrong…
        Gewoon blij dat jij een goeie boodschap gekregen hebt, dat er medicijnen zijn voor je bloeddruk en dat je nog heel lang gezond mag blijven genieten met je lieve vrouw! 🙂

  9. Brubeck zegt:

    Je blog begon op je gekende grappige manier maar helde dan serieus over, wat mij – wegens enige herkenbaarheid – kippenvel gaf. Waar je niet over in moet zitten is de medicatie voor het leven. Dat is gewoon een gewoonte aankweken en niet meer over inzitten. Dat je voortaan regelmatig op controle moet is ook niet het ergste. Ik heb me bij dit alles neergelegd en aanvaardt (elk halfjaar de fiets op met “tjoepen” op mijn borstkas). Met al dit zijn er veel ergere dingen en het leven en de toekomst lacht ons toe.
    Waar ik echter niet tegen kan en wat nooit zal wennen is dat de assistent(e) van de cardioloog elk halfjaar met een scheermes mooie kale cirkels maakt op mijn zeer mannelijke borstkas om die “tjoepen” te laten plakken, verdorie !

  10. Menck zegt:

    Een regelmatige controle van de bloeddruk en levenslang pillen: ik doe mee. Geheel noodgedwongen, helaas.

    Yolo, inderdaad. Dit weekend is mijn zus in het ziekenhuis aan de dood ontsnapt. 40 lentes en haar licht was zo goed als uit. Zulks opent je ogen, zeg ik u.
    Take care, Thomas. En geniet met volle teugen van dit schone aardse bestaan.

  11. Marion zegt:

    Hopelijk maak je je niet te druk om die pillen. Ze zijn er niet voor niks en inderdaad, je moet nog even langer mee dan vandaag. Ik ben nog jong, maar helaas ook al veel, vaak en best erg ziek. Geen idee wat gevolgen dat heeft op de langere termijn, maar ik probeer dan ook vooral in het nu te leven. Met een paar pilletjes. Wat moet dat moet. Goed dat je de boel in de smiezen houdt.

  12. Merel zegt:

    Je hebt er een mooie foto van gemaakt … En nu maar wachten tot het geld gestort wordt

    Al bij al dan toch goed die cardio check up. Een pilletje om je bloeddruk onder controle te houden is niet het ergste
    En die fiets ja soms wel frustrerend dat je er geen meter mee vooruit komt en die bergop die altijd maar zwaarder wordt

  13. heleen zegt:

    Mooie boodschap meneer Pannekoek! Ik moest wel even aan dat bootje denken van je vorige stukje…. Volgende keer maar gewoon aan het zwembad blijven liggen, geeft veel minder stress! 😉

  14. Hillechien zegt:

    Ik wilde eerst weer hard lachen met je blogje maar zag toen eigenlijk wel de ernst ervan in. Ja het is k•t als je medicijnen moet nemen maar je neemt ZE niet voor niets. Inderdaad we hebben maar een lijf en we moeten daar voorzichtig mee omspringen en een gezonde balans vinden tussen dingen die niet mogen maar wel af en toe mogen

    • Ik wou het logje niet te ernstig maken, want tenslotte is ‘mijn probleempje’ verholpen. Op voorwaarde dat ik me blijf laten opvolgend natuurlijk, maar in onze Westerse wereld mag dit geen probleem zijn…

  15. Joh, die foto, die moet wat opleveren hoor, kan niet anders.. 😉

    Maar wat een geluk! Wat een positief bericht! Een gelukkig mens ben je!
    Het is niet leuk, maar ook echt niet onoverkomelijk om dagelijks medicijnen te moeten slikken.
    Ik ben zelf al 15 jaar bekend met hoge bloeddruk, kreeg daar eerst een pilletje voor, lage dosering, toen dat niet meer werkte een hogere dosering, nog een ander pilletje enzovoort. Ik was er vroeg bij, het is ontdekt tijdens een jaarlijkse medische check-up op het werk. Ik was rond de 50. Maar die medicatie heeft ervoor gezorgd dat ik tot nu toe geen enkele schade aan mijn vaten heb opgelopen. Dat is ontdekt tijdens een onderzoek dat ik noodgedwongen heb laten doen omdat er een erfelijk aneurysma is geconstateerd in mijn familie. Mijn vader is eraan overleden, weten we sinds kort, mijn broer heeft het maar verder niemand in de familie. Ik gelukkig ook niet. En die medicijnen slikken? Dat is zo’n gewoonte, ik slik ze keurig bij het ontbijt en ben dan klaar voor de hele dag.. Je went er wel aan hoor!

    • Wat een geluk voor jou dat die medische check-up er was op je werk. Bij ons gebeurt dit ook, maar driejaarlijks.
      Jammer dat dat erfelijk gegeven pas onlangs is naar boven gekomen. Heel wat onheil had kunnen voorkomen worden…

      • Zeker Thomas, het was toen even slikken, 50 en al bloeddrukproblemen, maar het is uiteindelijk heel goed geweest. Ja, helaas wel, maar in de tijd dat mijn vader overleed, 1974, werd er verder nog niet zo naar gekeken,

  16. beaunino zegt:

    Misschien rijkelijk laat, maar gelukkig wèl op tijd. Niet leuk om dagelijks medicatie te moeten slikken maar hopelijk blijft verdere schade je bespaart.
    Ik ben altijd wel in voor een Vlaams feestje, zeker bij Tiny.
    Datum staat genoteerd.
    Ik neem mijn duikerspak wel mee, mag dat ook?

    • Tuurlijk mag dat, Narda. Hoewel ik had begrepen dat je meestal in een andere outfit het zwembad in duikt. Ik vraag aan Tiny dat ze tien meter dieper graaft. Ze is nog jong en kan tegen een stootje… Mogen dan ook haaien in het zwembad? Of van die vleesetende vissen, wiens naam me ontsnappen?
      Als ik uitgenodigd word om te fotograferen zal ik me vermommen in een mooie feeks, want je weet dat anoniem blijven, toch zoveel mogelijk, mijn credo is.

  17. Rob Alberts zegt:

    Oei, belooft dit nu een saai en gezond leven?
    Of mogen er toch nog sporadische uitspattingen geleefd worden?
    Sterkte met de gezondheid !!!

    Meelevende groet,

  18. Peter Blanckaert zegt:

    Gelukkig dat we op deze kant van de wereldbol zitten en er oplossingen bestaan. Al blijft toch wel een impact op je leven. Aan het ges houden! (geen idee of je deze Zuid-West-Vlaamse uitdrukking kent daar in het hoge noorden?)
    Dat feestje, ik ken daar op het ogenblik niemand, maar het is niet de eerste keer dat ik van partycrash doe :p.

  19. Sabine zegt:

    Mooie foto in ieder geval! 😀 Die Nikon kan er wat van 😉 Mooie boodschap aan het eind ook. Je kunt er ook inderdaad maar op tijd bij zijn, dan kan er tenminste nog wat aan gedaan worden.

  20. Billy zegt:

    maar goed dat je hier dus nog jaren kan doorgaan met bloggen, Thomas!
    Het onderwerp op je foto is best mooi en interessant. Maar de achtergrond trekt écht op niks, dat had je beter moeten verzorgen. Komaan, opnieuw!

  21. Flavie zegt:

    Vorige maand kreeg Zoetie’s vader minder goed nieuws over zijn hart, de onderzoeken zijn nog bezig… Zoetie heeft zich dan ook maar eens laten onderzoeken (alles in orde)… een gerust gevoel doet zoveel!
    Dju toch… 15/07/2017 zijn er al plannen… 😉

  22. Myriam zegt:

    Mocht ik het geld hebben, ik kocht die foto onmiddellijk… Zo knap gedaan zeg!!!!
    Gelukkig ben je er op tijd bij en met de nodige medicatie kan je blogland en de rest van de wereld nog lang onveilig maken!!

  23. Fijn dat alles goed met je is Thomas, ook hier gebeurd
    veel om ons heen en dat laat je steeds weer stilstaan bij.
    Hoe dan ook, ik heb er niets op tegen, blij dat jij blijft!

  24. chrissebie zegt:

    We moeten inderdaad goed voor onszelf zorgen en onszelf een beetje respecteren . Schaf u maar zo’n deftige bloeddrukmeter aan , dan hoef je niet contstant naar een dokter te lopen en je daar op te zitten vreten in die wachtkamer. Sterkte ermee, , maar laat het je leven niet overheersen! Geniet van het leven en alles met mate! En blijf vooral trainen met dat fototoestel!

  25. Micheline zegt:

    Laat de pillen je vooral niet afschrikken. Mooi doen wat de dokter zegt en alles komt goed!

  26. Mieke zegt:

    Zie je wel dat een pilletje per dag zal helpen? Je er niet teveel proberen op te focussen. Ben hopeloos te laat met mijn reactie, maar toch. Ben een lezer in periodes.
    Take care beste man. Niet leuk dit alles, maar zoals reeds verteld, neem ik al jaaaaaaren pilletjes tegen hoge bloeddruk. Proberen onder controle te houden.

    Als het kan, stop er eens even mee met je telkens zo neer te halen. Vind je een sympathiek iemand. Iemand met het hart op de juiste plaats. Dat ben ik vrij zeker.

    Wat betreft jouw visie over het niet wensen te ontmoeten van medebloggers, deel ik jouw mening. Zijn trouwens maar teksten.
    Zelfs niet-bloggers kunnen behoorlijk tegenvallen 😉.

    Ik vermoed dat je gewoon graag schrijft, en vrij timide bent. Niks mis mee. Vergeet dat nooit.

    Groetjes voor jou en jouw schat.

    • Beste Mieke,
      Veel reactie ineens met dit berichtje 🙂 . Ondertussen zit ik een maand aan dit ‘pilletje’. Ik heb wel serieus last van duizeligheid – volgens de dokter te wijten aan het feit dat mijn lichaam die hoge bloeddruk gewoon was, en zich nu moet aanpassen. Het aantal pilletjes werd iets verlaagd. Op gebied van bloeddruk: 10/10. Bij onderzoek in het artsenkabinet: 120/79, war voordien 169/80 was.
      Heel toffe commentaar, dank je wel hiervoor !!

  27. Mieke zegt:

    Is idd zo dat die duizeligheid zal verdwijnen. Hoop dat je je nu al stukken beter voelt met de kennis van een pro 😉. En dat je niet meer ongerust bent. Indien je toch ongerust blijft, koop een geijkte bloeddrukmeter (geen aldigeval). Heb ik ook. Je zal dan vanzelf merken dat het opnemen van jouw bloeddruk een momentopname is. Geeft rust. Bij mij toch.
    Ik heb een stil vermoeden dat je er erg mee zit. Is niet nodig. Weet dat mijn grootmoeder 90 geworden is met hoge bloeddruk.

    Merci voor jouw antwoord. En de commentaar van mij was/is graag gedaan.

    Fijn weekend!

    • De kennis van die pro en de semi-pro’s die op mijn weblog reageerden hebben me doen beseffen dat meerdere mensen last hebben van een hoge bloeddruk, dus ja het heeft geholpen.
      Zo’n geijkte bloeddrukmeter heb ik liggen thuis – ik gebruik hem toch een paar keer in de week…
      Ook voor jou een fijn weekend!

  28. Pingback: De teleurgang van het pilletje | Thomas Pannenkoek

Geef een reactie

