De Pannenkoek Reisfotochallenge 2016 – aflevering 7

m

Heren, heren, alstublieft! Mag ik u met aandrang vragen dat jullie zich concentreren op het juiste gedeelte van deze foto, het onderdeel waarover ik het vandaag wil hebben? Potverdikke zeg, jullie lijken wel geobsedeerd. Hoe is het toch mogelijk? Ik had mijn mannelijke lezers toch wat hoger ingeschat. Echt waar. Mijn grootmoeder had jullie moeten bezig zien, ze zou jullie belagen met de borstel waarmee ze normaalgezien haar met betondallen aangelegde koertje schoon schuurde met bleekwater.

Ik ben katholiek opgevoed. Het woordje ‘streng’ mag hier gerust worden aan toegevoegd. Geboren in het jaar 1958. Alles wat maar enigszins neigde naar ‘bloot’ werd van ons afgeschermd. Toen destijds op de televisie een film speelde waar mogelijks een glimp van een borst in voorkwam, werd door de dame die de film aankondigde nadrukkelijk gewezen op het feit dat enkel mocht gekeken worden door volwassenen. Er verscheen een wit balkje onderdaan, dat anderhalf uur bleef staan. Dit om te voorkomen dat de ouders  tijdens de aankondiging toevallig op het toilet zouden hebben gezeten (samen, dan allicht) en de waarschuwing niet zouden hebben gehoord. Bij zo’n film werd niet van zender veranderd, maar vlogen wij naar bed. Onze ouders bleven kijken. Wij moesten eerst om een kruisje gaan naar hen voordat we de trap opstegen.

Wat in de badkamer gebeurde was al helemaal taboe. Nooit heb ik mijn ouders zelfs maar in korte broek gezien, laat staan in badpak of minder. Het gevolg was dat wij ons schaamden om ons bijvoorbeeld voor de turnlessen uit te kleden. Velen van mijn leeftijd, trouwens. In onze jongensschool werden de sportkleren thuis al aangedaan, speelden we voetbal in de modder en deden na de sportles onze kleren weer aan boven de met slijk en zweet bevlekte sportkledij.

Ik woonde op ongeveer twintig kilometer van de kust, maar had tot mijn twintigste nog nooit de zee gezien. Toen studeerde ik af, zei tegen mijn ouders ‘nu ga ik wat fietsen’, en trapte in één trek richting Blankenberge. Zoveel water had ik nog nooit bijeen gezien, zo veel mensen in badpak of zwembroek ook niet. Zelf had ik mij ooit eens zo’n broek gekocht in de solden met een zakcentje dat ik van mijn oma had gekregen, maar die was ongedragen. Het gaf een zeer raar gevoel, die eerste keer in zwembroek voor de duinen, kijkend naar al die mensen die zich aan het water amuseerden. Binnen het kwartier zat ik weer op de fiets richting Brugge.

Een dik jaar later leerde ik mijn schat kennen en gingen we samen naar het strand. Ik voelde me direct veel meer op mijn gemak, veel prettiger ook met zo’n prachtig meisje naast me. In die tijd kwamen voorzichtig de eerste monokini’s op de Belgische stranden. Tegen de wetgeving in, want die zomer werden drie dappere Brugse vrouwen voor de rechtbank gedaagd omdat ze ‘zedeloos’ op het strand hadden gelegen. De dames wonnen het proces (het waren dus weer de Bruggelingen die het moesten doen, net als wij in 1302 de Vlaamsche Eer hebben gered), en vanaf toen werden blote borsten getolereerd aan zee. Mits voorwaarden uiteraard. Dames mochten bijvoorbeeld niet topless op wandel gaan op het strand (wat ze uiteraard wél deden, hoe belachelijk was dat nu?).

Dit was al jaren het geval in het buitenland, en zou nog wel een hele tijd blijven bestaan, zoals de hier bovenstaande foto uit 1993, genomen aan een Spaanse costa, illustreert. Helaas heeft nadien de badpakken-maffia haar ding gedaan, want de laatste jaren begint preutsheid onder onze dames weer op te steken, en lijkt het werk van de dappere vrouwen die zich rond het jaar 1980 voor de rechtbank hebben laten dagen tenietgedaan. Een spijtige evolutie, vind ik. Vrijheden waarvoor dames hebben gestreefd worden nu gewoon vergeten.

Maar waarover wou ik het echt hebben in dit logje? Welnu, als je bovenaan links kijkt op de foto, zie je een oranje parasol die helemaal is ingezakt. Zie je hem? Ik dacht ‘die moet ik in beeld brengen’, daar zit een sterk verhaal in. Een scheefgezakte parasol, echt iets waarmee ik mijn lezers kan imponeren. Geef toe, dit is toch ongeveer de strafste reisfoto die ik al heb gepubliceerd!

 

 

 

 

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

71 reacties op De Pannenkoek Reisfotochallenge 2016 – aflevering 7

  1. Rob Alberts zegt:

    Als chauvinistische Nederlander viel mij deze scheefgezakte parasol direct op.
    Lezend werd mijn verbazing groter en groter.
    Ik verwachte toch minimaal dat jij deze mensen zou gaan helpen met hun parasol.

    Volgende week verwacht ik beter!

    Vrolijke groet,

  2. Jaixy zegt:

    Ik vroeg mij af of het zo waaide want de vrouw onder de parasol lijkt m stevig vast te houden.

  3. Inge zegt:

    Ik vind een schoon badpak of bikini toch nog steeds veel mooier… Maar ik ben ook geen man natuurlijk 🙂

    • Ik ben dan weer geen vrouw, maar weet wel dat dames het begin de tachtiger jaren een groot gevoel van vrijheid gaf op het strand. (Bijna) iedereen deed het gewoon.Een mooi badpak of bikini kunnen inderdaad ook heel mooi zijn, maar ik moet toegeven dat ik een nog grotere voorstander ben van die monokini. Het scheelt ook enorm in de was op zaterdag!

  4. Myriam zegt:

    Ik moet toegeven, straffer dan met die oranje parasol ben je nog nooit uit de hoek gekomen, Pannenkoek. Mannen en borsten, het is en blijft een perfect match.

  5. Naaktstranden bestaan nog altijd dus weet ik niet of men nu weer preutser wordt. Wel is er een overvloed aan bloot op het internet en dat geeft soms een gevoel van overdaad. Plus: er is tegenwoordig toch ook een sensibilisering voor de gemene ziekte genaamd kanker. Huidkanker onder meer.
    Die oranje parasol is wel een raadsel: wat deden die twee daar onder dat ding? Het lijkt wel een soort gymnastiek.

    • Pakweg half de jaren tachtig lag het merendeel van de dames in monokini op ons Belgische strand, nu amper hier en daar iemand. De verpreutsing is er wel degelijk (helaas).

      • Toch: na jaren ‘kom op tegen kanker’ en aanverwante acties en berichten allerhande over preventieve borstamputaties zullen er toch veel mensen voorzichtiger geworden zijn. Mijn vader had (oa) huidkanker: ik kan goed geloven dat wat meer gekleed zijn best te begrijpen is om zoiets te vermijden.

  6. Wim zegt:

    Alweer een zalige post Thomas! De parasol is imponerend 🙂

  7. Die parasol is triest… toch mooi dat je hem nog even noemt.
    En die topless toestanden. Ik heb me kostelijk vermaakt met je vertellerij.
    Ik ben van 1950 en bij ons ging het er toch wel iets moderner aan toe, of hoe moet ik het noemen, thuis.
    En de zee pas zien op je 20e als je er zo dichtbij woont, echt bijzonder.
    Deden jullie nooit uitstapjes?
    En die topless toestanden, ach.. het is volgens mij alweer helemaal uit.
    Een mooi badpak of bikini laat nog iets te raden over, is toch ook leuk voor mannen?
    Groetjesss

  8. bentenge zegt:

    Bon goed, het begint met dat naakte gedoe een beetje de spui(t)gaten uit te lopen hier op die blog. Of werd je geïnspireerd door je krant deze morgen ? http://www.standaard.be/cnt/dmf20160209_02118400

  9. Hillechien zegt:

    zo te zien kan ze nog wel wat zon gebruiken, en dan heb ik het niet over de parasol ik

  10. Sabine zegt:

    Haha echt voor mijn tijd deze monokini trend 🙂 Genoten van je verhaal!

  11. Menck zegt:

    De laatste tijd zijn borsten precies in op bepaalde blogs. 😉

    Je hebt gelijk als je stelt dat jongeren preutser zijn dan vroeger. Naar verluidt is dit een generatie-eigen verzet tegen de leefwijze van hun ouders, zijnde onze generatie.

  12. Brubeck zegt:

    Excuseer, Thomas, ik heb op de foto geklikt, ze met mijn twee vingers op de ipad dan vergroot, alleen maar om te zien welk boek ze aan het lezen was. Verschoning ! Zeker omdat ik nog dacht dat het mijn Mrs. B was die ertussen lag.

  13. Mrs. Brubeck zegt:

    Great… Ik ben ervan overtuigd dat elke mannelijke lezer eerst naar die borsten gekeken heeft, ook jij want anders had die foto hier niet gestaan 🙂 🙂
    Monokini, als ik in mijn tuin lig… absoluut!!! Als ik met B alleen in Spanje ben… absoluut!!! Uit respect naar mijn schoonkinderen… nooit….
    Maar geef toe, een bruin bovenlijf is toch veel sexier dan een met witte vlekken hé 🙂 🙂

    • In feite is deze foto een fragment uit een groter geheel, waar mijn lieverd op de voorgrond het boek zit te lezen waar mr. B. naar op zoek was. Dit om later aan de kleinkinderen te kunnen uitleggen dat (1) de prachtige vrouw oma is en (2) iedereen toen in monokini op het strand lag (of toch ongeveer). Een bruin bovenlijf is zonder enige twijfel prachtig… En wie beweert dat dit niet meer kan voor vrouwen over de 40, die geef ik ongelijk.

  14. Billy zegt:

    vroeger zouden we een “gezondheidswandelingske” gemaakt hebben om die onbedekte vrouwelijke delen te zien,
    maar nu zal je er bijna tevergeefs naar zoeken…
    En vaak is het ook maar goed dat ze tegenwoordig door een schoon badpakske bedekt worden, vind ik nog altijd aantrekkelijker! De fantasie laten werken hé…

  15. Ja ik liep tot en met 2000 toples, geloof ik daarna ging ik verhuizen naar een eensgezinswoning en heb ik nooit meer toples in de tuin gelegen, wel op t dakterras. Ook niet op t strand, ik werd moeder en vond de borsten niet meer van dien aard om ze te tonen.. Maar daar gaat dit log natuurlijk niet over, de parasol, tja het blijft fascinerend om er naar te kijken.

    • 🙂 🙂 Ik raak ook niet uitgekeken op die parasol.
      Mensen mogen wat mij betreft steeds kiezen hoe ze op het strand liggen, waar ze zich het best bij voelen. Ooit gingen we naar Istrië (Kroatië) op reis. We verbaasden ons toen we toekwamen op het rotsstrand en zagen dat mensen daar vredig samen waren van helemaal naakt tot topless tot in smoking, bij wijze van spreken. Zo zou het overal moeten zijn…

  16. Hahaha – you made me smile! 🙂

    Deze week is mijn bijdrage een emo-Valentijns post! Ik beloof je, het heeft echt iets met een reis/foto te maken 😉

    http://blog.kreanimo.com/?p=2556

  17. Je bakt er weer wat moois van Paul. We hebben allebei moeten glimlachen. Het lijkt wel een commercial. De foto moet uitnodigen ….. tot. Topless zonnen is trouwens niet meer zo in. Denk toch aan huidkanker, werd in de jaren 80 niet over gesproken. Vorige week met andere zaken bezig, maar vandaag staat onze bijdrage er op.
    Grtz Mara

  18. Micheline zegt:

    Ik kan me heel goed inleven in je opvoeding, precies mijn eigen verhaal…
    Bij het zien van de foto was mijn eerste gedacht: zie Thomas Pannenkoek daar een beetje asociaal liggen wezen in die strandstoel 🙂

  19. heleen zegt:

    Waarom ze jou nog geen contract hebben aangeboden om te gaan schrijven en fotograferen is me een raadsel!

  20. En ik die dacht dat ik ging weten waarom die man daar schijnbaar op een vuilbak staat. Of zoekt hij iets in die boom? Aha! Het bovenstuk van zijn vrouw haar bikini!

  21. beaunino zegt:

    Zo spijtig hoe sommige dingen voor jou zijn verlopen. Gelukkig kwam je je liefste tegen.
    Gelukkig niet geknakt. Die parasol.

  22. Flavie zegt:

    Een oranje paraplu??? Staat er een oranje paraplu op de foto?? Scroll scroll naar de foto… aja!! 😉

  23. Morgaine zegt:

    Whahahahaha een geweldig verhaal dit! En tsja, ik ben van 1971, dus net even anders opgevoed, wil niet zeggen dat ik dat echt prettig vond, om te moeten douchen met, of de sauna in met, en dat allemaal met school huh? Ik bedoel, tieners zet je niet zo bij elkaar, maar goed, gelukkig is die tijd voorbij, preuts ben ik niet, maar met blote tieten op het strand liggen met nog tig anderen, is niet aan mij besteed, ik heb dan oo maar 2 zomers ooit een bikini gedragen, ik ben een zwemster en duik graag het water in, en weet je, met een bikini kom je altijd weer topless boven en één keer hing zelfs mijn broekje aan mijn enkels na een stevige duik, ik was weer wat afgevallen blijkbaar.. dus kwam het badpak weer terug en tot op de dag van vandaag zal dat zo blijven tot het einde van mijn leven, hahahaha

    En wat je vertelt over ouders, mijn grootste minpunt… dat ik ooit op het einde van haar leven dan al…. mijn eigen oma ineens onder de douche moest zetten, geen tijd om na te denken, dat komt dan pas achteraf, te beseffen dat ik als kleindochter iets zeker goed had gedaan, maar voor het eerst in mijn leven mijn oma naakt had gezien…. het maakt mij nog altijd triest dat moment. (ze had een TIA gehad, en ik was de enige die er was, ze zat onder je weet wel…. moest bij komen en gedouched worden, mijn moeder was wel onderweg maar had nog heel wat km’s te gaan, en ik heb het gewoon gedaan….)

    X

  24. Melody62 zegt:

    mijn deel 7 staat er 😉
    http://melodymusic.nl/pannenkoek-challenge-7/

    Wat beleven we wat he?

Geef een reactie

