Een levende ontmoeting met een medeblogger en zijn vrouw

AAA1

Vorige week legden onze kippen geen eieren hadden we een ontmoeting met Marcel en Tania. Marcel heeft al enkele jaren een weblog waar hij erop los zevert zoals ik dit doe op een frisse manier zijn levenspad beschrijft.

Je weet dat ik nogal op mijn privacy let. Toch kwam ik in december, in een vlaag van geestesvertroebeling, in de verleiding om kerstkaartjes uit te wisselen met twee medebloggers. We kregen één kaartje terug (het tweede kwam terug naar de afzender wegens fout adres) Op het onze stond een foto van Pannenkoek en zijn deerne. De ontvangers schrokken zich hierbij een bult, dit kun je jezelf voorstellen..

Op den duur had ik een beeld gevormd van het koppel Marcel/Tania. Ik zette het op een sokkel op de markt van Brugge. Mijn lieve dame niet, want zij volgt mijn bloggebeuren niet. Zelden zal ze eens een stukje ven me lezen, of ik zou er bijzonder enthousiast moeten over hebben verteld. Vooral dan over de commentaren erbij, want die vind ik vaak veel mooier van het logje zelf. Over Marcel en Tania had ik een zeer goed buikgevoel. Ze reizen graag, hebben ook volwassen kinderen en hun hond kan mooi vioolspelen en lijken me romantisch.

Toen ze twee weken geleden naar Brugge kwamen om te genieten van de laatste dagen van de solden, wilden ze met ons afspreken om iets samen te doen in onze stad. Eerlijk gezegd had ik er geen niet veel zin in. ‘Vorahnung’, zegt men in Duitsland. Bovendien zou dit voor mijn schat geen cadeau zijn, zou het voor haar een ontmoeting worden met totaal onbekenden.

We spraken af aan het Astridpark van Brugge. Daar kun je makkelijk de auto kwijt, en is er ook een zeer gezellige taverne waar we in levende lijve konden kennismaken bij een aperitief. Hun foto had ik nog niet gezien, dus wist ik niet wie te verwachten. Ik  zag eerst een heel dikke man toekomen met een Aziatische dame, maar die liepen ons voorbij. We zagen hoe twee mensen lachend in onze richting keken. Beiden zagen er anders uit dan ik me had voorgesteld, maar zo gaat dat met blind dates.

Het gesprek begon veelbelovend. Tania en mijn R. zaten er onwennig bij, maar Marcel en ikzelf wisten goed wat gezegd het eerste kwartier. Hoewel het woord ‘gezellig’ niet echt aan de orde was, want door het geroezemoes op de achtergrond hoorde ik amper 70 procent van de conversatie. Mijn zware tinnitus, een sociale moordenaar. Mijn vrouw  verveelde zich te pletter  lichtjes, wat mij een vervelend gevoel gaf.

Het gesprekstempo tussen Marcel en ikzelf begon af te remmen. Er vlogen welgeteld zeven vliegen door die zaak, ik had ze geteld. Heeft te maken met het feit dat ik redelijk vlot omga met de pen, maar in mijn conversaties een heel saaie vent ben niet heel welbespraakt ben. De goede wil is er wel, maar de gave is er niet. Een introvert maak je niet in één klap extravert. Mijn conversaties zijn dermate interessant dat zelfs een kei erbij gaat geeuwen.  We deden allen ons best om de babbel levend te houden, hoe geforceerd  ook. Het andere koppel was speciaal vanuit het buitenland van heel ver gekomen, we wilden toch dat ze er iets aan hadden. Bleek ook dat Tania constant in Marcel’s neus peuterde onze ‘real’  interesses en achtergrond toch niet helemaal op hetzelfde spoor zaten. Auto’s, muziek, sport, noem maar op, het interesseert me weinig. Dat remt een  zich ‘volledig smijten’ in een gesprek serieus af. Tien jaar leeftijdsverschil is ook al een drempeltje. Marcel lachte constant met mijn rollator.

Toen zijn we iets gaan eten. Ze waren net aan het dweilen in het driesterren-restaurant de Karmeliet, zodat we ginder niet binnen mochten.  We zochten een gezellig restaurantje in de buurt van de Langestraat en bestelden daar een simpele schotel. Chinese toerist in currysaus met wintergroenten  Voor ons is het eten zelf niet belangrijk, wel de mensen met wie we op stap gaan. Veel mensen vinden mijn visie dat ik niet graag veel geld uitgeef aan eten raar, maar ’s anderendaags schijten we het toch weer uit we spenderen het liever aan iets anders. Elk zijn idee hierover.

De conversatie was volledig stilgevallen tijdens het eten. Eigenlijk had ik niets anders verwacht (die Vorahnung, weet je wel), want zo’n sociaal dier ben ik nu ook weer niet. Misschien geef ik op mijn logjes de indruk sociaal te zijn, maar dat zijn slechts momentopnames. Diep in mijn binnenste  ben ik een kluizenaar die heel tevreden is dat hij destijds de liefde van zijn leven heeft ontmoet, een gelijkgestemde geest, waarmee hij wél graag een stapje in de wereld zet, met zijn tweetjes dan. Het potje en het dekseltje.

We namen beleefd afscheid, en spraken bewust niet af om deze samenkomst te herhalen. Dit met een zeer dubbelzinnig gevoel, want ik apprecieerde echt dat Marcel verlangde naar een ontmoeting met zijn bloggenoot. De mislukte ontmoeting ligt niet aan Marcel of zijn sympathieke dame, het ligt puur aan mezelf.

Van de emotie bij bovenstaand relaas moest ik even mijn neus snuiten. Zo’n raar kleur van snot had ik nog nooit gezien…

Dit verhaal heb ik gefantaseerd om iets te kaderen. De laatste tijd kreeg ik meerdere uitnodigingen van medebloggers om hen eens te ontmoeten. Life dan, weliswaar. Dood zou nogal belachelijk zijn. Ik ben er telkens niet op ingegaan. Deze verzonnen gebeurtenis vertelt waarom.

Is dit erg?  Neen, eigenlijk, toch niet wat mij betreft. Nu klikt het met veel mensen heel goed op mijn weblog. Ze kennen Thomas Pannenkoek, weten dat hij in feite Paul heet en een 57-jarige man is uit Brugge met heel weinig haar op z’n kop, met vreemde hersenkronkels. Iemand die graag zijn stress na het werk ventileert door dikke zever te verkopen op zijn weblog. Af en toe iets ernstigs of een leuke reiservaring, maar meestal proza op een luchtige manier. Maar is hij een interessante mens om levend te ontmoeten? Nèèèèh !!!

Liefst hou ik contact met andere bloggers op de huidige manier, ook om jullie te beschermen. Een vriendschappelijke schrijfrelatie dus tussen vingers en toetsenbord, liever dan tussen pot en pint. 

Velen verheugen zich wél op ontmoetingen met anderen, lees ik heel vaak op logjes. Fijn zo, denk ik dan, fijn dat jullie dit wel zien zitten en doe dit vooral verder, als je jezelf er goed bij voelt. Ik ben meer het type ‘stille observator’ die naar buiten breek met mijn schrijfsels.

(psychiaters mogen dit logje gebruiken als oefencase – ze zullen er een vette kluif aan hebben!)

 

 

 

 

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

99 reacties op Een levende ontmoeting met een medeblogger en zijn vrouw

  1. bentenge zegt:

    Vorahnung ? Werkelijk. Ich habe keine Ahnung was Sie eigentlich sagen wollte. Nicht vor und nicht nach (das lesen ihren Blogstukchen).
    Zelfs Pfaff zit nu met mij te lachen denk ik.

  2. tinyblogt zegt:

    Haha, ik wist al van het begin dat deze ontmoeting quatsch was, zo ken ik je. Geen probleem hoor, blijf jij maar lekker genieten van R onder jullie tweetjes. Je moet gewoon doen waar je gelukkig van wordt. Ik geniet soms van nieuwe ontmoetingen, en soms klikt het dan zodat ik graag nog eens opnieuw afspreek. Lukt het niet, tant pis.
    Ik ga je logies even graag lezen of ik je nu wel of niet in levende lijve zou/zal ontmoeten.
    Baai de weei, dat geroezemoes in café’s, ik kan daar ook niet goed tegen en versta soms ook de helft niet van de conversatie. Maar ik heb geen tinnitus! Ik ben gewoon oud aan ’t worden zeker?
    Happy Valentine’s day voor jullie!

  3. Hillechien zegt:

    maar het verhaal is goed, blijf jij maar lekker schrijven zal ik wel lekker lezen en elkaar ontmoeten neeee joh dan zouden we hier een Orval moeten drinken met van die vieze ardense worst erbij bah

  4. Brubeck zegt:

    Vorahnung ? Net nu we een weekendje duitsland aan het doen zijn..
    Ik vind vooral.dat je moet doen wat je graag wilt doen. Of niet. Voila.

  5. Jaixy zegt:

    Hihi ik snap je helemaal

  6. De Fruitberg zegt:

    Leuk geschreven, ik begrijp je standpunt helemaal. Ik weet ook wel dat je een grote neus hebt en kleren van Vera Peewee draagt

  7. Liese zegt:

    tjah, ik had het inderdaad voorspeld: classic case study!

  8. Ja uhm je hebt gelijk. Ik ben op papier ook veel leuker😉 we moeten de Mythe in leven houden!!

  9. Eilish zegt:

    Ik begrijp je helemaal, maar zelf spring ik al wel eens graag in het diepe om mensen te gaan ontmoeten. De blogmeetings waren stuk voor stuk tof (al moet dat niet elke week zijn) en ik kijk uit om over een aantal dagen met Mrs Brubeck een babbel te gaan doen.

  10. Net als Ellish heb ik me in het verleden aan blogmeetings gewaagd en dat viel redelijk mee. Het helpt wel dat je dan in een relatief grote groep terecht komt waar behalve extroverte toch ook heel wat introverte types zijn. Dat stelt de introverten onder ons (mij inbegrepen) meer op hun gemak.
    Btw: jij bent niet echt het sociale type maar ik zou gesprekken moeten aangaan op de trein (met jonge freules)? 😛

  11. Marion zegt:

    Zoals je weet heb ik al enige blogdates achter de rug. Dit doe ik echter niet zomaar met Jan & Alleman. Er moet een soort vertrouwen zijn, dat gevoel, ik weet het niet. Ik had dat bijvoorbeeld met Joyce en Myriam meteen, maar er zijn ook mensen die al twee jaar trouw op mijn blog reageren, maar no way dat ik daar een bak koffie mee ga drinken. Waarom niet? Ik weet het niet. Ik weet het echt niet…. Gek is dat toch. Overigens zijn vrouwen die Tania heten niet te vertrouwen, dus dat deze date in het water zou vallen had ik je Ahnvorang al kunnen voorspellen. 😀

    • Spijtig dat je me op voorhand niet zei dat vrouwen die Tania heten niet te vertrouwen zijn. Zij viel eigenlijk best mee. OK, ze peuterde in de neus van haar partner, maar wie is perfect? Ze sneed haar vlees met haar vork en stak het in de mond met haar mes, maar wat dan nog? Ze kwam uit een onderontwikkeld gebied van België (ergens rond het Antwerpse), en ik heb medelijden met die mensen.
      Die uitdrukking ‘er moet een soort vertrouwen zijn’ klopt helemaal. Sommige medebloggers voldoen zeker aan die vereiste, maar de nood om samen gericht af te spreken is er niet echt, in mijn geval. Kom ik die tegen op straat (hoe klein de kans ook is), trakteer ik hen zeker een glas…

  12. Myriam zegt:

    Ik was effe ontzettend jaloers, DÉ Thomas Pannenkoek, die zomaar afspreekt met mede bloggers en niét met mij….Maar toen ik het relaas begon te lezen dacht ik: Nè, dat lijkt op een slechte tinder date, en mijn jaloezie ebde weg. En toen las ik dat het een soort parabel was…..TP toch. Ontmoetingen met mede bloggers zijn héérlijk, vind ik. Alle respect voor jouw idee daarover. 🙂

    • Ik weet dat je al een paar zalige ontmoetingen hebt gehad met mede-bloggers, dat je er zelfs een rit van een paar honderd kilometer voor over had, en die mensen dan nog trakteerde op een fles champagne.
      De tuinman op wie je ons vorige zomer trakteerde was vol lof over jou…
      Dank dat je mijn idee in verband met afspreken met bloggers respecteert!

  13. Een mens moet vooral doen waar hij zich goed bij voelt.
    Ik ben van nature iemand die met iedereen begint te babbelen… ik denk dat een blogmeet misschien wel eens leuk kan zijn, maar nog niet voor direct.

    Je schrijft goed, hebt een trouw publiek. En je humor vind ik echt geweldig!

  14. Samaja zegt:

    Paul, 57 jaar uit Brugge en met weinig haar op zijne kop… Schoonpapa, ben jij dat?

  15. Menck zegt:

    Als je nog eens afspreekt met een medeblogger stel ik voor dat jullie converseren door middel van briefjes die over de tafel naar elkaar toegeschoven worden. 😉

  16. Sabine zegt:

    Haha ik dacht al dit kan niet waar zijn 😉 Volgens mij moet je gewoon lekker doen wat je zelf wilt.

  17. Myrea zegt:

    Ik ken je nog niet goed genoeg om al van aan het begin van de post te weten dat het een “broodje aap” was… Wel erg leuk geschreven weeral! En als jij je niet goed voelt bij live ontmoetingen, is er niemand die je achter je scherm vandaan sleurt om een blind date te hebben (hoop ik maar voor jou!)

  18. Rob Alberts zegt:

    De jeugd appt tegenwoordig met elkaar terwijl ze aan dezelfde tafel zitten.
    De ouderen onder ons genieten van de reacties op jouw blog zonder dat ze elkaar van gezicht kennen of elkaar ooit ontmoet hebben.

    Ik twijfel nu over mijn leeftijd. Een goed gesprek aan een rijkgevulde tafel waardeer ik nog steeds het beste.

    Maar ik ben dan ook minstens 1 vol kalenderjaar ouder dan jou.

    Vrolijke groet,

  19. Micheline zegt:

    Hahaha! Lolbroek! Ontmoeten of niet, ieder beslist dat voor zich. Naar blogmeetings ben ik niet gegaan maar ik heb ooit wel eens een lunch gewonnen met een medeblogster en dat was super!

  20. heleen zegt:

    Na vele wekelijkse bezoeken waren Marion en ik eindelijk bij de laatste huizen van Brugge aangekomen om aan te bellen en te vragen of ene Thomas Pannenkoek aanwezig was…. We zullen ze maar niet aandoen…..

  21. chrissebie zegt:

    Ik ken toch een paar bloggers irl en het is altijd leuk als we elkaar tegen het lijf lopen, . Dan zullen we zonder u moeten vieren hé Paul Pannenkoek. Jammer. Ik moet zeggen dat ik wel babbel gelijk ik schrijf, rap en zonder veel nadenken. 😉

  22. Billy zegt:

    ik mag dan dat biertje dat je met mij wou delen in die schitterende horecazaak in Brugge op mijn buik schrijven, Paul?

  23. terrebel zegt:

    Stomtoevallig, Paul, logeerde ik dit weekend bij een blog-collega in Zeeland: bijna drie uren met de trein en het was het waard! Een aantal jaren geleden hadden wij elkaar al eens eerder ontmoet en dit was dus de tweede keer. Nu maak ik niet alleen online maar ook in het echt makkelijk contact met mensen. Zelfs wanneer zij daar meer moeite mee hebben. Het is mij aangenaam!

  24. Villasappho zegt:

    Liever de harde waarheid dan een ongemakkelijk etentje kreeg de kriebels van je verhaal.

  25. Paul??????? En ik die dacht dat je echte naam Philemon was!! Weer een illusie doorprikt…

    Begrijpende groet,

    Uw stadsgenoot Jerome Braker

  26. Melody zegt:

    Wat een verhaal….. ben blij dat je erbij hebt geschreven dat het gefantaseerd is 😉

    Ik blog al sinds april 2003 en al vrij snel daarna raakten blogmeetings in zwang… ik heb er vele georganiseerd in de loop der jaren…. als je daarbij bedenkt dat ik absoluut geen mensenmens ben… zal dat vreemd klinken. Maar ik kan niet anders zeggen dan dat elke meeting een feestje was, tenzij ik zou willen liegen en dat is iets dat nooit doe, scheelt weer he? 😉

    Bloggers ontmoeten in een groep is, vind ik zelf althans, heel erg leuk. Vooropgesteld dat je geen eisen stelt aan de aanwezigen en een dusdanig programma in elkaar zet waarin iedereen zich kan vinden.
    Tijdens die meetingen kun je dan, wel of niet, ook partners toe laten en ook dat is me telkens heel goed bevallen.

    Bloggers 1 op 1 ontmoeten is inderdaad veel spannender, dat heb ik ondertussen ook al wel een aantal keren gedaan maar pas alleen na (heel) lang blogcontact en het ‘altijd’ een goed gevoel bij die ander hebbend. En, vind ik zelf heel belangrijk, op voorhand eerlijk en duidelijk zijn, als de klik er alsnog niet is, dan de ruimte hebben om rechtsomkeert te maken.

  27. beaunino zegt:

    Ik heb een wijntje gedronken met Tiny vorig jaar toen ze toevallig in de buurt was en dat was leuk. Maar ik blog om het bloggen, voor wat betreft de afspraken IRL: ik kom er niet eens aan toe om met mijn gewone vrienden af te spreken.
    Maar als ik in Brugge kom laat ik weten waar ik zit hoor (want dan kan ik bij iedere kale man +grote neus gewoon dénken dat jij het bent die mij stalkt;-)

  28. Ik heb ook niet de behoefte om bloggers in ’t echt te ontmoeten. Ik denk dan: moet ik die vriendschappen ook onderhouden, en ik heb nu al zo weinig tijd voor mijn huidige.. maar er heeft het ook nog niemand gevraagd dus ik ben gewoon niet populair 😦 Een mens zou voor minder in een zwart gat vallen.

    • Jij, niet populair? Sinds een grote poster van jou in de Brugse Hallen hangt loopt het daar storm van toeristen. Meer nog, waar we vroeger gratis binnen mochten, betalen we nu een ticket van honderdvijftig Euro…
      Niet in dat gat vallen aub, het krioelt daar van de ratten beneden…

  29. Mrs. Brubeck zegt:

    Beetje nagedacht… Een jaar geleden had je mijn mening gekend over ontmoetingen ts bloggers, ik had je een witheet antwoord gestuurd. Ben nog altijd sceptisch en vooral heel voorzichtig… daarom heb ik ook de blogbrunch aan mij voorbij laten gaan (beetje zelfbescherming). Ondertussen ben ik nog altijd iemand die niet snel “blind dates” zal zoeken (en dit niet verkeerd te interpreteren). Het is vreemd, maar een aantal mensen boezemen me vertrouwen in, en ja, ik kan me vergissen.
    Zolang zulke ontmoetingen gebeuren in een open, eerlijke context wil ik het wel eens proberen, want ik hou van mensen ook al ben ik toch wel een paar keer geraakt.
    Ik denk dat jij een mens bent met het hart op de juiste plaats, en ik vind nog altijd dat je respect moet hebben voor ieders mening, en niet alleen voor die van jezelf… Daar gaat menigeen de fout in!
    Maar sta me toe, als we nog eens in Brugge vertoeven, je een groet te gooien als je in een koets voorbij schrijdt…
    Alle respect voor jou en je familie!
    🙂

    • Ik zag je bericht verschijnen op mijn smartfeun, en heb speciaal mijn laptop van onder drie centimeter stof gehaald om van antwoord te dienen.
      Je antwoord werd verwacht :). Eigenlijk is het niet duidelijk wat je met dit witheet antwoord bedoelt in je introductie :). Zou je mijn mening hebben bijgetreden of volledig neergesabeld?
      In het verleden hebben mijn vrouw en ikzelf al enkele ontmoetingen gehad met mensen die online heel goed meevielen, maar in real life serieus ontgoochelden. Het omgekeerde hebben we ook al gehad, zoals die ene keer dat we een dame ontmoetten met een heel ernstige beperking die zich enkel online, en dat mits onmenselijke inspanningen, schriftelijk kon uitdrukken. Een mens met zo’n hart zullen we in ons hele leven allicht niet meer ontmoeten.
      Ik heb absoluut respect voor ieders mening, hoop ik, probeer ik mezelf wijs te maken .
      Mijn hart zit, zo zei de dokter me onlangs, op de juiste plaats. Letterlijk, dan.
      Gisteren sprak ik nog af met Narda dat ze me een seintje moest geven als ze nog eens in Brugge vertoefde. Dan zou ik er rondlopen met een omgekeerde trechter op mijn kletskop, zodat iedereen mij herkent.
      Voor jullie geldt absoluut hetzelfde !

      • Mrs. Brubeck zegt:

        Dus toch nog te snel geantwoord 🙂
        Ik nuanceer, ik zou je vroeger dus voor 150% bijgetreden zijn, maar wss niet om dezelfde redenen als degene die jij aanhaalt (de hypocrisie maakt me nog altijd razend)…
        Wat ik zeg over “je moet altijd respect hebben” was NIET op jou persoonlijk bedoeld hé, want gebrek aan respect zou ik aan jou zeker niet toebedelen!!!!
        Dus, blijf vooral open schrijven zoals je doet, en blijf eerlijk je mening geven… daar heb ik respect voor!
        🙂

  30. Blijf maar lekker anoniem Pannenkoek ;-). Dat voelt voor jou het beste, dus houden zo.
    Ik vind het heel leuk om medebloggers te ontmoeten en kijk wat er uit een ontmoeting van 5 maanden geleden is gekomen, mijn geluk. En alle ontmoetingen die ik gehad heb met anderen zijn allemaal goed uitgepakt. Ik blog ook al sinds 2004 en heb 2 weblogmeetings van Melody meegemaakt, maar regelmatig ook met andere bloggers afgesproken, zeker de laatste jaren. Nooit verkeerd.
    En ook het komende jaar ga ik beslist wat leuke uitstapjes maken richting bloggers.. Natuurlijk zijn ze bij mij ook welkom!
    Maar jou wil ik graag in mijn gedachten houden met dat speciale oor, wie weet als ik eens in Brugge kom, zie ik je opeens rondlopen… 😉
    En we houden wel contact, stuur je nog wel weer eens een kaartje 😉
    Groetjesss

    • :). Ik weet dat jij graag contacten met bloggers onderhoud, en er de beste uitpikt om een nieuwe reis door je leven te maken. Bij mij ligt het ook voor een stuk omwille van het feit dat ik op mijn werk contacten met mensen zat heb. Wie weet, op mijn pensioenleeftijd, verander is van visie?

  31. Joke zegt:

    Ik zou je graag eens toevallig ontmoeten, zonder dat we er beiden erg in hebben. Ga je in juli toevallig naar Bretagne? Dan zou dat niet kunnen gebeuren, want ik zit dan in Toscane. Volgens mij zou ons gesprek toch vrij snel over stront gaan en dan roep ik: “shit, jij bent Thomas Pannenkoek!” Je ziet, uiteindelijk valt het toch mee, zo’n miniblogmeeting.

  32. Morgaine zegt:

    Ik ben een hobby Psychiater Thomas, dus dat betekent dat ik jou graag als oefen casus zou willen gebruiken in de toekomst, de datum en tijdstippen bepalen we later wel als vanzelf ontmoeten wij elkaar dan eens een keer in Brugge, dat staat nu dus wel vast!

    hahahahahaha geweldig dit! het is ook niet altijd leuk de uitkomst van een ontmoeting, ook daar weet ik best wel wat van, maar soms is de klik er zo, en moet je dan ook met partners direct afspreken, vooral als de partner geen itneresse in blogs heeft? Djiez, ik heb het denk ik zelfs zien gebeuren dat een echtpaar misschien wel uit elkaar valt of een blogger of blogster spontaan ineens weg was dankzij een ontmoeting, je moet het dus wel echt willen, en als jij dat niet wilt, dan het grootste respect!

    Dus volg je hart en dat doe je heel goed zo!

    X

    • Relatieproblemen is wel het laatste waar ik naar op zoek ben :). Ik volg mijn hart. Vandaag heb ik geen zin in meetings, misschien heb ik dit wel ééns ik mijn pensioenleeftijd bereik en ineens veel minder contact met mensen krijg.

  33. Ja mijnheer Pannenkoek, het duurde even voordat ik door had dat ik een fictief verhaal zat te lezen. Goed geschreven. Ik heb zelf nog nooit de neiging gehad om andere bloggers te ontmoeten maar als er eentje langs zou komen in Maputo zal ik met groot plezier gastheer en stadsgids zijn. Bij wijze van spreken … be welcome. Het Krugerpark (Zuid Afrika) is slechts anderhalf uur rijden hier vandaan. Een collegiale blog-groet.

Geef een reactie

