De Pannenkoek Reisfotochallenge 2016 – aflevering 8

D India

Akama en Anju. Zou best wel eens kunnen. Het maakt in feite niet uit hoe ze heten, want straks ben je het toch vergeten.

We haddben net een mooie wandeling gemaakt in het centrum van Dehli. Het gevoel van onveiligheid loerde vaak om de hoek, maar we hebben doorgezet. Indiërs kunnen donker kijken, misschien was het onveilig gevoel niet meer dan inbeelding.

Op onze wandeling hebben we het Nederlands koppel ontmoet dat meereisde met onze groep. Raar, vonden we, want reizen zijn een stuk goedkoper in Nederland dan in ons Belgenlandje. Mijnheer was dokter, mevrouw hielp in de praktijk. Administratie, spuitjes zetten, amandels uithalen, je kent het wel. Misschien af en toe ook eens een been amputeren of darmen weer in de buikholte klasseren, ik kan niet echt meespreken van wat zo’n functie inhoudt.

Maakt niet uit. Raar was dat die dame, die nochtans enige notie van hygiëne moest hebben, midden op straat zo’n heilige koe aaide. “Leuk beestje,” zei ze tegen haar man terwijl we hen passeerden en groetten. “Braaf koetje. Wat doe je hier op straat? Nou?”. En aaien maar, het scheelde geen haar of ze gaf die koe een tongzoen.

‘Heilig zijn, dat doet dit beest’, dacht ik, terwijl wij het vier potig prehistorisch, graatmager geuierde zoogdier verder negeerden.

“Hoe kun je nu zo stom zijn zo’n koe aan te raken die vol bacteriën hangt?” zei mijn dame. Iets wat ik meteen beaamde. Terecht, zo bleek enkele dagen later, want de Hollandse dame was zo ziek als een hond en anusgewijs zo lek als een zeef. .

Er was niet veel volk op stap. Zal gelegen hebben aan het feit dat het duister was en elke straatverlichting ontbrak. Het was ook opletten waar we liepen, want niet alleen de verlichting maar ook een deftige riolering ontbrak. Links op de zandweg liep een open riool, waarover een bepaald moment zelfs een dame zich bukte, haar rokken een beetje optilde en haar water liet lopen. In het zicht van iedereen. Niemand die hiervan opkeek, behalve misschien die twee Brugse toeristen die niet wisten wat ze zagen.

Een sfeertje apart, dat je enkel ervaart als je een uurtje de reisgroep en je chique hotel in India links laat liggen en zelf de hort opgaat. “Niet doen!” had de reisleider ons nochtans gezegd. “Waarom niet?” “De bevolking kan agressief zijn en je weet maar nooit…” Waarop wij meenden dat, als we zelf in niks provoceren en niet te ver uit de buurt van het hotel wandelden, het wel zou meevallen.

En toen zijn we effectief ook teruggekeerd. Ik heb ogen op mijn gat, zoals dat zo schilderachtig wordt uitgedrukt in onze contreien. Het was al opgevallen dat Akama en Anju ons volgden op een honderdtal meter. Als wij ergens stopten voor een fotootje, stopten zij ook en wachtten af tot we onze tocht zouden verderzetten.

Buiten het hotel was een terrasje waar enkel toeristen zaten. Die spendeerden meer geld met een drankje dan die mensen gemiddeld verdienen op een dag. Niet moeilijk dat je dan als toerist scheef bekeken wordt, dat bepaalde mensen jaloers zijn en maar al te graag je plaats zouden innemen.

Wij bestelden elk een biertje, en dronken uit het flesje, na dit aan de bovenkant wat gereinigd te hebben met ontsmettingsalcohol.

Akama en Anju waren ondertussen genaderd en keken ons aan zoals je ziet op de foto. Lief en verlangend. Natuurlijk hoopten ze iets te krijgen van ons. Een snoepje, een stylo, wat geld. Ik gaf hen de pasmunt die we terug hadden gekregen van de kelner. Dan zou je verwachten dat ze verder stapten, maar ze deden dit niet. Ze keken naar mijn schat en schonken haar de mooiste glimlach die ik ooit in mijn leven heb gezien. Ze vonden haar lief, zoveel was duidelijk.

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

41 reacties op De Pannenkoek Reisfotochallenge 2016 – aflevering 8

  1. Wij zeggen ogen in de rug… En ja Er zijn rare snuiters in Holland vooral vieze dokters 😉 mooi verhaal weer, je schrijft zo prettig alsof ik er bij ben. Dat laten gaan op straat heb ik al eens gehoord ja. Vind je het raar dat er in sommige landen bepaalde ziektes nog steeds bestaan. En Holland mag wel op passen met die gekke bewoners van ze😉

  2. bentenge zegt:

    Met jouw beschrijving op deze blog van jouw schat denk ik dat ik ze ook mijn mooiste glimlach zou schenken 😉

  3. Doet mij een beetje denken aan onze reis naar Egypte waar ik ook het potje ontsmetting overal mee naartoe sleurde om te voorkomen dat we ziek zouden worden, terwijl andere toeristen totaal niet nadachten over wat ze deden.

    Ook die kinderen die overal stonden “Money money” noemde ze ons…

    Weer mooi geschreven, ik las zelfs een stukje voor aan manlief, luidop en ook hij moest lachen.

    Mijn bedrage deze week: http://blog.kreanimo.com/?p=2594

  4. chrissebie zegt:

    Volgend jaar willen we een mooie reis maken. We hebben gewikt en gewogen en zijn er nog niet uit. Een groepsreis waar ze je bang maken om buiten het hotel te komen, of de totale vrijheid van zelf te reizen en dan ook alles zelf moeten uitvogelen, zelf tickets kopen en zo. We denken hierbij aan Zuid-afrika, heb je daar ervaring mee??

    • Onze wens is om volgend jaar naar Zuid Afrika te gaan, in de periode half maart. We zijn er (helaas) nog nooit geweest – de bestemming staat bovenaan op onze prioriteitslijst.
      Voor verre reizen kies ik toch het liefst voor een groepsreis, omdat daar alles voor je is ‘uitgevogeld’ en je enkel moet genieten en genieten,…

      • chrissebie zegt:

        Het wordt vast ook Zuid-afrika en waarschijnlijk met de Blauwe vogel, prijs valt daar echt mee en kleine groepjes van max 18 pers. IK ben absoluut geen groepsmens, maar als we alles uitrekenen en wikken en wegen lijkt deze reis goedkoop voor wat we krijgen.

  5. joke_dev zegt:

    Een nostalgisch verhaal

  6. Rob Alberts zegt:

    Akama en Anju hebben toen indruk op jou gemaakt, zoals zij dat nu op mij en de andere lezers maken.
    Hoe zou het nu met ze gaan?

    Vriendelijke groet,

    • Wel, Rob, deze vraag stel ik mezelf vaak als ik naar oude reisfoto’s kijk, en zal wel eens vaker terugkeren in volgende logjes rond mijn jaardoelstelling.
      Ik denk dat hun lot helaas niet om van te dromen is. Als ze een beetje (on)geluk hebben werken ze nu in één of andere textielfabriek, waar ze voor een hongerloontje kledij maken die bij ons in de goedkopere boetieks worden verkocht…

  7. Brubeck zegt:

    Onveiligheid is vaak ook maar een gevoel. Gewoon uitkijken waar je je begeeft en vooral hoe je je gedraagt. Mooi verhaal

  8. tinyblogt zegt:

    Natuurlijk vonden ze R. lief, ze is ook lief hé, ze is al zoveel jaar bij jou! 😉 Zeg, een opmerking: het is “de hort opgaan” met de h van honger en hond en hupsakee. Beetje uitleg over het spreekwoord: http://www.inl.nl/onderzoek-a-onderwijs/webrubrieken/woordbaak-archief/1074-waar-komt-het-woord-hort-vandaan
    Alstublieft, dankuwel. 🙂

  9. Menck zegt:

    Toch een soort open einde, vind ik. Hoe heb je Akama en Anju uiteindelijk huiswaarts kunnen doen keren? Nog meer geld? Een drankje? Een driegangenmenuutje?

  10. Jaixy zegt:

    Aww schattig die 2 kindjes.
    Tja je hebt eigenwijze Hollanders… En die worden ziek 😂 eigen schuld.

    Ja ik zou ook raar staan kijken als iemand midden op straat de rok wat optilde en het water liet lopen…. Tikkeltje bijzonder.

    Ja toeristen.. Ik snap wel dat ze soms scheef worden aangekeken… Ze passen zich niet echt aan. En er is altijd een groep die zich verwend moet gedragen in zo’n land….
    Leuk verhaal

  11. Weer mooi geschreven en een fijn mee mogen op reis. Je blijft je afvragen hoe het nu met ze zal zijn…

  12. Goed geschreven stuk, en leuke blog heb je! Doet me weer een beetje denken aan mijn bezoek aan India 8 jaar geleden..

  13. Inge zegt:

    Fantastische reizen maken jullie! Mooi verhaal, ik dacht even dat ik erbij was toen ik het las 🙂

  14. Weeral een topverhaal,…we reizen graag mee,……

  15. Billy zegt:

    ik denk dat het in vele landen zo is, dat als je de toeristische paden verlaat ook grote armoede ziet.
    Jullie hebben hun dag wellicht goed gemaakt…

  16. Flavie zegt:

    Mooi verhaal… armoede, je ziet er overal!

  17. Sabine zegt:

    De rare Hollanders ook 😉

  18. Pingback: Het verhaal achter de foto... (1) - Wanda's Wereld

Geef een reactie

