Onze grote held

AAA1

Onze deugniet is nu negentien maand en een weekje. We hebben er helaas een langeafstandsrelatie mee. Het ventje, een samensmelting van de genen van onze oudste en zijn geliefde, woont nogal ver. Voor ons is het ongeveer (heen en terug) drie uur rijden. Dit zorgt ervoor dat we hem niet regelmatig genoeg kunnen opzoeken.

Het was fantastisch om eens een namiddag voor hem te mogen zorgen. Wat is hij veranderd de laatste paar maand. Van een ukkie dat de ganse dag in zijn wiegje en park zat en langzaam begon te kruipen, is hij veranderd in een peutertje dat flink rondloopt en al een paar woordjes stamelt. Eindelijk zegt hij ‘papa’ tegen zijn vader (voordien waren zowel vader als moeder zijn ‘mama’), hij zegt zelfs zijn naam en weet hierbij zeer handig de dubbele ‘r’ te ontwijken die prominent in het midden staat.

Hij begrijpt de kunst om zijn oma te charmeren, zelfs al heeft hij net een halve kilo dampende en onwelriekende choco geproduceerd in zijn pamper. Een wandelingetje met hem is fantastisch. Het is een leuk spelletje voor hem om constant ‘neen’ te knikken. Als je dan vraagt wat er is, begint hij hard ‘ja’ te knikken, en schatert hij daarbij. Een meester om-de-tuin-leider dus.

Dan zie je dat ventje voor je staan, en denk je dat hij ongeveer een kwart van je genen heeft. Dezelfde gedachte speelde in mijn hoofd toen onze eigen kinderen die leeftijd hadden. ‘Zie hem daar staan, mijn grote vriend, hij heeft de helft van mijn genen’, dacht ik toen, bij elk van mijn zonen. Zo’n kereltje grootbrengen dat de helft van je eigen kenmerken bezit, de andere helft van de persoon op deze planeet die je het liefst van al ziet, hoe zou je daar niet van kunnen houden? Bij onze nieuwe grote held, die een kwart van mijn genen in zich draagt heb ik hetzelfde gevoel. Ik vind dat hij fysisch goed op mij lijkt als ik hem vergelijk met mijn zwartwit-peuterfoto’s.Β  Stel je voor dat hij over twintig jaar het idee krijgt om bijvoorbeeld een weblog te beginnen (als dat dan nog bestaat), en dat hij dezelfde zever op zijn scherm ploft als ik doe? Hoe cool zou dat zijn. Of dat hij, als hij de klank hoort van een scheet, in een bulderlach schiet, net als zijn opa?

Blue Eyes W., charmeur eerste klasse, fantastischi knulletje,… Ik ben het heel zeker: jij zal de wereld redden van zodra je daartoe in staat bent. Wacht maar af, nog een jaartje of zestien misschien, en alle wereldbekommernissen zijn van de baan! En komen er nog broertjes of zustjes, neefjes of nichtjes, dan ben ik ervan overtuigd dat zij net hetzelfde zullen teweegbrengen met mijn brein. Het Pannenkoeken-merk is onverwoestbaar.

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

84 reacties op Onze grote held

  1. Liese zegt:

    Deugnietje!

  2. Prachtig mannetje!! En hoe mooi is het om kenmerken terug te zien. Je schrijft het zo mooi: hoe kun je niet van je kind houden die jouw genen heeft en die van de ander die je graag ziet.. En jouw kleinzoon maakt het verschil nu al uit!!

  3. Inge zegt:

    Wat een mooi ventje, super leeftijd hΓ©!

  4. chrissebie zegt:

    Waow , wat een mooie ode aan het schattige manneke! Ik zit momenteel vol spanning te wachten op nieuws uit Canada. Ik kreeg vannacht nieuws van mijn zoon dat het water gebroken is en dat ze in het ziekenhuis zijn. En ik zal de kleine hummel pas op 10 maart in mijn armen kunnen houden. En over lange afstand gesproken …………… ik heb he er heel moeilijk mee, heb daar heel veel traantjes om gelaten in het begin van de zwangerschap. Geen idee wat het straks met me gaat doen als de kleine geboren zal zijn.

  5. Eilish zegt:

    Die ogen … de mensen die daar mogen in kijken gaan zwembandjes moeten aandoen !

  6. Rob Alberts zegt:

    Ik wens jullie nog veel plezier met de streken die dit ventje gaat uithalen ….
    Vrolijke groet,

  7. Els zegt:

    Wat lief geschreven!

  8. De Fruitberg zegt:

    Troost je met de gedachte dat de afstand maar 3 uur is. Ik ken iemand die haar kleinkinderen iedere zomer in Canada gaat opzoeken (vergelijkbaar met Chrissebie dus).
    En veel plezier, grootouder zijn is volgens mij leuker dan ouder zijn, je moet minder opvoeden/corrigeren πŸ˜‰

  9. Villasappho zegt:

    Een blog vol liefde een wat een leem koppie heeft ie

  10. Samaja zegt:

    Wat een mooie ode aan je kleinzoon! Ontroerend om te lezen.

  11. Mrs. Brubeck zegt:

    Dat je naast je schoenen loopt van trots, daar ben ik zeker van πŸ™‚
    Ik kan ook bijna niet wachten en gelukkig woont Oudste wel vlakbij.
    Wat je zegt over die genen, daar hebben we het de laatste tijd samen dikwijls over, wonderlijk hoe dat allemaal in elkaar steekt!
    Mooi geschreven πŸ™‚

  12. joke_dev zegt:

    Ja mijnheer Pannenkoek zo zorg ik elke maandag voor twee kereltjes die ook een vierde van mijn genen hebben. 1 jaar en 2,5 jaar. Heel vermoeiend maar zalig. Geniet ervan straks willen ze ons misschien niet meer zien wegens te mooi πŸ˜€

  13. tinyblogt zegt:

    Wat een schetepateetje zeg, hij lijkt wel een beetje op jou hΓ©! πŸ˜‰

  14. Jaixy zegt:

    Awww pure liefde zo’n kleintje he?? Prachtig 😍

  15. Leuk …rr… te ontmoeten! πŸ˜‰

    Het ziet er inderdaad een deugnietje uit. Héérlijk te lezen hoe oma’s en opa’s erover denken en ervan kunnen genieten….

    Kleinkinderen, dat moet toch ook iets bijzonders zijn…

  16. Wildcard zegt:

    Schattig als ze zo klein zijn hΓ©

  17. Menck zegt:

    Alle reden om trots te zijn! Alleen al hoe die grote blauwe kijkers van ‘m je aanblikken, is om van te smelten.

  18. Wat een mooi liefdevol logje! En wat een heerlijk ventje met prachtige ogen.
    Ja, die nazaten die komen gewoon vanzelf op je pad. En die genen zitten erin of je wilt of niet. Geniet ervan hoor, zoveel jullie kunnen. Ze zijn zo snel groot. Mijn kleindochters zijn nu 14 en 13 en ik kan soms heimwee hebben naar de tijd dat ze 3-4 waren, zo leuk! Had ik ook toen mijn eigen kinderen de puberleeftijd kregen. Niet dat ze erg lastig waren, maar de afstand werd groter leek het, ze gingen steeds meer hun eigen weg. Hoort ook zo, maar soms…
    Jullie zijn vast erg leuke opa en oma. En 1,5 uur rijden is te ver om even op de koffie te gaan.
    Kan altijd erger hoor, die van mij wonen hier 3500 km vandaan… maar ach.. het zij zo. Is niet erg, ben eraan gewend.
    Groetjesss

  19. Wat een heerlijk mannetje! Geweldig om te lezen. Jammer dat jullie hem door de afstand niet heel heel vaak kunnen zien.

  20. Marion zegt:

    Dat is spijtig zeg, dat jullie zo ver weg wonen van elkaar. Des te meer is het genieten als je bij elkaar bent. Die ogen! Prachtig!

  21. els zegt:

    Die ogen….ik ben er zeker van dat hij over 15 jaar aan elke vinger een vriendinnetje zal hebben πŸ™‚

  22. ladyj81 zegt:

    ooooooooh die ogen!! die laten mij zelfs al smelten πŸ™‚ Wat een heerlijkheid zo een mannetje. De afstand is zwaar kan ik me voorstellen dus koester de mooie momenten Thomas!

  23. Hij lijkt inderdaad op jou, die genen hΓ©,..ik heb dat nog nooit gedacht naar mijn zoon toe,..nog nooit bij stilgestaan, hij heeft ook meer de genen van de andere kant gekozen :-), geen slimme keuze ;-),…..dat zou ik enorm jammer vinden als mijn zoon zo ver uit de buurt zou gaan wonen, ik kon dat niet van mijn ouders, want ik wist dat ik ze nodig ging hebben en had ze graag dichtbij πŸ™‚

  24. Brubeck zegt:

    Soms zegt zo’n foto alles, zelfs zonder de filosofische tekst die je zo treffend erbij neergepend hebt. Spijtig van de afstand natuurlijk maar dat maakt de trots en liefde er niet minder om. Zelf begin ik nu nog meer te beseffen hoe ik op mijn vader begin te lijken πŸ™‚

  25. terrebel zegt:

    Met zoiets moois voor ogen doet verder niets nog ter zake!

  26. Hartelijke Hot Hulk zegt:

    Nog meer Pannenkoeken op weblog?
    Gloeiende, gloeiende !
    Één is toch wel voldoende?
    Ik beloof u dat ik mijn 7 Hulkenkinderen het webloggen verbied.
    Het zou er anders groen van worden!
    Hoewel deze Pannenkoek ‘om op te vreten is’.

  27. beaunino zegt:

    Jammer dat ze niet dichterbij wonen, maar als hij wat groter is komt hij vast graag logeren. Het gaat uiteindelijk niet om de kwantiteit, maar om de kwaliteit. Heerlijk ventje hoor!

  28. Billy zegt:

    knap kereltje, Thomas. Gelukkig heeft hij nu wellicht al meer haar dan zijn opa… πŸ˜›
    Je raakt er zo aan verknocht hΓ©, aan die kleinkinderen.
    Lief logje!

  29. Merel zegt:

    Wat een lieverd en zo van die blauwe kijkers
    Ik hoop ook dat er ooit kleinkinderen komen
    Mocht het bij onze oudste zijn dan is de afstand nog veel verder want hij woont in Barcelona

  30. Sabine zegt:

    Wat een mooi verhaal! Zo lief ook. Prachtig mannetje. Lijkt me heel bijzonder zo’n kleinkind waarin je van alles herkent. Mijn ouders zouden ook heel blij zijn denk ik πŸ™‚

  31. Morgaine zegt:

    Whahahaha geweldig dit stuk, zo zit ik ook heel vaak, helft van mij, en helft van een zakkenwasser in dit geval, dus zijn we bezig die andere helft met ‘ons’ in te vullen, lukt goed, en de toekomst laat nog op zich wachten, misschien wel een kwart van mij en… of misschien niet πŸ˜‰

    Heerlijk dat jullie een dagje op hem konden passen, afstanden zijn dan een crime! Dat weet ik wel, heb hier hetzelfde maar dan met het OV en wat het kost….

    X

  32. Flavie zegt:

    Wat een koddig manneke! πŸ™‚

  33. Hillechien zegt:

    Wat is afstand als je zo’n lekker leuk kind op je staat te wachten. Maar snappen doe ik het

  34. Een mooi stukje Thomas. En ik moet wel iets wegslikken want die vier ‘kwart-genen’ van mij groeien op in Nederland en hun Bompa vertoeft voor lange periodes in Mozambique. Dus ver weg … is relatief.

  35. annaberg zegt:

    zo’n kleinkindje, daar kijk ik echt naar uit. alleen … onze vijf zonen hebben nog geen haast

Geef een reactie

