Tiny daagt uit: muziek van voor je geboren bent

 

https://tinyblogt.wordpress.com/2016/02/27/tiny-daagt-je-uit-muziek-van-voor-je-geboren-werd/comment-page-1/#comment-2541 Abigail (haar echte naam) heeft de eerste zonnestralen zien verschijnen, en wil dat we in de archieven duiken om een muziekstukje op te zoeken. Waarom ook niet?

Wat vraagt Tiny precies? Ik ‘plak’ het in mijn logje, wat mij wat werk uitspaart…

“Noem het een tag, noem het een stokje, noem het gewoon een zot idee. Ga eens op zoek naar een liedje van een hele tijd geleden. Zo lang geleden dat je zelfs nog niet eens geboren was. Maar toch blijft het hangen, vind je het mooi of net niet – dat kan ook. Maak er een blogje over en link deze post van mij er aan, zo leren we én andere blogs én andere nummers kennen.”

Als je meedoet, plaats dan ook een linkje naar haar weblog als je wil.

Ik dacht ‘kinderspel’, ik snor zo’n liedje op, gooi het in een logje, sluit mijn pc af en ik ga kakken. Maar helaas, zo eenvoudig was het niet. Reden is dat mijn muzikale smaak niet alledaags is. Niet alleen dit is het probleem, maar ook het feit dat mijn bouwjaar amper nog af te lezen valt van mijn billen. 1958, dames en heren, bestond muziek toen al?? En het moet dan nog muziek zijn van voor die datum, van de tijd dat ik nog niet verwekt was en de zaad- en eicel die moesten versmelten nog in volle fabricatie waren.

Bovendien, en dat kan Brubeck getuigen, hoor ik liever een mooie damesstem dan een vent die uit zijn nek staat te kwijlen met zijn stem. Dan maar op zoek op Joetjoep, in de hoop iets te vinden dat me bekoort. Ik ben daarbij weer geconfronteerd met het feit dat dames voor mijn geboortejaar zeer weinig in de pap te brokken hadden. Negen op tien clips waren van ‘vinten’. Meestal met een zeer laag rock ’n roll-gehalte. Het leken wel stijve bonenstaken (zo ben ik er ook één baajdewei 🙂 ) die, gitaar in de hand, hun lied kweelden op een podium, bekeken door vintage-dames die met open mond naar den artiest in kwestie stonden te kijken. Heel  zeker gekleed in van die grote Wibra-onderbroeken, jurken tot ver over de knie en blouses die heel hoog waren dichtgeknoopt. ‘Soutiens’ die vooral kloek moesten zijn en misschien wel een ‘gaine’ om alle vlees binnen te houden. Als je begrijpt wat ik bedoel, wat twijfelachtig is voor de jongeren van vandaag.

Uiteindelijk viel ik toch voor het nummer van een vent, maar plakte er toch een nummertje onder van een dame. Gewoon omdat beiden iets in mij losweekten, mij een glimlach bezorgden. Heel waarschijnlijk heb ik die twee nummers gehoord toen ik in mijn moeders baarmoeder rondjes aan het draaien was en zorgde voor whirlpool-effect door eens een windje te laten in het vruchtwater. Wat moest ik daar anders doen, die negen maand?

 

 

 

Geniet van jullie dag vandaag, de zon schijnt !

 

 

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie. Bookmark de permalink .

51 reacties op Tiny daagt uit: muziek van voor je geboren bent

  1. chrissebie zegt:

    Geweldige meekwijlnummerkes! Ze waren helemaal in de vergeethoek geraakt bij mij! Blij ze nog eens te horen!

  2. Hillechien zegt:

    Wat een heerlijk verhaal weer. Ik zie je daar al ronddraaien in die whirlpool met precies de juiste temperatuur. Vind je muziekkeuze uitstekend. Lekker nummer om een luie zaterdag mee te beginnen.

  3. Marion zegt:

    Mijn god, ik had per ongeluk het volume op 78 staan toen ik de Banana Boat Song aanzette…. Nou, ik ben wakker!

  4. Brubeck zegt:

    Snap niet dat je niet voor Vera Lynn hebt gekozen, dat is toch maar net voor je geboren werd, niet ? 🙂

  5. Morgaine zegt:

    Whaaaaaaahahahaha Pata pata, is dat al zo oud? Jeetje dat wist ik niet eens, natuurlijk ken ik ze allebei, met ouders die Motown vooral in de kast hadden, kwam dit ook zeker zo nu en dan voorbij, of op de radio natuurlijk en de Banana Boat, ik moest zo lachen, nog geen jaar geleden, zegt iemand tegen mij, de Banana boat ken je toch wel, ja van Harry Bellafonte zei ik, of ze water zag branden, wie? Zei ze… nee hoor, remix, en ze zocht het op liet het horen, ik kwam niet meer bij. Blijkt dat het in de gay scene heel hot is dat nummer of zo, nou ja… toen zocht ik het origineel op wat zij totaal nog helemaal niet kende, en ik weet dat zij van de sixties is, geboren 😉

    X

  6. beaunino zegt:

    Daar wordt een mens toch gewoon vrolijk van, heerlijke muziek en een hele leuke tag!

  7. tinyblogt zegt:

    Merci hé zeg, geestige liedjes! 🙂

  8. Voor iemand die niet van muziek houd, heb je anders wel een goeie smaak. Harry Belafonte: de jeugd kent dat helaas niet meer. Een van de eerste cd’s die ik ooit kocht was er eentje van hem (Paradise Of Ganzankulu 1988). Ik kan nog altijd mee zingen.

  9. Menck zegt:

    Pata Pata is een ronduit za-a-lig nummer. Ik had geen idee dat het al zo oud was, eigenlijk.
    De Banana Boat Song vind ik daarentegen maar niks. Misschien iets te vaak gehoord in een ver verleden?

  10. Rob Alberts zegt:

    Vreemd, er is iets met computer gebeurd.
    Sommige blogs komen niet meer volledig over.

    In dit geval ontbreken bij mij de linkjes naar de muziek.

    Gelukkig houd ik meer van stilte ………

    Rustige groet,

  11. Leuk dat je Pata Pata hebt uitgekozen. Ik denk trouwens dat het een ‘traditional’ is. Maar natuurlijk heeft Mama Africa het liedje wereldberoemd gemaakt. Ik heb het geluk (en de eer) gehad om haar persoonlijk te ontmoeten op een voorstelling/concert dat ik regisseerde/coördineerde. In Newtown, Johannesburg, oktober 2004. Ze belde me vanuit haar auto en verontschuldigde zich dat ze maar 20 minuten zou blijven. Het was koud, nauwelijks een graad of 10c. Ze zei dat ze zich ziek voelde. Ik haalde haar op en bracht haar naar een gereserveerde stoel naast de onder-minister van Cultuur en de Noorse ambassadeur. En wat gebeurde? Ze bleef de ganse voorstelling. Ruim twee uur later kreeg ik een stevige knuffel en felicitaties. Daarna waren het Zuid Afrikaanse en Noorse televisie-teams die haar aandacht vroegen.

  12. Falderie zegt:

    Heerlijke muziek 🙂
    ik ga ook eens op zoek, maar dat wordt een stuk gemakkelijker denk ik…

  13. Oh die laatste is zo lekker!! Heerlijke muziek!! Die eerste van Harry, doet mij aan Italië en mijn vader denken… Mijn vader heet Theo, en een Duitser zong altijd: Theo Theeeeo komm doch mal bitte und hilff uns einmal !! 😂😂😂

  14. Jaixy zegt:

    Hihi leuk geschreven. Maar de muziek ken ik echt niet 😂 beetje voor mijn tijd

  15. Flavie zegt:

    Het laatste nummer doet mij zo verlangen naar een zwoele zomer… laat maar komen!! 🙂

  16. Sabine zegt:

    Haha geweldig verhaal en ja die songs ook! Ook al is het ver van voor mijn tijd 😀

  17. Billy zegt:

    een mooie, swingende keuze, Thomas!
    In school hebben wij ooit een nummer van Harry Belafonte moeten leren voor de les Engels. En dan voordragen voor de hele klas. Gelukkig moest het niet al zingend, want mijn stem is ook al niet om naar huis te schrijven…

  18. Ohhhh dat vind ik nou eens een leuke “tag”.
    Ik ga hem ook doen hoor!
    En van jouw verhaal en je muziek heb ik genoten..
    Ja ik was er toen al hoor!
    Hoewel ik me die nummers vanuit een later tijdperk herinner..
    Leuk, leuk, leuk!!!
    Groetjesss

Geef een reactie

