De songtekst-tag, of zoiets

Ik volg Morgaine nog niet zo lang, maar ken haar als een warme, sympathieke  (jonge)dame met een vlotte pen. Gisteren schreef ze een logje https://mymorgaine.wordpress.com/2016/02/28/de-songtag-st-tag/comment-page-1/#comment-11151 waarin ze enkele muziekstukjes analyseert en er de strafste zin uit haalt. Een tag die in het leven werd geroepen door een voor mij onbekende blogster met de moeilijke naam Celinemiene. Bedankt, Morgaine, voor het doorgeven van het stokje, maar weet dat ik geen sikkepit verstand heb van muziek. Noch interesse, want door een gehooraandoening is muziek voor mij niet meer dan ‘lawaai’.

We zullen niet bij de pakken blijven zitten en starten met de analyse van de mij toegewezen nummers.

Madonna – Like it or Not

Fill up your cup and let’s drink the wine

Zo, dit vind ik de perfect start voor het invullen van dit tagje. We drinken er één op, ik trakteer jullie graag  – neem gerust een glas en tank bij van het tonnetje wijn dat ik onderaan dit logje heb geplaatst. Wil je er iets hartelijks bij, bedien u uit mijn koelkast.
Over het nummer zelf zal ik kort zijn: als ik ooit eens de slaap niet kan vatten, laat ik deze clip spelen op geluidsniveau twee en gegarandeerd…

Clannad –Court to Love

A venue for a Venus and Eve

AAA2

Nog nooit van die groep gehoord, jullie wel? Ik heb het liedje niet beluisterd, heb wel de tekst opgezocht. Er stond een plaatje bij met een foto van het groepje. Zo’n zootje ongeregeld wil ik niet zien zitten aan mijn ontbijttafel. Wèg ermee! Volg jullie eigen tekst:  er is hier wel plaats voor een Venus en een Eva, maar niet voor een bende als jullie.

Venus, de deur staat open. Maar alstublieft Venus Williams niet, want daar ben ik bang van !!

AAA2

Paul McCartney & Wings – With a little luck

There is no end to what we can do together.

Op zich is Paul Mc Cartney een sympathieke gozer en heeft hij heel wat legendarische nummers geschreven en gebracht, maar met dit nummer heeft hij zeker de hoofdvogel niet afgeschoten. Nog een geluk dat in het clipje een zeer mooie vrouwelijke zwarte medemens staat te dansen. Enfin, het zinnetje dat ik eruit haalde heeft niks met het liedje zelf te maken, maar zou ik ’s ochtends durven fluisteren in de oren van mijn schat. Er komt geen einde aan wat we allemaal samen kunnen doen of bereiken.

Dit is de niet onsympathiek ogende dame in de clip...

Dit is de niet onsympathiek ogende dame in de clip…

Within Temptation –Angels

I see the angels

Qua tegenstrijdigheid kan dit tellen. Op dit clipje hoor je inderdaad één of meerdere mooie stemmen zingen (al is het een geeuwliedje van jewelste), maar zien doen je de dames niet. “I see the angels, but I don’t see them” zou beter passen bij dit nummer. En ja, verder staat dan: ‘It was all just a lie’. Terecht, zo blijkt, één dikke leugen, dat hele nummer.

Stevie Nicks & Don Henley – Leather and Lace

And sometimes I cry

Ik dacht dat het laatste nummer de apotheose zou zijn, dat ik hier een muzikaal orgasme zou bereiken waardoor ik in één klap mijn tinnitus zou verliezen en zou verslaafd raken aan de hedendaagse muziek. De stem van Stevie Nicks (what’s in a name? Stievie Niks) klonk als die van de dame die vroeger de bussen VIM sierde (een schuurmiddel waarmee alles kon proper gemaakt worden). Toen de stem van die Don Henley erbij kwam kreeg ik helemaal kotsneigingen. Waar staat die emmer? And sometimes I cry, net zoals nu ongeveer.

Morgaine, neem mijn commentaar van hierboven aub niet te serieus. Ik heb even mijn fantasie een drafje laten maken en deze tag ‘op z’n Pannenkoeks’ ingevuld, zoals ik beloofde. Toch vond ik in die nummers niet echt mijn gading. Gelukkig maar, want stel je voor dat iedereen dezelfde smaak heeft, dan lopen honderdduizenden zangers werkloos.

Wat spreekt mij dan wél aan? Niet zo veel, eigenlijk. Soms ben ik overdonderd van een nummer dat ik zomaar hoor op de televisie, nog meer als ik hoor dat een artiest het origineel covert op een bijzonder gevoelige manier. Onlangs zag ik Paul Michiels, de helft van het duo Soulsister van de jaren negentig, een versie brengen van Let’s Dance van David Bowie. Daar was ik even ondersteboven van… De hier onderstaande tekst kan heel toepasselijk zijn in de relatie met Mijn Liefste, en is tien keer mooier dan de flarden tekst die ik hierboven selecteerde…

If you say run, I’ll run with you
If you say hide, we’ll hide
Because my love for you
Would break my heart in two
If you should fall
Into my arms
And tremble like a flower

Ik geef deze tag niet door, want de materie is mij te onbekend…

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

24 reacties op De songtekst-tag, of zoiets

  1. Falderie zegt:

    Heerlijk, dat fragment van Paul Michiels. De enige reden waarom ik stiekem af en toe eens naar liefde en muziek zap… 🙂

  2. Morgaine zegt:

    Whahahahaha heel mooi ingevuld Thomas, ik had erger verwacht, dus non taken 😀 Ontzettend leuk dat je toch de moeite hebt genomen om er telkens een zin uit te halen, en dat jouw gehoor niet zo goed werkt wist ik niet, nu wel 😉

    En elk nummer heeft een betekenis voor mij persoonlijk, er is zoveel muziek, en er zijn er veel meer natuurlijk die iets betekenen, met Bowie heb ik dan weer weinig en jouw artiest ken ik niet eens! hahahaha

    X

  3. Wat leuk dat je m hebt ingevuld!! En dan te bedenken dat ik jou niet durfde te taggen😉. U scoort punten meneer Pannekoek heel veel punten!!

  4. Menck zegt:

    Stevie Nicks, zangeres van Fleetwood Mac, bezorgt me kippenvel… van genot. Wat mij betreft heeft zij een stem uit de duizend, een stem waar ik al sinds de jaren zeventig ronduit verliefd op ben.
    Stevie, you’re the poet in my heart!

  5. tinyblogt zegt:

    Nu was ik toch ook even geschrokken, Pannenkoek die iets met songteksten doet… Toegegeven, ik zou het ook moeilijk gehad hebben met die nummers, maar kijk, zo leer je weer eens iets anders kennen.

  6. Brubeck zegt:

    Verrassende keuzes hier in deze blog 🙂

  7. terrebel zegt:

    Die meneer Michiels kan een aardig stukkie zingen, hoor! En inderdaad: gelukkig heeft niet iedereen dezelfde smaak.

  8. beaunino zegt:

    Tags op z’n Pannenkoeks. Ik zeg: niets meer aan doen.

  9. Myrea zegt:

    Waar is dat tonnetje wijn? 😉

  10. Wat een inspiratie alhier, ik word er blij van!
    En ik luister graag naar muziek, dat ook ;-))

    Fijne dag voor jou…

  11. Sabine zegt:

    Haha precies op zn Pannenkoeks 😉

Geef een reactie

