Van het paradijs naar de hel

Ik wou mijn weblog nog wat laten sudderen tot zaterdag, om er vanaf dan weer volop in te vliegen.

Gisteren zijn we op Schiphol geland na een meer dan fantastische rondreis door Zuid Vietnam. Toen we de hall van de luchthaven verlieten, viel mijn oog op een projectiebord waar deelneming werd betuigd met de slachtoffers van de aanslagen in Brussel. We wisten van niks.

Sinds de aanslagen in Parijs, vorig jaar in november, zijn we gewoon geraakt aan militairen in ons straatbeeld. Eind november maakten we een weekendreisje Barcelona, en probeerden zwaarbewapende militairen in de luchthaven van Zaventem voor onze veiligheid te zorgen. ‘Probeerden’, want smeerlappen, naïeve godsdienstfanaten, wereldverpesters of hoe moet je dit zootje ongeregeld noemen ontzien niets om hun missie te vervullen. Angst willen ze inboezemen, een gevoel van onveiligheid voor iedereen. En dan mogen we ’s avonds nog op het beursplein samenkomen met een kaars en een bloemetje, de angst zit er nu wel definitief in.

Tot een vijftiental jaar geleden dienden Belgische militairen om zandzakjes te vullen bij de zoveelste overstroming – nadien werden ze eens ingezet voor een vredesmissie. Velen stelden zich de vraag wat het nut was van een leger in deze tijden van vrede.

Ik wil terug naar een tijd waar ik me moet afvragen wat het nut is van een leger. Ik wil terug geloven in een wereld waar ieders vrijheid, geloof en mening wordt gerespecteerd. Brugge kent 1,7 miljoen overnachtingen van toeristen per jaar. Wie zegt dat morgen zo’n aanslag niet bij ons gebeurt? Of bij jou in Gent, in Antwerpen, Maastricht of Amsterdam?

Gisteren was het hartverwarmend om te lezen hoeveel mailtjes ik ontving, reacties ook op Facebook en WordPress om te vragen of we goed waren toegekomen. Blijkbaar waren veel mensen vergeten dat we Schiphol hadden gekozen als vertrekbasis. Dank, bloggers!

Tot zaterdag!

 

Thomas

 

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

59 reacties op Van het paradijs naar de hel

  1. Mrs. Brubeck zegt:

    Geen aangenaam nieuws om je reis mee te beëindigen, meteen “back to reality”… Hopelijk hadden jullie een fantastische tijd!

  2. Samaja zegt:

    Moet heel raar geweest zijn om te landen en dan die informatie te krijgen… Blij te horen dat jullie gezond en wel zijn teruggekeerd.

  3. Jaixy zegt:

    Wat een schrik wanneer jullie het nieuws hoorden. Ik wist niet wanneer en op welk vliegveld jullie zouden landen. Ik heb wel aan jullie gedacht. En ben blij dat jullie veilig geland zijn.
    En super dat jullie zo genoten hebben van jullie reis!
    Ben toch blij dat je niet tot zaterdag gewacht hebt om te laten weten dat jullie okay zijn.

    Nu wacht ik met smart op jullie vakantie avonturen.
    😘

  4. Blij dat je terug bent, want dood gaan we allemaal, maar hoe moet het dan met H.Pannenkoek zaliger?! 😉

  5. Het is verschrikkelijk. En hoogstwaarschijnlijk zijn ze de volgende aanslag alweer aan het voorbereiden. Echt onbegrijpelijk hoe mensen dit kunnen doen, voor zover je het mensen kunt noemen.

  6. tinyblogt zegt:

    Man man man! Gisteren las ik bij Narda dat je die dag zou gaan vliegen en ik schrok eventjes. Checkte de vluchten vanuit Bangkok naar Zaventem en zag dat er één was aangekomen om 7u ’s morgens. Oh nee! Maar toen won mijn verstand het van mijn overhaaste emoties en bedacht ik dat ik op je vorig logje had gelezen dat je (1) vanuit Schiphol ging en (2) met de auto was vertrokken. Even een diepe zucht.

  7. Gisteren zei ik nog, zou Thomas uit moeten wijken maar een andere luchthaven. Ook niet meer aan gedacht dat je van Schiphol vertrokken was.
    Wat zullen jullie geschrokken zijn. Als je van niks wist moet dit gebeuren hard zijn aangekomen. Ik ben niet snel bang maar nu toch wel, het is toch gewoon oorlog? Ben heel bang dat Nederland ook een keer aan de beurt komt… 😦
    Sterkte voor alle blogvrienden en iedereen in België… Ik vind het verschrikkelijk.

  8. Morgaine zegt:

    Nee niet vergeten dat je op Schiphol aan zou komen, maar ik wist dat ook Schiphol op slot ging en bla, weet ik veel welke route jij weer terug naar huis rijdt? Of wanneer en waar?

    X

  9. Menck zegt:

    Juij, de Pannenkoeken zijn terug van weggeweest!

  10. En toch is het hier nog altijd aangenaam wonen en blijft het al bij al veiliger dan op veel plaatsen elders.
    Btw: welkom thuis.

  11. Oef hier ook eentje die opgelucht is dat je veilig terugbent,…..wat een wereld hé,…..het kan inderdaad overal gebeuren,……

  12. beaunino zegt:

    Fijn dat je er weer bent.

  13. Wildcard zegt:

    Blij dat je terug bent en in orde bent.

  14. Vreselijk wat er is gebeurd, maar ben blij dat jullie een mooie reis gehad hebben. Probeer toch na te genieten, terroristen willen angst zaaien, laat ze niet winnen. Fijn dat jullie weer heelhuids thuis zijn.

  15. Marion zegt:

    Ik ben zo blij te lezen dat jullie veilig thuis zijn. Echt waar. Ja, een gekke wereld. Ik ben bang voor een telefoontje, maar deze gasten zullen mij nooit angstig krijgen. Ik zal nooit of te nimmer mijn leven gaan aanpassen, omdat zij haat en angst zaaien. Echt nooit.

    • Een mooie gedachte, Marion, met een grote ‘maar’. Ik dacht ook zoiets, maar het besef dat onze oudste zoon, zijn vrouw en hun kindje dagelijks in de regio Brussel wonen/werken/zich verplaatsen zorgt toch voor angst. Weet je dat de grootste explosietoestanden niet zijn gebruikt omdat ze niet pasten in de taxi die de daders naar hun ‘bestemming’ brachten? Denk jij dat het nu gedaan is met de destructieve plannen van die gekken? Als het gevaar zo dichtbij komt dat het je eigen bloed bedreigt, dan ben ik er toch zo eentje die er toch mee in zit.

      • Marion zegt:

        Ik bedoel eigenlijk angst en dat je daarom maar bepaalde plaatsen of steden gaat vermijden. Dingen niet meer durft te doen. Angst en zorgen hebben om je kinderen, familie of wie dan ook lijkt me meer dan normaal. Wij hebben vrienden in Nigeria wonen. Ieder keer als daar een aanslag is dan vrees ik weer voor hen en ben ik zo blij dat ik weer van ze hoor dat het goed is. Laat staan als het je eigen kinderen en kleinkinderen zijn.

  16. Hillechien zegt:

    ja dat was een speciale thuiskomst voor je, ben ook bang dat dit nog maar het begin is, komt ook heel dichtbij, heb een vriendin die nooit de tram neemt maar deze keer wel moest voor haar werk en nu ligt te vechten voor haar leven. Ik ben geen racist maar zo af en toe ..

  17. Billy zegt:

    zelfs in een godvergeten boerengat als Waregem ( 😉 ) zit de schrik er blijkbaar toch in. Op de koers was het beduidend rustiger dan andere jaren…

  18. Myriam zegt:

    Ik ben blij dat je veilig bent thuisgekomen. Blij dat je weer aan het bloggen bent.

  19. Sabine zegt:

    Dat moet echt schrikken zijn geweest toen jullie aankwamen! Gelukkig is alles goed met jullie…

  20. Brubeck zegt:

    Ik heb me deze week ver gehouden van reacties, puur door wat er gebeurd is, de machteloosheid, en wat je met woorden eigenlijk kan zeggen.
    Maar was het 10, 20, 30 jaar geleden zo’n vredevollere tijd ? Nee, we vergeten dat te gemakkelijk denk ik.

  21. Flavie zegt:

    Dat was toch even schrikken toen jullie het nieuws vernamen??
    Gelukkig zijn jullie goed en wel terug!

Geef een reactie

