Oog- en stemcontact

AAA1

Ruim twee weken terug zaten we in de luchthaven van Schiphol te wachten tot we konden inschepen voor onze vlucht richting Bangkok. Voor ons een zeventiental hostessjes die ook moesten wachten omdat de piloot van Eva Air zijn vliegtuig nog aan het dweilen was. Of de stofnetten aan het wegnemen was, zelf nog eens een kakje legde op het toilet of nakeek of er geen bommen onder de stoelen zaten. Tegenwoordig weet je maar nooit.

Er was een tijd dat die meisjes onder elkaar zouden zitten praten, grapjes maken, je weet wel. Niets meer van dat. Ze hadden elk met hun bevallige handjes hun mobieltje uit hun handtasje gehaald en zaten ermee te spelen. Hun mails checken, hun Facebook misschien, wie weet zelfs hun app van WordPress. Ze spraken elkaar geen woord, en stopten deze bedrijvigheid synchroon op het moment dat ze een pieptoontje hoorden en ze mochten aan boord gaan. Echt, het leken wel zeventien robotjes die tegelijkertijd hun machientje terug in hun tasje staken, recht stonden en zich met een wiebelend kontje naar de poort begaven, begeleid door het rollend geluid van hun trolley waar ze ongetwijfeld naast hun gsm ook hun twee boterhammen met ham, een beauty case en nog wat prullaria bewaren, wat zit allemaal in zo’n ‘sjakosj’?  Zeventien kortgerokte bevallige meisjes op een rij, stappend naar hun vliegtuig, het heeft wel iets vind ik.

Toen we onze eerste verre reis maakten, toevallig ook naar Thailand, viel het ons al op hoeveel mensen, ook heel jonge kinderen, al met de gsm speelden. Toen was het nog een gewoon toestelletje waarmee je enkel kon bellen en een sms-je sturen, maar toch. Heel velen hadden het al. Zoveel jaar later is het in Thailand alleen maar, euh.. ‘erger’ geworden. De gewone toestelletjes hebben plaats gemaakt voor smart- en I-phones. Je ziet kinderen in het straatbeeld op een trapje zitten, doelloos (?) tokkelend met al hun vingers, berichtjes lezend en sturend naar godweetwie. Je ziet minder en minder jongeren gewoon met elkaar praten.

Jongeren alleen?

AAA1

Neen, ook iets oudere mensen zijn besmet door dezelfde ziekte. Neem nu de vier dames die in Bangkok zaten te wachten om terug richting ‘ergens’ te vliegen. Ook zij zaten met de gsm voor zich te tokkelen dat het geen naam had. Die man met zijn Nikon hadden ze zelfs niet zien staan… Of misschien waren ze gewoon een berichtje naar elkaar aan het sturen om te zeggen dat een kletskop met een grote neus een foto van hen aan het nemen was. Achter de dames, zo middenin, zie je een andere vrouw die net een gedroogde keutel uit haar neus viste. Die misschien nadien in haar mond stak, wie zal het zeggen? Je ziet aan die dame dat ze opvalt in haar asociale gedrag. Geen smartphone in haar hand, zielig voor zich kijkend. Of is zij net een nieuwe trend aan het lanceren, het kijken naar wat rond haar gebeurt?

Misschien kun je het haar zelf eens gaan vragen, als ze daar nog zit op die bank in de luchthaven van Bangkok…

 

 

 

 

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

55 reacties op Oog- en stemcontact

  1. Hillechien zegt:

    Ja je ziet die dingen steeds vaker in het straatbeeld. Ik vergeet hem nog best vaak maar moet zeggen het is wel verrekte handig hoor zo’n smartphone. Wens je fijne Paas dagen

  2. beaunino zegt:

    Het wordt er allemaal niet gezelliger op. Off-line dan. Volgens mij stopt die ene vrouw gewoon een heel brok snotkorrel in haar mond. Gatverjesses Thomas , ik moet nog aan mijn paasontbijt beginnen!! En bedankt!

    Fijne paasdagen🐣

  3. tinyblogt zegt:

    Die andere dame is duidelijk een toeriste. Uit een land of een dorp einde beschaving.
    Nee, het viel mij al op, vijftien jaar geleden toen ik in Londen was en de gsm bij ons nog iets speciaals was. Iedereen, jong en oud, liep toen nog vooral te babbelen in een mobiele telefoon. Toen spraken ze nog met elkaar. Nu is het inderdaad overal hetzelfde.

  4. De Fruitberg zegt:

    Dat is ook hier hoor. Zelf gebruik ik het ding minder en minder,

  5. Jaixy zegt:

    Hahaha het straatbeeld verandert … Overal….

  6. Liese zegt:

    Zelf ben ik momenteel ook bezig. Blogpostjes lezen van kalende mannen met kodacs!

  7. Eilish zegt:

    Ik ook net als Liese. Ik durf de plek niet vermelden

  8. En jij dat internet maar vullen met interessants … Geen wonder dat iedereen zo zit te tokkelen :). Hopelijk zag je meer van de vakantie dan deze mensen van hun reis…

  9. Morgaine zegt:

    En dan vinden velen het gek dat ze nooit een partner of vriendenkring opbouwen in deze tijd, whahahaha zo zie ik het soms wel, gemiste kansen!

    X

  10. De tijd staat nergens stil… gaat zelfs zomaar een uur vooruit af en toe, of achteruit, dat kan ook!
    Maar eerlijk is eerlijk, internet is toch niet meer weg te denken?

  11. Bizar hè? En het lijkt er niet beter op te worden,
    ik merk dat ik steeds meer weerstand ervaar en
    mijn toestel weg leg, uit zet, niet meer wil zien.
    En dat voelt dan, voor dan, zoveel beter…

    En dan is het online ook fijn, fijner.

    Geniet van jullie paasdagen! Liefs!

  12. els zegt:

    Ergens gewoon zitten ‘mensen te kijken’ is er tegenwoordig niet meer bij.
    Het is en blijft nochtans één van mijn favoriete hobby’s.
    Internetgebruik probeer ik zoveel mogelijk te beperken.
    Ik ben misschien van den oude stempel maar ik vind dat er niets boven ‘met elkaar praten’ en ‘met eigen ogen bekijken’ gaat.

  13. Samaja zegt:

    Ik heb nog altijd een gewone GSM en heb daar voorlopig genoeg aan. Ik denk dat ik ook veel te veel zou beginnen scrollen en tokkelen op dat ding, zonder daarbij ook maar iets nuttigs te doen. Dus voor mij nog even niet ;-).

  14. chrissebie zegt:

    Ik heb mij er ook flink schuldig aan gemaakt op mijn lonely trip naar canada. Ik was blij dat er wifi was in de luchthavens zodat ik wat contact had met het thuisfront.

  15. Brubeck zegt:

    De kwaal van deze tijd. Soms een uitkomst tijdens het wachten in de dokterswachtkamer.. maar het valt ons meer en meer op dat zelfs tijdens dinertjes in restaurants koppels enkel maar oog hebben voor hun smartphone.

  16. Menck zegt:

    Ik heb mijn smartphone naar de kast verwezen. Wie me wil bereiken, kan dat per mail of middels een gele briefkaart.

  17. Rob Alberts zegt:

    Ik blijf het een dommefoon noemen. Het maakt de meeste mensen dommer en dommer. Laat mij maar op mijn laptopje kijken en lezen wat jij ons weer te tonen en vertellen hebt. Daar geniet ik van.
    Zo’n klein schermpje heb ik ook. Alleen de internetmogelijkheid ontbreekt er aan. Nu ja, die heb ik uitgeschakeld. Dat levert soms leuke gesprekken op.

    Vrolijke groet,

  18. Erg eigenlijk he?? Ik merk aan mijn oudste dat ze niet meer bijelkaar afspreken, maar elkaar thuis spreken via de PlayStation of whatsapp… Bizar toch??

  19. Mrs. Brubeck zegt:

    Als je alleen op verlof bent kan ik het wel begrijpen… Maar voor de rest treed ik mijn halve trouwboek bij, vind het verschrikkelijk dat mensen elkaar niks meer te vertellen hebben 😦

  20. Billy zegt:

    je bent niet blijven kijken om effectief te weten of ze die neuskeutel in haar mond stak?

  21. Sabine zegt:

    Haha zo een typisch plaatje die met de 4 vrouwen! De wereld is echt veranderd na de komst van die dingen, waar we bijna niet meer zonder kunnen. Nu moet ik zeggen dat ik nog steeds liever de computer heb of gewoon helemaal niets. Dat is zo lekker! Gewoon even om je heen kijken in plaats van op dat scherm. Ik kijk er zelf ook vaak op, maar als ik in gezelschap ben laat ik m graag liggen.

  22. Flavie zegt:

    Het is ongelooflijk hé, die smartphones… overal duiken ze op! Zelf betrap ik mezelf er ook op, dat ik ‘weer’ op dat spel aan het kijken ben, maar toch probeer ik er op te letten.

Geef een reactie

