Heimwee, snot en vooroordelen

AAA1

De stormende wind beukt tegen de kasten van onze rolluiken. Het is donker buiten. Niets doet vermoeden dat de lente haar intreden heeft gedaan in het Brugge van 28 maart 2016. Ik ben snotverkouden. Al mijn leden rillen, onder mijn snot druipende neus staat een koortslip. Koorts? Allicht wel. Het temperatuurverschil met Thailand zal me de das hebben omgedaan.

Paasmaandag vandaag, een extra verlofdag. Morgen weer werken na meer dan drie weken verlof. Het zal super druk zijn, want paasvakantie en een propvolle agenda. Of ik het zie zitten? Wat dacht je?

Heimee heb ik, naar een weekje geleden. Toen hadden we ons laatste dagje verlof op Koh Samui, een eiland ten zuiden van Thailand. Tropische warmte, allemaal blije mensen. Niet alleen de toeristen (sommigen lopen rond met een gezicht alsof ze …), maar vooral de plaatselijke bevolking.
Die laatste dag heb ik genoten van een massage in één van de tientallen gelegenheden in het stadje. Tijdens onze reis heb ik er wel meerdere gehad, stuk voor stuk zalige ervaringen. Jammer, heel jammer eigenlijk dat Thaise massages in onze westerse wereld zo’n negatieve bijklank hebben. Begrijpelijk wel, want uit ‘heimwee’ zocht ik gisteren op het Internet of het bij ons ook mogelijk was zoiets te boeken, maar kwam daarbij voor ruim negentig procent uit op erotische websites. Zoiets interesseert me echt niet. Ontgoocheld staakte ik mijn zoektocht.

Laat ons zeggen dat het aanbod in Thailand, of althans wat ik mocht ervaren, juist het omgekeerde is. Uiteraard zijn er ook de massagezaken die puur mikken op de toerist die uit is op een seksavontuurtje op reis. Als je dan meisjes op een stoel ziet zitten voor de zaak van hun salon, gekleed in een rokje dat amper iets dekt en een décolleté waarbij je hun navel kunt zien, dan weet je wel hoe laat het is.  Maar negentig procent van het massage-aanbod is puur gericht op de toerist die onschuldige ontspanning wil zonder bijbedoeling.

Ongelooflijk eigenlijk hoe die zaken erin slagen financieel te overleven. Het aanbod is werkelijk overdonderend. Om de tien meter word je wel aangesproken of krijg je een flyer in de hand gestopt met hun soort massages (hoofd- voet- olie- Thaise massage,..) en de prijs die ze ervoor vragen. Een prijs die overal gelijk ligt, zo rond de acht Euro voor een behandeling van een uur. Belachelijk laag, naar onze normen. Je ziet heel wat van die meisjes werkloos wachten, keuvelend met hun vriendinnen/collega’s, spelend met hun smartphone. Ik schrijf nu ‘meisjes’, maar het gaat niet alleen om jongedames, ook oudere vrouwen blijven hun job uitoefenen.

Verwacht er niet de ‘luie’ oliemassage, zoals we ze hier kennen. Neen. De typische Thaïse massage wordt gegeven waarbij de ‘klant’ zijn kleren aanhoudt, en de masseur hem/haar nogal onzacht aanpakt, alle botten doet kraken en alle spieren losmaakt. Meestal kiezen de toeristen (dus ook ik) voor een ongeklede oliemassage, waarbij de meeste tijd wordt besteed aan de rug. Je voelt echt elke wervel behandeld worden, elk spiertje, elke bot. Na de oliebehandeling gaat de masseuse achter je zitten, leg je de handen achter je nek en trekt ze je lichaam alle kanten uit. Turnles, eigenlijk, zonder dat je er zelf iets voor moet doen. Waar die frêle meisjes de kracht halen is vaak een raadsel.

Die laatste dag op reis kreeg ik dus een massage van de jongedame van op de foto. Een zeer grappig meisje, dat in de stiel was gerold door toedoen van haar moeder, waarmee ze nog steeds samenwerkt in dezelfde zaak. “Come in, sir, I will not kill you!” waren haar eerste woorden. Zegt ze waarschijnlijk tegen veel van haar klanten, maar het blijft geruststellend (en grappig) dit te horen als je ergens binnenstapt. Waarom mijn vrouw niet mee was, vroeg ze me. Jammer genoeg houdt mijn schat niet echt van het ruwere deel van de Thaise massage, anders hadden we zeker met z’n tweetjes genoten…

Echt jammer dat bij ons deze vorm van massage ten onrechte in een duister erotisch hoekje wordt geduwd. Ik ben er absoluut zeker van dat, mocht morgen zo’n zakelijk ingestelde dame een ‘normaal’ massagesalon zou openen in een stad als Brugge, aan ‘normale’ prijzen, haar zaak heel wat succes zou kennen…

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

61 reacties op Heimwee, snot en vooroordelen

  1. chrissebie zegt:

    DE laatste dag in Phuket, twee jaar geleden koos mijn man ook voor een massage, hij keek maar raar toen het meisje bovenop hem ging gaan staan,zitten, kraken, maar het deed hem goed. Zelf koos ik voor een teenmanicure. Met mijn fibro kan ik absoluut niet tegen massages.

  2. Oo, alleen daarom al zou ik naar daar vliegen :). Was ooit in Praag waar ik elke dag van de korte citytrip even langs liep in een heel mooi zen massage-zaakje, gerund door twee engel-achtige dames die vrij goedkope massages gaven en heerlijke biokoekjes verkochten :). Welkom terug. Een troost misschien: het woord Brugge in één van je eerste zinnen doen mijn hart ook al sneller slaan :).

  3. tinyblogt zegt:

    Ik zou het zeker ook proberen. Vriendlief was al overal en heeft dit ook al meegemaakt, dus we zouden dit zeker samen uittesten.

  4. Rob Alberts zegt:

    Je hebt gelijk zoals je het beschrijft. De kleding geeft de kwaliteit aan, maar ook de prijs zegt wel iets.
    Zelf noem ik het erg lui sporten. Alle spieren krijgen hun aandacht. Dat de botjes daarna krakend ook nog eens op hun plaats gezet worden vind ik ook erg lekker.

    Vrolijke groet,

  5. Ik zou er ook graag naar toe willen. Heb nu best last onder in mijn rug en dan zo’n vrouwtje die mij weer helemaal recht trekt heerlijk… Is er echt geen thaise massage zonder sexuele handelingen ?? Ik ga nu toch kijken misschien valt het in Nederland wel mee😂😂😂😂

  6. Marion zegt:

    Massages zijn echt goddelijk. Ik zou dolgraag een keer een echte Thaise massage willen meemaken. Heb er ook al eens naar gezocht, maar het is een bijna onmogelijke opgave. Je komt op de gekste sites terecht. Laat maar, dacht ik toen. Geniet nog maar even van je extra vrije dag vandaag.

  7. Samaja zegt:

    Ik heb ooit al eens een massage gekregen die behoorlijk pijn deed, dus ik denk dat ik dit ook te ruw zou vinden. Maar ik ben ervan overtuigd dat het voor mensen met een normale rug wel serieus deugd kan doen. Leuk dat je ook aangeeft dat de gewone massages eigenlijk de meerderheid uitmaken en niet die met happy endings. Je krijgt immers inderdaad de indruk dat het andersom is. Alweer een vooroordeel uit de wereld :-).

    • Jammer dat het bij ons anders is, maar wat Thailand betreft moet je hier inderdaad niet bsng voor zijn. Ook niet echt voor een harde behandeling, trouwens, want vaak kun je vragen naar een zachte behandeling..

  8. Billy zegt:

    op enkele honderden meters van ons huis is er een gloednieuw wellness-salon (http://www.frangipanibali.be/) waar je ook kan gemasseerd worden. Weliswaar geen Thaise massage, maar lijkt er wel op als ik jouw beschrijving en die op hun website vergelijk.
    Ik denk dat ik zo’n massage maar eens op mijn verlanglijstje ga plaatsen… 😉

  9. Morgaine zegt:

    Dat is hier hetzelfde als je naar de echte Thaise massage gaat zoeken, 90% is de foute kant op, zo jammer, maar hier in Amsterdam bijv. zijn er wel vele chineze massage salons, maar dat is toch anders, en de prijzen ook veel hoger, hahaha erg hoog zelfs.

    maar lekker is het wel, en zo schijnt een Turkse hammam met massage je ook goed te kraken, weet ik niet, nooit gedaan, maar pijn heft pijn op en zet alles weer op zijn plek. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden 😉

    Beterschap Thomas, ik hoop dat het snel zal verdwijnen…

    X

  10. joke_dev zegt:

    Wat een leuk geschreven interessante log

  11. Mrs. Brubeck zegt:

    Massages zijn heerlijk… In Nederland worden ze niet zo snel geconnecteerd met “iets” anders (nu moeten de Nederlandse lezers mij maar verbeteren indien nodig). Er zijn bv in Breda een paar salons waar je ook voor een democratische prijs kan genieten van een echte massage.
    Snelle genezing voor de snotneus gewenst! 🙂

  12. Brubeck zegt:

    Volgens mij ben je stiekem de voorzitter van “De Vereniging ter Bevordering van Thaise Massages Die Niet Verward Mogen Worden Met Massages Met Sexuele Happy-Endings” 🙂

  13. Liese zegt:

    in Turkije kreeg ik ook eens zo’n massage, van een echt heel jong manneke. Maar het was zalig! Sindsdien nooit meer gedaan!

  14. Sabine zegt:

    Wat lijkt me dat heerlijk! En ook fijn om te weten dat je het overleven zult 😉 Ik zou ook graag eens een massage willen, in NL ook nooit gehad. Misschien ga ik hier eens naar een salon.

  15. Jaixy zegt:

    Ik heb nog nooit een Thaise massage gehad… Ik durf niet zo met mijn brose lijf

  16. Je krijgt dat aan mij niet verkocht, ik heb een hekel aan massages, de zachte en de ruwe versies, ik heb het geprobeerd, maar thanks, ik pas,….en aan de reacties te merken ben ik de enige die er een hekel aan heeft 🙂

  17. Nog nooit gehad, maar een fijne massage is nooit weg denk ik 😉
    Och jeetje, heimwee, een jetlag en griep, het leven is niet makkelijk voor een pannenkoek die net terug is van vakantie 😉☺️. Beterschap!

  18. terrebel zegt:

    Bij mij op het plein zit een ‘echte’ Thaise massagesalon. Waar de klant dus inderdaad zo’n fijne harde massage ontvangt. Niets meer. Behalve een oprechte glimlach. Helaas voor westerse prijzen dus ik ga niet vaak.

  19. Hartelijke Hot Hulk zegt:

    Met uw goedvinden houd ik het bij Job.
    Fysiotherapeut en fantastisch in zijn job.

  20. Flavie zegt:

    Ik vind het zalig om gemasseerd te worden… en aan 8 euro per keer, zou ik wel wekelijks willen gaan 😉

  21. resaarcle zegt:

    Goed dat je van zoveel mogelijk massages hebt genoten, dan heb je een reserve als je een tijdje zonder moet 😄. Mijn laatste massage was een hot stone massage, ook van genoten!

Geef een reactie

