De Thomas Pannenkoek Reisfotochallenge 2016 – aflevering 14

D Montenegro

Boris en Soltana waren vijftien jaar gehuwd. Niet dat ze daarmee potten breken, want miljoenen koppels zijn hen hierin voorgegaan. Het was wel de gelegenheid om een reisje te maken met hun dochter Siara, verwekt op een winternacht in December 1984, toen ze op automatische piloot de liefde bedreven in hun bed in een voorstad van Moskou, na het nuttigen van sloten wodka.

Reizen is voor Boris en Soltana synoniem aan luieren, veel eten en vooral zuipen. Dit hebben ze geërfd van hun ouders, en zullen ze met liefde doorgeven aan Siara. Er was een tijd dat het concipiëren van vooral veel kinderen ook zo’n topprioriteit was, toen hun voorouders nog ronddwaalden in de Toendra, en ze hard moesten werken voor veel te weinig inkomen.

Times they are a changin’, zong Bob Dylan, en gelijk had ie. Sinds enige decennia was er een rijkere klasse, die kon en vooral wou genieten van het leven. ‘Kunnen’ was al langer het geval, maar de vorige generatie had nog last van de ‘spaarziekte’. Geld sparen, sparen en nog eens sparen om gelukkig te kunnen sterven als rijke mensen. ‘Doodgelukkig’, om het cynisch uit te drukken.

Maar, zoals gezegd, gedaan daarmee. Eindelijk de kans om andere continenten te leren kennen, en aan de buitenwereld te laten zien dat De Russische Toerist ook zijn deel van de taart mag eten. Beleefd als het moet, boertig als het kan. Liefst in all-inclusive-hotels waar ze kunnen vreten als varkens en zuipen als olifanten. Waar knappe meisjes als Siara op de foto binnen enkele jaren zullen transformeren in breedgebouwde, van veel te veel vet voorziene Russische tanks die op de één mei betoging een goede indruk zullen nalaten op kameraad Poetin, die dan nog steeds aan de macht zal zijn.

Maria Kirilenko, Anna Koernikova, Anna Lapusjtsenkova. De natte droom in de categorie van vrouwelijke Russische tennisspeelsters. Spiegel jullie niet aan jullie landgenoten toerist. Kom bij ons eens een kop koffie drinken (zonder wodka), en we vertellen je hoe het wél moet…

(foto genomen ergens begin de jaren 2000, op een reisje Montenegro – namen zijn verzonnen)

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

50 reacties op De Thomas Pannenkoek Reisfotochallenge 2016 – aflevering 14

  1. Jaixy zegt:

    Hihi leuk beschreven. Ik ben zelf weinig Russische toeristen tegen gekomen tijdens mijn reizen en vakanties.
    Zullen ze nu klem zitten in hun stoelen tussen de armleuningen thuis? Van al het eten en drinken?

  2. Marion zegt:

    Ik lag al plat na de eerste twee woorden. 🙂

  3. Brubeck zegt:

    Ik dacht nog, elke vrouw heeft zich daar tussen Mr en Mevr Pannenkoek gezet op die bank ? Die Russen op veel plaatsen ziet men liever hun achterkant dan hun voorkant 🙂

    • Een mooi compliment voor mevrouw Pannenkoek, een minder mooi voor je opticien wat mijnheer Pannenkoek betreft :). Om Russen te leren kennen (hoewel ook hier: scheer ze niet allemaal over dezelfde kam), bezoek dan eens een all-inclusive hotel dat grotendeels door Russen wordt bezet. Je ziet ze liever komen dan gaan. Zelfs hun achterwerk is niet om aan te zien.

  4. chrissebie zegt:

    Hilarisch maar o zo waar, vandaar geen all in hotels meer voor ons, heb het gehad daarmee!

  5. Samaja zegt:

    Wij hebben het in Kroatië voorgehad, een bende luidruchtige Russen die bergen eten meenamen van het buffet om dan gewoon meer dan de helft te laten liggen. Roepen en tieren tegen elkaar aan tafel… Het cliché klopte helemaal.

  6. tinyblogt zegt:

    Ondanks al mijn voorbije reisjes heb ik ook nog geen enkele groep Russen mogen meemaken. Of je moet Youri meetellen, de enige Rus in het gezelschap camp counselors toen ik in Amerika werkte als vrijwilliger. Hij stonk wel elke dag naar wodka, maar was verder de beminnelijkheid zelve.

  7. bentenge zegt:

    Anna Lapusjtsenkova ?
    Een vriend van mij brengt 30% van zijn werktijd in Rusland door. Dat schijnt ook de moeite te zijn.

  8. Ik heb Russen mogen ontmoeten in Italië al 2 keer, een hele groep, bij het zelfde huis als waar wij zitten. We hebben er geen last van zijn heel aardig… Oké ze drinken veel, maar zijn niet lastig en luidruchtig… Mazzel? Of ben ik gewoon stokdoof 😂😂😂😂😂

  9. Hillechien zegt:

    ja die Russen ook hier zien we die liever gaan dan komen in het toerisme. Wel een heerlijk sappig verhaal waar ik lekker van genoten heb.

  10. Ik ken heel weinig russen maar eentje is geheelonthouder dus die ontkracht toch het cliché van de zuipende Rus. Wat Russen op reis betreft: zegt men niet hetzelfde van Britten? Ook die worden toch verweten veel te drinken wanneer ze op reis zijn? Er zijn nog wel meer nationaliteiten die een slechte reputatie hebben om dat gebied. Trouwens: wie weet wat men allemaal niet zegt over Belgen?

    • Zij zullen zich van geen kwaad bewust zijn, denk ik, en ons maar rare kwisten bubbels vinden. Die reis in Macedonie maakten we als enige Belgen een excursie met een heleboel Russen. Ik voel nog hun ogen in mijn rug branden.

  11. Morgaine zegt:

    Ik ben er nog niet aan toe gekomen in mijn Costa Brava serie, maar in dat jaar, was er ook EK voetbal, en de russen stonden in de halve finale? Nederland-Rusland, precies op het moment dat wij terug moesten vliegen, wat uitliep dankzij staking van het personeel die de koffers inladen in de vliegtuigen. Het vliegveld had ons in een portal gezet met een groot scherm, de wedstrijd voor ons opgezet…. en het was wat saai, beetje moe, mijn moeder en ik samen, er wordt gescoord, mensen juichen, mijn moeder ineens even bij staat ook op om te juichen, armen in de lucht…

    Wat bleek? Rusland scoorde, bleek dat het toestel richting Russia ook verlaat was en een paar Russen ons hadden gevonden in die wedstrijd… zij stonden te juichen bij dat doelpunt, het duurde even voor mijn moeder en ook ik dat door hadden, de rest in de terminal, ons ‘vliegtuig mede passagiers’ keken ons wat raar aan, hahahahaha

    X

  12. Mrs. Brubeck zegt:

    Die middelste vrouw heeft wel onder een andere zon gezeten denk ik 🙂
    Heerlijk logje P!
    Wist je dat er “Russenvrije” hotels bestaan: dat was een gat in de markt!
    🙂

  13. Billy zegt:

    ik dacht al dat ik er Siara niet in herkende!

  14. De Fruitberg zegt:

    Het gedrag van Russen op vakantie is te verklaren door een andere culturele achtergrond. In Rusland is extra voedsel nemen not done, je eet wat er op je bord ligt. In een buffet geeft dat dan een in onze ogen (terecht volgens mij) boertige indruk van een overladen bord op te scheppen. Men probeert mensen in Rusland nu ‘op te voeden’ dat hun gedrag in ’t buitenland wordt gezien als erg onbeleefd.

  15. Onbekende wereld voor veel arme Russen. Maar de rijke Russen overspoelen inderdaad tegenwoordig de all-inclusive-resorts. Zou mooi zijn als ze een beetje worden opgevoed…
    Maar… vlak de Engelsen niet uit hè, vaak van hetzelfde laken een pak. In zonnige oorden doen ze niet voor de Russen onder hoor. Vaak zat gezien. Ik schaamde me soms zelfs, terwijl ik er niks mee te maken had.. Bizar hè..
    Groetjesss

  16. Rob Alberts zegt:

    Een oud-collega is nog steeds getrouwd met een rus.
    Soms praat zij nog lyrisch over het wodka drinken ……………

    Vrolijke groet,

  17. Rob Alberts zegt:

    Om het verhaal verwarrender te maken; de Rus woont in Rusland en is daar hertrouwt. De oud-collega woont hier en is nog niet gescheiden.

    Vrolijke groet,

  18. Ik heb nog niet vaak Russen ontmoet op mijn ‘reizen’…

    Mijn bijdrage: https://blog.kreanimo.com/?p=2934

Geef een reactie

