De Thomas Pannenkoek Reisfotochallenge 2016 – Aflevering 15

AAA1

Ik had er net een gezonde wandeling op zitten, terwijl mijn dame zat te rusten op een bank aan de zeedijk, net voor het hotel, een boek op de schoot. Prachtweer, die dinsdag op onze vakantiebestemming in Albufeira. De zomer is echt mijn ding. Steeds zoeken we vakantiebestemmingen aan zee, omwille van de sfeer die er hangt, niet om urenlang in de zon te bakken.

Een halfuurtje stilliggen op het strand moet zowat mijn record zijn. Ik heb geen zittend en zeker geen liggend gat en zoek graag beweging op. De tijd dat ik neerlig moet ik aan één stuk door naar de zee turen. Luisteren naar de golven die steeds opnieuw komen aangespoeld en dan rustig weer naar achter trekken, klaar om de volgende deiningen van het water te ontvangen. Veruit de mooiste muziek die ik ken.

Ik kan genieten van de mooie vrouwenlichamen die langs de waterlijn wandelen. Volgens de overlevering heeft God eerst de man geschapen, heeft er een rib uit gerukt om er finaal de mens 2.0 mee te maken, ‘de vrouw’. Weg met dat rare hilarische dingetje tussen zijn benen, weg met die harige borst. In de plaats daarvan twee mooie, kunstige rondingen, omwille van hun meervoud ‘borsten’ genaamd, die haar lijf een nog beter zandloper figuur geven. Een gewelfd kontje ook, en vooral een glimlach die het Poolijs doet smelten. Dikke zever dat de global warming veroorzaakt wordt door dieselmotoren en  veesten van koeien. Neen, het feit dat de vrouw meer lacht dan vroeger is de oorzaak van de klimaatsverandering. Mooie ogen, die kreeg ze ook mee. De combinatie van die ogen en haar lach, haar mooie figuur met het fraaie kontje, de perfect geboetseerde boezem en die schitterend uitgewerkte heupen. Heb ik het al over de fraai ontworpen benen gehad, die vaak eindeloos lijken? En over die hersenen die vaak chaotisch lijken te werken, maar toch meestal feilloos blijken te zijn? Of over die voetjes, die dan wel veel te veel en veel te duur schoeisel vragen, maar toch zeer sexy zijn.

Eén woord: proficiat, God, of wie die rib ook uit ons mannelijk lijf heeft gesleurd.

Dan dank ik die Kadee op mijn beide blote knieën dat ik mijn mens 2.0 heb leren kennen, met wie ik nu al zo lang mag samen zijn. Als ik haar bekijk, dat halfuurtje dat ik in het zand lig te bakken aan het strand, dan weet ik dat perfectie bestaat. Dan vertoef ik weer in die eindeloos lijkende droom die nu al meer dan 35 jaar duurt. Ik heb haar gekend als jongedame, en heb haar zien evolueren naar de prachtige vandaagvrouw. “You are the reason that God made a girl”. Prince had het over mijn vrouw, maar dat hij eraf blijft met zijn purperen poten, de kleine flikker! Enfin, nu zal hij er wel afblijven, want je-weet-wel-wat-ik-bedoel. God hebbe zijn ziel.

Na het liggen moet ik de hort op. Moet ik wandelen om niet alleen mijn voeten te verzetten, maar ook mijn gedachten. Niets zo ontspannend als het water langs mijn stappende voeten te voelen passeren. Honderdduizenden andere mensen hebben hetzelfde gedaan, met dat water over hun stinkvoeten. Miljoenen vissen hebben geplast en gepoept (in beide betekenissen) in dat water, waar daar trek ik me niks van aan. Dan filosofeer ik er op los, je wil echt niet weten waarover allemaal. Mijn fantasie is soms/vaak/meestal niet vatbaar voor publicatie. Eén chaos, gedachtegangen waar geen enkele andere (normale) mens bij stilstaat.  En, ééns het strand verlaten, wil ik er weer vandoor. Wandelend tot mijn voetzolen smeken om wat rust. Tot mijn benen zijn afgesleten en mijn billen bij elke ‘stap’ over de tarmac schuren.

Zoals die keer, die dinsdag op de boulevard van Albufeira, terwijl R. zat te lezen. Mijn fototoestel hing om mijn hals, een twintigtal foto’s rijker. Dan kwam het beeld van hierboven op mijn netvlies. Niet echt mijn ideaalbeeld van de vrouw, zoals ik die hierboven heb geschetst. Neen, eerder een mollige dame van rond de vijfenveertig. Ze zat naar beneden te kijken naar de ‘beautiful people’ op het strand. Fraaie, jonge lichamen,  waaronder ook mooie, slanke dames, enkel gekleed in een piepklein broekje, waarbij aan zwaartekracht onderhevige aantrekkelijke lichaamsdelen lichtjes deinen bij elke kordate beweging. Hoe mooi is dat?

Die dame op de foto is niet echt mijn type qua uiterlijk, maar voor iemand anders heel zeker wel. Schoonheid is heel relatief, vraag het maar aan onze Vlaamse schilder Rubens (God hebbe ook zij ziel). Zoals bij iedereen is er ook voor haar een deksel dat op het potje past.

Wie is ze? Wat gaat er om in haar hoofd? Waarom staat zij er alleen? Rookt ze?  Is het een vouwer of een propper? Welke jeugd heeft ze gehad? Is ze gelukkig, en zo ja, met wie? Heeft ze kinderen en zo ja, spelen die piano? Hoe is haar karakter? Heeft ze gevoel voor humor, voor zelfrelativering? Poetst en flost ze regelmatig haar tanden, doet ze melk in haar koffie en kan ze, net als ik, lachen met de klank van een scheet?

Ik legde haar vast op beeld, op de manier waarop ze minutenlang leunde op die leuning (want daarvoor dient die). Ze hoorde de klik van mijn camera, en draaide zich om. Vliegensvlug deed ik alsof ik in een andere richting een foto aan het nemen was.

 

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

60 reacties op De Thomas Pannenkoek Reisfotochallenge 2016 – Aflevering 15

  1. Morgaine zegt:

    Het is een vrouw die zeer zelf verzekerd is, dat zie ik aan de keuze van haar kleding, ze durft gewoon, hahaha it takes one, to know one 😉

    Een prachtig verhaal Thomas, opnieuw. Ik heb genoten van jouw uitlatingen, met een glimlach. Dat jij en jouw vrouw nog maar vele jaren samen mogen vieren en die purperen hand, god hebbe zijn ziel, zal je niet meer lastig vallen 😉

    X

  2. Eilish zegt:

    Ik heb niets tegen vrouwen en ook mannen met een maatje meer. Model strijkplank is zo niet mijn dada. Wat niet wegneemt dat ik mijn lief er durf op te wijzen dat zijn winterspeklaag niet meer moet aangroeien.
    Je moet je natuurlijk wel weten te kleden naar je figuur, dus zou ik bovenstaande vrouw adviseren om het onderstuk van kledij iets langer te laten 🙂
    Alhoewel, foert ! Laat dat mens !

  3. tinyblogt zegt:

    Oh wat een leuke foto! Nee, ik meen het echt. Ik ben van plan om ook meer foto’s te nemen van ‘random’ mensen, gewoon, omdat het vaak meer zegt over een bepaald moment op een bepaalde plaats. En als je die jaren later bekijkt, wordt het nog levendiger. Enfin, je snapt me wel.

  4. Rimpelingen zegt:

    Leuke blog en leuke foto!
    Je vrouw moet hier ook een warm gevoel van krijgen.
    “Is het een vouwer of een propper”: worden vrouwen door mannen echt in deze categorieën opgedeeld? En wat vinden ze dan fijner?

  5. chrissebie zegt:

    Ik zou heel kwaad worden denk ik , als mensen me zouden fotograferen in mijn short op zo die ik alleen op vakantie durf dragen en ik mag er niet aan denken op iemands blog te prijken. Dat was nu t eerste wat ik dacht toen ik die foto zag.

  6. Hillechien zegt:

    ja ik zou me ook niet lekker voelen maar weet het gelukkig niet en trouwens ik zou er voor kiezen om er zo bij te lopen. Ik heb ook een maatje meer en heb zeker niet het perfecte lichaam in de ogen van de ‘mannen’ maar hè ik ben blij met mezelf, met al mijn littekens want ik leef nog. Dus mochten wij elkaar tegenkomen zonder dat wij elkaar kennen en je wilt me op de foto zetten doe het dan even netjes van voren zodat ik weet dat je me fotografeert 😉

    • Wat is ‘perfect’? In mijn stukje breek ik die dame absoluut niet af, wel integendeel. In mijn ogen is ze niet ‘knap’, maar wat betekent mijn mening in dit verband? Zoals ik schrijf past op elk potje een dekseltje. Zelf ben ik ook niet perfect qua lichaam, iedereen vindt van zichzelf wel dat hij/zij bepaalde tekortkomingen heeft.
      ‘Blij zijn met jezelf’ is heel belangrijk, zoals je zelf schrijft. En ben je niet tevreden met jezelf, en er valt iets aan te doen, doe het dan ook, en luister niet altijd naar anderen. Als vandaag een dame bijvoorbeeld vindt dat haar cupmaat wat groter mag, kan iedereen het afraden, maar als zij er gelukkiger mee wordt, wie ben ik om haar tegen te houden? Als ik complexen heb rond mijn haardos die mijn schedel verlaten heeft, dan kan ik er een toupet op zetten, maar ik wil met geen dode rat op mijn kop lopen :).
      Het zal lastig zijn je te fotograferen als ik je niet ken, maar als je een T-shirt met de naam ‘Hillechien’ draagt, zal ik je zeker verwittigen als ik een foto neem!

      • Hillechien zegt:

        Is goed Thomas ik zal zo’n t-shirt maken. Ook ik wilde geen kritiek geven op jou hè maar gewoon aan iedereen zeggen dat je zelf tevreden moet zijn. Ik heb heel lang erg veel moeite gehad met mijn gehavende lichaam, begin nu pas weer sinds vijf jaar in de spiegel te kijken, ben nog niet tevreden met wat ik zie maar het bigin is er

  7. Jaixy zegt:

    Mooie ode aan de vrouw.

    Hihi net doen of je een andere foto maakte…. Boef ben je ook

  8. Een vouwer of een propertje? Ik ben héél benieuwd naar wat dat wil zeggen. En je vrouw heeft geluk, met zo’n liefhebbende man aan haar zij 🙂

  9. Een vouwer of een propper, jah… 😉

  10. Marianne zegt:

    Een heerlijk logje om te lezen, genieten dus van de denkgeest van Thomas. Respect voor de dame op de foto die goed in haar eigen kracht staat om zo gekleed te gaan en daarmee schijt heeft wat anderen over haar zouden denken. Een mens is volmaakt zoals deze geschapen is, imperfectie is volmaaktheid die door ieder oog anders gezien mag worden. Heel mooi zoals je je vrouw neerzet en wij van je gedachten gang mee mogen genieten.

    • Je beschrijving van die vrouw is fantastisch mooi 🙂 – dank je wel!
      Over mijn eigen vrouw zou ik kunnen blijven schrijven – misschien een aparte weblog beginnen over haar als onderwerp? Wie weet, ooit.

      • Marianne zegt:

        Respect voor je medemens geeft de juiste waarneming en zo zag ik de vrouw ook 🙂

        Wat heerlijk dat je altijd over je vrouw zou willen schrijven, ze mag trots zijn op haar ventje. Wie weet wat er in de toekomst ligt 🙂

        • ‘Respect’ is een toverwoord dat, mocht iedereen het toepassen, de sleutel zou zijn voor wereldvrede. Soms zit het in heel kleine dingetjes…

          • Marianne zegt:

            Een ‘tover formule’ die veel harten gelukkig maakt, alleen zo weinig te zien is, al gebruik ik het ook niet voor iedereen. Het zijn juist die kleine subtiele dingetjes waar overheen gekeken wordt en dat maakt het juist zo mooi..

  11. Ik heb weer genoten van je verhaal. En als jij me ooit tegen komt en denkt: die ga ik fotograferen… Mijn zege heb je, ik ben nu al benieuwd naar je verhaal en ik zal er zeker hartelijk om lachen… Oh het lijkt me hilarisch .. Maar ik sta achter he? Jij weet hoe ik er uit zie … Maar niet van achter dat scheelt!!

  12. Mrs. Brubeck zegt:

    Ik blijf het zeggen, ik vind dat er zoveel oppervlakkigheden worden rondgestrooid over eten, de ideale maten enz. Overgewicht, obesitas zijn niet ok en een probleem aan het worden, maar tegenwoordig wordt maat 42 al beschouwd als zijnde dik en daar ben ik toch wel wat allergisch voor! Ieder zijn ding en zijn smaak, maar als je een rondvraag zou doen zijn er weinig mannen die een echt magere vrouw mooi en sexy vinden. Idd, op ieder potje past een dekseltje. Maar door het echt magere te promoten, worden ook vele jonge meisjes in verwarring gebracht :(.
    De dame op jouw foto is ook niet direct “mijn ding”, ik hoop gewoon dat ze gelukkig is met wie ze is.

    • Aan die dame te zien is ze inderdaad gelukkig met wie ze is. Bij discussies over ‘ideale maten’ zal ik me altijd terugtrekken, want ik vind die zinloos. Zo’n discussie uitlokken was allesbehalve de bedoeling van mijn logje. Elk is wie en hoe zij/hij is, en kiest er voor een groot stuk voor zo te zijn. We leven in een maatschappij waar het makkelijk is aan voeding te raken, zo veel en zo vet als we het willen (wie dit niet begrijpt: maak eens een reisje richting Centraal Afrika), en dat maakt het niet makkelijk om het gevecht tegen de weegschaal te blijven overwinnen. Zelf blijf ik ertegen vechten, omdat ik weet voor welke ongemakken een ongezond overgewicht kan zorgen.

  13. Brubeck zegt:

    De wereld is niet volmaakt, dus waarom moet de mens in zijn figuur volmaakt zijn ? Helaas wordt een bepaald vrouwbeeld ons te vaak opgedrongen door media, reclame en marketing.
    Een middagje in de sauna doorbrengen doet je meer dan wat ook beseffen dat niemand een perfect lichaam heeft. En zij die dat ideaalbeeld wel,dicht benaderen worstelen vaak met andere problemen.

    • Perfectie bestaat niet. Ik heb vorige week nog een bezoekje gebracht aan de sauna, en daar vallen inderdaad alle complexen meteen van je af.
      Het ‘ideale mensbeeld’ (niet alleen vrouwbeeld) dat wordt opgedrongen door de media is twintigste-eeuws. Tegenwoordig wordt toch vaak in the picture geplaatst dat anorexia-modellen niet echt het toonbeeld van gezondheid zijn.

  14. Sabine zegt:

    Mooi je gedachten beschreven! De vrouw ziet er eigenlijk heel goed uit, zo zelfverzekerd aan het zijn wie ze is 🙂

  15. Marion zegt:

    Haha, ik zou datzelfde gedaan hebben. Ik ben wat dat betreft de schijnheiligheid zelve 😀 Ik hoop wel ooit ook net als deze dame heerlijk in een korte broek en top over een balustrade te kunnen hangen zonder dat het me deert wie er achter me staat, zit of ligt. Heerlijk lijkt me dat. Puur genieten.

  16. Rob Alberts zegt:

    Wat een schijt, je had minstens een afdruk van jouw foto kunnen aanbieden …..

    Vrolijke groet,

  17. Wat een mooi beschrijven…ben wel benieuwd,
    zit er op jouw camera niet een knopje waarbij
    je per ongeluk, met geluk, een foto van jezelf
    kan maken? Zou leuk zijn…

  18. Stiekemerd!

    Toch fijn hoe je altijd je wederhelft weet te beschrijven….
    https://blog.kreanimo.com/?p=2969 is mijn bijdrage nummer 14 – ik loop nog steeds ééntje achter 😉

  19. Appelvrouw zegt:

    Zij ziet er van achteren sexy uit, zelfverzekerd als je je zo kleedt.
    Maar de achterkant is niet altijd een weerspiegeling van de binnenkant.

  20. Flavie zegt:

    Een vouwer of een propper… schiiterend 🙂
    Volgens mij is ze op haar gemakje de mensen aan het bespieden, zou ik ook doen mocht ik daar staan 😉

Geef een reactie

