Moederdag…

elvaaAAA1

Vier kinderen heeft ze ter wereld gebracht, mijn moeder. Zet ze alle vier op een rij, en je ziet vier verschillende mensen. Zowel qua uiterlijk als qua karakter, talenten, opleiding, beroep, interesses… Het zijn vier zonen – de oudste is net 63 geworden, de jongste 55. Ik bengel ergens tussenin, hoewel het moeilijk is om de middelste van vier gezinsleden aan te duiden. Blogger is de enigste van de vier die zich graag met de pen uitdrukt;. Hij is ook de grootste van de vier, met zijn één meter tachtig. Ik lieg één centimeter, omdat een meter tachtig zoveel beter klinkt dat een meter negenenzeventig, maar laat dit geheimpje tussen ons blijven alstublieft. Van de vier hebben er drie een ferme zwangerschapsbuik, ik doe er alles aan om die te voorkomen. Tot daar een samenvatting van de vier broers Pannenkoek.

AAA1

Moeder wordt vandaag gevierd. Ze is vorige maand nog 86 geworden, en even zag het ernaar uit dat ze die verjaardag niet zou halen. Net voor onze Thailand-reis was ze vreselijk ziek van de morfine-pleisters die ze kreeg voorgeschreven. Iets in de combinatie met de andere pillen die ze moest nemen zorgde voor heel wat ongewenste effecten. Nu gaat het behoorlijk met haar, gelukkig maar… Ik mocht er niet aan denken dat ze er plots niet meer zou zijn, en toch, op een dag komt het onvermijdelijke. Vandaar: profiteren van elk jaar, elke maand, elke dag dat ze nog bij ons mag vertoeven.

AAA1

Straks breng ik haar een grote bak bloemen voor in haar tuin. Net als vorig jaar vroeg ik haar wat ze wenste voor haar Moederdag. “Niets,” zei  ze, ook net als vorig jaar. En het jaar voordien, en de pakweg vijfenvijftig jaar daarvoor. Als kind heeft één van mijn broers het eens geriskeerd om effectief niets te kopen voor haar Moederdag. Hij heeft de rotdag van zijn leven beleefd :). Ik heb de situatie toen nog proberen recht te trekken door haar te zeggen dat mijn cadeautje in feite ook van die broer was, maar het kon haar niet overtuigen. Waar is de tijd?

AAA1

Vandaag moet qua weer zowat de mooiste Moederdag zijn die ik al heb geweten. Het hele hemelvaartweekend was trouwens een voltreffer. Gisteren zijn we naar het strand van Groede geweest in Zeeland. Daar ga ik duizend keer liever dan naar onze eigen overdrukke Belgische kust.  Dit jaar al, maar ook vorige zomer heb ik vaak gelezen dat bloggers die ik volg ook Groede kiezen als zeebestemming. Wie weet wie van jullie heb ik niet allemaal gekruist bij mijn wandelingetjes aan het water… De paar fotootjes bij dit logje werden met mijn telefoon genomen – de kwaliteit lijkt nergens op, maar het geeft een beeld van de rust aan het Groedse strand.

Mocht je twijfelen of ik het ben: mij herken je aan de grote neus en de tinnitus in mijn oren…

Aan alle dames – moeder of niet, een zeer gelukkige Moederdag!

 

 

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

47 reacties op Moederdag…

  1. Morgaine zegt:

    Vier het Thomas… Dat doen jullie ook, geniet van haar en dank haar, en ik moet ook grinniken, dat ene jaar dat 1 broer niets mee nam… ja… ach, wat zal ik zeggen, ik mag het ook niet (ivm cashflow), en toch weet ik elk jaar te verrassen, maak ik desnoods iets, nu ligt er een flesje Merlot klaar, simpel en klein, vanuit de aanbieding en ik weet, dat ik op mijn kop ga krijgen, daarom presenteer ik het ook als een dank je wel voor alles wat zij gedaan hebben, niet alleen mijn moeder, maar voor ‘ouderdag’. 😉

    X

  2. perdebytjie zegt:

    Heerlik gelees hier by jou!Ek hou van jou humorsin.

  3. Rob Alberts zegt:

    Fijne moederdag!

    Zonnige groet,

  4. Toch lief dat je je broer nog hebt willen ‘redden’ toen!

    Akelige gedachte hè, je moeder te moeten verliezen. Ik moet er ook niet aan denken.
    Dus inderdaad genieten van elk moment en elke bak bloemen die je nog mag brengen!

  5. Myrea zegt:

    Jij toekomstvoorspeller! Of optimist. Dat pinksterweekend is nog een weekje weg, hoor. Nu was het Hemelvaart 😉
    Terug on topic, ik krijg nu al hartkloppingen als ik denk aan mijn moeder te moeten “afgeven”. Dat mens is geweldig! En ik ga er van uit dat de jouwe net zo super is! 4 zonen, arme vrouw! 😉
    Wij Antwerpenaren moeten weer eens speciaal doen en vieren moederdag pas in augustus. Maar misschien dat ik haar toch ff opbel straks…

  6. Ik zal je herkennen echt waar als ik je zie… Jij mij zeker… Spreek me dan wel aan he??? 4 kinderen 4 misschien wel 5 grote liefdes in haar leven (geweest) moeder zijn vind ik een cadeau op zich… Een klein presentje ook!! Kreeg net een zelf gebakken koek van mijn jongste prachtig cadeau had ie gister op Jeugdland gemaakt ken je dat Jeugdland? Daar kunnen ze hutten bouwen knutselen en dus ook bakken!! Fijne dag… Fijne Moederdag!!

  7. tinyblogt zegt:

    Je bent een mooie mens Paul, dat komt uit elk blogje duidelijk naar voor.
    Mijn moeder en schoonmoeder krijgen elk een speciale orchidee, een doosje Merci-tjes en een tapa’s lunch bij ons thuis… 🙂

  8. kliefje zegt:

    Dus wat jij mist aan buik, heb je gecompenseerd met je neus? 😉
    Lief dat jullie haar meenemen steeds.

  9. Wat fijn ik krijg er steeds meer een beeld bij, bij jou ;))
    Prachtig geschreven, vol liefde en leven…
    Geniet van vandaag, fijne dag!

  10. Marianne zegt:

    Liefdevol en warm geschreven vanuit je hartje naar je moeder toe, prachtig.
    Dat je nog lang mag genieten van je moedertje.

    Mooie foto’s van onze Zeeuwse kust, al kende ik deze al van vroeger.

  11. Jaixy zegt:

    Ja! Moeder is goud waard! Fijn dat ze zo goed opgeknapt is!

    Het was een heerlijke dag he?

  12. Billy zegt:

    mijn moeder is er bijna 95 nu, en de laatste maanden is ze vaak erg verward. Niet makkelijk om daarmee om te gaan. We nemen alles wat ze zegt gewoon met een grove korrel zout nu…
    Groede, moet ik vorig jaar nog gefietst hebben. Heeft eigenlijk niet zo’n uitgestrekte strandlijn (in google Maps bekeken). Maar het is aan de Zeeuwse stranden inderdaad wel een heel stuk rustiger (en mooier) dan aan onze kust

  13. Ik dacht dat je een centimeter gekrompen was.
    Zeeland, gaan wij eind mei een midweekje naar toe met z’n drietjes. Ben benieuwd! Bedankt voor de moederdagwensen!

  14. Bij ons thuis was 15 augustus Moederkesdag. Dat is zo als je opgroeit in een katholiek milieu in de 60’er jaren. We hebben het nooit gevierd op de commerciële moederdag.

  15. De Fruitberg zegt:

    Wat te laat, maar geniet er in ieder geval van. Ze verdient die aandacht

  16. Zij zegt:

    Vroeger moest ik het ook niet riskeren om geen cadeautje te kopen voor ‘de mama’.
    Nu kan ik al elf jaar niets meer voor haar kopen.. De Moederdagen blijven moeilijk.
    Geniet van je moedertje! Koester elke mooie herinnering!

  17. Sabine zegt:

    Oh jee geen cadeautje voor moeder 🙂 Lief dat je hem nog wilde redden! De foto’s vind ik trouwens wel mooi. Het eerste dat me opvalt is die mooie zeilboot in de verte 🙂

  18. Flavie zegt:

    Geen cadeautje voor moederdag, dat kan niet!!! Een bloemetje is altijd welkom 😉
    Dju toch dat we elkaar mislopen hebben in de Groede… een plekje waar wij ook veel liever naartoe gaan dan naar die drukke badsteden.

  19. @matroosbeek zegt:

    Fijn dat je de plek waar ik woon weet te waarderen!
    Wij maken ons hier echter grote zorgen. Compagnie het Zoute uit Knokke rukt de grens over, onze kanten op. Kijk maar naar de verstening van Cadzand. Ook aan het Killetje tussen Breskens en Groede zijn er plannen voor appartementen. In het nieuwe natuurgebied Waterdunen gaat men vakantiehuizen planten… Wij zijn er niet blij mee en vrezen dat het binnen een paar jaar misschien ook gedaan is met de rust. Het authentiek karakter zal ook verloren gaan. Ondertussen strijden we naarstig verder voor het behoud van dit stiltegebied… Op hoop van zegen…

  20. Blijven koesteren, je moedertje! Je hebt haar nog en wat fijn dat ze toch weer is opgeknapt!
    Ik zou willen dat ik even bij de mijne op de koffie kon gaan.. 😦
    Mijn moeder zat nooit te wachten op cadeautjes, ik ook niet en verplichten al helemaal niet, maar ik ging wel altijd, of moederdag moest weer eens op mijn verjaardag vallen..
    Het was een prachtige moederdag en ook nog mijn verjaardag, heerlijk!

Geef een reactie

