Kukkaruukku = Blomkruka = Blomsterpotte

Beste lezer,

Mag ik jullie trakteren op een wandelingetje in onze tuin?

Zelf liep ik er eens met onze Nikon rond op woensdagavond. Hoe meer ervaring met dit ding, hoe beter het lukt om mooie plaatjes te schieten.

Onze tuin heeft niets ‘avontuurlijks’, er is geen architect aan te pas gekomen om die te ontwerpen. Geen ingewikkelde toestanden, adembenemende bloemborders,… We wilden gewoon een tuin met weinig onderhoud, met ook een plekje waar we in alle privacy van de zon konden genieten. Door de vele groene hagen en het feit dat ik die graag kort houd is daar wel veel werk aan, maar al bij al valt alles mee.

Vorig jaar moesten we afscheid nemen van enkele bomen die voor hinder zorgden.

A8

In principe hadden die wortels moeten uitgefreesd worden, maar de tuinman had die bewuste dag de juiste machine niet bij, en het is er niet meer van gekomen. Zie je de groeven in de voet van de wortel? Daarvoor neem ik de volle verantwoordelijkheid. Als ik eens een dagje gestresseerd van het werk terugkom, neem ik een bijl en begin volop te hakken. Op den duur kan ik de bovenste zeven centimeter volledig wegkappen, laagje zand erop en gras zaaien maar. Ondertussen zijn na woensdagavond vier van die vijf wortelresten bedekt. Pannenkoek is zo stijf als een plank na al dat kapwerk :).

(iemand zei me: “Makkelijk op te lossen, zoiets… Je boort met een houtboor een paar dikke gaten in de stam, en giet er wat diesel in – in enkele maanden is de wortel rot.” “No way,” antwoordde ik hem…)

In de plaats van de bomen moest een alternatief komen. We kozen, mede na een suggestie van medeblogger Menck, voor Catalpa-boompjes, in de volksmond ook paraplubomen genoemd. Niet echt goedkoop, maar we zouden er wat afscherming door krijgen.

A15

De boompjes werden geplant, een beetje symbolisch een paar dagen voor de dood van mijn schoonvader. Ik kreeg het advies van de verkoper om eind maart een eerste snoei te doen tot ongeveer twintig centimeter van de takjes overbleef. Dat deed ik ook, maar het bleef wachten tot iets gebeurde, tot het boompje tot leven zou komen. Op den duur begon ik te twijfelen of ik ze niet ondersteboven had geplant :).

Maar toen…

Eerst kwamen aarzelend een paar knoppen opzetten, en een dikke week geleden brak de lente door. Onze hagen kwamen in de groei, maar ook de catalpa-boompjes.

A9

‘Kiek’ hoe ze er vandaag bijstaan. En verrassing: zo’n knop is geen blaadje, maar een waar takje dat geboren wordt. Blaadje na blaadje komt uit die takjes. Er gaat geen dag voorbij zonder dat ik de boompjes eens groet, een knuffel geef en zeg hoe mooi ze wel zijn. Pfft, Pannenkoek, dat laatste zal wel  zijn, jou kennende…

Vandaag dus wandelde ik door de tuin, en zag hoe hard het gras was gegroeid, amper een week na de vorige maaibeurt. Onze Nikon schoot de mooiste tafereeltjes…

A6

Paardenbloemen, bijvoorbeeld. In het Brugs ‘pisseblommen’ genoemd. Een plaag in de tuin, zeker als ze zichzelf vliegensvlug voortplanten, maar mooi!

a34

Het boterbloempje ook, in het Brugs ‘beuterblomme’ genoemd. Ziet er eetbaar uit, maar is het niet. Eentje van mijn favorieten.

A4

Madeliefjes ook. Kleine bloemetjes die durven woekeren in de tuin, maar wat dan nog? Heel mooi zijn die.

Nog intje!

a35

Vergeet-me-nietjes (West-Vlaams: ‘verhitmenietjes’).

A12

Wilde distel in het gazon. Ook een plaag, maar wat een mooie plant. Niet? Maar die gaat eruit na het nemen van de foto :).

A7

Van Brugge Stad waren we verplicht om groene haagbeuk te planten rondom onze tuin. Sorry, beste mensen van ’t stad, maar ik zie toch liever bladhoudende haag. Daarom heb ik een klein beetje vals gespeeld, en om de twee struikjes liguster geplant. Zo blijft onze haag het ganse jaar door groen.

A5

Mijn lieve dame is ook wat aan het experimenteren met twee vierkante meter kruidentuin. Hier wat radijsjes (in het West-Vlaams: ‘radiezzen’). Eigenlijk, onder ons gezegd en gezwegen, ik vind West-Vlaamse benamingen leuker om lezen en schrijven dan de Latijnse benamingen die echter plantenkenners uit het hoofd hebben geleerd. Wat een nutteloze kennis, denk ik dan.

Of deze:

a30

Onze eigen Salah, maar dan geen Abdeslam :).

Een bloembakje? Voilà !

A1

Rond deze bloembak speelt vioolmuziek.

Wacht, niet weglopen. Deze vind ik ook mooi…

a31

Een maxi-madelief in een bloembak. Of, hoe noemt die? Ja? Jij, Margriet, zeg eens?

En,…  kiek kiektukirrier, mo kietukirriere…

a32

Er groeit een aardappelplant uit onze compostbak. In het West-Vlaams: een patatteplante.

A2

En dan is er nog ‘Kom’, onze tuinkikker (in het West-Vlaams: een puut) die we twaalf jaar terug meebrachten uit Thailand.

Dan nam ik nog een foto van de allermooiste bloem uit onze tuin. Die was een boek aan het lezen op een dekentje, maar wou niet in beeld komen op mijn weblog.

Wat wil ik met dit stukje aantonen? Gewoon het feit dat een ‘saaie tuin’ niet bestaat. Als je de moeite doet om je ogen open te trekken zie je altijd wel wat moois…

En ah ja, hoe kom ik aan de titel van dit stukje? Ik vond een grappig ticket op één van onze bloembakken… Allemaal synoniemen dus voor ‘bloempot’. En, nog een conclusie: lijkt ‘Kukkaruukku’ niet zeer goed op onze West-Vlaamse taal? Vergelijk het met ‘kokkenoane’, onze vertaling voor het saaie ‘haan’. Of: “Marie, kiek, d’er zit een kokkenoane ip de kukkaruukku, past ip dattie der nie in schiet!”. Heerlijk…

A1

PS: dit logje is ook een beetje knipoog naar een fantastische weblog die ik vorige week leerde kennen, en waaraan ik nu al verslaafd ben: KLIK !

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

48 reacties op Kukkaruukku = Blomkruka = Blomsterpotte

  1. zinderen zegt:

    heerlijk! dank om te delen, een saaie tuin bestaat enkel in het hoofd van de mensen…(hun oordeel)

  2. bentenge zegt:

    Ahum, blomkruka inkl passande fat… hoe mooi klinkt dat niet. Een krukke met blommen en bijhorend vet?

  3. Mo vint toch: je begint hier nu Fins te klappen. Je ku gie oak alles hé.
    Saaie tuinen bestaan: veel stenen en weinig planten. We hebben er hier in de wijk ook. Een paar vrachtwagenladingen kiezels met een paar plantjes die wel willen maar niet kunnen zorgt (naar mijn bescheiden mening) voor een verschrikkelijk zicht.

  4. De Fruitberg zegt:

    Dat is geen vergeet-me-nietje maar een inheemse geranium 😉 Op ’t eerste gezicht zou ik zeggen een G pyraneicum

  5. Oh wat een héérlijk overzichtje.
    Je brengt in beeld, wat de kinderen nog steeds doet verwonderen.
    Ze stoppen nog voor ‘hel-hemel-hagevuurtjes’ (zo noemt mijn moeder de pisbloemen) en madeliefjes.
    Kunnen uren kriebelbeestjes zoeken.
    Alles rondom ons is zo mooi, we moeten het gewoon nog zien!

    En goed geoefend met je camera!

  6. Marion zegt:

    Strategisch ontworpen tuinen zuigen. Dit is zoals een tuin moet zijn. Overal en nergens komen de gekste dingen tevoorschijn. Je denkt eerst: “Wat een leuk ding!” om de volgende ochtend wakker te worden in een oerwoud van die leuke dingetjes. De natuur de natuur laten is tof! Met regelmaat irritant, maar tof.

  7. Eilish zegt:

    Allez zeg. Ik dacht dat ik vandaag niet ver ging voor mijn Pannenkoek-challenge, maar jij blijft gewoon in eigen tuin. Moet ik ook eens doen met mijn goeie camera.
    Mijn dochter ging gisteren nog verwonderd langs de plantenborder die voor de voorgevel ligt en zei : “mama, ik zie je amper in de tuin werken en toch hebben wij zoveel schone bloemen staan” Het feit dat ik de laatste jaren enkel heb geïnvesteerd in planten die jaarlijks terugkomen of gewoon blijven, en het feit dat het kind geen verschil ziet tussen planten en schoonbladig onkruid (ik voor het gemak ook niet) helpt haar stelling een stuk vooruit.
    Dat ik toch nog ettelijke uren zweet in mijn hofke als dochterlief op de schoolbanken zit is maar een detail 🙂
    Van de vergeet-mij-nietjes zeg ik altijd smalend tegen de kroost : “jullie vader komt weer spoken”

  8. Ik vind jouw tuin avontuurlijker dan die van het andere blog!!

  9. joke_dev zegt:

    Vergeet-mij-nietjes, peist nie. Afrikaans aan het leren? Je volgende fotochallenge? Een beetje buiten de lijntjes kleuren moet kunnen…

  10. Rob Alberts zegt:

    Nou mis ik net die link naar je blog over je tuinkikker?

    Maar de link naar dat prachtige Zuid-Afrikaanse blog volg ik al.
    Daar zijn ook de prachtigste dingen te zien en te lezen.

    Vrolijke groet,

  11. Alles groeit en bloeit best in jullie tuin!
    Ik moet ook eens rond gaan lopen hier denk ik, hoewel dat doe ik wel, maar dan met mijn fikstok.
    Want onkruid doet het ook goed hoor.. https://irispapilio.wordpress.com/2015/06/02/vuilverbrander/.
    De Hulk heeft van de week de stoep voor mijn voortuin, dus gemeentegrond helemaal schoongeblazen en geveegd. Er kwam zelfs een brandput onder de troep tevoorschijn. Ik ben blij, want je loopt het ook nog eens allemaal mee naar binnen. Leuke log Thomas!

  12. perdebytjie zegt:

    So lekker getoer deur jou tuin met al die mooi blomme en die padda(kikvors).Wat ’n heerlike verrassing toe ek klik en besef die knipoog is vir my bedoel!😄😄

  13. Mooie kiekjes , in elke tuin kan men honderden foto’s nemen, je moet alleen goed kijken!
    Bedankt voor de reactie op knipperdeknip

  14. Sorry, bedankt voor je reactie op “awaywithme”

  15. Morgaine zegt:

    Whahahaha heerlijk dit blog en leuk om eens kennis te maken met jullie tuin 😀

    Altijd een goede oefening voor foto’s doe ik ook, als ik bij mijn ouders ben 😉

    X

  16. annaberg zegt:

    De tuin, de tuin. Mooi hoor. Ik schreef een postje over onze tuin in zuidelijk Dijleland. Tuin in verwachting.

  17. Marianne zegt:

    Wat een prachtige rondreis, het was me een waar genoegen om mee te lopen 😉

  18. Villasappho zegt:

    Als ik dit lees denk alleen maar: blij dat ik geen tuin heb

  19. Billy zegt:

    hoe toevallig, Thomas. Ik had zelf al het idee gehad om zo’n impressie van onze tuin te geven. Maar bij ons veel minder bloei dan bij jou hoor.
    Enneh, een boterbloempje eetbaar? Dat dacht ik eerlijk gezegd niet, wel integendeel. Ik denk zelfs dat boterbloemen giftig zijn. Zal ik ’s moeten opzoeken…

  20. Jaixy zegt:

    Gezellig tuintje!

  21. Flavie zegt:

    Leuk om te zien… gisteren zag ik nog een veld vol boterbloemetjes… zo mooi!

Geef een reactie

