De Thomas Pannenkoek Reisfotochallenge 2016 – aflevering 19

AAA1

Barcelona, eind november 2015. De foto doet het niet vermoeden, maar hij is genomen op een kille ochtend in de schemering. De flits van een camera kan wonderen doen. Mijn schat ligt nog in dromenland. Blogger ligt al ruim een uur wakker en moét naar buiten. Ons eenvoudig hotelletje ligt in een zijstraat van La Rambla. De avond voordien was het er nogal druk, want winkeltjes en restaurantjes die overdag met zware rolluiken gesloten waren komen dan pas tot leven.

Het was een zeer multicultureel gedoe. Een Afrikaanse dame hield bijvoorbeeld een Chinese zaak open van prullerij. Een Aziaat had een kapperszaak waar zijn vrouw traditionele Thaise massage gaf. In een islamitisch cafeetje goten de mensen gul alcohol naar binnen. Mag dit volgens de Islam? José zal er niet van wakker liggen, want ik had het gevoel dat elk iedereen respecteerde in die lange zijstraat van La Rambla.

Op het moment van de foto, om zes uur ’s morgens, is er van al die drukte niets meer te merken. Behalve een zwerver die ik niet gezien had en ongewild wakker wordt door een kuchje van mij is het er doodstil. Ik stap een zware openstaande poort binnen, en zie bovenstaand tafereeltje. Het gebouw is ooit een klooster geweest, nu omgebouwd tot openbare bibliotheek met mooie binnentuin. Daarin een tiental sinaasappelboompjes waar eind november nog vruchten aan hangen.

De zuilengang maakt indruk. Niet puur omwille van de architectuur. Die is wel mooi en doet dromen van vroegere tijden, maar ik heb mooiere gezien op onze talrijke reizen. Het is vooral de stilte die indruk maakt, en laat die sfeer naar mijn mening het mooiste goed zijn dat er bestaat op deze wereld. Egoïstische stilte misschien, want ik heb zelden behoefte aan mensen om me heen. Ik zou nog geen slechte kluizenaar zijn…

Ik zie mezelf in gedachten door die gang slenteren. Tweehonderd jaar geleden. In een lange witte pij waarin mijn gebrek aan brede schouders opvalt. Geen geschoren kaalkop. Die heb ik al van de natuur meegekregen, nadat mijn haren mijn schedel ontvluchtten. Een DNA-talent, mijn grootvader was al volledig kaal op zijn dertigste. Ik zie mezelf slenterend nadenken. Niet zozeer over de Bijbel, maar over de zin van ons bestaan hier. Over hoe ik kan bijdragen aan een betere wereld. Over hoe het verblijf in dit klooster slechts een tussenstop is voor een missie in Afrika bijvoorbeeld. Niet om de zwartjes lastig te vallen, maar om hen iets bij te brengen dat hun leven comfortabeler kan maken. “Pater Paul”, zou dat geen mooie naam zijn? Frater Noster Paulus – benedicata tu omnia.

Eén ding is jammer: ik zou mijn vrouw niet mogen meenemen in dit ambt. Juist daarom ben ik tweehonderd jaar later geboren. Denk ik toch…

Terug op de kamer behoort mijn lieverd weer tot het rijk der levenden. Als laatste afwerking van haar schoonheid haalt ze een kam door haar haar en vraagt me of het een leuke wandeling was. “Ja, hoor,” was het antwoord en we namen elkaar in een innige knuffel.

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

52 reacties op De Thomas Pannenkoek Reisfotochallenge 2016 – aflevering 19

  1. bentenge zegt:

    Je bent tweehonderd jaar later geboren omdat ze doorhadden dat jij een goede blogger ging worden 🙂

  2. Hillechien zegt:

    Leve het tijdperk van de computer zodat wij jouw verhalen kunnen volgen

  3. Wie weet had je wel een flashback en is dit je tweede leven 😉

    Je toverde weer een glimlacht op mijn gezicht! 🙂

  4. tinyblogt zegt:

    ‘k Ben daar ook geweest. Net nog geen tweehonderd jaar geleden. 😉

  5. Myriam zegt:

    Mooi, en die stilte, ja, da’s een zalig goed.

  6. chrissebie zegt:

    Wat een schattig logje van die liefdevolle knuffel en zo …. En Barcelona zelf is uiteraard ook heel leuk!

  7. Brubeck zegt:

    Dan hadden we nu, tweehonder jaar later, de Heilige geschriften van Pater Paul aka Pater Thomas gelezen, had Paus Johannes-Paulus je al ettelijke jaren geleden heilig verklaard en hadden we je relikwieen bezocht in Barcelona. Voila !

  8. els zegt:

    Fijn dat je zo van die momentjes alleen kan genieten, heb ik ook. Zowel in de natuur als in de stad.
    Maar zo’n stad die ontwaakt is toch bijzonder. Je merkt de echte schoonheid zonder de afleiding van de altijd drukke mensenmassa. Bijvende indrukken zo blijkt…

  9. Marion zegt:

    Ik zou best graag gezellig met jou kluizenaar willen worden. Lijkt me heerlijk. Wel een eind bij elkaar vandaan natuurlijk, anders werkt het concept van geen kant. Dat moeten we niet hebben.

  10. Samaja zegt:

    Ge hebt uw roeping gemist 😉

  11. Jaixy zegt:

    Barca 😍
    Bijzonder mooie stad

  12. Mrs. Brubeck zegt:

    Op het moment van mijn reactie zitten we in de tuin te genieten van de stilte, er hoeft geen woord gezegd!
    Ik begrijp je helemaal!
    Fijn weekend!

  13. Marianne zegt:

    Bedankt voor je prachtige rondreis, je heb je beroep als reisgids gemist 😀 😉
    Fijn weekend

  14. @matroosbeek zegt:

    Heerlijk die stilte en die sfeer…

  15. De Fruitberg zegt:

    Leuk dat contrast tussen ’s avonds en ’s morgens, drukte en rust

  16. De stilte, ik hou er van, dan kun je weer eens denken en observeren. Die innige omhelzing is dan als de kers op de taart.

  17. Flavie zegt:

    Oh… een innige knuffel…

  18. Rob Alberts zegt:

    Beste Pater Paul, ik lees telkens dat Amsterdam in Barcelona veranderd. Heeft u daar ook een mening over?
    In ons nieuws wordt juist gezegd dat Barcelona een vreselijke stad is geworden vol met vervelende luidruchtige toeristen en een onleefbare stad voor haar oorspronkelijke bewoners.

    Graag uw reactie,

    Vriendelijke groet,

  19. Rob Alberts zegt:

    Bij deze mijn uitnodiging!

    Vriendelijke groet,

  20. Billy zegt:

    ik zal in juli eens op zoek gaan naar dat steegje… 😉

  21. Inge zegt:

    Lijkt mij zalige om zo ’s ochtends vroeg in alle stilte in je eentje de buurt te gaan verkennen!

Geef een reactie

