Pannenkoek-Plog – ‘Discover Thailand Brugge’

Vorige week zondag (15 mei 2016) werden we in Brugge getrakteerd op een Thaise openluchtbeurs op Het Zand. Gratis inkom, een echte vakantiesfeer. Het enige wat niet meeviel was het weer. Toen we vertrokken op ons stalen ros was het amper tien graden, er stond een ijzige wind en mijn neus jeukte ter hoogte van de linkervleugel. Positief puntje: het regende niet.

 

B1

Het bleek vooral om culinaire standjes te gaan. Eenvoudige banken binnenin het plein (geleverd door Stad Brugge), en rondom eettentjes waar de heerlijkste geuren onze neus aanvielen. Een collega van R. had haar ingelicht over het gebeuren en verteld: “Je voelt je echt in Thailand”. Zoiets was  geen klein beetje overdreven, maar de sfeer was er wel. Links op het plein een mooi podium waar Thaise artiesten muziek aan het spelen waren.

Ik neem jullie plog-gewijze graag mee in het gebeuren, ook gratis en voor niks.

We sloten onze fiets aan één van de talrijke rekken in de aanpalende winkelstraten. Ik omhelsde Nikon, en riebedebie waren wij. Enkele dames waren al volop bezig met de voorbereiding van het eten… Spruiten met aardappelen en worst, denk ik. Kàn gewoon niet anders in Thailand.

B2

Grappig eigenlijk om al die Thaise mensen in Brugge te zien in hun tentjes. En wat was nog grappiger, en toffer eigenlijk? De bezoekers op het plein waren zeker voor de helft Aziaten. Je ziet in het midden van de foto hieronder het meisje dat vorige week maandag een verrassingsbezoek bracht aan mijn weblog. Een niet onknappe verschijning, als je het me vraagt. Klik gewoon eens op de foto, dan zie je de mensen in het groot. Je ziet dat links van haar een dame die nogal ernstig in mijn lens kijkt. Het is haar moeder, Sumalee. Hoe ik dat weet? Dat weet ik gewoon niet, zoals vaak het geval is maak ik jullie iets wijs.

B3

Er waren ook winkels die hun assortiment uitstalden. Die blikjes zijn nu niet echt wat wij zochten, maar dit kunstwerkje wou ik toch vastleggen op de foto… De uitbater van het kraampje kon er niet mee lachen toen ik vanop twintig meter mijn linkerschoen naar dit stapeltje gooide en in één keer het ganse torentje naar beneden kletterde. Ik heb de uitbater uitgelegd dat ik het nooit meer ging doen, en kreeg zijn absolutie. De schoen heb ik echter niet teruggekregen, waardoor ik nu op één exemplaar moet rondhuppelen. Snik. Heeft iemand eventueel een bruine schoen, model 1972, maat 42 in overschot? Dan kom ik die graag ophalen.

b5

Verkoop van plantjes ook, maar gezien we geen idee hadden waarvoor we dit groen konden gebruiken kochten we er geen. De dame was blijkbaar druk aan het onderhandelen met het Koninklijk Paleis in verband met de levering voor maandag. Ik begreep iets in de zin van marihuana en kruiden tegen stunteligheid, houterigheid en bevorderend voor een geforceerde glimlach, kruiden ook die het makkelijker zouden maken de Nederlandse taal te spreken voor koninginnen die al meer dan tien jaar in het openbaar verschijnen, maar kan verkeerd verstaan hebben.

b6

Er was ook de smartfeun, gehanteerd door dames in typische klederdracht. “Kijk, kijk, en als je op dit knopje duwt, kun je een foto nemen. Oeps, wat is dat nu? Een foto van je voet? Mooi!!! En kijk! Een foto van een Brugse kassei. Lijkt een beetje op de kletskop van Thomas Pannenkoek! Hihi.”

b7

Er was zelfs een Thaise kapperszaak, waar mannen voor 10 Euro, dames voor 20 Euro werden voorzien van een schitterend kapsel. Had ik nu maar nog haar gehad, ik zou me met plezier op haar stoel hebben gezet om me onder handen te laten nemen. Hoewel, zo midden op een plein waar iedereen staat op te kijken? Neen, toch niet, dank je wel.

b8

Er stond een kraam met beeldjes en snuisterijen…

b10

De typische ladyboy kon niet ontbreken. Hoewel, men had toch beter een mooier exemplaar voorzien :). Veel lady is er niet te zien aan die boy, zelfs niet met heel veel fantasie. Het leek me dan nog een redelijke bruut bovendien. Gisteren las ik nog een online-artikel over een Australische toerist die in dronken toestand een ladyboy heeft meegenomen op hotel in Bangkok. Hij wou er eens goed mee van bil gaan, maar is naar zeggen van de transgender bij het proberen van nummer vierendertig van de Kama Sutra met zijn hoofd  tegen de grond gekwakt. Lelijk gevallen, direct dood. Er stond niet bij of hij al dan niet de rekening al had betaald.

b11

“Oepsie, mijnheel Pannenkoek, ik ben net aan het eten… Maal lekkel hool, wil je ook eens ploeven? Volk niet opeten, hé, daal doen we niet aan mee in Thailand.”

b12

Sommigen hebben een heel lange arm.

b13

Anderen hadden zich toch beter wat meer ingesmeerd bij het zonnen. Ziet er droge, op het randje van aangebakken vis uit, maar vergis je niet, ze zijn heel lekker. Hebben we zelf in maart nog ondervonden.  Zwemmen konden ze niet meer, helaas.

b14

Neen, echt warm was het niet. Pailin en Rathana hadden het zekere voor het onzekere genomen. Isolerend ondergoed en een dikke trui, je weet maar nooit. En lachen graag, naar die rare Bruggeling met de ferme neus op zijn voorgevel. “Hé, Rathana, hangt daar geen stukje gedroogd snot onder zijn neus?” “Hihi, Pailin, bah neen, dat is een sliertje noedel. Lachen maar naar die rare vent met zijn camera. Boudha  nog aan toe, heb je al ooit zo’n lelijkaard gezien?”

b15

Ik schreef dus dat sommigen zich beter wat meer hadden ingesmeerd. Een mens zou er de kop bij verliezen. Mochten die diertjes nog een ei kunnen leggen, het zou wel in het Guiness Book of Beers, euh, ik bedoel, of Records komen. Onderstaande foto doet me ook denken aan een reisverhaal in verband met gelakte eend. Misschien hou ik dit beter voor een ‘aflevering’ in mijn reisfotochallenge.

b16

Tiens, is dit nu mijn zusje? Waarlijk, ze lijkt er ferm op. Maar ik heb toch geen zus? Jammer, dan, want het zou een knappe zijn geweest. Had ik een zus gehad, bijvoorbeeld Dominique of Marianne genaamd (Aïsha hoor ik eigenlijk nog liever, maar ik zie mijn ouders zo’n naam niet kiezen), dan zou ze tenminste hetzelfde temperament hebben gehad. Wat jullie niet uit de foto kunnen afleiden, maar wat ik wel met mijn eigen ogen gezien heb is dat ze twee minuten voordien een nogal hardhandig conflict heeft gehad met een kip. Uiteindelijk heeft ze het dier in honderd stukjes gehakt met het mes dat op haar aanrecht ligt. Je ziet de brokjes kippenlijk liggen op de schaal links in beeld. Ik wil in deze geen partij trekken noch voor het meisje, noch voor de kip. Wie weet heeft het dier wel iets verkeerd gezegd of had het terroristische plannen op dit mooie plein in Brugge. Deze blog-ster uit Brugge die in een blog-dipje zit, heeft me onlangs in één of andere reactie nog ‘kieken’ genoemd. Niks verkeerd aan, integendeel, dat is gewoon de Brugse manier van complimenten geven :).

b18

Je gelooft niet dat zo’n lieftallig meisje zo bruut kan tewerk gaan? Awel, hierna het bewijs… Zo zie je maar – het zin in elk van ons! Na ‘de daad’ heeft ze gewoon haar leren rockers-jasje uitgedaan om alle mogelijke verdenking te verdoezelen. Buiten haar broer Thomas Pannenkoek gerekend, natuurlijk, die het bewijsmateriaal later nog steeds kan gebruiken voor we-zien-nog-wel.

AAA1

Geen plastic, beste lezer, allemaal lekker vers. Aarzel niet, neem gerust vast en proef.

B19

Fragment uit een houten bank. Waarom dit in beeld moet komen? Hebben jullie al zoveel blauwe olifantjes gezien, dan?

b20

Tja, dat alles scherpt toch de honger aan. Hier hebben we twee minuten staan wachten… Noedels met kip, sojascheuten en iets wat ik ondertussen vergeten ben. Met de uitdrukkelijke vraag het niet te pikant te maken, waar met plezier gevolg wordt aan gegeven.

b21

En hier staan ze dan op tafel, met een heerlijk flesje Chang-bier. Een beetje ‘basic’ opgediend? We gaan niet klagen of zagen, hé. Voor zes Euro moet je niet teveel verwachten, en het heeft oprecht gesmaakt.

b22

Zeker voor herhaling vatbaar, het bezoek aan zo’n marktje in Brugge…

En, aan alle bloggers waarvan ik deze week las dat ze in een inspiratie-leegte zitten: één gouden raad. Weet je niet waarover te schrijven, ga eens naar buiten, kijk gewoon eens rond je, en je vindt een schat aan inspiratie!

 

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

64 reacties op Pannenkoek-Plog – ‘Discover Thailand Brugge’

  1. @matroosbeek zegt:

    Lekker beeldverslag… Thaise markt in Brugge, wat apart. Jullie boffen daar wel zeg!

  2. Hillechien zegt:

    En dit allemaal in dat kleine landje wat we België noemen wauw

  3. tinyblogt zegt:

    Tja, sinds ik niet meer in Brugge woon, weet ik zo’n dingen dus pas achteraf. De maandag nadien zeiden mijn collega’s ook al hoe tof het was, bla bla bla. Kunnen ze dat niet eens vooraf zeggen? Tss…
    Oh en ik zit niet in een blogdip hoor, Paul. Ik heb gewoon efkes geen goesting. Maar misschien morgen of over vijf minuten weer wel. 😉

    • Buiten gooien, die collega’s van je! Wat vang je aan met zo’n mensen???
      Eerlijk gezegd is weinig publiciteit gevoerd rond die markt. R. wist het daags voordien van een collega die vorig jaar was geweest. Eind augustus is er weer één in Bredene, en naar het schijnt is die zeven keer groter dan die van Brugge. Wie weet…
      Geen blogdipje, gewoon geen goesting :). Euh, ja…
      Schrijf gerust als je het ziet zitten !!!

  4. bentenge zegt:

    Gij kieken, het regent, daar kan ik toch niets deftigs over schrijven ? Ik blijf lekker binnen, nah.

  5. Liese zegt:

    En jij vliegt duizenden kilometers om naar thailand te gaan terwijl het gewoon in uw hof ligt!

  6. Markten doe ik tegenwoordig nog heel zelden. Zelfs op zaterdag ga ik niet meer en op woensdagochtend passeer ik soms maar blijf niet staan. Deze was inderdaad heel pover aangekondigd. Vreemd maar blijkbaar worden nog meer evenmenten niet bepaald goed aangekondigd. Een mens moet zich al inschrijven op speciale sites om op de hoogte te blijven.

  7. Myriam zegt:

    Ik bof ook, de mooiste stad van de wereld 😉

  8. Myriam zegt:

    En een super leuk verslag

  9. Rob Alberts zegt:

    Een volgende keer loop ik graag met jou over deze markt.

    Smakelijke groet,

  10. Super leuk zo’n markt. Je hebt het weer leuk beschreven.

  11. Pingback: Let’s go… | bentenge

  12. Marion zegt:

    Dit zijn altijd leuke uitjes. Eigenlijk zouden ze maandelijks zoiets moeten doen en dan iedere maand een andere cultuur. Oké, ik sla meteen weer door. Leuk zo’n Thaise markt in Brugge.

    • Absoluut, Marion.
      En neen, je slaat niet door. Ik stel voor dat je meteen een mailtje stuurt naar onze burgemeester https://www.brugge.be/burgemeester-renaat-landuyt en hem de suggestie overmaakt. Zeg hem gerust erbij dat hij mij wel eens mag belonen om mijn onverdroten inspanningen om Brugge via mijn weblog in een mooi daglicht te plaatsen. Dat ik misschien ereburger mag worden, en, als het even kan, een standbeeld op het Burgplein.
      Alvast dank bij voorbaat !!!
      (ik denk dat de burgemeester zich een hoedje zou schrikken, maar zo’n hoofddeksel is altijd handig op sommige momenten)

  13. Flavie zegt:

    Dat zijn toch grappige mensen hé… ik kan het mij al levendig voorstellen hoe het er aan toe ging… zo’n marktjes zijn inderdaad leuk om te bezoeken.

  14. De Fruitberg zegt:

    Mooi beeldverslag. Thailand ligt in Brugge, wie had dat nu gedacht

  15. Marianne zegt:

    Wat een gezellig en leuk blogje. Herken er wel wat in, heb een Thaise als buurvrouw. Hou ook wel van Oosterse markten, vooral de sfeer en uitstraling. Binnenkort is er bij ons een Pasar Malam 4 dagen lang, die zijn ook zo sfeervol en gezellig 🙂

  16. joke_dev zegt:

    Ik heb vooral de foto’s bekeken, beginnen lezen, te lang en dan nog in de luren gelegd worden 😀

  17. staartje zegt:

    Ik krijg er honger van…

  18. Jaixy zegt:

    Jammer van het weer!! Anders was het vast een nog groter feest geworden

  19. els zegt:

    Oooh, mooi, echt iets voor mij. De Thaise keuken ken ik (nog) niet maar ze schijnt erg gezond en smaakvol te zijn. Toch eens moeten proberen…
    En dat Chang bier, hoe proefde dat?

  20. Ik ben jaloers wat een heerlijkheden!! En dan heb ik het over het eten.. Volgende keer vertel je me voor die tijd dat er een Thaise markt is he??😜

  21. Billy zegt:

    in Brugge valt toch wel een en ander te beleven hé, Thomas!

  22. Rimpelingen zegt:

    En, hadden ze daar ook de typische geuren van een markt in Thailand?

  23. Inge zegt:

    Wij zijn al twee jaar geweest, wel in het mooie weer dan. Dit jaar durfden we ons huis niet uit omwille van de voetbalgekte… We durfden het risico niet nemen om niet meer thuis te geraken 🙂 Maar goed, het is dus inderdaad wel de moeite en volgend jaar zijn we zeker opnieuw van de partij!

  24. Oh dat ziet er super gezellig uit!

    Je deed me weer lachen, waarvoor dank! Die schoen! hahaha!

  25. Morgaine zegt:

    Serieus? Mensen die geen inspiratie hebben? hahahaha ja oké, heb het zelf ook gehad, maar dat kwam meer omdat in in een soort van niche zat, en die is nu weg, nu is het eerder en meer tijdgebrek bij mij en pijn….. is nu over gelukkig, morgen weer fysio.

    X

Geef een reactie

