En toen stak ze twee tampons in mijn oren, één aan elke kant

AAA1

Ik kreeg een mailtje van Albelli met de melding van een promotie. Gratis onbeperkt bladzijden aanvullen bij de aanmaak van een fotoboek. Ik zei er geen neen tegen, waardoor ik me de voorbije week toch wat heb laten gaan in het produceren van een fotoboek van onze laatste reis. Hierboven een fragment. Mooi? Vind ik ook. De kwaliteit die je ziet bij het aanklikken is niet denderend, maar ik knipte het uit de low resolution online-versie van het fotoboek.

Maar daarover gaat dit logje niet. De titel van het stukje van vandaag zegt genoeg – een mens maakt dit maar één keer mee in zijn leven.

Ik blijf vechten tegen het vervelende Tinnitus-gedoe. Als vervolg op het bezoek aan Lapperre in Bredene, heb ik toch de raad van de audiologe opgevolgd om niet meer constant de volledige stilte op te zoeken. Een zacht achtergrondgeluid zou de concentratie verleggen en ik zou er minder last van krijgen. Die tip was niet geheel verkeerd, integendeel. Sindsdien zet ik op het werk stilletjes wat muziek op, en zit ik ook aan mijn pc te werken met wat Joetjoep-oerwoudgeluid op de achtergrond. Nog stiller dan irl, maar ik heb het gevoel dat het gefluit pas erger wordt als ik ineens begin te beseffen van ‘waar zit dit nu?’. Volhouden, dus, Paul.

Een tweede probleem is het feit dat het weer wat beter wordt, en buurt en stront-lawaaievenementen van Stad Brugge weer voor last zullen zorgen.  Vorige week kregen we een brief in de bus van een evenement dat zou plaatsvinden op het kerkplein van St. Jozef. Er was toelating van Stad Brugge om muziek te maken tot één uur ’s nachts. De smeerlappen, potverdorie. Dit zou voor mij weer een kort nachtje betekenen. Dit kerkplein is op ongeveer een kilometer van onze woning, maar ik weet uit ervaring dat de bassen mijn oren zouden bereiken en voor last zouden zorgen. Wat ook gebeurde… En zoals je kan raden liep die limiet ‘tot één uur’ een tijdje uit, zodat ik me lag te ergeren in mijn bed en op den duur helemaal geen oog meer dicht deed.

Een paar weken terug dacht ik aan een tweede tip die die audiologe van Lapperre had gegeven, namelijk het bestellen van oordoppen op maat. Die zouden ervoor zorgen dat het achtergrondlawaai werd gemaskeerd, maar ik wel nog de stemmen kon horen van de mensen naast me. Klassieke ‘oordoppen’ zijn aan mij niet besteed, die vallen er na korte tijd gewoon weer uit. Mismaakte oren, dat zal het zijn.

Dan ging ik te rade bij Hans Anders in Brugge om me een paar oordoppen op maat te laten maken. De audiologe van dienst was niet de meest vrolijke van haar familie, maar kende wel haar vak. Na een korte uitleg nam ze een oorlamp (of hoe heet zoiets?) en ging in mijn oren op zoek naar oorsmeer. “Heel netjes, mijnheer, geen smeer te zien,” zei ze. Een tegenvaller. Ik had gehoopt een botervlootje vol mee naar huis te krijgen, maar neen, dus.

Toen nam ze uit haar lade een doosje met watjes met een touwtje aan. “Precies tampons”, zei ik spontaan, waarop ik een nogal not amusede blik in mijn richting kreeg. ‘Zwijgen, Pannenkoek’, gebood ik mezelf, en ik bleef braaf  zitten, mijn lieve dame naast me. Ze stak in elk oor zo’n tamponnetje. “Ik zal wat duwen – mocht het pijn doen, zeg het gewoon,” zei ze. Het deed geen pijn.

Daarna nam ze een soort pistool, en vulde die met twee capsules. “Silliconenspuit?” vroeg ik haar. Terug een boze blik in mijn richting. “Stil zitten, en vooral niet spreken of slikken!” gebood ze me.  En, hoe volgzaam kan een mens zijn, dit deed ik met volle overgave. Ik voelde hoe de gel in mijn oren werd gespoten. Een raar gevoel, echt waar. Koude slijm vulde zich in alle gangetjes die mijn oren rijk zijn. ‘Niet spreken, niet slikken’, dus. Lastig. Ondertussen zat ze op haar klavier te tokkelen – ik kon de toetsaanslag niet horen.

Ik keek naast me, en zag mijn partner in crime die op haar tanden beet om niet in de lach te schieten. Ik zag haar mooie ogen blinken en herkende de deugnieterij die haar eigen is. Ze had echt zin om iets plagerigs te lanceren, maar hield zich braafjes in. Misschien omwille van de boze blik van de audiologe die zou volgen. We voelden ons als twee stoute kinderen op de schoolbank.

Dan voelde ik een soort ‘plop’ in mijn oren. Het gevoel, weet je wel, als je in bad zit en je steekt je hoofd helemaal onder water, komt dan weer naar boven en laat het water uit je oren lopen. Eéns, bijna leeg, voel je ‘plop’ ‘plop’, aan elk oor. Herken je het? Neen? Oeps, dan ben ik ook hierin abnormaal.

De dame stond recht, en haalde de twee ondertussen hard geworden proppen uit mijn oren, en legde die op tafel. Twee, precies roze ‘kippenboutjes’ uit de supermarkt.  Bij elk een watje achteraan, en een touwtje binnenin. Twee rare vormpjes, die na het terugkeren uit de fabriek, mijn oordoppen op maat zullen worden.

“Hebben jullie meteen een hapje straks voor bij de aperitief”, probeerde ik te grappen. De audiologe produceerde een voorzichtig lachje en schopte me  uit de winkel, na me gezegd te hebben dat ik over een tweetal weekjes zou verwittigd worden als de bestelling binnen was.

En dit geschiedde gisteren, beste lezer. Onderstaand zie je een fotootje van mijn nieuwe anti-geluidswapens. En Bibi heeft deze meteen getest. Vrijdagnamiddag nog veertig meter haag gesnoeid met de elektrische schaar, en zaterdag de oprit afgespoten met de hogedrukreiniger. Doppen in de oren, geen last gehad van hardnekkiger wordende tinnitus.

(prijskaartje: 108 Euro, waarvan 30 Euro wordt terugbetaald van de mutualiteit)

AAA1

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

81 reacties op En toen stak ze twee tampons in mijn oren, één aan elke kant

  1. Falderie zegt:

    De titel alleen al! 🙂

  2. Hillechien zegt:

    Dat is een stevige boete voor geluids overlast. Maar als het helpt 😉

  3. Jaixy zegt:

    😂😂😂 hoe tampons in kippeboutjes kunnen veranderen. Heel bijzonder hoor 😂😂😂

  4. @matroosbeek zegt:

    Zeer, zeer vervelende kwaal… Ik hoop dat de nieuwe oordoppen enige verlichting mogen brengen.

  5. Rob Alberts zegt:

    Gefeliciteerd!
    Ik wens je veel plezier met deze op maat gemaakte tampons ……

    Vrolijke groet,

  6. bentenge zegt:

    Luxetampons. Bon, alweer een vakantiefoto. Ik keek het ondertussen na… dus ga ik aan het “werk”.

  7. Gelukkig krijg je toch iets terug van de mutualiteit. Alle beetjes helpen. Hopelijk hebben die dingen het juiste effect.

    • Voor de dingen die ik al heb uitgeprobeerd helpen ze alvast. Misschien kun je thuis eens de radio keihard zetten – je woont op een steenworp van mij, dan hoor ik het wel en kan ik mijn oren opvullen met mijn nieuwe wapens 🙂 !

      • Oei. Mijn radio? Zo’n klein ding? Dat hoort d buurman nauwelijks ook al zet ik die op hoogste volume. De stereo is al jaren weg. Toen de tv het begaf is de stereo ook het huis uit gegaan.

  8. Marion zegt:

    Te gek! Wat superfijn dat het werkt. Ideaal. Ben blij voor je.

  9. mirjam1965 zegt:

    Haha kippenboutjes, vreemd dat de dame er niet om kon lachen want dat kon ik namelijk wel haha. Succes met je tampons hoop dat het allemaal naar tevredenheid werkt!

  10. tinyblogt zegt:

    Proficiat met de nieuwe spruitjes. Blij te lezen dat ze toch ook helpen. Ik heb altijd van die Quies wasbolletjes bij, die nemen door je lichaamstemperatuur ook de vorm van je oor aan en dan slaap ik als een roosje (bij overgeluiden zoals snurken, een klok die tikt, muziek op een festival,…).

  11. Liese zegt:

    je gaat daar content van zijn! Mijn man is drummer in een band en draagt ook constant van die dinges!

    • Aha, jij bent dus het spreekwoordelijke meisje van de drummer van de band!
      Ook hij heeft dus tampons in zijn oren gekregen. Ik kan me voorstellen dat zijn oren wat te verduren krijgen… (en ook de jouwe, als hij thuis aan het oefenen gaat).

      • Liese zegt:

        inderdaad, ik ben meer dan een groupie, al ga ik zelden mee naar zijn optredens. Gelukkig repeteert hij niet thuis, er staat een drumstel op de kleine zijn kamer maar de keren dat het lukt om erop te spelen….

  12. zinderen zegt:

    heerlijk hilarisch verslagje! ik zie jullie twee daar al zitten!! 😉 En zie maar dat je ze zelf niet per vergissing opeet!

  13. Ik hoop dat je er veel profijt van hebt!!!

  14. Billy zegt:

    ik heb al 2 zo’n setjes voor op mijn werk, want het extreme lawaai daar zou me helemaal doof maken anders, en dat wil ik écht niet hoor!

  15. Heidi zegt:

    Blijven die nu echt goed zitten? Ik kan ook niks aanvangen met “gewone commerciële tsjoepkes”.
    Hopelijk helpen die kiekenbillekes om het gesuis onder controle te houden.

    • Ja, Heidi, gelukkig maar. Zelfs toen ik de haag scheerde en allerlei ‘maneuvers’ uitvoerde bleven die perfect zitten.
      Ook jij hebt van die ‘speciale’ oren, dus, waar gewone oordoppen uitfloepen. Als je er ooit behoefte aan hebt, kunnen we misschien een hulpgroep oprichten :).

  16. Mrs. Brubeck zegt:

    Je kan ermee lachen, maar eigenlijk is het dat niet. Ik ben niet echt “gevoelig” aan geluid, maar kan toch niet slapen mét. Voor mij dus ook oordoppen, maar dan van de hema 😀. Ik hoop voor jou dat het een beetje een oplossing kan bieden!

  17. Hillechien zegt:

    “dure boete voor geluidsoverlast”, hopelijk ben je nu van de tinnitus af of is ze toch zeker geminderd.

  18. Rimpelingen zegt:

    Goh, daar zou ik met schrik hebben gezeten, met tampons in mijn oren en dan nog gel erbij gespoten krijgen. Man man, ik hoop echt dat het je helpt!
    P.S. Worden jullie echt verwittigd wanneer er een evenement met eventuele geluidslast gaat plaatsvinden? En is de limiet altijd één uur? Want dan ga ik dat hier op de gemeente ook eens voorstellen.

  19. Inge zegt:

    Ik denk er ook al even over na er te laten maken… Het prijskaartje hield me wat tegen maar daar valt het blijkbaar al bij al nog mee. Ik heb al duurdere exemplaren gezien. Mijn tinitus speelt me de laatste weken ook meer parten dan gewoonlijk en in combinatie met mijn job (leerkracht) is het soms echt om gek van te worden. Zeker als ik toezicht heb of als er een knutselactiviteit bezig is, zou ik ze goed kunnen gebruiken denk ik.

    • Ik wist niet dat jij er ook last van hebt. Echt proberen, die dingen. Je kunt ze ook bij Lapperre in de Langestraat krijgen, bij Audionova in de Geldmunstraat,…
      Ik ben geen leerkracht, maar ondervind ook héél veel hinder van die tinnitus in mijn dagelijks leven. Niet te geloven dat die ‘ziekte’ nog steeds niet wordt erkend door de mutualiteiten…

  20. perdebytjie zegt:

    Wat ’n heerlike grappige vertelling! Ek skater van die lag…lees gerus my ervaring hier https://perdebytjie.wordpress.com/2012/06/19/sonbesie/

  21. Brubeck zegt:

    Als het helpt, waarom niet. En op den duur is iedereen het wel gewoon om jou te zien met draadjes uit je oor. Of heb ik iets verkeerd begrepen aan dit verhaal 🙂 🙂

  22. Samaja zegt:

    Hopelijk ben je hier toch wat mee geholpen. Gewone oordopjes vallen er bij mij ook uit na een tijdje. Ik doe ze in voor het slapen enverlies ze ’s nachts gewoon weer. En dan schiet ik wakker door de echtgenoot zijn gesnurk!

  23. joke_dev zegt:

    Ik vrees voor de buren hun oren nu….

  24. De Fruitberg zegt:

    Fijn dat dit helpt. Leuk verhaal ook

  25. Marianne zegt:

    Leuk geschreven en verwoord. Hopelijk zijn het geen tampons met jeukpoeder. Hoewel het lekker kan zijn, kan het ook irriteren 😀 Nee hoor grapje, hopelijk helpt het wat. Zelf kan ik met hoortoestel het geluid regelen. Zeg weleens tegen die kwelgeest van een ”herrieschopper”, kan het geluid wat zachter? Soms hoort die kwelgeest me en gaat inderdaad het geluid zachter naar een aangename achtergrond, maar meestal is het ”geluidoverlast”. Succes met je oordopjes.

  26. Morgaine zegt:

    Whahahaha ik kan het mij helemaal voorstellen, zelf heb ik de oordoppen nooit zo begrepen heb ze ook weleens gekocht, standaard dingen om geluid uit te sluiten van de skate baan waar ze dan ook midden in de nacht in de zomer graag nog bijeenkomen, pfffffffffff

    Maar ik vond het niets, het hield niets tegen in dit geval. Ik ben blij dat het voor jou nu werkt!

    X

  27. els zegt:

    Geef toe, maandverband in je oren stoppen zou niet zo handig zijn 🙂

  28. Hartelijke Hot Hulk zegt:

    Een hilarisch verhaal met een sublieme afloop.
    Ben blij voor je dat je nu een hulpmiddel hebt, wat je leven veraangenaamd.

  29. Flavie zegt:

    Als het probleem opgelost maakt het toch niet uit wat het is… tampons of iets anders 😉

  30. beaunino zegt:

    Zulke wil ik ook wel! Ik hoop dat je er blij mee bent. Ondanks dat het natuurlijk doffe ellende blijft…

  31. Zij zegt:

    De echtgenoot heeft er ook zo’n laten maken om vooral tijdens zijn optredens te gebruiken. Bij hem helpen ze echter niet tegen de tinnitus :-/

  32. Ik zou het ook zo betalen!

  33. Zo, dat is geweldig zeg! Wat kan jou het schelen wat het kost, als het helpt heb je er toch alles voor over?
    Blij voor je, hoop dat het goed blijft gaan! 🙂
    Groetjesss

  34. Oh, wat ben ik blij dit te lezen voor je!
    Ik loop achter met blogjes lezen!

  35. Micheline zegt:

    Weer vol humor geschreven 😄 super dat het helpt!

    (Ik heb een vraagje voor jou. Waarom reageer je bij mij anoniem en teken je dan met Thomas Pannenkoek? Is er iets wat niet klopt met mijn instellingen of zo? Laat het me gerust weten, al kan ik niet beloven dat ik het kan oplossen 😊)

    • Ik kom graag lezen op je weblog, maar reacties geven is nogal omslachtig. Onlangs ‘ontdekte’ ik dat het makkelijker gaat om gewoon als ‘anoniem’ te reageren en mijn naam achter te laten…

Geef een reactie

