De Thomas Pannenkoek Reisfotochallenge 2016 – aflevering 22

D

2010, Mexico, Op weg naar Chichén Itzá, een beroemd tempelcomplex midden in de jungle. Het complex waar we ‘life’ meemaakten dat een mede-groepslid ineens moest gaan kakken, en dacht dit dan maar te doen in één van de leegstaande tempels. Hij vergat dat overal op de hoogste plekken van het complex gewapende bewakers stonden. In geen tijd werd hij opgepakt en door twee bewakers meegesleurd naar buiten. Onze Gids, die al jarenlang in Mexico woonde, kon nog net verhinderen dat hij naar de gevangenis werd gebracht. Hoe dom kun je zijn?

Tempelbezoek, dus. Maar eerst moet je ter bestemming geraken, en dat leek geen sinecure.

Op een bepaald punt, op de enige snelweg die ons naar ginder kon leiden, werd drie auto’s voor onze bus een plank met nagels dwars over de rijweg gegooid. Ernaast een tiental demonstranten die protesteerden tegen… Tegen wat, eigenlijk? We hebben het nooit geweten, maar het protest was er. Geen auto mocht nog door, of het nu een Mexicaan was, een toerist of zelfs een politie- of ziekenwagen.

Wat in ons land niet zou kunnen, lukte daar wel. De geblokkeerde chauffeurs lieten gewoon begaan. Hadden ze dit gewild, het was maar een fluitje van een cent om die tiental demonstranten bij de kraag te nemen en aan de kant te zetten, zodat iedereen weer kon doorrijden. We wachtten een uur, twee uur, drie uur. Geen beweging, en de zon brandde op ons hoofd terwijl we buiten wachtten tot iemand de blokkade zou opgeheven.

Iemand van onze groep had gemerkt dat een vijftig tal meter hogerop een cafeetje was. Wat doen Belgen dan? We stapten samen naar dat cafeetje, een paar dames achterlatend die per sé wilden blijven zitten want ze wilden toch niet meemaken dat we ineens konden vertrekken en zij zouden achterblijven.

Ruim twee uur later, we waren ondertussen al meer dan vijf uur verder, was het bier op. Sorry, zei de uitbater, we hadden hierop niet gerekend.

Elk ongeveer twee euro armer (wat was dat bier duur 🙂 :)) stapten we terug naar beneden, waar de chauffeur van de bus het had gehoord dat de demonstranten tien auto’s zouden doorlaten, op voorwaarde dat ze geen voetgangers meenamen die ook langs de weg stonden te wachten. Wij waren auto (autobus, eigenlijk) nummer vier. De eerste auto kon door, de tweede ook, de derde ook en dan volgden wij. Na ons een vijfde auto, en toen ging de blokkade weer dicht.

Wat was er gebeurd? Hoe lang hebben de anderen nog moeten wachten? Geen idee, maar wij waren maar al te blij dat we verder konden reizen…

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

54 reacties op De Thomas Pannenkoek Reisfotochallenge 2016 – aflevering 22

  1. Hillechien zegt:

    Dat heet nou genieten van het leven met al zijn positieve maar ook negatieve aspecten. Gewoon laten doen

  2. tinyblogt zegt:

    En zo maak je zomaar weer iets mee. Met de bus in Brugge zie ik het nog niet zo rap gebeuren. 🙂

    • Mocht in Brugge een groepje van vier mensen een onnozele plank met enkele nagels op de grond leggen midden in het verkeer, ik zou die nog niet lang zien blijven staan :). In Mexico kan dit blijkbaar wel. Het dichtstbijzijnde politiestation is daar misschien op vijftig kilometer, en tegen dat een agent daar zijn gat wil optillen is het bijna Pasen. Geen enkele agent gezien toen, trouwens…

  3. @matroosbeek zegt:

    Dat was me het dagje wel! Uiteindelijk toch een bizarre en plezante herinnering…

    • ‘Bizar en plezant’, inderdaad een mooie samenvatting. Toch waren we blij dat eindelijk beweging kwam in de bezetting, want we hadden er niet graag de nacht doorgebracht.
      By the way: gisteren was het pannetje van de dag in ” ’t Overleg ” spiesje van varkenshaas in tomatensaus met heerlijke friet. Het was heerlijk aan het strand van Groede, een ongekende rust !!

      • @matroosbeek zegt:

        Dat is genieten. De ochtenden en avonden zijn het mooist.
        Nog enkele rustige dagen te pakken nu… stilte voor de storm van toeristen. Alhoewel het dan ook nog meevalt want we hebben nog de ruimte.

        • Op zo’n momenten zijn we jaloers dat we ginder niet wonen :). ’s Winters zouden we het niét zien zitten om er te wonen, zo ver weg van alles (supermarkt, dokter, ziekenhuis, tandarts,…)

          • @matroosbeek zegt:

            De supermarkt valt mee op 3,5 km, maar owee als je ziek bent. De dierenzorg is hier ongelooflijk goed. Voor de kat kunnen we 24/24 uur terecht. De dierenartsen zijn zeer flexibel en patientgericht, als ik het zo mag noemen. Als je zelf ziek bent, dan moet je dat zijn tussen 8 en 11 of tussen 13.30 en 17 uur. Er komt geen dokter aan huis als je niet terminaal bent. Vriendelijk zijn ze ook al niet. Ik heb aan de dierenarts gevraagd of hij ook mensen neemt. Heb er meer vertrouwen in…
            Voor de rest zijn de winters zalig. Dan is het strand van ons en is het compleet desolaat.

  4. Het was protest om de plaatselijke economie op te krikken. Pas wanneer jullie de plaatselijke middenstand voldoende geholpen had, mochten jullie verder. Geloof niet dat het bier op was. Dat waren uitgekookte reclamepraatjes.

  5. perdebytjie zegt:

    Jy kan bly wees dit was net ’n plank…hier is dit brandende buitebande!
    Ek lag my ’n papie vir daardie vent wat in die tempel broek losgemaak het…😄

  6. Jaixy zegt:

    Wat een ervaring!!
    Hoe verzin je het om te gaan kakken in een lege tempel… Bizar.
    Ach uiteindelijk konden jullie erdoor met de bus. Heel fijn

  7. De Fruitberg zegt:

    Volgens mij protesteerden die demonstranten tegen toeristen die al hun bier opdonken

  8. Brubeck zegt:

    Allé, stakingen zijn dus niet alleen een Belgisch gegeven. Had je anders gereageerd als je daar met twee zou zijn en niet in groep ?

    • Heel zeker hadden we anderg gereageerd, maar vraag me niet hoe. Mexico is geen land waar je veilig met z’n tweetjes kunt reizen. Rudi, je kent hem wel, een collega van me huurde vijf jaar geleden een auto met een vriend om door Mexico te toeren, en werd er in the middle of nowhere overvallen. Deze anekdote van hem is minder leuk om over te bloggen…

  9. Morgaine zegt:

    Even een korrel zout hoor Thomas, ik kom terug zodra ik even tijd heb, ik heb namelijk mijn favorieten om te lezen en te kijken, en daar ben jij er absoluut eentje van ❤

    Ik kom even off topic vertellen dat ik je niet vergeten ben, maar ik moet nu echt al mijn aandacht en concentratie vestigen op mijn ‘verplichte’ traject van de gemeente. Mocht je niet weten waar ik het over heb, dat kun je lezen op mijn blog. Het mag, hoeft niet, maar dan weet je wel waarom ik er even niet ben zoals je gewend bent van mij.

    Het slurpt al mijn energie op en aankomende maandag start ik in het Ouderencentrum en ga ik 8 uur per week erbij werken dus werk ik vanaf volgende week 10 uur en dan nog mijn verplichte huiswerk en gesprekken op het stadhuis wekelijks en een huishouden.
    Ik weet even niet hoe het bloggen gaat verlopen, ik hoop binnenkort mijn nieuwe ritme te hebben gevonden en gewoon weer er te kunnen zijn.

    X
    PS, dank je wel dat jij wel trouw blijft komen en reageren, dat doet echt heel veel goed!

  10. Samaja zegt:

    Wat een verhaal! Ik zou ook op café geweest zijn, liever dat dan in de brandende zon blijven staan. En de uitbater zal ongetwijfeld een recordomzet behaald hebben die dag :-).

  11. Marianne zegt:

    Je kan in ieder geval nooit zeggen dat je niets heb mee gemaakt tijdens je vakanties, Amai..

    Voor nu een fijn weekend 🙂

  12. willy zegt:

    kakken in de tempel….ik denk dat jullie gids smeergeld betaald heeft ..

    en die demonstranten hadden het wellicht op een akkoordje gegooid met de cafébaas..

    groeten

  13. Sabine zegt:

    Ha dit maak ik ook wel eens mee hier in Colombia. Sowieso wordt er in dit soort landen veel meer gedemonstreerd dan in Nederland en België. Minstens elke maand moet ik een andere route van werk naar huis nemen omdat er weer ergens rellen, demonstraties of betogingen zijn.

  14. Ale wie gaat er nu gaan kakken in een tempel 😀

  15. bentenge zegt:

    Jaja, die Zuiderlingen toch. Ook in Amerikaanse versie geldig 🙂

  16. Rob Alberts zegt:

    Misschien zegt het teveel over mijzelf: maar vooral dat bierdrinken tot de laatste druppel blijft bij mij hangen.
    Ook na de tweede keer lezen …..

    Die bruine worst zal ik dan verder ook maar niet meer benoemen …….

    Vrolijke groet,

    • Een drinkgelag waarbij iedereen poepeloerezat in de bus terugkwam was het zeker niet, Rob. Het werd een gezellige boel in een eerder klein cafeetje, waar de waard niet voorzien was op zoveel volk.

Geef een reactie

