Groot familiefeest met een schaduwkantje

Ikea art

Mijn oudste broer heeft een dochter.

Wereldschokkend nieuws is dit niet. Dat ze knap is, slim en sympathiek, kunnen we nog minder verrassend noemen. Logisch gewoon, want ze is een  Pannenkoek. Dat ze kan zingen als het wiel van een kruiwagen dat dringend wat olie nodig heeft is even normaal, want… ze is een…

Gelukkig dat ze dit laatste niet leest, want haar ‘nonkel Paul’ zou de volgende keer wel twee keer nadenken vooraleer zo’n uitspraken te doen. Het zangtalent zit niet in onze familie, daar heb ik gelijk in. Er zijn uitzonderingen. Mijn vader bijvoorbeeld kon goed zingen, en werd ooit, lang geleden, gevraagd in de nationale radiostudio om een solo te geven voor de Vlaamsche huiskamers. Dit moet ondertussen zeventig jaar geleden zijn. Toen kon je dus luisteren naar André Pannenkoek, zij het dat de man zijn echte familienaam gebruikte. ‘Vanderslaghmolen’ of ‘Schauvlieghe’? Sherlock zal het weten (en nu zal iemand een binnenpretje hebben bij het lezen).

Maar het gaat hier dus over de dochter van mijn oudste broer. Zij is een stukje jonger dan mijn kinderen. Drie broers heb ik, en iemand van ons moest het voorbeeld geven hoe je aan kinderen raakt. De oudste deed het niet, de iets jongere aarzelde ook, maar de nog iets jongere, ikzelf dus, gaf het voorbeeld. Bibi heeft de oudste (en toevallig ook de mooiste, sympathiekste,..) kleinkinderen in onze familie.

Dit logje staat vol weetjes – gelieve dit uit te knippen en te bewaren in jullie blauwe kaft. We zijn nu al wijzer geworden:

. Thomas P heeft een oudste broer met een dochter (en een zoon)
. zijn vader kon goed zingen
. hij was samen met zijn edele freule pionier in het zorgen voor het nageslacht
. toen volgden, me enige aarzeling en met heel veel oefenen, de rest van de kleinkinderen in de familie Pannenkoek

Kleine kinderen worden groot (als je ze voldoende water geeft), zo dus ook de dochter van mijn oudste broer. Ze verloor al heel vlug haar moeder. Een tragedie in de familie, maar vooral een ramp voor mijn broer en zijn kinderen . Drie jaar was Marieke toen, als ik die fake-naam mag gebruiken voor de jongedame. Haar broertje, mijn petekind, was nog geen jaar oud.

A001

Een kind heeft een moeder en een vader nodig om een evenwichtige opvoeding te krijgen, dit is de logica zelve. Het gemis aan een moeder was erg, zowel voor Marieke, voor haar broer als voor hun vader. Is ook een beetje een ‘ziekte van de tijd’, nu veel kinderen ook bij echtscheidingen moeder of vader moeten missen.

Maar toch: ze vocht, knokte om er te geraken en het werd een meid om terecht trots op te zijn. Haar beroep, hoe mooi kan het gaan in het leven, focust zich op het behandelen van mensen die de dodelijke ziekte van haar moeder dragen. Hoe on-traditioneel-Vlaams was het (vastgeworteld in onze klei zoals we zijn) dat ze een deel van haar opleiding in Portugal deed? Nooit gezien in onze familie. En hoe romantisch dat ze daar iemand leerde kennen waarmee ze zich goed voelde. Niet zomaar een Vlaming, niet zomaar een Portugees, maar een Australiër. En hoe onwijs was het dat ze het buikgevoel van haar liefde volgde en naar ginder trok om er te blijven wonen. In Perth in godsnaam, een naam die veel mensen amper in het Engels kunnen uitspreken zonder het droog te houden (probeer eens!).

Dat meisje dus stapt over twee weken in het huwelijksbootje, en daarvoor komt ze naar haar prachtige geboortestad Brugge. Dat er gevierd zal worden is een feit. Haar FB-pagina staat vol met vrijgezellenfeestjes die ze al heeft gehad. Je leest het goed: vrijgezellenfeestjeS. Inclusief een foto waar een stripper haar een lapdance bezorgt. Mijn moeder zou iets krijgen mocht ze die foto te zien krijgen :). Wat later staat die stripper gewoon recht naast haar op de foto, waar ik een kattebelletje bij heb geschreven dat het wel zeer tochtig moet zijn geweest aan zijn billen (die bloot op de foto stonden, het schortje dekte de achterkant niet af). Een bloot gat op Facebook? Soms wordt het niet ‘ontdekt’ en gecensureerd.

Hoe meer het feest nadert, hoe meer de zenuwen beginnen parten spelen in het gezin van oudste broer. Dat ook de spoorwegen dreigen te staken in de week dat een groot deel van de Australische familie landt in Zaventem en in Brugge moet geraken lijkt één van die spreekwoordelijke druppels te worden.

Zoals steeds zal ook deze dag voorbij vliegen als een F16 door haar leven. Zal die dag slechts een herinnering blijven. Gelukkig voor haar zijn er nog haar twee oma’s, die allicht aanwezig zullen zijn maar die qua gezondheid toch niet meer fantastisch zijn om het eufemistisch uit te drukken. Eén iemand zal helaas fysisch ontbreken, en dat is die fantastisch lieve vrouw die ongeveer vijfentwintig jaar geleden het aardse leven heeft moeten verlaten, haar enige echte moeder… Ik denk, correctie, ik weet dat ze een plaatsje zal krijgen in de plechtigheid.

(de twee potloden-foto’s zijn een spielerei van deze blogger)

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

49 reacties op Groot familiefeest met een schaduwkantje

  1. Rob Alberts zegt:

    Ik zal dit op een ander moment nog een paar keer aandachtig doorlezen, een bijna volledige Geschiedenisles van jouw familie.
    Jammer dat er geen foto’s ter illustratie bij zijn.

    Natuurlijk wens ik jullie allemaal een hele fijne bruiloft toe.

    Feliciterende groet,

  2. tinyblogt zegt:

    Mooie spielereitjes (geen spiegeleitjes!), echt waar. Bij de tweede foto zou ik het dak aan de linkerkant wegvegen, daar zijn programmaatjes voor, maar ach, een kniesoor die daar op let.
    Wens Marieke veel geluk, dat ze er maar een mooi feest van maken. Sherlock Kniesoor zal misschien ook ooit de foto’s op FB kunnen bewonderen, als hij/zij terug wat meer tijd heeft… 🙂

    • Ik zou heel graag dat dak weg vegen, letterlijk, dan. Samen met die hele verkaveling achter onze tuin die onze vrijheid afnam :).
      Positief dat je zoveel te doen hebt dat het niet tot bloggen komt. Het is zomer, geniet ervan!
      Marieke is gisteren toegekomen, en ziet het ongelooflijk zitten. Of er doot Sherlock opspeurbare foto’s op FB zullen komen betwijfel ik…

  3. bentenge zegt:

    Schitterend zo’n familieberichtje. Ik kreeg zowaar rillingen van respect voor Marieke.

  4. perdebytjie zegt:

    Julle klink na ’n interessante,hegte familie.Baie voorspoed met die naderende huwelik.

  5. @matroosbeek zegt:

    Mooi, die greep uit een stukje familiegebeurtenissen en -geschiedenis. Ik wens jullie alvast een plezierige aanloop naar en een onvergetelijk huwelijksfeest!
    Hoezo Pannenkoek is niet je echte naam? En zeggen dat ik al die tijd bewust niet over gerolde, zoete en zoute pannenkoeken durfde schrijven om jou niet te kwetsen…

  6. Brubeck zegt:

    Een mooie stemmige blog, Thomas. Een fijn huwelijksfeest voor de familie Pannenkoek met helaas het gemis van een van de belangrijkste (zo niet, dé..) personen voor de jonge bruid. Het zou niet mogen zijn, maar het leven beslist daar vaak anders over.

  7. mirjam1965 zegt:

    Mooi familie verhaal! Ik wens jullie een hele plezierige dag toe met vele mooie momenten. Jammer dat we die stripper in zijn blote gat niet te zien kregen haha 😉

  8. Jaixy zegt:

    Mooi familie verhaal.
    Op naar een prachtige huwelijksdag.
    Verdrietig dat de moeder al zo lang er niet meer fysiek bij is…

  9. Samaja zegt:

    Een mooi verhaal. Ik hoop alleszins dat het een prachtige dag mag worden!

  10. Zo iemand hoort er bij op de grote momenten van het leven hè. Het is dan zo jammer dat haar mama er niet bij kan zijn…
    Wel geweldig dat iedereen naar Brugge afzakt (of ja, dat die mensen van down under naar boven komen vliegen 😉 )
    Ik wens jullie allemaal een héérlijke dag toe!

  11. De Fruitberg zegt:

    Wens haar geluk, en ik wens haar een mooie huwelijksdag / feest toe

  12. Marion zegt:

    Goddank dat er nog iemand was die het goede voorbeeld gaf! Dat is een applausje waard. Ik hoop dat het één van de mooiste dagen van haar leven mag worden, ondanks het grote gemis.

  13. Mooi om te lezen en geweldig voor Marieke dat ze gaat trouwen!

  14. Marianne zegt:

    Mooi logje om te lezen, zeker over je nichtje. Wens haar alle liefde en geluk toe die ze zeker verdient. Maar ook alle kracht en sterkte toe omdat haar moeder er niet bij is op één van haar mooiste levensdagen. Veel plezier allemaal op de trouwdag.

  15. Jammer dat ze niet ginder trouwt, Perth is een heerlijke stad (laat je niets anders wijs maken). Veel plezier met de hele familie op de trouwerij (en met de voorpret :)).

  16. Morgaine zegt:

    Wauw…. Wat een verhaal, dit toont maar weer dat echt elk huisje zijn kruisje draagt. Ik ben blij voor haar, en wat mooi dat zij terug komt naar Brugge om… Heel veel liefde, kracht en licht schenk ik haar, omdat zij zeker zal gaan missen…. haar moeder…

    X

  17. Eilish zegt:

    ’t Is overal wel iets hé zeggen ze dan. Ik hoop dat de jongedame een fantastisch leven tegemoet gaat down under!
    En foei, al die Ikea-potloodjes gestolen 🙂

  18. Afgeprint en geklasseerd!

    Jammer dat iemand zijn moeder zo vroeg moet verliezen..

  19. heleen zegt:

    Hele fijne dag toegewenst! Er zal heus van boven worden meegekeken op zo’n prachtige dag!

  20. Mooie ode aan Marieke en haar Mama.

  21. Flavie zegt:

    Mooi verhaal… dat het een spetterend feest mag worden!

Geef een reactie

